Regjeringens mål er en rettferdig fordeling
av inntekt og gode levekår for alle. Levekår omfatter
en rekke forhold som er viktige for den enkeltes velferd, blant
annet arbeid, helse, bolig, utdanning og inntekt. Fordelingen av
goder påvirker den enkeltes velferd direkte, men også gjennom
virkningen på samfunnet som helhet. En relativt jevn fordeling
styrker det sosiale samholdet og reduserer den sosiale spenningen.
Regjeringens fordelingspolitikk skal bidra til
at samfunnets samlede velferd fordeles på en jevn og rettferdig
måte. En effektiv fordelingspolitikk omfatter derfor tiltak
på en rekke områder: Det offentlige utdanningssystemet
med en felles grunnskole for alle og omfattende studiefinansieringsordninger
legger til rette for lik rett til utdanning uavhengig av sosial
bakgrunn, inntekt eller andre individuelle forhold. En aktiv arbeidsmarkedspolitikk
påvirker fordelingen av arbeid og lønn, og trygde-
og skattepolitikken påvirker inntektsfordelingen.
Behovet for velferdstjenester varierer fra person
til person og gjennom livsløpet. Et viktig fordelingspolitisk
mål for Regjeringen er at alle som har behov for det skal
ha tilgang på grunnleggende velferdstjenester, og at ingen
skal utelukkes på grunn av egen økonomisk situasjon.
For å oppnå dette mener Regjeringen det er nødvendig
med et godt utbygd offentlig tjenestetilbud for eksempel innen helse-
og omsorgssektoren.
Regjeringen legger fram en handlingsplan for
sosial og økonomisk trygghet for å løfte
mindretallet, jf. kapittel 11.4 i meldingen. Regjeringen vil med
de foreslåtte tiltakene gi de vanskeligst stilte i samfunnet
et løft, og ønsker særlig å bedre
situasjonen for grupper som har lav inntekt og levekårsproblemer
over tid. Tiltak rettet mot å bedre arbeidsmarkedstilknytningen
og boligproblemene til de vanskeligst stilte, samt tiltak rettet
mot grupper uten inntektssikring i folketrygden, vil bli prioritert.
Regjeringen er spesielt opptatt av å bedre oppvekstvilkårene
for barn som vokser opp i familier med lav inntekt.
En jevn inntektsfordeling er en forutsetning
for jevne levekår. Lønn er den dominerende inntektskomponenten
i husholdningene. Lønnsforskjellene i Norge er lave sammenlignet
med andre land. Et fellestrekk ved de fleste som forblir i lavinntektsgruppen
over tid er at de mangler en stabil tilknytning til arbeidsmarkedet. Regjeringen
vil derfor arbeide for at så mange som mulig får
innpass i arbeidslivet. Det skal være lønnsomt
og attraktivt for den enkelte å bidra til verdiskapingen
i samfunnet.
Regjeringen vil føre en politikk som
motiverer til arbeid framfor trygd. Den økende tendensen
til langtidssykemelding og uføretrygding må snus.
Trygdesystemet må være fleksibelt og tilpasset
den enkeltes behov, og det må utformes slik at det støtter
opp under og fremmer enkeltpersoners deltakelse i arbeidsmarkedet.
Regjeringen ønsker mer fleksible løsninger
for kombinasjon av arbeid og uførepensjon.
Regjeringen har iverksatt tiltak for å begrense
tilgangen til folketrygdens uførepensjonsordning, blant annet
ved å skjerpe kravet til at attføring skal prøves før
uførepensjon kan bli vurdert. Regjeringen vil videre, som
et strakstiltak, styrke innsatsen for at flere uførepensjonister
skal vende tilbake til arbeidslivet, på hel- eller deltid,
blant annet ved å etablere nettverksprosjekter
for reaktivisering av uførepensjonister.
For å legge til rette for at flere
funksjonshemmede skal kunne delta i arbeidslivet, vil Regjeringen,
som et annet strakstiltak, prøve ut ordninger som skal
sikre dekning av transportutgifter til arbeids- og utdanningsreiser
for funksjonshemmede som ikke kan benytte egentransport eller offentlige
kommunikasjonsmidler.
