Investeringsavgiften ble i 1970 innført
som en midlertidig konjunkturavgift. Etter godt og vel 30 års
midlertidighet har Stortinget endelig vedtatt at avgiften skal fjernes
fra og med 1. april 2002.
I forbindelse med momsreformen som trer i kraft
1. juli 2001 må 42 000 bedrifter for første gang
betale investeringsavgift og det for de ni måneder som
gjenstår fram til investeringsavgiften skal avskaffes 1.
april 2002. Disse 42 000 bedriftene blir momspliktige fra og med
1. juli 2001 som følge av momsreformen og må dermed
også følge regelverket om investeringsavgift.
Ifølge beregninger foretatt av advokatfirmaet
KPMG Law og revisjonsselskapet KPMG vil de administrative kostnadene
knyttet til innbetaling av investeringsavgift for disse bedriftene
bli ca. 540 mill. kroner, noe som er mer enn det dobbelte av de
225 mill. kroner som bedriftene anslagsvis vil betale i avgift.
De administrative utgiftene blir 12 400 kroner i gjennomsnitt pr. bedrift,
mens de gjennomsnittlig vil betale 5 400 kroner i avgift, viser
KPMGs beregninger. I tillegg kommer selvsagt statens kostnader med å innkreve
avgiften.
Etter forslagsstillernes vurdering er det urimelig
og unødvendig å påføre disse
bedriftene midlertidig en komplisert avgift som likevel er vedtatt
fjernet. Bedriftene har hittil ikke betalt investeringsavgift.
Lov om investeringsavgift har nesten 40 forskrifter med
mange unntak og unntak fra unntakene. Statens inntekter fra disse
nye momspliktige bedrifter er beskjedne siden det dreier seg om
tjenesteytende sektor hvor lønn er den tyngste utgiftsposten.
Siden avgiften allerede er vedtatt fjernet,
er det også sannsynlig å anta at mange større
investeringer vil utsettes til etter 1. april 2001.
Siden norsk lov avkrever bedrifter fullt ut å sette
seg inn i regelverket for sin bransje, risikerer de etterberegninger
med tillegg av renter og tilleggsavgift i inntil 10 år
hvis de trår feil i jungelen av særregler.
Det fremmes derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen unnta
samtlige bedrifter som blir momspliktige fra 1. juli 2001 fra investeringsavgift."
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
leiaren Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng,
Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, frå Kristeleg
Folkeparti, Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt
S. Sørfonn, frå Høgre, Børge
Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, frå Framstegspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, frå Senterpartiet, Odd
Roger Enoksen, frå Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, frå Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar
Bastesen, viser til at forslaget er oversendt Finansdepartementet
til uttale. Departementet sitt svarbrev 3. mai 2001 er lagt ved
innstillinga.
Komiteen syner til at spørsmålet
om investeringsavgift for dei nye verksemdene som vert pliktig å betale
meirverdiavgift vert handsama i Innst. S. nr. 325 (2000-2001), jf.
St.prp. nr. 84 (2000-2001).
Komiteen viser til sine respektive
merknader og framlegg i Innst. S. nr. 325 (2000-2001) og gjer framlegg
om at Dokument 8:92 (2000-2001) vert å leggje ved protokollen.
Komiteen viser til
dokumentet og til det som står framfor og rår
Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:92 (2000-2001) - forslag frå stortingsrepresentantane
Siv Jensen og Øystein Hedstrøm om å unnta
bedrifter som blir momspliktige 1. juli 2001 frå investeringsavgift
- vert å leggje ved protokollen.
Det vises til brev fra finanskomiteen av 24.
april 2001 vedlagt forslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen
og Øystein Hedstrøm om å unnta bedrifter
som blir merverdiavgiftspliktige 1. juli 2001 fra investeringsavgift.
Jeg forstår forslaget slik at det gjelder de bedrifter
innen tjenesteytende sektorer som vil komme innenfor merverdiavgiftsområdet,
som følge av at innføres generell merverdiavgiftsplikt
på omsetning av tjenester.
Investeringsavgiften er komplisert. Jeg er derfor
enig i at det er uheldig at de nye merverdiavgiftspliktige næringsdrivende
må forholde seg til investeringsavgiften fram til den blir
fjernet 1. april 2002. Dette er imidlertid ikke forskjellig fra
bedrifter som igangsettes innenfor områder som allerede
er momspliktige. Jeg ser det videre som vanskelig å prioritere
disse lettelsene innenfor ellers stramme budsjetter både
i år og neste år. Nedenfor vil jeg utdype dette
nærmere.
Investeringsavgiften er nært knyttet
opp mot merverdiavgiften, og det er kun næringsdrivende
som omfattes av merverdiavgiftssystemet som skal svare investeringsavgift.
Forutsetningen for at investeringsavgift skal beregnes, er at det
foreligger fradragsrett for inngående merverdiavgift. Fra
1. juli 2001 vil flere nye virksomheter bli merverdiavgiftspliktige
med rett til å fradragsføre inngående
merverdiavgift. Det følger da av systemet at disse også skal
beregne investeringsavgift med 7 prosent ved anskaffelse av driftsmidler
mv. Investeringsavgiften innberettes sammen med merverdiavgiften.
Dette gjøres på samme skjema og som hovedregel
i tomåneders terminer. Plikten til å svare investeringsavgift
gir dermed heller ikke flere skjema å forholde seg til.
En eventuell økning i administrasjonskostnadene er derfor
hovedsakelig knyttet til å overholde regelverket for investeringsavgift
i det næringsregnskapet som skal danne grunnlaget for avgiftsoppgaven.
Stortinget har vedtatt at investeringsavgiften
skal gjelde fram til 1. april 2002. Det var en kjent virkning at
investeringsavgiften også vil gjelde for de nye avgiftspliktige
tjenesteleverandørene. Dette er også omtalt i
lov proposisjonen om merverdiavgiftsreformen, jf. Ot.prp. nr. 2
(2000-2001) kap. 8.7 og Innst. O. nr. 24 (2000-2001) avsnitt 4.7.
Jeg viser til at et fritak for investeringsavgift for de nye næringsdrivende
vil innebære et provenytap på 100 millioner kroner
på 2001-budsjettet.
Et unntak fra investeringsavgiften kun for de
nye merverdiavgiftspliktige tjenesteleverandørene vil innebære
at disse i en overgangsperiode blir behandlet lempeligere enn de
virksomhetene som er merverdiavgiftspliktige i dag og vil kunne
føre til konkurransevridninger. Et eventuelt unntak for
førstnevnte, kan også fremstå som urimelig
i forhold til nyetablerte virksomheter som etableres innenfor tradisjonell
varehandel etter 1. juli 2001. Slike virksomheter vil også stå overfor
det kompliserte investeringsavgiftsregelverket i en kort periode
før investeringsavgiften fjernes 1. april 2002.
Jeg viser også til at et fritak kun
for de nye tjenesteområdene tilsier et lovverk som angir
en positiv oppregning av hvilke tjenester dette er, noe som er en
lovteknisk komplisert oppgave.
Selv om det er uheldig at nye merverdiavgiftspliktige
tjenesteleverandører må forholde seg til investeringsavgiften
frem til 1. april 2002, kan jeg på bakgrunn av forskjellsbehandling
og provenymessige konsekvenser ikke anbefale forslaget som er fremmet
i dette dokumentet.
Oslo, i finanskomiteen, den 7. juni 2001
Dag Terje Andersen
leiar |
Lars Gunnar Lie
ordførar |
Siv Jensen
sekretær |