Om grunnlaget for meldinga blir det m.a. uttala
at Regjeringa vil føre ein politikk der det er lagt vekt
på eit solidarisk og humant samfunn med menneske som syner
medkjensle med kvarandre og har omsorg for dei svakaste. Prinsippet
om at kvar einskild person har ein ukrenkjeleg verdi, skal leggjast
til grunn for arbeidet.
Stortingsmeldinga drøftar sentrale
verdispørsmål knytt til planlegging, utbygging
og drift av den norske helsetenesta i tida framover. Målet
er å gå gjennom sentrale verdiar som har vore
lagt til grunn for utvikling av helsetenesta fram mot hundreårsskiftet.
Det er desse verdiane Regjeringa også meiner må leggjast
til grunn for utviklinga i tida som kjem.
Det er i reformpolitikken for helsetenesta lagt
vekt på desse hovudelementa:
– Opptrapping
av ressursinnsatsen i sjukehusa gjennom planen for utstyrsinvesteringar
og ei auka vekt på innsatsstyrt finansiering
– Personelltiltak for å sikre
utdanningskapasitet, rekruttering og fordeling av helsepersonell
– Utviklingsarbeid for betre arbeidsdeling
og organisering på ulike nivå i helsetenesta
– Omlegging av primærlegetenesta
med sikte på betre pasient-legekontakt og betre bruk av
ressursane
– Forpliktande opptrappingsplanar
for psykiatri og kreftomsorg
– Fornying av dei sentrale delane
av helselovgjevinga
– Satsing på helsefremjande
og sjukdomsførebyggjande arbeid
Det blir understreka at utfordringane i primærhelsetenesta
særleg er knytte til gjennomføringa av fastlegereformen.
I spesialisthelsetenesta vil gjennomføringa av fritt sjukehusval
og evaluering og oppfølging av sjukehusfinansieringa stå sentralt.
Det er eit mål med meldinga å stimulere
til auka debatt om verdigrunnlaget i helsetenesta og elles i samfunnet.
Det blir uttala at sterkare brukarorientering,
omfattande og snøgge endringar i medisinske metodar, ei meir
internasjonalt prega helseteneste, skjerpa krav til effektiv bruk
av ressursane og mindre klåre grenser mellom den offentlege
og den private tenesteytinga gjer at det ikkje er mogeleg berre å halde
fram med same bruk av verkemiddel som før, og at verknadene av
nye verkemiddel systematisk må vurderast opp mot dei verdiane
ein vil skal prege tenesta.
Det blir understreka at ein særleg
må vere merksam på signal som måtte tyde
på at heilskapsperspektivet sviktar i forhold til den einskilde
pasienten sine behov og dei prioriteringsprinsippa som skal leggjast
til grunn for tenesteytinga.
Regjeringa legg til grunn at seks forhold bør
stå sentralt i ein samla strategi for å understøtte
intensjonane ved bruken av dei nye verkemidla, samstundes som ein motverkar
negative utslag:
– Den nasjonale
helsepolitiske debatten bør heile tida ha søkelyset
på grunnleggjande verdispørsmål, slik
at alle aktørar til ei kvar tid er klår over fundamenta
for helsepolitikken.
– Kunnskapen om effektane av dei
ulike verkemidla må aukast.
– Kartlegging av verknadene i
forhold til mål og grunnleggjande verdiar må vere
ein del av det samla tilsyns- og tenesteovervakingssystemet.
– For å ivareta ansvaret
for tenesteytinga som ligg på kommunane og fylkeskommunane,
må det etablerast styrings- og oppfølgingssystem
som omfattar føremål og omsyn som er veikast understøtta
av juridiske og økonomiske verkemiddel.
– Dei ulike fagmiljøa
må vere aktive og bevisste i forhold til den faglege utviklinga,
og dei verdiane som ligg til grunn for fagleg verksemd, må vere synlege.
– Diskusjonen om verdispørsmål
må få ein meir sentral plass i strategiutviklinga
i verksemdene.
Det blir understreka at eit heilskapleg syn
på tenestetilbodet til den einskilde pasienten må stå sentralt
i alt kvalitetsarbeid i helsetenesta, og at alle som yter helsetenester
difor må sikre at dei har ordningar som gjer at ønskje
og synspunkt frå brukarane, pasientane og dei pårørande
blir tekne med ikkje berre ved tenesteytinga i det einskilde tilfellet,
men også ved planlegging og utvikling av tenestetilbodet.