For å styrke arbeidsgivernes motivasjon
til å ansette personer som ikke har full arbeidsevne, er
det igangsatt et forsøk med lønnstilskudd av lengre
varighet til arbeidsgivere som ansetter personer med varierende yteevne
over tid på grunn av kroniske lidelser. Regjeringen vil
vurdere en opptrapping av tiltak i lys av erfaringene som innhentes.
Regjeringen mener sosialhjelpen skal være
en midlertidig ytelse, og at det raskest mulig må settes
inn aktive tiltak slik at sosialhjelpsmottakere kan få utdanning
eller komme i arbeid. Regjeringen har iverksatt forsøk
med et mer helhetlig kommunalt ansvar for arbeids- og aktiviseringstiltak
for langtidsmottagere av sosialhjelp. Regjeringen vil dessuten videreføre
og styrke innsatsen for å få arbeidsledig ungdom
i arbeid.
Regjeringen mener det er spesielt viktig å skape
gode oppvekstvilkår for barn for å utjevne forskjeller
og forebygge dårlige levekår senere i livet. Regjeringen vil
derfor bekjempe fattigdom blant barn. Regjeringen ønsker å bedre
levekårene til barnefamilier med varig lav inntekt, blant
annet gjennom bedre målretting av tjenester og overføringer.
Regjeringen vil sikre at alle barn og unge har mulighet til å delta
i et fullverdig sosialt liv. Det er behov for tiltak som når
barna direkte, blant annet for å gi bedre muligheter for
deltakelse i skole- og fritidsaktiviteter. Grunnskolen skal være
gratis og fri for egenandeler. Ingen skal stenges ute fra aktiviteter
fordi foreldrene ikke har råd til å betale.
Utdanning gir bedre tilknytning til arbeidsmarkedet, og
har dessuten en stor egenverdi for den enkelte. En god grunnutdanning
legger et godt grunnlag for gode levekår seinere i livet.
Regjeringen mener at det beste grunnlaget legges i en felles grunnskole
og videregående skole som vektlegger faktiske kunnskaper
og ferdigheter, og som også fremmer innsikt, forståelse
og evne til samarbeid. Regjeringen er videre opptatt av at sosial
bakgrunn ikke skal være til hinder for å kunne
ta høyere utdanning. Regjeringen ønsker å følge
opp kompetansereformen. I et utjevningsperspektiv er det særlig
muligheten for voksne til å fullføre en grunnskoleutdanning
og retten til videregående opplæring som har betydning.
Regjeringen vil utforme opplæringstilbudene slik at flest
mulig av de som er i arbeid kan gjennomføre videreutdanningen
uten å gå ut av arbeidslivet.
Helse er en viktig levekårsfaktor.
En lang rekke undersøkelser har vist at helsetilstanden
følger et sosialt trappetrinnsmønster. Jo høyere
sosial posisjon, desto bedre helse og høyere levealder.
Innenfor folkehelsearbeidet vil Regjeringen legge større
vekt på utjevning av helseforskjeller mellom grupper i
befolkningen, herunder sosiale forskjeller. Regjeringen vil sette
i verk tiltak rettet mot geografisk avgrensede områder
med langvarig opphopning av dårlige levekår i
befolkningen. Regjeringen vil særlig arbeide for å bedre
levekårssituasjonen i de indre delene av Finnmark, og vil
straks iverksette tiltak for å avhjelpe situasjonen gjennom
et samarbeid med kommunene i indre Finnmark, fylkeskommunen og aktuelle
næringsutviklingsmiljøer.
Boligstandard og boutgifter har stor betydning
for den enkeltes levekår og livssituasjon. De boligpolitiske virkemidlene
bør først og fremst rettes inn mot økonomisk
vanskeligstilte husholdninger og ungdom i etableringsfasen. Regjeringen
vil styrke boligtilskuddet i Husbanken og gjennomføre flere
forbedringer i bostøtteordningen, særlig for å bedre
situasjonen for vanskelig stilte barnefamilier i de største
byene og enslige med lav inntekt. I den forbindelse vil Regjeringen
vurdere ytterligere heving av boutgiftstaket. Regjeringen vil i
tillegg vurdere å myke opp finansieringskravet i bostøtteregelverket
for vanskeligstilte barnefamilier med høye boutgifter og
lave inntekter.
