I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
62 (1999-2000) Om kommuneøkonomien 2001 m.v. og statsbudsjettet
for 2001 ba Stortinget om en gjennomgang av Nord-Norgetilskuddet,
regionaltilskuddet og hovedstadstilskuddet med sikte på en
vurdering både av hvilket utgiftsbehov ordningene skulle
dekke, nivået på ordningene og etter hvilke kriterier
tilskuddene skulle gis. Stortinget ba også om en vurdering
av finansieringen av regionaltilskuddet og hovedstadstilskuddet.
Foruten å beskrive utformingen av Nord-Norgetilskuddet,
regionaltilskuddet og hovedstadtilskuddet, drøftes i proposisjonen
trekk ved de kommuner og fylkeskommuner som mottar disse tilskuddene.
I vurderingen av Nord-Norgetilskuddet og regionaltilskuddet legges
det særskilt vekt på sysselsetting, befolkningsutvikling,
nivå på kommunale tjenester og øvrige levekårsaspekter.
Foruten en drøfting av nivået på de respektive
kommuners og fylkeskommuners frie inntekter, vises fordelingen av
private inntekter, inklusive verdien av kommunale tjenester. Særlig
verdt å trekke fram er:
– Utkantstrøk
i Nord-Norge har lavest sysselsettingsandel og høyest
arbeidsledighet i landet.
– På landsbasis sysselsetter
kommunene og fylkeskommunene en av fire, i Nord-Norge sysselsettes en
av tre i kommunesektoren. Den kommunale sysselsettingsandelen i
kommuner med under 3 000 innbyggere er på samme
nivå som i de nordnorske kommunene.
– Kommunene i Nord-Norge og kommuner
som mottar regionaltilskudd har et klart høyere nivå på kommunale
tjenester enn ellers i landet. Imidlertid medvirker en høy
eldreandel i kommuner som mottar regionaltilskudd i betydelig grad
til det høye tjenestetilbudet.
– Fylkeskommunene i Nord-Norge
skiller seg ikke vesentlig ut fra resten av landet når
det gjelder nivået på det fylkeskommunale tjenestetilbudet.
– I stor kontrast til utviklingen
i øvrige kommuner, viser befolkningsprognoser at den overveiende delen
av de nordnorske kommunene og kommunene som mottar regionaltilskudd
kan forvente å få en nedgang i antall innbyggere
i den 10 årsperioden vi nå er inne i.
– Regionaltilskuddet og Nord-Norgetilskuddet
løfter de frie inntektene til kommunene som mottar regionaltilskudd
og de nordnorske kommunene og fylkeskommunene til et nivå på om
lag 110 til 120 pst. i forhold til landsgjennomsnittet. Uten disse tilskuddene
hadde de aktuelle kommunene ligget på om lag samme nivå som
landsgjennomsnittet.
– I kommuner som mottar regionaltilskudd
har innbyggerne en samlet gjennomsnittsinntekt som ligger nærmere
kr 20 000 under landsgjennomsnittet, medregnet verdien av kommunale
tjenester. For landet sett under ett virker regionaltilskuddet utjevnende
innbyggerne imellom.
– I nordnorske kommuner har innbyggerne
i gjennomsnitt lavere nivå på markedsinntektene
(dvs. lønns-, rente- og kapitalinntekter) enn i landet ellers.
Generelt blir inntektsnivået i disse kommunene betydelig
løftet når en inkluderer overføringer
til private, skatter og verdien av kommunale tjenester.
På grunnlag av gjennomgangen vil ikke
Regjeringen foreslå vesentlige endringer i nivået
på Nord-Norgetilskuddet og regionaltilskuddet. På bakgrunn
av en drøfting av kriteriene for tildeling av regionaltilskudd, foreslås
det imidlertid at også kommunene som er utenfor prioriteringsområdet
for distriktspolitiske virkemidler skal kunne få regionaltilskudd
forutsatt at de andre tildelingskriteriene er oppfylt. For øvrig
foreslås det ingen endringer i utformingen av regionaltilskuddet
eller Nord-Norgetilskuddet.
Det tilrås også en delvis
kompensasjon gjennom skjønnet for kommuner som fra det
ene året til det andre får et innbyggertall som
overstiger 3 000 innbyggere og dermed mister retten til regionaltilskudd.
Regjeringen mener at det er viktig at Oslo fortsatt
får kompensasjon for hovedstadsfunksjonene og vil derfor ikke
foreslå endringer i ordningen eller vesentlige endringer
i nivået på hovedstadstilskuddet som er knyttet til
Oslos kommunefunksjon.
I proposisjonen drøftes også alternativ
finansiering av regionaltilskuddet og hovedstadstilskuddet.
Det konkluderes med at det innenfor en gitt
ramme for kommunesektorens inntekter ikke er mulig å øke regionaltilskuddet
eller hovedstadstilskuddet uten at dette fører til en reduksjon
på en eller flere av de andre tilskuddene i inntektssystemet. Ønsker
man å øke regionaltilskuddet eller hovedstadstilskuddet
uten at dette skal føre til en reduksjon på et
eller flere av de andre tilskuddene, må man øke
kommunesektorens samlede inntekter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, har merket seg at Regjeringen har foretatt
en gjennomgang av hovedstads-, Nord-Norge- og regionaltilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad og forslag under kap. 4.2. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringen ikke har utredet det komiteen faktisk ba dem om,
det er ikke på dette grunnlag mulig å ta stilling
til hvilke utgiftsulikheter disse tilskuddene skal dekke, ei heller
om nivået eller innretning er riktig. Fortsatt vil tilskuddene
fremstå som tilskudd som ikke er objektivt begrunnet, men
en konstruksjon som primært er politisk bestemt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener at det av regionalpolitiske grunner
er viktig å opprettholde et høyt inntektsnivå i
Nord-Norge. Flertallet mener at Nord-Norgetilskuddet bør
prisjusteres.
