Stortingsmeldingen omhandler det nærings-
og distriktspolitiske virkemiddelapparatet, med SNDs rolle som hovedfokus.
Regjeringen har nylig lagt fram St.meld. nr. 30 (2000-2001) Langtidsprogrammet 2002-2005.
Regjeringen legger i vårsesjonen 2001 også fram
stortingsmelding om distrikts- og regionalpolitikken og St.meld.
nr. 31 (2000-2001) Kommune, fylke, stat - en bedre oppgavefordeling.
Disse meldingene må ses i sammenheng. I tillegg legger
Regjeringen fram en egen stortingsmelding - St.meld. nr. 38 (2000-2001)
om organisering av et nytt investeringsselskap. Gjennom dette selskapet ønsker
Regjeringen å styrke norske egenkapitalmiljøer.
Næringspolitikkens mål er å gjøre
Norges verdiskapingsevne så stor som mulig ved å legge
til rette for konkurransedyktige og lønnsomme bedrifter
og næringer med høy verdiskapingsevne. Det overordnede målet
i distriktspolitikken er å opprettholde hovedtrekkene i
bosettingsmønsteret og å ha likeverdige levekår over
hele landet.
SNDs formålsparagraf sier at "Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond har til formål å fremme
en bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling
både i distriktene og i landet for øvrig". Innenfor
denne generelle målsettingen skal SNDs hovedmål i årene
som kommer være å arbeide for økt innovasjonsevne
og høyere kompetansenivå blant små og mellomstore
bedrifter.
Regjeringen ønsker at hovedprinsippet
om næringsnøytralitet fortsatt skal legges til
grunn for virkemidlene sett under ett på nasjonalt nivå.
Regjeringen mener at SND har utført
sine oppgaver på en tilfredsstillende måte siden
institusjonen ble opprettet i 1993. Evalueringen av SND som ble
gjennomført i 2000 underbygger dette. Det er nå viktig å ta
fatt på de utfordringene som utviklingen i norsk økonomi gir
ved å ta nye grep samtidig som man bygger på de gode
erfaringer som er gjort.
Regjeringens fornyelsesprogram er et viktig utgangspunkt
for mange av forslagene i meldingen. Dette gjelder særlig
fokuset på et mer helhetlig virkemiddelapparat, der en
ser på forholdet mellom SND og andre aktører.
Videre foreslås det å utvikle mer fleksible ordninger
under SND og at distriktskontorene skal bli reelle inngangsporter
for næringslivet.
Følgende forslag fremmes i stortingsmeldingen:
– SNDs hovedmålsettinger
skal være å arbeide for økt innovasjonsevne
og høyere kompetansenivå blant små og
mellomstore bedrifter.
– SND skal inngå som
en viktig aktør i et mer helhetlig virkemiddelapparat,
hvor samarbeidet mellom offentlige institusjoner og mellom det offentlige og
det private må styrkes.
– SND skal være en utviklingspartner
for sine kunder. Det skal legges vekt på offensivt arbeid
overfor innovasjons- og kompetansemiljøer og kunnskapsbasert
næringsliv slik at det bidrar til å utvikle nettverk
mellom ulike aktører.
– Det etableres to nye ordninger
hvor bevilgninger til utviklingstilskudd, risikolån og
garantier slås sammen. Disse blir en landsdekkende Innovasjonsordning
og en distriktsrettet ordning for Bedrifts- og næringsutvikling.
– Det opprettes en egen bevilgning
til nasjonale programmer over Nærings- og handelsdepartementets budsjett.
– Det legges opp til forsterket
satsing på gründervirksomhet.
– SND skal legge til rette for
at flere virkemiddelaktører kan benytte distriktskontorene.
SND-kontorene skal være næringslivets inngangsport
til virkemiddelapparatet.
– Det legges opp til at de regionale
styrene skal få vedtaksfullmakt i alle saker, at de skal
utnevnes av SNDs hovedstyre og at de får en bredere sammensetning
enn i dag.
– Kjønnsperspektivet
og miljøhensyn skal være gjennomgripende for hele
SNDs virksomhet.
– Tilsynet med SNDs virksomhet
skal forsterkes.
– Alle saker hvor et styremedlem
er inhabilt behandles på styrenivå. Dette gjelder
allerede for hovedstyret, og vil bli iverksatt på regionalt
nivå dersom styrene gis vedtaksfullmakt. Inntil videre
avgjøres saker med inhabilitet i de regionale styrene av administrerende
direktør.
– SND skal forsterke sin rolle
som premissleverandør innenfor nærings- og distriktspolitikken.
– Det skal utredes om kystflåten
skal få tilgang til SNDs virkemidler.
– SND og Norges Eksportråd
bør utvikle sitt samarbeid på en slik måte
at de sammen kan bistå norske bedrifter til å bli
mer internasjonale og fungere som en kanal for utenlandske bedrifter
som vurderer virksomhet i Norge.
– Design som konkurransefaktor
skal være en integrert del av SNDs vurderinger i alle prosjekter.
– SND bør forsterke sitt
internasjonale engasjement for å trekke lærdom
av virkemiddelutviklingen i andre land og for å bidra til
at norske bedrifter i større grad kan benytte ulike internasjonale
samarbeidsordninger.
– Forvaltningen av etablererstipendet
overføres til SND i alle fylker.
– Virkemidlene rettet mot fiskeri
og landbruk skal få utvidede virkeområder for å bidra
til et bredere næringsgrunnlag og høyere innovasjonsaktivitet.
– Alle årganger av tapsfond
for henholdsvis landsdekkende og distriktsrettede risikolån
slås sammen til ett fond pr. låneordning.
– Det legges opp til økt
bruk av betingede tilskudd.
– Det innføres et krav
om at lavrisikoordningen skal gå i balanse på lang
sikt. Ordningen bør brukes til å finansiere noe
mer risikable prosjekter enn i dag.
– Samordningen på departementsnivå når
det gjelder styringen av SND må bedres. Det vil bli opprettet en
arbeidsgruppe som får i oppgave å videreutvikle styringsmodellen
i retning av et mer målrettet, enklere og mer effektivt
SND.