For Regjeringen er det svært viktig
at kommunene og staten samordner innsatsen for å bedre
situasjonen for de bostedsløse. Regjeringen har derfor
i samarbeid med de fem største bykommunene satt i gang
et utviklingsarbeid for å bedre boligsituasjonen
for bostedsløse og sikre dem et helhetlig hjelpetilbud.
Regjeringen vil arbeide for å redusere bruken av hospits,
særlig blant barnefamilier. Regjeringen ønsker
en samordnet innsats for å løse problemene for
de bostedsløse gjennom egne tilpassede boligløsninger
med tilkoplede helse- og sosialtjenester.
Komiteen viser til
kapittel 11 i Regjeringens Langtidsprogram 2002-2005.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
et godt samfunn er preget av gode levekår for alle, i alle
aldre og i alle deler av landet. Tilgangen til utdanning og gode
helse- og omsorgstjenester skal være uavhengig av størrelsen
på den enkeltes lommebok. Barn og ungdom må ha
gode oppvekstvilkår. Sammen med en politikk som sikrer
arbeid for alle og en solidarisk boligpolitikk, er dette hjørnestenene
i en politikk for et rettferdig samfunn.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens handlingsplan for sosial og økonomisk trygghet
skal gi de vanskeligst stilte et løft. Særlig
skal situasjonen for dem med lav inntekt og varige levekårsproblemer bedres.
Tiltak for å bedre tilknytningen til arbeidsmarkedet og
boligmarkedet, samt tiltak rettet mot grupper uten inntektssikring
i folketrygden, vil bli prioritert. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen særlig vil bekjempe fattigdom blant
barn. Derfor skal levekårene til barnefamilier med varig
lav inntekt bedres, blant annet med bedre målretting av
tjenester og overføringer.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til sine merknader under
kap. 17.2.4.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen i Langtidsprogrammet varsler oppfølging
av tiltakene i Utjamningsmeldingen. Disse medlemmer mener
Stortingets vedtak fra juni i fjor forutsetter en plan for når
de ulike tiltakene skal fases inn. Disse medlemmer vil
minne om at erfaringen med oppfølgingen av Velferdsmeldingen
tilsier nettopp det.
Når Regjeringen uttrykker bekymring
for de enslige forsørgere som på grunn av endret
regelverk mister retten til overgangsstønad, ser disse
medlemmer grunn til å minne Regjeringen om at Arbeiderpartiet avviste
Senterpartiet/Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstrepartis
forslag i Velferdsmeldingen om nødvendige endringer for
enslige forsørgere blant annet i overgangsstønaden,
som ville motvirket de negative utslagene som Regjeringen peker
på i sitt langtidsprogram.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen har fulgt opp forslaget i Utjamningsmeldingen og tatt
initiativ til en sterkere normering av sosialhjelpen ved å innføre
rettledende statlige normer for utmåling av økonomisk
sosialhjelp. Disse medlemmer er imidlertid bekymret
over det lave nivået Regjeringen har lagt seg på i
anbefalingene til størrelsen på økonomisk
sosialhjelp, og særlig til barnefamiliene. Disse medlemmer mener
at Regjeringen i det minste burde ha fulgt SIFOs satser som grunnlag
for sosialhjelpen. Disse medlemmer er enig i at barnetrygden
kan regnes som en del av inntektsgrunnlaget for tilståelse
av økonomisk sosialhjelp, men mener samtidig at Regjeringen
har lagt seg på altfor lagt nivå når det
gjelder utgifter til livsopphold for barn som følger av
forsørgeransvaret for barn. Disse medlemmer er
særlig bekymret over dette, fordi denne gruppen er en stor
del av de barna som lever i fattigdom i Norge i dag. Disse
medlemmer vil henstille til Regjeringen å revurdere
satsene til sosialhjelp når det gjelder forsørgertillegget
for barn. Disse medlemmer ser det som en investering
i framtiden, for å unngå at barn som vokser opp
med foreldre med lav inntekt over lang tid, ikke selv skal få problemer
på grunn av dårlig foreldreøkonomi.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil arbeide
for et samfunn som inkluderer alle, hvor alle deltar og får
muligheter, og får utvikle seg etter sine evner, ønsker
og behov.
