C. Grunnlovsforslag - Fremsettelse i møte og separat trykking

Private forslag skal fremsettes muntlig i møte, jf. FO § 28 første ledd, og de skal snarest mangfoldiggjøres og omdeles til representantene, jf. FO § 29 første ledd. Som kjent blir de trykt fortløpende i Dok. nr. 8-serien. Dessuten blir alle slike forslag trykt samlet i et Dok. nr. 8 hvert år. Disse bestemmelsene om private forslag gjelder ikke for grunnlovsforslag frem­satt av stortings-rep­re­sen­tan­ter. Slike grunn­lovsforslag har ikke blitt fremsatt muntlig i stortingsmøte, og de har ikke blitt mangfoldiggjort og omdelt separat. De har bare blitt trykt samlet i Dok. nr. 12 når det tredje Storting i valgperioden er over.

Bakgrunnen for reglene i FO om at private forslag skal fremsettes muntlig i møte og snarest mangfoldiggjøres, er prinsippet om at det så langt som mulig bør gjelde de samme regler for forslag fra stor­tings-representan­tene som for forslag fra regjeringen, fordi forslagene må sees som likeverdige, konstitu­sjo­nelt sett. Dette prinsippet har hittil ikke fått gjennomslag for grunnlovs­for­slag. Dersom regjeringen fremmer et grunnlovsforslag, skjer det ved en St. prp. I så fall blir forslaget mangfoldiggjort straks det er fremmet i statsråd, og fremsatt muntlig i Stortinget, på samme måte som andre proposi­sjoner. Grunnlovsforslag fra stortingsrepresentanter er nå den eneste type selv­stendige forslag som ikke blir fremsatt muntlig i møte og ikke trykt separat.

Det følger av Grunnloven § 112 at grunnlovsforslag først kan behandles av Stortinget etter valget, og de kan derfor heller ikke sendes til komité før dette tidspunkt.

Dok. 8-forslag blir ansett som offentlige når de er blitt fremsatt muntlig. Grunnlovsforslag fra stortings-represen­tan­ter er blitt ansett som offentlige først når de er trykt samlet i Dok. nr. 12. Det har av og til blitt reist spørsmål om å få utlevert kopi av innleverte grunnlovsforslag før Dok. nr. 12 er trykt. I slike tilfelle er det vanligvis blitt henvist til forslags­stil­leren.

Det kan gå lang tid fra innleveringen til dette dokumentet er trykt, selv om de fleste grunn­lovsforslag er blitt innlevert på slutten av det tredje Storting i perioden. Etter Presidentskapets oppfatning tilsier gode grunner at grunnlovs­forslag blir offentlig tilgjengelige før de er trykt samlet i Dok. nr. 12.

Reglene om dokumentoffentlighet for Stortinget, som ble vedtatt av Stortinget 14. juni 2000, gjelder ikke for "doku­menter som tas inn i de trykte Stortingsforhandlingene" (§ 2 annet ledd). Dermed vil de ikke gjelde for grunnlovsforslag.

I Grunnloven § 112 første ledd heter det om grunnlovsforslag bl. a.: "... skal Forslaget derom fremsættes paa første, andet eller tredie Storthing efter nyt Valg og kundgjøres ved Trykken". Denne ordlyden synes å tale for at grunn­lovsforslag fremsettes muntlig i stortingsmøte.

Et grunnlovsforslag kan ikke trekkes tilbake etter at Stortinget har vedtatt at det skal trykkes og kunngjøres, jf. FO § 31 siste ledd. Vedtak om dette gjøres når forslaget blir referert. Det vanlige har vært at grunn­lovs­­forsla­g blir referert etter hvert som de blir innlevert, når Stortinget er samlet. Dersom grunnlovsfor­slagene skal fremsettes muntlig, bør de refereres i Stortinget kort tid deretter. En slik endring av praksis vil ikke innebære noen prinsipiell endring med hensyn til muligheten for å trekke forslag tilbake.

Presidentskapet finner at grunnlovsforslag fra repre­sentantene bør frem­set­tes muntlig i stortingsmøte så snart som mulig etter at de er innlevert. Ved muntlig fremsettelse i åpent møte blir eksistensen av forslaget offentlig kjent. Som en naturlig følge av dette bør forslaget bli offentlig tilgjen­gelig i skriftlig form straks det er muntlig fremsatt. Et slikt standpunkt vil ikke være i strid med grunn­lovs­bestem­melsen om at forslagene skal "kundgjøres ved Trykken".

Om sommeren kan det gå forholdsvis lang tid fra et forslag blir innlevert til det kan fremsettes muntlig i stortingsmøte. Presidentskapet finner likevel ikke grunn til å gå inn for at grunnlovsforslag blir offentlige hos administ­ra­sjonen allerede fra innleve­ringen. Som vilkår for offentlighet bør kreves den formalitet som fremsettelse i møte innebærer.

Videre foreslår Presidentskapet at grunnlovsforslagene fra stortings­rep­re­sentantene blir trykt separat etter hvert som de blir fremsatt og referert, foruten at de blir trykt i et samle­dokument. Begrun­nelsen for separat trykking er både av prinsipiell og praktisk art: Grunnlovs­forslag må sees som en enda viktigere type forslag enn Dok. 8-forslag, og de sistnevnte blir trykt separat. Hvis grunnlovsfor­slagene skal bli offentlige ved fremsettelsen, og de ikke blir trykt separat, vil det måtte utleve­res kopi av dem før samle­doku­mentet blir trykt, og de bør omdeles separat til representantene. Imidlertid har en del av de innleverte forsla­gene en form som gjør dem lite egnet til å utleveres og omde­les i kopi.

Grunnlovsforslagene bør trykkes separat i en Dok. nr. 12-serie, som Dok. nr. 12:1, 12:2 osv. Nummereringen bør være gjennomgående for hele treårsperio­den.

Presidentskapet foreslår at bestemmelser om muntlig fremsettelse og separat trykking av grunnlovsforslag fra stortingsrepresentanter tas inn i FO henholdsvis § 28 første ledd og § 29 første ledd.