Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag slik at trygghetsalarmer dekkes av folketrygden og tildeles gjennom hjelpemiddelsentralen."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne til behandlingen av St.meld. nr. 50 (1996-1997) om handlingsplan for eldreomsorgen, og at det da som overordnede mål for eldreomsorgen bl.a. ble nevnt at det skal gis likeverdige tilbud, uavhengig av bosted, inntekt og ressurser, jf. Innst. S. nr. 294 (1996-1997).
Forslagsstillerne mener at det er viktig å legge forholdene til rette slik at eldre som ønsker å bo hjemme, får muligheten til dette så lenge som mulig, og ser med bekymring på de store forskjeller som er mellom kommunene når det gjelder tilbud og hjelp til folk med pleie- og omsorgsbehov, og at det er store forskjeller på egenbetalingen fra kommune til kommune.
Det framholdes at trygghetsalarm er et meget viktig hjelpemiddel for at hjemmeboende eldre skal føle seg trygge, og at ikke alle eldre som burde hatt dette hjelpemiddelet har fått det installert. Forslagsstillerne mener at hjelpemiddelsentralene kan være en velegnet distribusjonskanal for dette hjelpemidlet.
Det vises til at etter dagens system dekker folketrygden alarm for dem som fyller betingelsene til støtte til tekniske hjelpemidler, mens kommunen må dekke for andre, altså eldre uten fysisk funksjonshemming. Dette mener forslagsstillerne fører til stor sosial urettferdighet, og at resultatet blir at mange eldre, syke og funksjonshemmede ikke har anledning til å skaffe seg den tryggheten et slikt hjelpemiddel gir. Forslagsstillerne mener at trygghetsalarmer må godkjennes som hjelpemiddel og administreres enten gjennom hjelpemiddelsentralen eller hjemmesykepleien.
Det vises til at mens en som er avhengig av trygg-hetsalarm, må betale 2 160,- kroner pr. år for denne tjenesten i Tromsø, så er den gratis i Oslo. Det uttales at skal denne tjenesten bli gratis, må dagens lovverk endres.
Forslagsstillerne mener at det er en viktig utfordring for eldreomsorgen å sikre brukerne mest mulig likeverdig tilbud på landsbasis, og de mener at ansvaret for tildeling av trygghetsalarmer skal overføres til hjelpemiddelsentralene der kostnadene dekkes av folke-trygden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Reidun Gravdahl, Asmund
Kristoffersen, Karin Lian, Einar Olav Skogholt og Gunhild Øyangen,
fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Are
Næss, fra Høyre, Annelise Høegh og Sonja Irene
Sjøli og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold,
viser til at dette spørsmålet tidligere har vært
utredet av Sosial- og helsedepartementet etter anmodning fra Stortinget.
I St.prp. nr. 1 (1997-1998) framgår bl.a. følgende:
"Departementet har, slik Stortinget har bedt om,
startet en utredning av kostnader og konsekvenser ved å overføre
ansvaret for tildeling av trygghetsalarmer til hjelpemiddelsentralene
der kostnadene dekkes av folketrygden. En ordning der ansvaret for
utgifter til innkjøp og drift overføres til folketrygden
er foreløpig anslått å koste nær
200 mill. kroner pr. år. Av dette utgjør de årlige
kostnadene til nyinnkjøp av trygg-hetsalarmer
ca. 11 mill. kroner."
Flertallet viser videre
til at det i etterkant av dette ble utarbeidet en rapport fra en
arbeidsgruppe med medlemmer fra Sosial- og helsedepartementet og
Rikstrygdeverket: "Mulige modeller for organisering og finansiering
av trygghetsalarmer og trygghetsalarmtjenester." Resultatene fra
rapporten ble lagt fram for Stortinget i St.prp. nr. 1 (1998-1999).