Disse medlemmer vil understreke
at forskjeller mellom mennesker ikke nødvendigvis innebærer
noe negativt. Vi er skapt forskjellige, med ulike anlegg og interesser.
Det vil også føre til økonomiske forskjeller mellom
oss, uten at det i seg selv er et problem. Den viktigste sosialpolitiske
utfordringen er ikke å bekjempe forskjeller, men å bekjempe
fattigdom og løfte opp mennesker som har falt utenfor.
Disse medlemmer vil understreke
at et godt utdanningstilbud er det viktigste utjevningstiltaket som
finnes, og at det er avgjørende med et godt skoletilbud
til alle.
Disse medlemmer legger vekt på at
sosialpolitikken må være mer enn å mekanisk
betale ut sosialhjelp eller trygdeytelser. En velferdsstat som låser mennesker
fast i klientrollen, har mislykkes. Støtteordninger som
er ment å være midlertidige, må utformes slik
at de gir hjelp, men ikke skaper varig avhengighet. Målet
med sosialpolitikken må i størst mulig grad være å sette
den enkelte i stand til å bli selvhjulpen og uavhengig
av offentlig hjelp. Mennesker som har falt utenfor, skal hjelpes
til igjen å ta aktivt del i samfunnet ut fra sine evner
og ferdigheter. Støtteordningene må utformes slik
at alle får utnyttet sine ressurser så godt som
mulig. Det skal stilles krav til alle, ut fra hver enkelts evner
og ressurser. Å stille krav er et uttrykk for respekt og
tro på de enkelte mennesker. Alle mennesker har noe å bidra
med. Arbeid og deltakelse gir selvrespekt.
Disse medlemmer viser til at
det er en klar sammenheng mellom levestandard og tilknytning til arbeidslivet.
Lav levestandard henger i de fleste tilfeller sammen med manglende
tilknytning til arbeidslivet. For å bekjempe fattigdom
må det være et overordnet mål å bidra
til at flest mulig er i arbeid. Skatte- og avgiftspolitikken må innrettes
slik at flere kan leve av egen inntekt. Det skal lønne
seg å jobbe og det skal være mulig å leve
av egen inntekt. De som tjener minst må få lavere
skatt ved at bunnfradraget heves. Toppskatten på vanlige
inntekter må fjernes.
Disse medlemmer viser til at
Høyre vil omorganisere arbeidsmarkedsetaten til en kvalifiseringsetat som
skal arbeide med å dyktiggjøre mennesker som har
særlige problemer med å få fotfeste i
arbeidsmarkedet. Det offentlige hjelpeapparatet er imidlertid ikke de
eneste som kan hjelpe folk til å bli selvhjulpne. Det offentlige
bør også kunne kjøpe tjenester fra private
på dette området.
Disse medlemmer mener det er
behov for i større grad å samordne arbeidet ved
arbeidsmarkedsetaten og trygdekontorene for raskt og effektivt å kunne
hjelpe mennesker til å komme tilbake i arbeid igjen. Høyre
vi styrke ordningen med lønnssubsidier til arbeidsgivere
som ansetter personer som på grunn av helseproblemer eller
av andre årsaker har vanskelig for å få arbeid.
Disse medlemmer viser til at
rusmisbruk er en vanlig årsak til at mennesker faller utenfor.
Høyre vil ha en aktiv politikk overfor rusmisbrukere, hvor
de får hjelp til å overvinne sitt rusmisbruk slik
at de igjen kan ta ansvar for sitt eget liv. Høyre ønsker
en restriktiv narkotikapolitikk med vekt på behandling
og rusfrihet. For en del narkomane vil imidlertid metadonbasert eller
legemiddelassistert behandling være best egnet.