Regjeringa ønskjer å gje støtte
til at det tradisjonsrike etiske og faglege utviklingsarbeidet som
yrkesgruppene sjølv driv, må få utvikle
seg.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen, Karin Lian,
Einar Olav Skogholt og Gunhild Øyangen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund og Are Næss, fra Fremskrittspartiet, lederen
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, har merket seg at målet med meldingen
er å drøfte og klargjøre sentrale verdier
knyttet til planlegging, utbygging og drift av den norske helsetjenesten. Komiteen viser
til at det er bred enighet om de overordnede og generelle verdier
og retningslinjer for helsetjenesten. Komiteen vil
understreke at befolkningen skal ha likeverdig og god tilgang til
helsetjenester av høy kvalitet uansett hvor de bor i landet
og uavhengig av den enkeltes økonomiske situasjon.
Komiteen er enig i at det er
viktig å stimulere til debatt om verdier, og at denne stortingsmeldingen
vil være et godt utgangspunkt for helseutdanningene, fagorganisasjonene,
de ulike arbeidsplasser, pasientorganisasjoner og samfunnet generelt
til å drøfte verdigrunnlaget i helsetjenesten.
Komiteen vil peke på at
det fremdeles er store problemer og utfordringer knyttet til kapasitet,
mangel på kvalifisert helsepersonell, ressurstilgang, prioritering og
organisering av helsevesenet. Komiteen vil spesielt
nevne at Stortinget har vedtatt egne handlingsplaner innen psykiatri
og kreftomsorg fordi disse områdene over lang tid har vært
forsømt.
Komiteen vil spesielt peke på utfordringene
ved gjennomføringen av fastlegeordningen, fritt sykehusvalg,
oppfølging av sykehusfinansieringen og statlig overtagelse
av sykehusene.
Komiteen vil fremheve at det
er pasientens behov som skal være styrende for helsetjenesten.
Komiteen vil videre fremheve
at bl.a. fritt sykehusvalg er et viktig virkemiddel for å styrke
pasientenes stilling.
Komiteen mener det er viktig å beholde
helhetsperspektivet i forhold til den enkelte pasients behov, og vil
understreke at det må stå sentralt i kvalitetsarbeidet i
helsetjenesten og at brukere, pasienter og pårørende må tas
med i planleggingen og utviklingen av tjenestetilbudene. Komiteen vil
peke på at målinger av pasienttilfredshet gjennom
brukerundersøkelser er viktig som et grunnlag for kvalitetsarbeidet.
Komiteen har merket seg de holdninger
og det verdibaserte engasjement Regjeringen mener bør stå sentralt
i en samlet strategi for styringen av helsetjenesten, og slutter
seg til dette.
Mange mennesker føler seg maktesløse
i møtet med helsetjenesten, og komiteen er
enig i at møtet mellom pasienten og helsearbeidere er en
test på om helsetjenesten er menneskelig og etisk forsvarlig.
Videre vil komiteen understreke at den enkelte pasient
må bli møtt og "sett" av helsearbeiderne ut fra
sine egne forutsetninger og ut fra et helhetlig syn på mennesket. Dette
er avgjørende som grunnlag for utviklingen av individuelle
planer for behandling og pleie. I denne sammenheng vil komiteen peke
på viktigheten av yrkesetisk og faglig utviklingsarbeid
innen de ulike faggrupper.
For øvrig viser komiteen til
merknader og forslag i de aktuelle kapitler.
Komiteen vil peke på Innst.
S. nr. 99 (2000-2001) om innhold og kvalitet i omsorgstjenestene
- Omsorg 2000 - og mener at disse to meldingene må sees
i sammenheng.
