Regjeringens mål er å legge
grunnlaget for et framtidig pensjonssystem som kan skape trygghet
og rettferdig fordeling. Pensjonssystemet må være økonomisk opprettholdbart
over tid, bygge på et bærekraftig finansielt grunnlag
og ta høyde for utviklingstrekk i befolkningssammensetningen
og økonomien. Regjeringen mener det er av grunnleggende
betydning at det samlede pensjonssystemet har en allmenn oppslutning og
tillit i befolkningen. Dette krever at pensjonssystemet må være
enkelt, oversiktlig og forutsigbart, slik at det er forståelig
for brukerne og enkelt å praktisere for de som administrerer
de ulike ordningene. I tillegg må pensjonssystemet ivareta
fordelings- og likestillingshensyn.
Siden folketrygden ble etablert i 1967 har det
skjedd store endringer, både i samfunnet og i det samlede
pensjonssystemet. Folk lever lenger og har flere år som pensjonister,
kvinnene har gått ut i arbeidslivet og arbeidsmarkedet
er i stadig endring. De siste årene er det gjennomført
flere store utredninger om ulike pensjonsspørsmål
i Norge. Regjeringen vil på denne bakgrunn nedsette en
pensjonskommisjon som skal avklare hovedmål og prinsipper
for et samlet pensjonssystem.
Mandatet for pensjonskommisjonen er omtalt i kapittel
15.1 i meldingen. Det legges opp til at kommisjonen skal bestå av
representanter for de politiske partiene på Stortinget
og uavhengige eksperter. I tillegg vil det bli etablert et råd
bestående av de største interesseorganisasjonene.
Sett i lys av de omfattende problemstillingene som skal utredes
vil kommisjonen få en tidsramme på to og et halvt år.
Regjeringens utgangspunkt for en slik gjennomgang er
at pensjonssystemet skal sikre trygghet i alderdommen. Samtidig
må en ta inn over seg de store utfordringene som følger
av aldringen av befolkningen, som kombinert med høyere
gjennomsnittlige ytelser vil føre til en sterk økning
i pensjonsutgiftene utover i dette århundret. Hvis utviklingen
med en tiltakende tidligpensjonering fortsetter, vil økningen
i forsørgingsbyrden forsterkes.
Komiteen viser til
kapittel 15 i Regjeringens Langtidsprogram 2002-2005.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at det er et mål å legge grunnlaget for et framtidig
pensjonssystem som kan skape trygghet og rettferdig fordeling. Disse
medlemmer viser til at i dag går om lag 7-8 pst.
av verdiskapingen til pensjoner. I 2030 vil dette ha økt
til vel 15 pst. Dette skyldes flere eldre, høyere ytelser
fra folketrygden, lengre levetid og tiltakende tidligpensjonering.
Etter disse medlemmers oppfatning må pensjonssystemet være økonomisk
opprettholdbart over tid. Disse medlemmer er tilfreds
med at Regjeringen har nedsatte en pensjonskommisjon med representanter
for partiene på Stortinget og uavhengige eksperter som skal
gå gjennom det samlede pensjonssystemet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til sine merknader under
kap. 17.2.4 og 17.2.9.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at en av de største utfordringene vi står
overfor i tiårene som kommer er en aldrende befolkning,
der det vil bli flere pensjonister både i antall og i forhold
til den yrkesaktive delen av befolkningen. Samtidig vil pensjonistene
ha opptjent mer tilleggspensjon enn i dag. For å sikre
pensjonene og samtidig unngå dramatiske skatteøkninger
eller kutt i viktige offentlige oppgaver er det derfor avgjørende
at det i årene som kommer settes av midler til å betale
fremtidens pensjoner.
Disse medlemmer legger avgjørende
vekt på at pensjonssystemet skaper trygghet, er økonomisk
opprettholdbart over tid og tar høyde for utviklingen i befolkningsstrukturen.
Videre er det viktig at pensjonssystemet underbygger ønskede
utviklingstrekk i samfunnet.
Disse medlemmer mener det er
viktig at ikke utformingen av pensjonssystemet i seg selv gir incentiver
til tidligpensjonering. Pensjonssystemet bør utformes slik
at folk som arbeider lenger, og dermed gir vesentlige bidrag til
samfunnet med sin arbeidskraft og sparte pensjonsutbetalinger, får
uttelling for dette i den senere pensjon.
Disse medlemmer mener også det
er viktig at pensjonssystemet kan bidra til et mer balansert forhold mellom
statlig og privat sparing enn tilfellet er i Norge i dag. Samtidig
er det viktig å utnytte mulighetene til å organisere
pensjonssystemet på en slik måte at norske kapitalmarkeder
vitaliseres og tilgangen på kapital for næringslivet
bedres. Disse medlemmer mener dette blant annet er
viktig for salg av statlig næringsvirksomhet.
Disse medlemmer viser til at
vi i dag loves pensjonsytelser, uten at det settes av midler til å innfri disse
løftene. Det er stor fare for at de stadig større
pensjonsutbetalingene i årene fremover må dekkes
av skatte- og avgiftsøkninger, i tillegg til det som mer eller
mindre tilfeldig er spart opp.
Disse medlemmer vil også peke
på at de opptjente rettighetene i Folketrygden ikke er
reelle rettigheter i juridisk forstand. Det gis ingen garantier
for utviklingen i Folketrygdens grunnbeløp, og heller ikke for
fremtidige regelendringer.