Disse medlemmer mener det må satses
på et bredt spekter av behandlingstilbud i både
offentlig og privat regi. Høyre vil bruke tvangsbehandling
av narkomane når det kan motivere for videre behandling med
sikte på rusfrihet. Høyre vil opprette flere akuttplasser
innen alkohol- og narkotikaomsorgen kombinert med en sterkere satsing
på ettervern. Det hjelper lite med akuttplasser hvis man
må returnere til sitt tidligere rusmisbrukermiljø etter
avrusning. Det må tilbys verdigere botilbud til de tyngste
misbrukerne, slik at de har alternativer til gaten eller hospits.
Disse medlemmer vil understreke
at frivillige organisasjoner har en viktig oppgave både
i rusforebyggende arbeid og i behandling av rusmisbrukere. Høyre
vil sikre frivillige organisasjoner rammevilkår som gjør
at de fortsatt kan gjøre en viktig innsats på dette
området.
Disse medlemmer mener at det
er viktig å inkludere funksjonshemmede i samfunnet. Mange funksjonshemmede
opplever hindringer i hverdagen. Høyre vil arbeide for å fjerne
flest mulig av disse. Høyre vil dessuten arbeide for å øke
yrkesaktiviteten blant funksjonshemmede. Arbeidsmarkedsetaten bør følge
bedre opp for å gi funksjonshemmede et arbeidstilbud.
Disse medlemmer viser til den
sterke veksten i sykefraværet og antallet uførepensjonister.
Den sterke veksten i sykepengeutbetalingene binder opp betydelige
ressurser for samfunnet. Disse medlemmer viser til
at Sintef Unimed i juni 2000 offentliggjorde en undersøkelse
som viste at sykefraværet koster samfunnet totalt 85 mrd.
kroner i året. 47 mrd. kroner er knyttet til tapt produksjon
i privat næringsliv og offentlig tjenesteyting. Resten
er folketrygdens og arbeidsgivernes utgifter til sykelønn.
Folketrygdens utgifter til sykelønn for 2001 er anslått å bli
ca. 25 mrd. kroner, en økning på 27 pst. fra 2000.
Til sammenligning utgjorde de offentlige utgiftene til somatiske
helsetjenester i 1998 37 mrd. kroner.
Sandman-utvalgets utredning har dokumentert
at den norske sykelønnsordningen er enestående
i europeisk sammenheng, ved at den ikke inneholder noen egenandel
for arbeidstakeren og gir full kompensasjon ved sykdom. Dette gjør
den enestående også sammenlignet med andre sosiale
ytelser i Norge. Eksempelvis ligger de ytelser man får
på attføring etter ett år på sykelønn,
eller som uføretrygdet, betydelig under den lønn
man hadde mens man var i arbeid. En person med arbeidsinntekt på 300
000 kroner vil f.eks. etter å ha blitt uføretrygdet
bare motta ca. 150 000 kroner årlig. Disse medlemmer viser
til at Sandman-utvalget la frem forslag om å innføre
en egenandel for arbeidstakerne i sykelønnsordningen, som
del av en helhetlig tiltakspakke for redusert sykefravær,
hvor det offentlige og bedriftene også tar på seg økt
ansvar, og hvor det derfor ikke vil være mulig å velge
bort et bærende element som innføring av en slik
egenandel.
Disse medlemmer viser til at
man i Sverige har innført en slik egenandel i sykelønnsordningen,
med redusert sykefravær og lavere offentlige utgifter som følge.
Disse medlemmer viser til at
Sandman-utvalget også foreslo endringer i uføretrygden.
Mange uføretrygdede har en betydelig restarbeidsevne som
de ønsker å bruke i inntektsgivende arbeid. Det
må i større grad legges til rette for å utnytte
den arbeidskraftreserven disse representerer. Disse medlemmer ønsker i
likhet med Sandman-utvalget at det innføres en ordning
hvor grunnlaget for uføretrygding vurderes jevnlig med
sikte på tilbakeføring til arbeidslivet, og viser til
Høyres forslag om dette i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2000-2001). Disse
medlemmer viser til at Høyre der også fremmet
forslag for å gjøre det enklere å kombinere
arbeid og trygd, ved å endre reglene for hvor mye man kan
tjene ved siden av uførepensjonen slik at uførepensjonen
reduseres gradvis i takt med arbeidsinntekten. Dagens ordning med
en friinntekt på en ganger folketrygdens grunnbeløp
har uheldige terskelvirkninger og motvirker at uføretrygdede øker arbeidsinnsatsen
utover dette.
