Hovedelementene i det økonomiske opplegget
for 2002 er:
– Av den
totale inntektsveksten på mellom 3 og 3,5 mrd. kroner er
om lag halvparten frie inntekter.
– I tilknytning til forslaget
om statlig overtakelse av ansvaret for spesialisthelsetjenesten
fra 2002, reduseres fylkeskommunenes inntektsrammer med om lag 46,5
mrd. kroner, hvorav vel 25 mrd. kroner er frie inntekter. Samtidig
foreslås det at fylkeskommunal gjeld på i alt
vel 16 mrd. kroner overtas av staten. I tillegg foreslås
en engangsbevilgning på 2,3 mrd. kroner i 2002 knyttet
til feriepenger for ansatte som flyttes over til de nye helseforetakene.
– Regjeringen tar sikte på å gjennomføre
en satsing i kommende stortingsperiode for å få etablert
flere barnehageplasser og redusere foreldrebetalingen ytterligere.
– Handlingsplanen innen eldreomsorgen
sluttføres i løpet av 2002 i tråd med
forutsetningene. Dette innebærer at det settes av investeringsmidler
på knapt 500 mill. kroner til i alt 6 200 sykehjemsplasser/omsorgsboliger.
Det øremerkede driftstilskuddet på om lag 3,5
mrd. kroner innlemmes i inntektssystemet.
– Regjeringen vil bidra til satsing
på skolens lokaler og anlegg, ikke minst med tanke på en
god pedagogisk tilpasning av opplæringen. Innenfor veksten
i frie inntekter vil det være rom for økte utgifter
til skolesektoren, for eksempel til dekning av økte renter
og avdrag knyttet til investeringer i skolelokaler.
– Regjeringen vil komme tilbake
til de budsjettmessige konsekvensene av handlingsplanen innen psykiatrien
i statsbudsjettet til høsten.
Foreløpige tall for 2000 kan tyde på at
den økonomiske situasjonen i kommunesektoren er noe bedre enn
i 1999. Den økonomiske ubalansen må rettes opp over
flere år. Kommunesektoren må selv yte et betydelig
bidrag til å bedre den økonomiske balansen gjennom
omstilling og effektivisering. Staten vil bidra til å øke
den kommunale handlefriheten gjennom vekst i frie inntekter og innlemming
av øremerkede tilskudd i inntektssystemet i 2002. Det foreslås
også en omfattende reduksjon i statlige krav til kommunal
rapportering, noe som vil frigjøre ressurser i kommunesektoren.
Justeringer i det økonomiske opplegget
for 2001 som fremmes i Revidert nasjonalbudsjett, gir et godt utgangspunkt
for 2002. Blant annet er anslaget på frie inntekter i 2001
reelt oppjustert med 200 mill. kroner, og det foreslås å kompensere økte
kommunale pensjonskostnader med 1,7 mrd. kroner.
Gjennom konsultasjonsordningen med kommunesektoren
vil Regjeringen før statsbudsjettet for 2002 legges fram,
drøfte prioriteringer av kommunesektorens oppgaver innenfor
den foreslåtte inntektsrammen, herunder effektiviseringsmuligheter
i sektoren, og behovet for å styrke kommunesektorens finansielle situasjon.
Regjeringen legger opp til en reell vekst i
de frie inntektene på mellom 1 500 og 1 750 mill. kroner
(1-1G pst.). Veksten fordeles med 300-400 mill. kroner til fylkeskommunene
og 1 200-1 350 mill. kroner til kommunene. Dette gir kommunene og
fylkeskommunene relativt sett like stor vekst i de frie inntektene.
Andelen frie inntekter vil øke fra
om lag 70 pst. til 76 pst. i 2002 som følge av vekst i
frie inntekter, innlemming av øremerkede tilskudd i inntektssystemet
på om lag 3,6 mrd. kroner, og at ansvaret for spesialisthelsetjenesten
overføres til staten. Innlemmingen av øremerkede
tilskudd er en oppfølging av den planen som ble lagt fram
i kommuneøkonomiproposisjonen for 2001.
Dersom anslaget på skatteinntektene
i 2001 endres i statsbudsjettet i oktober i forhold til anslaget
i Revidert nasjonalbudsjett, kan inntektsveksten for 2002 bli endret
i forhold til det som varsles i denne proposisjonen.
I tråd med praksis de seinere år
legger Regjeringen opp til at de kommunale og fylkeskommunale skattørene
fastsettes ved behandlingen av statsbudsjettet til høsten.
Regjeringen foreslår at Kommunal- og
regionaldepartementet får fullmakt til å fordele
4 440 mill. kroner i skjønnstilskudd i 2002. Det legges
bl.a. opp til økt skjønn til kommuner med ressurskrevende
brukere og til kommuner med store befolkningsendringer.
I samsvar med Stortingets behandling av kommuneøkonomiproposisjonen
i fjor, starter en i 2002 omleggingen av inntektssystemet for perioden
2002-2006:
Regjeringen har i Ot.prp. nr. 66 (2000-2001)
foreslått at staten skal overta ansvaret for spesialisthelsetjenesten.