Stortinget ga sin tilslutning til følgende anbefaling fra
Regjeringen:
"Utredningen viser at en rettighetsfesting av trygghetsalarmer
i folketrygden ikke vil gi brukerne lik tilgang til trygghetsalarmer
og trygghetsalarmtjenester. Folketrygdens inngangsvilkår
for stønad til tekniske hjelpemidler er slik at de vil
utelukke mange av dagens trygghetsalarmbrukere, spesielt alle de
som er tildelt alarm utelukkende pga. alder eller som et rent trygghets-
og angstdempende hjelpemiddel. Konsekvensen av en rettighetsfesting
av trygghetsalarm vil bli et todelt finansieringssystem (folketrygd
og kommune). Med mindre kommunene pålegges å gi
trygghets-alarmtjenester som en pliktmessig ytelse (avgiftsfri eller
med fastsatt egenandel) vil brukertilbudet fortsatt variere fra
kommune til kommune. Kommunene vil fremdeles stå fritt
til å belegge alarmtjenesten med avgifter.
Utredningen
viser at de statlige utgifter ved en overtakelse av trygghetsalarmene
varierer fra 40 til 130 millioner kroner pr. år avhengig
av modellvalg. Regjeringen legger til grunn at ansvaret for trygghetsalarmer med
tilhørende tjenester fortsatt skal ligge i kommunene."
Flertallet er kjent med at Sosial-
og helsedepartementet har under utarbeidelse en veileder om trygg-hetsalarmtjenesten
som et trygghetsskapende og forebyggende tiltak. Veilederen retter
seg mot kommune-sektoren, og antas å være ferdig
til utsendelse våren 2001.
Flertallet foreslår
på denne bakgrunn at Dokument nr. 8:11 (2000-2001) avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo, viser til at prisene og tilbudet på trygghetsalarmer
varierer meget fra kommune til kommune. Dette fører til
at det er den enkeltes bostedskommune som er avgjørende
for hvor godt tilbudet er på dette feltet, og hvor stor
egenandel en blir pålagt. Disse medlemmer mener
at trygghetsalarmer er et meget viktig hjelpemiddel for at spesielt
hjemmeboende eldre skal kunne føle den nødvendige
trygghet. Disse medlemmer mener at det er et uttalt
mål at det skal legges til rette for at flest mulig kan
være hjemmeboende så lenge som mulig. Mange av
disse eldre har svært små inntekter, og en kan
derfor frykte at mange ikke kan ta seg råd til en trygghets-alarm
fordi egenandelene er for høye. Dermed er de tvunget til å leve
uten den trygghet en slik alarm vil kunne gi. Disse medlemmer vil
også vise til Innst. S. nr. 294 (1996-1997) der partiene
Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at trygghets-alarmer dekkes av folketrygden og tildeles gjennom hjelpemiddelsentralen."
Disse medlemmer mener at trygghetsalarmer må godkjennes
som hjelpemiddel på lik linje med for eksempel krykker,
rullestoler og liknende, og administreres enten gjennom hjelpemiddelsentralen
eller hjemmesykepleien. Disse medlemmer er av den oppfatning
at dagens regelverk må endres slik at denne tjenesten blir
gratis.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige lovendringsforslag slik at utgiftene til
trygghetsalarmer dekkes av folketrygden og tildeles gjennom hjelpemiddelsentralen."
Forslag fra Fremskrittspartiet og
Sosialistisk Venstreparti:
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag
slik at utgiftene til trygghetsalarmer dekkes av folketrygden og
tildeles gjennom hjelpemiddelsentralen.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:11 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentantene Øyvind Korsberg, Øyvind
Vaksdal og Robert Eriksson om at utgiftene til trygghets-alarmer
dekkes av folketrygden og tildeles gjennom hjelpemiddelsentralen – avvises.
Oslo, i sosialkomiteen, den 27. mars 2001
John I. Alvheim
leder |
Einar Olav Skogholt
ordfører |
Are Næss
sekretær |