Utvalget beskriver sin arbeidsmåte,
som består av inspeksjoner og klagebehandling.
Så langt utvalget kan vurdere det, ivaretar kontrollregimet
som det nå praktiseres de pålagte kontrolloppgaver
på en forsvarlig måte. Ser man bort fra den situasjon
som oppsto våren 1998 med hensyn til utvalgets innsyn i
etterretningstjenesten, er det utvalgets vurdering at samtlige tjenester og øvrige
inspiserte institusjoner har utvist samarbeidsvilje og åpenhet.
Utvalget skal følge prinsippet om etterfølgende
kontroll, likevel kan det kreve innsyn i og uttale seg om løpende
saker. Utvalget har en viss plikt til å undersøke saker
og forhold som det ut fra kontrollformålet finner riktig,
spesielt slike som har vært gjenstand for offentlig kritikk.
På den annen side må det unngå en kontroll som
virker foregripende og derved styrende på konkrete
operative skritt. Til tider har utvalget funnet avveiningen mellom
disse hensynene vanskelig, spesielt i forhold til POTs saker. Selv
om det kunne ha vært ønskelig, er det imidlertid
neppe mulig å utforme mer presise kriterier enn de loven
og instruksen gir i dag. Det vil si at det nok fortsatt må bli
en skjønnsmessig vurdering i det enkelte tilfellet hvorvidt
utvalget skal foreta undersøkelser i en pågående
sak, om det skal nøye seg med å få en
orientering, og om utvalget skal uttrykke noe syn på spørsmål
som oppstår osv. Det er særlig viktig at kontroll
med løpende saker gjennomføres på en
måte som ikke virker styrende og som heller ikke kan oppfattes
slik.
I juni 1998 behandlet Stortinget enkelte spørsmål vedrørende
utvalgets innsyn i FO/E, og i den sammenheng anvendelsen
av §§ 5 og 6 i utvalgets instruks. Stortinget
ga føringer på utvalgets praktisering av innsynsretten
i etterretningstjenesten, og ga uttrykk for at ved tvister om innsyn
i denne tjenesten skal saken forelegges forsvarsministeren, og om
nødvendig bringes inn for Stortinget. Etter saken fra 1998
har det ikke oppstått tvister om innsyn, og det er i dag
et betydelig bedre samarbeid mellom etterretningstjenesten
og utvalget. Etter utvalgets syn er det på bakgrunn av
erfaringene fra det siste året ikke behov for å foreta
endringer i det formelle regelverket. En formalisering vil også kunne
virke mot sin hensikt fordi formelle regler gjerne gir mindre rom
for fleksibilitet.
Verken kontrolloven eller instruksen åpner
for at utvalget kan gi Stortinget gradert informasjon. Dersom utvalget
anser at Stortinget bør gjøre seg kjent med graderte
opplysninger i en sak, skal det iht. instruksen gjøre Stortinget
oppmerksom på det, men heller ikke en slik meddelelse kan
inneholde graderte opplysninger. I et notat av 25. mai 1999 fra
Stortingets administrasjon til kontroll- og konstitusjonskomiteen
er det lagt til grunn at dersom Stortinget vil innhente graderte opplysninger
på bakgrunn av en meddelelse fra utvalget, må det
skje i form av en anmodning til regjeringen om å få angjeldende
informasjon derfra. Ifølge notatet vil det etter gjeldende
regelverk ikke kunne bli aktuelt for utvalget å oversende
gradert informasjon til Stortinget, heller ikke graderte brev utvalget
måtte ha sendt forvaltningen. I den såkalte innsynssaken
fra 1998 oversendte Forsvarsdepartementet enkelte graderte dokumenter
i saken til Stortinget, men unnlot å oversende
utvalgets uttalelser. Denne situasjon opplevde utvalget som lite
tilfredsstillende.
Den ordning som følger av dagens regelverk
og de prosedyrer som er skissert i notatet, er enkle å praktisere
for utvalget. Ordningen utgjør for så vidt ikke
noe problem. Det må også kunne legges til grunn
at en anmodning fra Stortinget til regjeringen om oversendelse
av gradert informasjon i en sak, vil føre til at den informasjon
Stortinget får er fullstendig. Prinsipielt sett mener utvalget
likevel at det kunne være en fordel om utvalget
i helt spesielle tilfeller hadde en åpning for å gi
Stortinget graderte opplysninger. Utvalget kan komme i
en situasjon hvor det ikke har noe sted å gå med
opplysninger det anser det viktig at Stortinget kjenner til.