Det er lagt til grunn at Stortinget i juni gir sin tilslutning til
forslaget. Dette vil også få konsekvenser for
kommuneopplegget.
De viktigste tjenester som staten overtar er
de somatiske helsetjenestene som i hovedsak består av sykehusene,
virksomhetene innen psykiatrien, rehabilitering og habilitering,
deler av rusvernet som er knyttet til spesialisthelsetjenesten,
sykehusapotek, laboratorie- og radiologiske tjenester, ambulansetjenesten,
nødmeldetjenesten og driftsavtaler med private spesialister.
I tillegg er om lag 20 pst. av fylkeskommunenes
sentrale administrasjonsutgifter trukket ut. Dette utgjør om
lag 750 mill. kroner. Beløpet som trekkes ut første året
er relativt lavt. Departementet mener at det på sikt er
grunnlag for ytterligere samordning og effektivisering av fylkeskommunenes
sentrale administrative enheter.
Den samlede reduksjonen i fylkeskommunenes inntektsrammer
blir etter dette 46,75 mrd. kroner. Av dette er 25,3 mrd. kroner
reduksjon i de frie inntektene og 21,45 mrd. kroner er reduksjon
i andre driftsinntekter (øremerkede tilskudd, brukerbetalinger,
refusjoner og lignende).
Det overordnede prinsippet for det økonomiske
oppgjøret i reformen er at fylkeskommunene etter at reformen
er gjennomført skal være i stand til å utføre
de oppgaver som fylkeskommunene har igjen etter at spesialisthelsetjenesten
overføres til staten.
De viktigste elementene i Regjeringens forslag
for å tilfredsstille dette kravet er:
– Rette opp ubalansen
i økonomien
Fylkeskommunene har samlet sett de senere årene kommet
i en økonomisk ubalanse med til dels store driftsunderskudd.
Det er derfor lagt vekt på å rette opp denne ubalansen
når de nye inntektsrammene til fylkeskommunene skal beregnes.
Dette er gjort ved at en reduserer de framtidige inntektsrammene
til fylkeskommunene med et beløp som er om lag 0,8 mrd.
kroner mindre enn det som fylkeskommunene i dag bruker på spesialisthelsetjenesten.
– Sletting av
all sykehusgjeld med 13,4 mrd. kroner.
All gjeld til spesialisthelsetjenestene blir
slettet, dette utgjør om lag 13,4 mrd. kroner. Det økonomiske oppgjøret
er utformet slik at sum gjeldslette kombineres med en reduksjon
i fylkeskommunenes inntektsrammer med et beløp som tilsvarer
det fylkeskommunene forventes å spare i utgifter til renter
og avdrag for sykehusgjelden. Gjeldsoppgjøret vil derfor
ikke ha betydning for den økonomiske handlefriheten til
fylkeskommunene samlet sett, men fordelingen mellom fylkeskommunene
vil bli påvirket av hvor mye gjeld som blir slettet.
– Ekstra gjeldsslette
på 2,3 mrd. kroner.
Regjeringen foreslår at det foretas
et gjeldsoppgjør utover sykehusgjelden hvor det tas hensyn
til fylkeskommuner med lav sykehusgjeld som følge av høy egenkapitalandel
i investeringene og/eller kort nedbetalingstid av lån.
Dette ivaretas ved at den enkelte fylkeskommune som et minimum blir
satt i stand til å slette gjeld som tilsvarer fylkeskommunenes
gjennomsnittlige sykehusgjeld pr. innbygger. For å ivareta
dette kravet er det beregnet at det er nødvendig å tilføre
fylkeskommunene et beløp på om lag 2,3 mrd. kroner utover
den innrapporterte sykehusgjelden.
– Styrking av
fylkeskommunenes likviditet
For å sikre at fylkeskommunene skal
få en tilstrekkelig likviditet som sikrer at de oppgaver
som fylkeskommunene fortsatt skal ha et ansvar for kan ivaretas på en
tilfredsstillende måte, åpnes det for at noe av gjeldssletten
kan brukes til å styrke likviditeten i de tilfeller hvor
denne er spesielt svak, blant annet som følge av akkumulerte
underskudd.
– Ekstra bevilgning
til feriepenger på 2,3 mrd. kroner
I 1992 ble regnskapsforskriftene endret slik
at fylkeskommunene fikk økte feriepengekrav uten at dette ble
kompensert fra statens side. Regjeringen finner det rimelig at staten
kompenserer fylkeskommunene for den delen av feriepengekravet som
gjelder spesialisthelsetjenesten, når denne overføres
til staten. Basert på regnskapsmateriale for fylkeskommunene
kan det samlede feriepengekravet for spesialisthelsetjenesten ved
utgangen av 1992 anslås til noe under 1,3 mrd. kroner.