Komiteen viser til at et utbygd
helsetilbud er nødvendig, men ikke tilstrekkelig for å oppnå god
allmennhelse i befolkningen. Komiteen understreker at
det økende behovet for helse- og omsorgstjenester må møtes
med betydelig innsats av helsefremmende og forebyggende tiltak i
alle sektorer i samfunnet. Komiteen vil peke på at
vi sannsynligvis har et potensial i å bedre folkehelsen
og øke livskvaliteten ved å øke innsatsen
i forebyggende sektor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, ser her at det frivillige
organisasjonslivet, både innen tradisjonelle organisasjoner
i helse- og sosialsektoren, men også innen kultursektoren,
kan spille en betydelig og verdifull rolle for å øke
bevisstheten hos enkeltmennesker om betydningsfulle valg og muligheter
til en god helse i et langt livsløp.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Regjeringen har signalisert at den vil foreslå statlig
overtakelse av sykehusene, og registrerer den knappe tidsplanen
Regjeringen legger opp til. Disse medlemmer mener
at dagens tre forvaltningsnivåer er sentrale for å utvikle
gode fellesskapsløsninger som er best mulig tilpasset lokale
forhold. En eventuell statlig overtakelse av sykehusene vil bryte
med forvaltningsprinsippet om at ansvaret for beslutninger som krever
lokal tilpasning, skal legges til kommunene eller fylkeskommunen.
Lokalisering av behandlingstilbud innen spesialisthelsetjenesten
og utvikling av behandlingstilbud må etter disse
medlemmers mening være tilpasset ulike lokale forutsetninger
som er i vårt land. Disse medlemmer mener
at både hensynet til pasientene og hensynet til en effektiv
ressursutnyttelse, vil kreve at sykehusene også i framtiden
har en sterk forankring til regionale styringsorganer. Disse
medlemmer vil peke på at det i noen grad vil være
motsetninger mellom det som anses som den mest økonomiske
ressursforvaltningen ut fra markedsbasert tenkning, og det å skape
et tilstrekkelig og kvalitativt godt helsetilbud nærmest mulig
bostedet for den enkelte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at private helsetilbud kan være
et supplement til det offentlige. Flertallet mener
at det er en forutsetning at slike tilbud skal inngå i
de offentlige helseplanene. Flertallet ser at privatisering
av helsetjenester kan bidra til konkurranse om helsepersonell og
helsekroner og skape et voksende skille mellom pasienter med god
og dårlig økonomi og mellom pasienter i by- og
distriktskommuner. Flertallet vil understreke at
dette er en utvikling som står i motsetning til hovedmålene
i helse- og sosialpolitikken, der alle skal sikres tilgang til gode
og likeverdige helsetjenester uavhengig av personlig økonomi
og bosted. Flertallet mener at et helsevesen underlagt
offentlig styring er den beste garantien for å nå dette
målet.
Flertallet vil understreke at
helsetjenester som er inkludert i offentlige helseplaner, må tilføres
tilstrekkelige ressurser; både lokaliteter, personell,
utstyr og økonomi, som gir mulighet for et godt verdigrunnlag og
en etisk forsvarlig og god omsorg.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke
at Norge tross alt har et godt utbygget helsevesen og gode velferdsordninger som
skal sikre alle et verdig liv og mulighet til å være et
selvhjulpent og selvstendig menneske. Disse medlemmer vil
allikevel peke på en tiltakende prosess i samfunnet som
på lengre sikt kan redusere disse godene. Det foregår
en stor, om ikke uttalt, sentralisering i samfunnet som også gjelder
helse- og sosialområdet. Disse medlemmer ser
en statlig overtakelse av sykehusene og all spesialisthelsetjeneste
som et sentraliseringsprosjekt. Disse medlemmer vil
ikke medvirke til et samfunn der sentrum utvikler seg på bekostning
av distriktene, og at folk i store deler av landet opplever en reduksjon
i tjenestetilbudet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at den medisinske og teknologiske utviklingen går raskt,
og det derfor må tas nasjonale grep for å sikre
at alle får del i de nye tilbudene. Stadig flere sykdommer
kan behandles og kureres, og stadig flere får operasjoner
og behandling. Hver eneste dag gjør tusenvis av ansatte
i sykehus og i helsetjenesten en kjempejobb. Men helsevesenet blir
ikke drevet like godt over alt; altfor mange må vente på behandling,
og det er stadig problem med for lite ressurser til å møte det økte
behovet. Vi må derfor få en mer helhetlig styring. Å løse
problemene i helsevesenet er ikke bare et pengespørsmål,
men også et organisasjonsspørsmål.
Vårt sykehusvesen er et offentlig ansvar,
og sykehusene skal i det alt vesentlige være eid og styrt
av det offentlige.
Arbeiderpartiet mener at alle som trenger det,
skal få gode og likeverdige tilbud uansett hvor de bor
i landet og hvor stor lommeboka er.
