I forbindelse med kommunevalget i 1999 ble det
i regi av Institutt for Samfunnsforskning (ISF) på oppdrag
fra Kommunal- og regionaldepartementet gjennomført en bredt
anlagt valgundersøkelse.
I proposisjonen gis det en kortfattet presentasjon
av utvalgte forskningsresultater som framkommer i rapporten som
er utarbeidet av forskerne Bjørklund og Saglie. Det er
særlig resultater knyttet til situasjonen for lokaldemokratiet
som presenteres.
Departementet viser til at lokalvalgundersøkelsen
gir oss mye interessant kunnskap om ulike sider ved lokaldemokratiet
og valgdeltakelse.
Med særlig interesse merker Kommunal-
og regionaldepartementet seg følgende:
– At lokale
saker er viktigst i valgkampen i de fleste kommuner.
– Et flertall ønsker
direkte ordførervalg.
– Den økte direkte deltakelsen
gjennom aksjoner og direkte kontakt med kommunens representanter.
– Lokaldemokratiets styrke må måles
også langs andre dimensjoner enn hvor stor andel av innbyggerne
som stemmer.
– At ungdom som ikke stemmer er
like aktive gjennom alternative deltakelsesformer som dem som stemmer.
Først vil Kommunal- og regionaldepartementet understreke
verdien av en høy valgdeltakelse. Derfor er også departementet
opptatt av å få opp denne deltakelsen i lokalvalgene.
Generelt er Kommunal- og regionaldepartementet også opptatt
av at forholdene legges til rette for at kommunene kan skape et
levende lokaldemokrati, hvor innbyggerne kan ha stor innflytelse
på det kommunen foretar seg og som gjør det verdt å gå til stemmeurnene.
Det må oppfattes som en selvstendig
verdi at innbyggerne er aktive også utenom valgkanalen
i lokale spørsmål, selv om forskning viser at
det ikke betyr så mye for deltakelse ved valg. Valglovutvalget
har drøftet deltakelsesformer utenom valgkanalen og Kommunal-
og regionaldepartementet vil i sin oppfølging av valglovutvalgets
innstilling vurdere de tiltak som der foreslås.
Slike mer direkte deltakelsesformer bidrar også til
at innbyggerne får trening i å delta, noe som
den enkelte kan ta med seg over i den indirekte deltakelseskanalen eller
arbeid i andre institusjoner.
Materialet i undersøkelsen avdekker
at mange ungdommer ikke stemmer, men likevel kan være aktive
i forhold til kommunen gjennom aksjoner. Det er om lag like stor
deltakelse i aksjoner blant unge (18-29 år) som ikke stemte
som det er blant unge som stemte. Dette er et tegn på at
det er et samfunnsengasjement også i store grupper blant
de yngre som ikke benytter stemmeretten sin.
Med utgangspunkt i St.meld. nr. 23 (1992-93)
Om forholdet mellom staten og kommunene, satte Kommunal- og arbeidsdepartementet
i 1994 i gang et prosjekt for utvikling av en organisasjonsdatabase
med data om ulike forhold knyttet til kommunal og fylkeskommunal
organisering, politiske forhold, saksgang m.m. som et ledd i arbeidet
med å bedre rapporteringen om produksjon og organisering
i kommunalforvaltningen. Norsk institutt for by- og regionforskning
(NIBR) fikk det operative ansvaret for utvikling av og innsamling
av data til organisasjonsdatabasen innenfor retningslinjer departementet
satte.
Våren 2000 samlet NIBR inn opplysninger
til databasen for tredje gang. Planen er at det skal samles inn opplysninger
til databasen etter hvert kommunevalg. Således skal en
kunne følge med i utviklingen av den kommunale organiseringen
over tid.
I proposisjonen presenteres data fra denne undersøkelsen.
Kommunal- og regionaldepartementet oppfatter organisasjonsdatabasen
som svært nyttig i arbeidet med kommunal organisasjonsutvikling.
Selv om vi kan registrere en redusert endringstakt i kommunene ved tusenårsskiftet,
tyder resultatene likevel på at det foregår et
omfattende fornyelsesarbeid i kommunene og fylkeskommunene. Vi ser
mange eksempler på organisasjonsendringer og tiltak for å bedre
forholdet til innbyggerne. Mer bruk av politisk og/eller
administrativ områdeorganisering, overgang fra en sterkt
sektororganisert forvaltning til funksjonsorganisering, større
bruk av målstyring og lederutviklingstiltak er eksempler
på organisasjonstiltak som benyttes. Mer bruk av målestokk-konkurranse
og større innslag av forvaltningsrevisjon viser at man
i større grad enn tidligere er opptatt av å måle
effektivitet og måloppnåelse. Bruk av servicedeklarasjoner,
brukerundersøkelser, informasjon over Internett og folkemøter
er eksempler på at forholdet til innbyggerne er inne i
en positiv utvikling. Når Regjeringen setter fokus på fornyelse
i offentlig sektor, må det bygges videre på dette
utviklingsarbeidet og legges til rette for vide rammer for lokal
tilpasning og fornyelse i kommunene og fylkeskommunen.
Komiteen har ingen
merknader.