Private forslag skal fremsettes muntlig i møte,
jf. FO § 28 første ledd, og de skal snarest mangfoldiggjøres og
omdeles til representantene, jf. FO § 29 første
ledd. Som kjent blir de trykt fortløpende i Dok. nr. 8-serien. Dessuten
blir alle slike forslag trykt samlet i et Dok. nr. 8 hvert år.
Disse bestemmelsene om private forslag gjelder ikke for grunnlovsforslag
fremsatt av stortings-representanter.
Slike grunnlovsforslag har ikke blitt fremsatt muntlig
i stortingsmøte, og de har ikke blitt mangfoldiggjort og
omdelt separat. De har bare blitt trykt samlet i Dok. nr. 12 når
det tredje Storting i valgperioden er over.
Bakgrunnen for reglene i FO om at private forslag skal
fremsettes muntlig i møte og snarest mangfoldiggjøres,
er prinsippet om at det så langt som mulig bør gjelde
de samme regler for forslag fra stortings-representantene
som for forslag fra regjeringen, fordi forslagene må sees
som likeverdige, konstitusjonelt sett. Dette
prinsippet har hittil ikke fått gjennomslag for grunnlovsforslag.
Dersom regjeringen fremmer et grunnlovsforslag, skjer det ved en
St. prp. I så fall blir forslaget mangfoldiggjort straks
det er fremmet i statsråd, og fremsatt muntlig i Stortinget,
på samme måte som andre proposisjoner.
Grunnlovsforslag fra stortingsrepresentanter er nå den
eneste type selvstendige forslag som ikke blir fremsatt
muntlig i møte og ikke trykt separat.
Det følger av Grunnloven § 112
at grunnlovsforslag først kan behandles av Stortinget etter
valget, og de kan derfor heller ikke sendes til komité før
dette tidspunkt.
Dok. 8-forslag blir ansett som offentlige når
de er blitt fremsatt muntlig. Grunnlovsforslag fra stortings-representanter
er blitt ansett som offentlige først når de er
trykt samlet i Dok. nr. 12. Det har av og til blitt reist spørsmål
om å få utlevert kopi av innleverte grunnlovsforslag
før Dok. nr. 12 er trykt. I slike tilfelle er det vanligvis
blitt henvist til forslagsstilleren.
Det kan gå lang
tid fra innleveringen til dette dokumentet er trykt, selv om de
fleste grunnlovsforslag er blitt innlevert på slutten
av det tredje Storting i perioden. Etter Presidentskapets oppfatning
tilsier gode grunner at grunnlovsforslag blir offentlig
tilgjengelige før de er trykt samlet i Dok. nr. 12.
Reglene om dokumentoffentlighet for Stortinget, som
ble vedtatt av Stortinget 14. juni 2000, gjelder ikke for "dokumenter
som tas inn i de trykte Stortingsforhandlingene" (§ 2 annet
ledd). Dermed vil de ikke gjelde for grunnlovsforslag.
I Grunnloven § 112 første
ledd heter det om grunnlovsforslag bl. a.: "... skal Forslaget derom
fremsættes paa første, andet eller tredie Storthing
efter nyt Valg og kundgjøres ved Trykken". Denne ordlyden
synes å tale for at grunnlovsforslag fremsettes
muntlig i stortingsmøte.
Et grunnlovsforslag kan ikke trekkes tilbake
etter at Stortinget har vedtatt at det skal trykkes og kunngjøres, jf.
FO § 31 siste ledd. Vedtak om dette gjøres når
forslaget blir referert. Det vanlige har vært at grunnlovsforslag
blir referert etter hvert som de blir innlevert, når Stortinget
er samlet. Dersom grunnlovsforslagene skal fremsettes
muntlig, bør de refereres i Stortinget kort tid deretter.
En slik endring av praksis vil ikke innebære noen prinsipiell
endring med hensyn til muligheten for å trekke forslag
tilbake.
Presidentskapet finner at grunnlovsforslag
fra representantene bør fremsettes
muntlig i stortingsmøte så snart som mulig etter
at de er innlevert. Ved muntlig fremsettelse i åpent møte
blir eksistensen av forslaget offentlig kjent. Som en naturlig følge
av dette bør forslaget bli offentlig tilgjengelig
i skriftlig form straks det er muntlig fremsatt. Et slikt standpunkt
vil ikke være i strid med grunnlovsbestemmelsen
om at forslagene skal "kundgjøres ved Trykken".
Om sommeren kan det gå forholdsvis
lang tid fra et forslag blir innlevert til det kan fremsettes muntlig
i stortingsmøte. Presidentskapet finner
likevel ikke grunn til å gå inn for at grunnlovsforslag
blir offentlige hos administrasjonen allerede
fra innleveringen. Som vilkår for offentlighet
bør kreves den formalitet som fremsettelse i møte
innebærer.
Videre foreslår Presidentskapet at
grunnlovsforslagene fra stortingsrepresentantene
blir trykt separat etter hvert som de blir fremsatt og referert,
foruten at de blir trykt i et samledokument. Begrunnelsen
for separat trykking er både av prinsipiell og praktisk
art: Grunnlovsforslag må sees som en enda viktigere
type forslag enn Dok. 8-forslag, og de sistnevnte blir trykt separat.
Hvis grunnlovsforslagene skal bli offentlige ved fremsettelsen,
og de ikke blir trykt separat, vil det måtte utleveres
kopi av dem før samledokumentet blir
trykt, og de bør omdeles separat til representantene. Imidlertid har
en del av de innleverte forslagene en form som gjør dem
lite egnet til å utleveres og omdeles i kopi.
Grunnlovsforslagene bør trykkes separat
i en Dok. nr. 12-serie, som Dok. nr. 12:1, 12:2 osv. Nummereringen
bør være gjennomgående for hele treårsperioden.
Presidentskapet foreslår
at bestemmelser om muntlig fremsettelse og separat trykking av grunnlovsforslag
fra stortingsrepresentanter tas inn i FO henholdsvis § 28
første ledd og § 29 første ledd.