SND mottar årlig 4 ulike tildelings-
eller disposisjonsbrev med føringer fra hvert av departementene som
nytter SND til å forvalte midler. Tildelings-/disposisjonsbrevene
er de viktigste dokumentene for å formidle styringssignaler årlig
om hvordan Stortingets budsjettvedtak vedrørende SND skal
følges opp av fondet.
Statens eierskap ivaretas gjennom foretaksmøtet.
De viktigste møteplassene i tillegg til foretaksmøtet
er halvårlige kontaktmøter mellom de bevilgende
departementer og SND. I tillegg til dette rapporterer SND skriftlig
til departementene i henhold til en oppsatt plan. I tråd
med signalene fra St.meld. nr. 51 (1996-1997) Om Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond utviklet de ansvarlige departementer
et nytt resultatrapporteringssystem for SND. Systemet ble innført
fra 2000. Systemet skal samordne rapporteringen til de enkelte departementene,
men det gis også rom for særskilt rapportering
til hvert departement på deres spesifikke behov.
Dagens styringssystem mellom departementene
og SND er ikke godt nok samordnet til å gjøre
SND til en så fleksibel og handlingsdyktig organisasjon
som ønskelig. Det legges opp til at Nærings- og
handelsdepartementets koordineringsrolle styrkes, slik at budsjettprosessen
samordnes bedre enn i dag og at disposisjons-/tildelingsbrevene
samordnes med sikte på å oppnå bedre
konsistens. Regjeringen vil ta initiativ til at det opprettes en
arbeidsgruppe som får i oppgave å videreutvikle
modellen for styring av SND.
SND ledes av et styre og en administrerende
direktør. Styret oppnevnes av Kongen. Styret i SND har
et betydelig ansvar. Det er viktig at dets medlemmer samlet sett
har en erfaringsbakgrunn og kompetanse som gjør det godt
skikket til å ivareta ansvaret. Regjeringen ønsker
at styret skal ha stor grad av frihet til å utforme strategier
for å nå de overordnede politiske mål,
og at styret blir fulgt opp på hvorvidt målene
nås heller enn hvordan de nås.
Regjeringen går inn for at fylkeskommunen
fortsatt skal være det folkevalgte regionale nivået,
og at SND samarbeider med fylkeskommunen gjennom distriktskontorene.
Antall distriktskontorer må vurderes både ut fra
landets administrative inndeling, næringsmessige
og andre relevante forhold.
Det er et mål at samarbeidet mellom
SND og fylkeskommunen skal forsterkes. Regjeringen fremmer i sin stortingsmelding
om distrikts- og regionalpolitikk forslag om ytterligere delegering
fra statlig til regionalt nivå på mange områder.
En slik politikk legger til rette for at RUPene kan gi mer relle
styringssignaler enn i dag ved at føringene fra statlig
nivå på flere felter blir færre og mindre
detaljerte.
Stortinget la ved behandlingen av Innst. S.
nr. 8 (1999-2000) opp til at "SND-styrene i fylkene får
vedtaksfullmakt i alle saker". Departementet mener det er av stor
betydning at SNDs beslutninger på regionalt nivå er
godt forankret i fylkeskommunene så vel som i andre miljøer.
Ved å overføre beslutningsfullmakt til styrer
med bred representasjon vil denne forankringen styrkes. Det legges
på denne bakgrunn opp til at de fylkesvise styrene får
beslutningsfullmakt i alle saker. Det er videre ønskelig å legge
om dagens praksis med differensiert stemmerett til et system hvor
alle medlemmer har tale-, forslags- og stemmerett i alle saker.
Departementet mener at styrer med beslutningsfullmakt
bør være mindre enn rådgivende styrer
fordi man må komme fram til konkrete beslutninger i mange
flere saker. Et styre med 9 medlemmer anses som hensiktsmessig,
samtidig som en slik størrelse vil gi muligheter for at
styrene samlet besitter bred erfaringsbakgrunn. Regjeringen ser
det som en fordel at alle styrer har samme antall medlemmer.
Regjeringen mener at dagens sammensetning av
styrene ikke gir tilstrekkelig rom for å kunne ha medlemmer
med erfaring fra nyskaping, forskning eller internasjonal næringsvirksomhet.
Det er behov for flere med denne kompetansen, samtidig som den relative tyngden
av medlemmer med bakgrunn fra politiske organer og primærnæringene
er for stor.
Styrene må være sammensatt
slik at de har medlemmer med politisk -, administrativ - og næringslivserfaring.
Noen nærings- og arbeidslivsorganisasjoner bør være
representert slik at store deler av næringslivet har et
talerør i styrene. Videre må det være
rom for representanter uten organisasjonsmessig tilknytning, men som
i kraft av sin kompetanse kan gi viktige bidrag i styrets arbeid.
Regjeringen ønsker at hvert av SNDs
fylkesstyrer skal ha følgende sammensetning:
– Det utnevnes
to medlemmer med politisk tilknytning.
– Det utnevnes ett medlem etter
forslag fra LO og ett medlem etter forslag fra NHO.
– Det utnevnes to medlemmer fra
primærnæringene etter forslag fra Norges Bondelag,
Norsk Bonde- og Småbrukarlag og Norges Fiskarlag.
– Det utnevnes tre frie medlemmer.
Begge landbruksorganisasjonene bør
delta i behandlingen av saker over avtalen. I styrer der bare den
ene av landbruksorganisasjonene er fast representert, bør den
andre landbruksorganisasjonen tiltre styret ved behandlingen av
slike saker. Styret får dermed 10 medlemmer når
det behandler saker over jordbruksavtalen.
For å sikre at det utnevnes styremedlemmer
med bred erfaringsbakgrunn og riktig kompetanse er det viktig at
ulike instanser får forslagsrett overfor SNDs hovedstyre.
Fylkeskommunene får forslagsrett til de to medlemmene med
politisk tilknytning. Videre utnevnes to medlemmer etter forslag
fra henholdsvis NHO og LO. Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag
og Norges Fiskarlag gis forslagsrett til medlemmene fra primærnæringene.
For utnevning av de frie medlemmene er det viktig
at det er et bredt tilfang av forslag. Fylkeskommunene, NPR og Norges
Eksportråd foreslås i meldingen. I tillegg skal
SNDs hovedstyre på fritt grunnlag selv kunne finne aktuelle
kandidater til styrene.
Det legges opp til at SNDs hovedstyre skal utnevne de
regionale styrene, og at de regionale styrene rapporterer til SNDs
hovedstyre.