Forslaget fra stortingsrepresentantene Enoksen, Lund
og Nymo inneholder to anmodninger; forbud mot innførsel
av levende dyr fra land der kugalskap (BSE) har blitt påvist,
og forbud mot innførsel av storfekjøtt fra de
samme land. Jeg vil først peke på en del enkeltpunkter
i forslaget.
Det er riktig som forslagsstillerne påpeker,
at Norge er i en særstilling når det gjelder BSE
i Vest-Europa. Men det er ikke riktig som det hevdes i forslaget
at "alle verdens land unntatt Australia og New Zealand samt tre
land i Sør-Amerika har dårligere status enn Norge
på dette området." Den vurderingen EUs vitenskapelige
styringskomite (SSC) gjorde våren 2000 omfattet bare 25
land (14 EU-land foruten Norge og 10 tredjeland). Det er blitt opplest
fra EU-kommisjonen at SSC for tiden har dokumentasjon fra 35 land
til vurdering, og vurderingen skal være avsluttet innen
1. april. De landene som har lagt frem dokumentasjon, har eksportinteresser
i forhold til EU. Jeg gjør oppmerksom på at Østerrike
fortsatt er fritt for BSE.
Vilkårene for importen av levende storfe
og storfekjøtt har vært en del av EØS-avtalen
siden 1994. Vi har i hovedsak importert dyr fra Sverige, Danmark
og Finland, men også noen fra Frankrike på midten
av 90-tallet. Storfekjøttet har i hovedsak kommet fra land
utenfor EØS.
År | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 |
Storfe, stk. | 197 | 375 | 275 | 129 | 101 | 13 | 13 | 48 |
Storfekjøtt (tonn) | | | | 4 807 | 2 805 | 3 138 | 2 909 | 3 134 |
Jeg er enig med forslagsstillerne i at det er
en risiko forbundet med innførsel av levende dyr og av
animalske produkter. Det viktige er imidlertid hvor stor risikoen
er når vi tar i betraktning de risikoreduserende tiltak
som iverksettes. Avgrenses debatten til BSE er det enighet mellom
ekspertene på Veterinærinstituttet og EUs Vitenskapelige
styringskomite om hvilken risiko et land løper ved innførsel
av levende storfe og storfekjøtt.
Veterinærinstituttet uttaler i sin
rapport til Statens dyrehelsetilsyn 12. mai 2000 s. 18 "Veterinærinstituttet mener
risikoen ved innførsel av kjøttbenmel, ferdige fôrblandinger
med innhold av animalske proteiner eller levende storfe fra EØS
til Norge er lavere nå enn den var i perioden 1985-1996.
Det er imidlertid grunn til å vurdere import av ulike produkter
nøye, særlig fra land som har BSE". Det som gjøres
i Norge for å redusere risikoen for å få inn
BSE i den norske fôr og matvarekjeden med importerte storfe
er følgende:
– alle importerte
dyr merkes spesielt og følges gjennom en storfedatabase
helt frem til de når slakteriet,
– ved slakting blir de testet
for BSE, og slaktet henger i arrest frem til prøvesvar
foreligger. Dette gjelder også avkom av importerte kyr.
– ved slakting blir spesifisert
risikomateriale (SRM, dvs. de deler av dyra som kan inneholde smittestoff)
fjernet og senere destruert. Dette gjelder også alle norskfødte
dyr.
Det er på det rene at ingen tester
er 100 % sikre. Det er på det rene at testene
ikke vil kunne avdekke BSE i et meget tidlig stadium i utviklingen
av sykdommen. Dette er fordi mengden prioner er liten. Det er også på det
rene at det må en viss mengde prioner til for at det skal
utgjøre noen smittefare. Testenes følsomhet må altså ses
i sammenheng med de andre tiltak som er satt i verk. Disse tiltakene
må også ses i sammenheng med det faktum at BSE
ikke er en smittsom sykdom. All tilgjengelig kunnskap konkluderer
med at det utelukkende overføres gjennom fôr,
og sannsynligvis også fra kyr til avkom. Det er ikke påvist
BSE-smitte i de deler av et dyr som går videre til konsum
etter SRM-slakting.
I Norge har vi gjennomfort de samme reglene
for bekjempelse av BSE som i EU-landene, uten å vente på formell
godkjenning av de ulike rettsaktene i EØS-komiteen, slik
vi kunne. Dvs. at reglene er gjennomført på nasjonalt
grunnlag. Vi tester alle storfe eldre enn 30 måneder i
risikogrupper (dyr med symptomer forenlig med BSE, importerte dyr
og avkom av hunndyr ved slakting, nødslakt og selvdøde
dyr over 30 måneder). Før 1. mai d.å.
skal medlemslandene sende kommisjonen rapport om resultatet av testing
av risikogruppene. og på grunnlag av det skal det vurderes
om mindre omfattende tiltak enn testing av alle friske slaktedyr eldre
enn 30 måneder er tilstrekkelig. Hvis ikke, vil kravet
om testing av alle friske dyr tre i kraft 1. juli 2001. Hvis det
blir full testing i EU, legges det opp til å gjennomføre
det samme i Norge. Landbruksdepartementet har bedt de etatene som
har ansvaret for at testing blir gjennomfort, om å forberede
testing av alle storfe eldre enn 30 måneder fra 1. juli
i år.