Flertallet vil på denne
bakgrunn foreslå følgende:
"Stortinget ber Regjeringen prisjustere
Nord-Norgetilskuddet for 2002."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
uenige i begrunnelsen for opprettholdelsen av et særskilt
Nord-Norgetilskudd. Disse medlemmerer
av den oppfatning at inntektssystemet til kommunene må være
basert på objektive kriterier, og at tilskuddsposter som
ikke er begrunnet i dette må avvikles og legges inn i det
generelle innbyggertilskuddet. Etter disse medlemmersoppfatning vil en innlemming av særskilte
tilskudd komme alle kommuner til gode. Disse medlemmerfremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å innlemme
Nord-Norgetilskuddet i det generelle innbyggertilskuddet over en
4-års periode."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til
at regionaltilskuddet hittil har gitt et fast beløp til
minsteinntektskommunene med under 3 000 innbyggere i det distriktspolitiske
virkeområdet. Disse medlemmer slutter seg
til Regjeringens forslag om å utvide regionaltilskuddet
til å gjelde alle minsteinntektskommuner med under 3 000 innbyggere.
Disse medlemmer vil peke på at
kommuner som mottar regionaltilskudd og som opplever at de får flere
innbyggere enn 3 000 mister sitt tilskudd. Dette vil skape problemer
for slike kommuner. Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen mener at dette bør fanges opp av skjønnstilskuddet. Disse medlemmer vil
vise til at det i proposisjonen opplyses at det i løpet
av de tre siste årene kun er én kommune som har
mistet regionaltilskuddet. Disse medlemmer mener
at det skaper for stor uforutsigbarhet for eventuelle kommuner å få økte
inntekter gjennom skjønnspotten. Disse medlemmer mener at
det heller bør vurderes en gradvis nedtrapping av regionaltilskuddet.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn foreslå følgende:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
en gradvis nedtrapping av regionaltilskuddet for de kommuner som passerer
3 000 innbyggere i tråd med økt innbyggertilskudd.
Kommunenes inntekter må økes slik at de er i stand
til å ivareta det økte innbyggertallets behov."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
uenige i begrunnelsen for å opprettholde et særskilt
regionaltilskudd. Disse medlemmer er av den oppfatning
at regionaltilskuddet må innlemmes i det generelle innbyggertilskuddet. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å innlemme
regionaltilskuddet i det generelle innbyggertilskuddet over en 4-års
periode."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er enig i at det ikke foretas
endringer i utformingen av regionaltilskuddet eller Nord-Norgetilskuddet,
men at det gis en delvis kompensasjon gjennom skjønnet
for kommuner som fra det ene året til det andre får
et innbyggertall som overstiger 3 000 innbyggere, og dermed mister retten
til regionaltilskudd. Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at det kan virke misvisende når departementet
omtaler tjenestetilbudet i enkelte kommuner som å ligge
på "et klart høyere nivå enn ellers i landet,
når årsaken er en høy andel eldre mennesker".
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at Oslo har særskilte kostnader forbundet
med hovedstadsfunksjonen. Etter disse medlemmersoppfatning er dette utgifter som må kompenseres
ved et særskilt hovedstadstilskudd. Disse medlemmerviser også til at Oslo hadde
et stort inntektsbortfall ved at kommunene ble fratatt inntektene
fra selskapsskatten.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at Oslo, som hovedstad, har oppgaver og utfordringer som
ikke kan anses fullt ut dekket gjennom inntektssystemet. Dette
medlem vil påpeke at Oslo både har de
rikeste og de fattigste innbyggerne i landet og at de derfor har
et stort ansvar for, og mulighet til, å bidra vesentlig
til å redusere forskjellene og motvirke fattigdom. Det
er derfor viktig at Oslo kommune utnytter sine egne inntektsmuligheter
for å løse påtrengende oppgaver, for
eksempel ved å ta i bruk eiendomsskatt.
Dette medlem fastholder at det
er behov for å få utredet om forhold som rusproblemer,
psykisk helse, behov for kvalifiseringstiltak og tilbud til flyktninger og
asylsøkere, har fått nok vekt i inntektssystemet.
Dette medlem vil vise til sine
forslag i behandlingen av Utjamningsmeldinga. I og med at det er
i Oslo en finner de største levekårsforskjeller
vil disse forslagene kunne ha store positive utslag for Oslo kommunes
befolkning. I tillegg viser dette medlem til
forslag om bygging av minst 3 000 flere billige utleieboliger i
5 år. Dette er alle tiltak som i stor grad ville kommet
befolkningen i Oslo tilgode.
Dette medlem viser til egne forslag
om særskilte forhandlinger med hver enkelt fylkeskommune
om oppgjøret om sykehusreformen. Etter at et slikt oppgjør
er gjennomført er det påkrevet å komme
tilbake til en gjennomgang av volumet og innretningen på hovedstadstilskuddet,
som bedre vil reflektere Oslos situasjon for å se om det
er behov som må fanges opp på en bedre måte
enn i dag.