Arbeiderpartiet mener at de utfordringer og
muligheter sykehussektoren nå står overfor, best
kan ivaretas ved at staten tar ansvaret for både eierskap
og finansiering av sykehusene. Et slikt samlet statlig ansvar må bygge
på den hovedstruktur som er utviklet i de etablerte helseregionene,
og som har vært basert på fylkeskommunalt eierskap
og statlig finansiering.
Disse medlemmer viser til at
sak om dette er ute på høring, og vil komme til
Stortinget i begynnelsen av april.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at den foreliggende St.meld. nr. 26 (1999-2000) ikke skiller
seg vesentlig ut fra andre tidligere stortingsmeldinger når
det gjelder forpliktende forslag bundet opp mot nødvendig
ressurstilgang. Det er få ting i meldingen disse
medlemmer kan si seg uenig i, men disse medlemmer vil
dog bemerke at alle politiske partier i Norge bygger på et
humant menneskesyn, hvor menneskeverdet er ukrenkelig uavhengig
av fysisk eller psykisk utrustning, inntekt, boforhold og sosial
status. Disse medlemmer vil imidlertid understreke
at det fortsatt er et betydelig gap mellom befolkningens behov for
helse og omsorgstjenester og det tilbud det offentlige helse- og
omsorgsvesen i dag kan tilby.
Disse medlemmer har med interesse
merket seg at forsiden i den trykte St.meld. nr. 26 (1999-2000)
har en billedlig fremstilling av den barmhjertige samaritan slik
den er fortalt i Lukas 10, versene 33 og 34 - en god oppskrift på hvordan
det offentlige helse- og omsorgsvesenet burde fungere. Ikke minst
gjelder dette finansieringen av helse- og omsorgstjenester hvor
den bibelske fortellingen klart og utvetydig gir uttrykk for at pengene
bør følge pasienten/brukeren. Det står
nemlig i fortellingen om den barmhjertige samaritan at da han måtte
forlate herberget hvor pasienten var plassert, tok han to penninger
fram og ga verten og sa til ham: "plei ham og hva du mer måtte
koste på ham, det skal jeg betale deg igjen når
jeg kommer tilbake".
Vi har etter disse medlemmers menig
fortsatt i dag betydelige uløste oppgaver både
i vårt helsevesen og i vårt omsorgsvesen i Norge,
noe som i stor grad skyldes mangel på ressurser og intern
organisering og styring. Disse medlemmer mener at
vi i Norge har et helsepersonell med høy etisk standard
og moral, men høy etikk og moral er dessverre ikke nok
når ressursene mangler for å dekke pasientene/brukernes behov
for helsehjelp og omsorg. Manglende ressurstilgang innen helse og
omsorg kan føre til stress og frustrasjon, noe som på sikt
kan svekke empatien hos vårt helsepersonell i forhold til
pasientene/brukerne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
sier seg godt tilfreds med at den nåværende regjering
legger opp til en statlig ansvarsovertagelse av de offentlige sykehus
og fristilling av disse som selvstendige rettssubjekter og spesialisthelsetjenesten. Flertallet tror
at en slik reform på en langt bedre måte vil være
i stand til å yte mere likeverdig helsehjelp til alle norske
borgere uavhengig av eksempelvis bosted.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
også til at Fremskrittspartiet har som mål at
også eldreomsorgen skal bli et statlig finansiert ansvar,
slik at man også kan få likeverdige omsorgstilbud
uavhengig av hvilken kommune og hvilken landsdel man måtte
være bosatt i. Dessverre er det slik i eldreomsorgen i
dag at forskjellene er skremmende store, noe som skyldes både
den enkelte kommunes økonomi og ikke minst prioriteringer.
Komiteen sier seg
glad for at vi har fått egne handlingsplaner for psykiatri
og kreftomsorg, men det er etter komiteens mening
særdeles viktig at disse planene fra departementets side
revurderes årlig, slik at man hele tiden er sikker på at
kart og terreng stemmer, noe komiteen føler
seg usikker på er tilfelle både når det
gjelder utviklingen innen psykiatriplanen og kreftplanen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, kan ikke slå seg
til ro med at de vedtatte opptrappingsplaner innen psykiatrien og
kreftomsorgen som går over flere år, ikke er à jour
med det økende behov og den tekniske utvikling som hele
tiden foregår, og flertallet vil derfor
anmode Regjeringen om å foreta en årlig revurdering
og korrigering av de nevnte planer.