Disse medlemmer har for øvrig
merket seg at Regjeringen ikke kommer med nye, konkrete initiativ på dette
området, men nøyer seg med å varsle nye
meldinger og for øvrig følge opp Stortingets vedtak
i forbindelse med utjevningsmeldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kap. 17.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti påpeker
at det er fordelingspolitikken som viser et samfunns menneskesyn.
Sosialistisk Venstreparti kjemper for et solidarisk samfunn, der
de økonomiske forskjellene mellom folk er små og
alle har muligheten til et godt liv. Men SSBs inntekts- og formuesstatistikk
viser at utviklingen har gått i feil retning gjennom hele
90-tallet. Både inntekt og formue blir stadig skjevere
fordelt - de rikeste tar en større del av kaka, mens de
fattigstes del blir mindre. I følge SSB er det særlig
utbetaling av aksjeutbytte som er blitt dramatisk skjevere fordelt. Dette
medlem godtar ikke en urettferdig fordeling av makt og økonomiske
goder. Forskjeller må utjevnes gjennom aktiv omfordeling.
Norge er i dag et av verdens rikeste land. På tross
av det er det mennesker og grupper som er fattige. Velferdsstatens
viktigste mål må være å sikre
alle innbyggere økonomisk grunntrygghet. Nå mangler
vi en tidsmessig og gjennomarbeidet politikk som er egnet til å nå dette
målet. Politikken nå er usammenhengende og motsetningsfylt.
Den klarer ikke å motvirke de ulikheter markedet skaper.
På lengre sikt kan bare en mykere arbeidslinje, en sosial
boligpolitikk, en fornyelse av virkemiddelapparatet og lavere skatter
for lavinntektsgruppene avskaffe fattigdommen.
Det er stort behov for en ny og helhetlig tiltakskjede, og
da vil spørsmålet om fornyelse av den økonomiske grunntryggheten
være sentralt. Dette medlem vil derfor foreslå utredning
av samfunnslønn.
Den moderne fattigdommen fører til
utestengning fra kulturelle og sosiale aktiviteter og fellesskap.
Dette rammer i særlig grad barn og unge. Undersøkelser viser
at det er tre grupper som er særlig utsatt: arbeidsløse,
enslige forsørgere og innvandrere. Det er derfor særlig
viktig å satse på tiltak som hjelper disse gruppene.
Spesielt er det viktig å sette fokus
på fattige barnefamilier. Det er mange tusen barn som vokser
opp i fattigdom i Norge. Barnefattigdom er et alvorlig og uakseptabelt
angrep på anstendighet og velferd i vår tid. Vi står
overfor valg som til sjuende og sist dreier seg om ideologi og holdninger.
Barn er den viktigste ressursen vi har i dette samfunnet. At barn
må leve i fattigdom i dagens Norge er etisk uakseptabelt
og en enorm sløsing med samfunnets ressurser. Pågangsmot
og livslyst ødelegges og mange barn føler at de
har veldig lite å se fram til.
Tiltak for å rette dette opp må være
både langsiktige og akutte tiltak å gjøre
noe med de verste utslagene av fattigdom i barnefamilier raskt.
Kontantoverføringene fra fellesskapet og gode velferdsordninger
i form av sosial boligbygging, tilgjengelige helsetjenester og opplæring-
og utviklingsmuligheter for alle er aktuelle tiltak. Regjeringens
skisserte tiltak i meldingen er på langt nær gode
nok og akutte hjelpetiltak mangler helt.
Dette medlem vil i tillegg til
de forslagene Regjeringen skisserer foreslå konkrete tiltak
som er rettet direkte mot målgruppa fattige barnefamilier
og direkte mot de økonomiske årsakene til at barn
blir utestengt fra sosiale fellesskap i skole og fritidsaktiviteter.