Instruksens bestemmelser om antall inspeksjoner anses
som tilfredsstillende. Uanmeldte inspeksjoner burde kunne
foretas sentralt så vel som av underliggende sivile og
militære myndigheter. Verken lov eller instruks hjemler
eksplisitt uanmeldte inspeksjoner. Utvalget leser imidlertid
regelverket slik at hjemmel for dette foreligger. Uansett denne
forståelsen av regelverket ville utvalget finne det hensiktsmessig
om instruksen eksplisitt slår fast at uanmeldte inspeksjoner kan
foretas. Derved gjøres ordningen allment kjent for tjenestene
og vil ikke kunne oppfattes negativt.
Utvalget har etter hvert begynt å ta
i bruk sakkyndig bistand innenfor tele- og datakommunikasjon.
Behovet er størst i etterretningstjenesten, og erfaringene
her er gode. Kontrolloven og instruksen gir utvalget vid adgang
til å anta bistand. Bruk av sakkyndig synes å være
en nødvendighet innenfor deler av kontrollområdet.
Utvalget tar sikte på å bruke sakkyndig bistand fremover
i større grad.
Overordnet påtalemyndighet (statsadvokat
og riksadvokat) omfattes ikke av utvalgets kontroll. POT er i etterforskningssaker
underlagt kontroll og styring fra overordnet påtalemyndighet,
mens Justisdepartementet har et overordnet ansvar i de forebyggende
sakene. POTs disposisjoner omfattes av utvalgets kontrollansvar
hva enten det gjelder etterforskningssaker eller forebyggende saker.
Fordi det i etterforskningssaker kan være utstrakt
kontakt og samarbeid mellom POT og statsadvokaten, kan imidlertid
avgrensningen av hva som er utvalgets kontrollansvar i
disse sakene være vanskelig. Utvalgets syn er at det ikke
er tungtveiende grunner som taler for å utvide kontrollområdet.
På den annen side vil det heller ikke være noen
god løsning helt å unnta etterforskningssakene
fra utvalgets kontroll.
§ 7 siste ledd i instruksen må oppheves
som følge av at § 7 i kontrolloven (om utvalgets
rett til å påkjære visse rettslige kjennelser
m.v.) er opphevet.
Det foreslås ingen endring i instruksens
regler om bruk av avhørs form.
Når det gjelder utvalgets sammensetning,
mener utvalget at den blanding som man har i dag av personer med
politisk bakgrunn og parlamentarisk erfaring, og personer med andre
kvalifikasjoner, er en heldig løsning som bør
beholdes. Det anses som en styrke for utvalget at det blant sine
medlemmer har personer med lang politisk erfaring fra regjering
og Storting og lokaladministrasjon. Likeledes er det viktig
at utvalget også består av personer med solid
faglig bakgrunn, særlig innenfor jus, samfunnsvitenskap/samtidshistorie
og statsadministrasjon. Hvordan den numeriske fordeling mellom disse
bør være, vil ikke utvalget ta standpunkt til.
Utvalget fungerer tilfredsstillende med den
størrelse det har i dag. Den praktiske gjennomføring
av kontrolloppgavene vil kunne ivaretas forsvarlig også med
et noe mindre utvalg. Det viktigste hensynet mot å redusere
antall medlemmer, er at det kan gå ut over den bredden
i sammensetningen som har vært sett som viktig også for
allmennhetens tillit.
Sekretariatet består i dag av en jurist,
ansatt hos sivilombudsmannen, og en kontormedarbeider,
ansatt i Stortingets administrasjon. Begge arbeider på deltid for
utvalget. Denne ordningen fungerer stort sett godt. Utvalget ønsker
imidlertid å få vurdert om det er mulig å etablere
en ordning hvor ytterligere en ansatt hos ombudsmannen
kan gis mulighet for å tilknyttes sekretariatet i situasjoner
hvor det oppstår særlige behov. Det tenkes her
på situasjoner hvor det kan være spesielt stor
arbeidsbelastning, og ved sykefravær. Sivilombudsmannen
har stilt seg positiv til å medvirke til en slik ordning,
såfremt de ressurser utvalget da legger beslag på kan
bli kompensert.
EOS-utvalgets skriv av 29. november 2000 er
blitt forelagt kontroll- og konstitusjonskomiteen
til uttalelse. Komiteen har i brev av 30. januar 2001 avgitt en uttalelse
som er trykt som vedlegg 2 til denne innstilling.