Disse medlemmer vil peke på at
det dermed gjennom Folketrygden i dag gis løfter som verken
er finansiert eller bindende. Mange føler derfor usikkerhet
når det gjelder nivået på fremtidige
ytelser fra Folketrygden.
Disse medlemmer mener det er
viktig at den enkelte kan ha tillit til at opparbeidede pensjonsrettigheter
faktisk vil bli utbetalt. Dette er avgjørende for å skape
trygghet om fremtidig alderdom. Derfor vil disse medlemmer gjennomføre
en trygghetsreform av Folketrygden, ved å sette av penger
til fremtidige pensjoner og gi den enkelte eiendomsretten til midlene.
Disse medlemmer viser til at
Høyres trygghetsreform av Folketrygden innebærer
at hele eller deler av tilleggspensjonene som opptjenes fremover
skal bli privat eiendom, ved at deler av trygde- og arbeidsgiveravgiften
gjøres om fra rene skatter til obligatoriske pensjonsinnskudd
på private pensjonsfond. Den enkelte skal selv kunne bestemme
hvem som skal forvalte pengene og hvordan de skal finansieres. Staten skal
fortsatt ha ansvar for å finansiere pensjonsopptjening
basert på omsorgsforpliktelser og ved uførhet. Pensjonsordningene
må gjøres fleksible, og blant annet utformes slik
at det å vente med å pensjonere seg fører til økt
pensjon.
Samtidig vil disse medlemmer respektere
og sikre allerede opptjente rettigheter i Folketrygden. Dagens petroleumsfond
må benyttes til å sikre overgangen fra dagens
system til Høyres modell.
Disse medlemmer vil vise til
at det er foretatt en rekke utredninger om pensjonene de siste årene,
blant annet som en oppfølging av forrige Langtidsprogram. Det
er besynderlig at Regjeringens konklusjon på alle disse
utredningene er at det skal utredes enda mer. Disse medlemmer mener
tvert imot de foreliggende utredninger gir et godt grunnlag for å konkludere
i hvilken retning en bør gå, og vil understreke
at Høyres trygghetsreform av Folketrygden er på linje med
disse utredningene.
Disse medlemmer er derfor skuffet
over at Regjeringen ikke viser noen evne til beslutning, men nok
en gang sender dette spørsmålet ut på utredning uten
noen politiske føringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under kap. 17.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser
at utviklingen i befolkningens alderssammensetning, stiller oss
overfor store utfordringer i forhold til å pensjonssystemet.
Det registreres at det er nedsatt et utvalg som skal gi anbefalinger
om hvordan vi skal møte disse.
Å opprettholde befolkningens tillit
til at folketrygdens ordninger vil være av stor betydning,
særlig for de grupper som nærmer seg pensjonsalderen.
Ved siden av dette er det etter dette medlems oppfatning
viktig at pensjonssystemet ivaretar hensynet til fordeling, likestilling,
samtidig som det bør gi folk incentiv til å stå i
arbeid.
Dagens pensjonssystem har flere omfordelende trekk.
Viktigst er minstepensjonen som sikrer alle en viss minimumsinntekt
- uavhengig av inntekt tidligere i livet. Nivået på denne
bidrar til at vi har mindre fattigdom blant eldre i Norge enn i
mange andre land. I tillegg er det gir høye inntekter ingen
(for inntekt over 12G) eller liten (for inntekt over 6G) opptjening
av tilleggspensjon. Det finnes også andre fordelende egenskaper
ved dagens system. Dette medlem understreker betydningen
av at eventuelle endringer i pensjonssystemet bidrar til å opprettholde
og styrke fordelingseffekten.
Kvinner lever lenger enn menn, noe som medfører
at deres pensjonsrettigheter vil koste mer enn menns. Dette
medlem vil framholde at dette ikke må føre til
dårligere pensjonsrettigheter eller høyere trygdeavgift
for kvinner. Heller ikke for private pensjonsordninger kan det aksepteres
at kjønn brukes som grunnlag for differensiering.
Andelen eldre i befolkningen vil vokse merkbart
i de kommende tiårene, parallelt med at det vi nå tenker
på som den yrkesaktive del av befolkningen vil synke. En stor
del av de eldre vil være ved god helse, og fullt i stand
til å gjøre en produktiv innsats. Dette
medlem påpeker derfor at endringene i pensjonssystemet
derfor bør gjøre det mer attraktivt å arbeide
lenger. Det er allikevel viktig at dette ikke rammer de som av forskjellige grunner
ikke har mulighet til å være yrkesaktive.
Basert på disse forutsetningene mener dette
medlem det bør bygges opp pensjonsordninger som
gir arbeidstakerne høy grad av forutsigbarhet og trygghet for
framtidige pensjonsinntekter. Dette oppnås gjennom robusthet
i forhold til finansiering og skiftende politiske vinder. Det innebærer
for eksempel at det må legges opp til lange overgangsordninger
ved endringer i pensjonssystemet.
Dette medlem registrerer at den
samfunnsøkonomiske effektiviteten i pensjonssystemet kan
forbedres. Men dette medlem merker seg
også at det ved en omlegging der det legges stor vekt på effektivitetshensyn,
vil være vanskelig å ivareta fordelingseffekten som
ligger inne i dagens system. Dette medlem stiller
seg derfor skeptisk til en omlegging av systemet i denne retning.
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen viser til kap. 17.6.