Utkjøpsordningen som EU har iverksatt
for slakt av storfe eldre enn 30 måneder som ikke er testet
for BSE, blir ikke gjennomfort i Norge. Dels fordi den som et markedstiltak
ikke er en del av EØS-avtalen og således ikke
forpliktende for Norge, men også fordi et slikt tiltak
ville skape ubalanse i det norske storfekjøttmarkedet og
gjøre at vi måtte importere mer storfekjøtt.
Ved handel med levende dyr må EØS-avtalens bestemmelser
følges. For å kunne importere levende storfe må en
rekke vilkår være oppfylt. Vilkårene
fremgår av forskrift 31. desember 1998 nr. 1484 om tilsyn og
kontroll ved innførsel og utførsel av levende
dyr, annet avlsmateriale og animalsk avfall i innen EØS,
og ved innførsel av levende dyr fra land utenfor EØS,
og forskrift 31. desember 1998 nr. l476 om dyrehelsemessige betingelser
for innførsel og utførsel av storfe. Disse forskriftene
gjennomfører rådsdirektivene 64/432/EØF
og 97/12/EF, som er inntatt i EØS-avtalens Vedlegg
I kapittel I pkt. 4.1.
Norge kan, dersom folke- eller dyrehelsen er
satt i fare, ta i bruk sikkerhetsklausulen i EØS-avtalen,
og gjøre ensidig vedtak som kan medføre stans
i handelen når dette vurderes som nødvendig (jf.
St.prp, nr. 6 for 1998-99 s. 6).
Bruk av sikkerhetsklausulen utløser
bestemte prosedyrer, jf. den reviderte avtalens vedlegg I kap. I
nr. 3 i Innledende del (jf. St.prp. nr. 6 s. 21 og s. 4 1). Ved
bruk av sikkerhetsklausulen mot EU har Norge plikt til straks å underrette
EU (representert ved Kommisjonen) og EFTAS overvåkningsorgan
om planlagte tiltak. EU kan kreve at det holdes konsultasjoner med
sikte på å finne egnede løsninger. Skulle
det oppstå uenighet mellom partene, for eksempel om berettigelsen
av tiltaket, kan hver av dem bringe saken inn for EØS-komiteen.
I EØS-komiteen gjelder det vanlige prinsippet om enstemmige
beslutninger. Oppnåes ikke enighet, kan EU treffe egnede
tiltak. Slike tiltak som reaksjon på bruk av sikkerhetstiltak
skal begrenses til det som er strengt nødvendig for å avhjelpe
situasjonen.
Norge brukte sikkerhetsklausulen mot Danmark våren
2000 i forbindelse med at det ble oppdaget BSE der første
gang. Det ble 1. mars 2000 satt forbud mot import av storfe- og
småfekjøtt. Forbudet ble opphevet allerede 21.
mars etter forsikring fra danske myndigheter om at risikokjøttet
var trukket fra det danske markedet.
Forslagsstillerne har påpekt at enkelte
medlemsland i EU har nedlagt importforbud for levende storfe og storfekjøtt
fra land med BSE. Spania, Italia, Østerrike og Hellas har
iverksatt ensidige forbud mot import fra land som har hatt mye BSE.
SSC har uttalt at det ikke er vitenskapelig grunnlag for å sette
i verk slike tiltak, da andre, mindre drastiske tiltak vil ha samme
virkning. De tiltakene de foreslår er i overensstemmelse med
de tiltakene Norge har iverksatt. EU-kommisjonen har på denne
bakgrunn bedt de angjeldende land om å oppheve sine unilaterale
tiltak snarest. Etter det jeg kjenner til har de fleste landene
opphevet sine forbud mot import av levende storfe, samt sæd
og embryo av storfe.
Jeg er enig i at det er viktig å legge
til rette for at Norge skal beholde sin særskilte stilling
når det gjelder BSE i Europa. Jeg viser til en rekke nye
tiltak som er iverksatt og planlegges.
Med en tilstrekkelig faglig begrunnelse er det
mulig å innføre importforbud. Dette er i tråd
med både EØS-avtalen WTO/SPS-avtalen.
Slik faglig begrunnelse foreligger ikke i dette tilfellet, hva angår
BSE fra EU, med unntak av Portugal og Storbritannia. Dette standpunktet
støttes av de norske ekspertene på Veterinærinstituttet
og av EUs vitenskapelige styringskomite. Begge faginstansene har
konkludert med at den risiko som måtte være for
folke- og/eller dyrehelsen blir tilstrekkelig ivaretatt
med de tiltak som er iverksatt.
Ut fra det som det er redegjort for ovenfor,
anbefaler jeg næringskomiteen å avvise forslaget
fra representantene Enoksen, Lund og Nymo.