B. Tidspunkt for offentliggjøring av komitéinnstillinger

FO § 18 siste ledd lyder slik: "Det er ikke tillatt å offentliggjøre en innstilling før den er levert til Stortingets kontor, hvis ikke komiteen bestemmer noe annet."

Denne bestemmelsen ble opprinnelig vedtatt av Stortinget den 13. januar 1927 (som § 17 siste ledd i FO). Reglementskomiteen uttalte følgende om den i Innst. S. nr. 1 (1927) s. 5:

"Da der har hersket adskillig misnøie med, at der tilflyter pressen medde­lelser, tildels nokså misvisende, om komitebehandlingen, før innstil­ling er avgitt i komiteene, har komiteen foreslått en bestemmelse i denne paragraf om, at innstillingene først tillates offentliggjort, når de er avlevert til Stortingets kontor, medmindre anderledes av komiteen bestemmes. Bestemmelsen omfatter selvsagt også fraksjonsuttalelser og fraksjonsforslag."

I boken "Om Stortingets arbeidsordning" av Guttorm Hansen og Erik Mo er bestemmelsen kommentert slik (s. 47-48):

"Det anses fastslått ved sedvanerett at komitemøtene er lukket for offent­ligheten. Som det uttrykkelig fremgår, kan komiteen allikevel bestemme at en innstilling kan offentliggjøres før den formelt er avgitt.

Det er også en uskreven regel at det ikke er adgang til å gjengi noe fra forhandlingene i komiteen.

Det finnes ikke sanksjoner overfor brudd på disse regler."

Når komité A skal forelegge et utkast til innstilling til uttalelse for komité B før innstillingen blir avgitt, er det reist spørsmål om komité A kan vedta å offent­liggjøre sitt utkast til innstilling.

FO § 18 siste ledd kan gi rom for tolkingstvil. Det komiteen kan bestemme, er etter ordlyden å offentliggjøre en innstilling før den er levert til Stortingets kontor. Et utkast til innstilling kan vanskelig sies å være en innstilling i denne forstand. Det har neppe skjedd at et utkast til innstilling er blitt "offentlig­gjort". Imidlertid har denne forståelsen av FO ikke i praksis blitt ansett for å innebære noe forbud mot at de komitéfrak­sjoner som måtte ønske det, gir offentlig uttrykk for sine standpunkter før endelig innstil­ling er avgitt.

Etter Presidentskapets oppfatning har denne forståelsen av FO § 18 siste ledd også de beste grunner for seg, når man legger til grunn at komitéfor­hand­lingene ikke skal være offentlige. Når det gjelder et utkast til innstil­ling som komité A skal forelegge komité B til uttalelse, fremgår det av forarbei­dene til bestemmel­sen i § 15 tredje ledd at meningen var å gi komité A mulighet til å revurdere sine standpunkter på grunnlag av uttalelsen fra komité B, altså å gi komité B mulighet for å innvirke på komité A"s standpunkt. Om ikke komiteens stand­punkt blir endret, kan det hende at dens premisser blir endret eller at et mindre­talls standpunkt eller premisser blir endret. Under henvisning til dette er det gode grunner til at et utkast til innstilling ikke offentlig­gjøres. Enda sterkere grun­ner taler etter Presidentskapets oppfatning mot en adgang til å offentlig­gjøre et utkast til inn­stil­ling som ikke skal forelegges en annen komité.

Vanlig­vis blir en innstilling levert til Stortingets kontor straks komiteen har avgitt den, og i så fall er det ikke plass for noen offentliggjøring av innstil­lingen før den er levert. Av og til går det kanskje - av praktiske grunner - litt tid fra avgivelsen til leveringen, og i slike tilfelle kan et vedtak om at innstillingen skal offent­lig­­gjø­res før den er levert, ha en viss praktisk betydning. Det er mulig at det i 1927 var vanligere at det gikk noe tid mellom avgivelsen og leveringen. Med den forståelse av FO § 18 siste ledd som det er redegjort for ovenfor, har komiteenes adgang til å bestemme "noe annet" liten praktisk betydning nå for tiden.

Presidentskapet ser at det er et behov for å klargjøre § 18 siste ledd. En presisering bør etter Presidentskapets mening i hovedsak skje ved å sløyfe regelen om at komiteen kan bestemme noe om offent­lig­gjøring. I stedet foreslås at bestemmelsen skal lyde slik:

"Det er ikke tillatt å offentliggjøre en innstilling før den er endelig avgitt. En avgitt innstilling leveres snarest mulig til Stortingets administrasjon."

I henhold til denne formuleringen kan en innstilling offentliggjøres når den er endelig avgitt, selv om den ennå ikke er levert til Stortingets administra­sjon. Men slik levering skal altså skje snarest mulig. Hensikten med å ta med ordet "endelig" foran "avgitt", er å gjøre bestemmelsen så klar som mulig sett i forhold til prob­lem­­stillingene med hensyn til "foreløpig innstilling" eller "midler­tidig innstilling" samt sondringen som undertiden benyttes mellom "reell" og "formell" avgivelse.