– Slutt å regne
barnetrygd, kontantstøtte og engangsstønad med
i beregningen av sosialhjelpen. I praksis behovsprøves
nå barnetrygden og kontantstøtten bare for de
fattigste. Fattige familiene blir fratatt det ekstra økonomiske
tilskuddet alle andre får og forskjellene øker. Å gå vekk
fra avkorting vil gi flere tusen kroner rett til de fattigste barnefamiliene.
Det vil ikke være noen særfordel for dem, bare
likebehandling i forhold til alle andre som får pengene
uavkortet.
– Innfør forpliktende
minstesatser for sosialhjelp og la staten betale ekstrakostnadene.
Veiledende nasjonale normer for sosialhjelp vil ikke kunne sikre
at barnefamilier med dårlig råd får det
bedre, fordi kommunene ikke er forplikte til å følge
normen og Regjeringen vil ikke bidra med penger til å sette
dem i stand til det.
Kommunesektoren har gjennom flere år akkumulerte underskudd
på ca. 11 mrd. kroner i 1999 - ca. 10 mrd. kroner i 2000
og det ligger an til et tilsvarende underskudd i 2001. Gapet mellom pålagte
oppgaver og økonomi øker. Økte rammer til
kommunen i årets budsjett er på forhånd
spist opp av pålegg og reformer, og gir ikke nok rom for satsing
på økte sosialhjelpssatser til de fattigste. Normen
for sosialhjelp må bli slik at det går an å leve
av den.
Flere kommuner har satt satsene ned. Reglene kan få svært
dramatiske konsekvenser for de barnefamiliene som har behov for
hjelp. Det er derfor nødvendig å innføre
en fast minstenorm ingen kan gå under. Staten må finansiere
dette løftet for de fattigste.
– Fjern alle egenandelene i skolen
nå. Grunnskolen skal være gratis. Tiltak til barn
og unge nedprioriteres systematisk og det gjør at det er
stor pengemangel i skolen i mange kommuner. KS har gjennomført
en spørreundersøkelse i 185 kommuner og 16 fylkeskommuner
som viser at hver tredje kommune kutter i skolebudsjettene på grunn
av økonomiske vanskeligheter. Det har vært politisk enighet
om å fjerne egenandelene i skolen. Likevel kreves det inn
slike egenandeler hver eneste dag: til klasseturer, til svømming,
til kosetimer, til gaver og noen ganger til helt vanlige læremidler.
Denne situasjonen kan ikke fortsette. Vi må gjennom
politiske beslutninger sørge for å gi en klar
beskjed til alle barn og unge om at de er like mye verdt, og at
de skal få like muligheter til å delta i skolens
ulike aktiviteter. Ingen er mer avhengig av å være
med på alt skolen kan tilby dem, enn de som har lite penger
hjemme og heller ingen er mer avhengig av at skolen er god og mangfoldig
enn de som kommer fra familier med dårlig råd.
– Øk barnetrygden for
tredje og fjerde barn. Ifølge Statistisk sentralbyrå vil økt
barnetrygd for tredje eller flere barn treffe veldig godt i forhold
til de fattige familiene.
– Innfør maksimalpriser
på skolefritidsordning og barnehager.
Dette medlem understreker at
skattepolitikk har tre formål. Skatt og avgifter skal finansiere
bedre velferdsordninger, bidra til en mer rettferdig fordeling og skape
et bedre miljø. Økte minstefradrag, økt
progresjon i inntektsskatten og høyere skatt på kapitalinntekt og
formue, kombinert med grønne avgifter, vil danne et skattesystem
som utjevner sosiale forskjeller, og som samtidig bidrar til et
bedre miljø. Skatt på vanlig og lav arbeidsinntekt
må reduseres, mens skatt på aksjeutbytte må videreføres
som den kanskje mest presise omfordelende skatt.
Dette medlem påpeker
at egenandeler innenfor helsevesenet er skatt på sykdom.
Sammen med kraftige økninger i gebyrer og avgifter fører
denne utviklingen til et skattesystem som rammer sosialt skjevt.
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen viser til kap. 17.6.