Fremskrevet med pengemarkedsrenten, kan den forrentede verdien av
dette beløpet ved utgangen av 2001 anslås til
om lag 2,3 mrd. kroner. Dette beløpet foreslås
bevilget fylkeskommunene i 2002, og vil bidra til en vesentlig styrking
av fylkeskommunenes likviditet.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen legger opp til en reell vekst i kommunesektorens
samlede inntekter på mellom 3 og 3,5 mrd. kroner fra 2001
til 2002. Av den samlede inntektsveksten kommer mellom 1,5 og 1,75
mrd. kroner som frie inntekter. Komiteen viser også til
at i tillegg til veksten i frie inntekter kommer innlemming av øremerkede
tilskudd i rammetilskuddet med vel 3,6 mrd. kroner i 2002.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
Regjeringens økonomiske opplegg for 2002.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser
til forslag om økt kompensasjon (80 pst.) for særskilt
kostnadskrevende brukere. Disse medlemmer vil videre
understreke behovet for økt satsing på en indre
og ytre opprusting av skolen. Disse medlemmer mener
derfor det er behov for å øke rammene for kommuneøkonomien
i 2002 ut over Regjeringens forslag. Disse medlemmer mener rammen
for 2002 bør økes med om lag 500 mill. kroner,
og at en eventuell ekstra kompensasjon til fylkeskommunene for følge
av forhandlinger knyttet til overdragelsen av eierskapet til sykehusene
må komme i tillegg.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn foreslå følgende:
"Den reelle vekst i kommunesektorens
inntekter fra 2001 til 2002 skal være 4 mrd. kroner."
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter rammen
for kommuneøkonomien for 2002, men er uenig i fordelingen,
og viser til sine generelle merknader under kap. 1.2.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet godtar
forslaget frå Regjeringa til ramme, med tillegg av auken
på 200 mill. kroner som Arbeidarpartiet og Framstegspartiet
legg inn i sykehusoppgjeret, som et utgangspunkt for det økonomiske
opplegget for 2002, men desse medlemene er uenig
i fordelinga.
Desse medlemene vil vise til
sine generelle merknader, der ein opner for ei auking av ramma for å rette
opp at enkelte brukergrupper som eldre og barn ikkje får
det omsorgstilbudet dei treng. Desse medlemene viser
også i denne sammenheng til forslaget om å auke
tilskuddssatsane på bygging av sjukeheimsplassar med 300
000 kroner pr. plass.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet vil øke
den reelle inntektsveksten med 4 mrd. kroner i 2002 utover Regjeringens
forslag for å sette kommuner og fylkeskommuner i stand
til å gi et tilfredsstillende tjenestetilbud til sine innbyggere. Dette
er nødvendig for å styrke det forebyggende arbeidet
for barn og ungdom gjennom bedre skoler, bedre og rimeligere skolefritidsordninger
og lavere foreldrebetaling i barnehager. Det er også nødvendig for
at kommunene kan følge opp handlingsplanen for eldreomsorg.
I tillegg vil dette medlem foreslå en gjeldssaneringsordning
på 12 mrd. kroner til kommunene som et første
skritt for å gjenopprette den økonomiske balansen.
Dette medlem viser også til
merknad og forslag under kap. 25.2.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at når en tar hensyn til demografiske endringer, befolkningsvekst
og manglende kompensasjon for tidligere prisvekst og penger knyttet til
statlig pålagte reformer, er det overhodet ingen holdepunkter
for å si at rammeøkningen har gitt kommunene frie
inntekter eller økt handlingsrom. Det som er avgjørende
for om det blir handlefrihet, er ikke størrelsen på såkalte
frie inntekter, men om pengene er bundet opp av andre pålegg
eller må dekke underskudd, slik som nå. Dette
medlem viser til forslag om økning i ramma og på enkeltposter.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
"De frie inntektene for kommunesektoren økes
med 4 mrd. kroner for 2002 utover Regjeringens forslag."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet
og Senterpartiet er kjent med de senere års ubalanse
i kommunesektorens finansielle situasjon.
Flertallet mener dette dels skyldes
store investeringer i forbindelse med reformer og satsinger innen eldreomsorgen,
helsesektoren og grunnskolen og dels en svekkelse av driftsresultatene. Flertallet er
enig i at denne ubalansen må rettes opp over flere år.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
mener at kommunesektoren selv må yte et betydelig bidrag
gjennom omstilling og effektivisering. Dette flertallet mener
også at staten vil bidra gjennom vekst i de frie inntektene
og innlemming av øremerkede tilskudd i inntektssystemet
for 2002 som øker den kommunale handlefriheten. Dette
flertallet har merket seg de foreslåtte forenklinger
av rapporteringskrav, noe som også vil frigjøre
ressurser i kommunesektoren.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at det nå er et sterkt behov for å redusere den økonomiske
ubalansen i kommunesektoren. Dette medlem mener derfor
kommunesektoren må kompenseres for utgifter knyttet til
eldrepakka, få et raust og realt oppgjør ved statlig
overtakelse av sjukehusene og rammene for frie inntekter må økes med
4 mrd. kroner. I tillegg må diverse poster under utdanning,
helse, barn- og unge og distriktspolitikk styrkes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, har merket seg
at Regjeringen vil bidra til økt satsing på skolens
lokaler og anlegg. Flertallet er enig i at det vil
være rom til dette innenfor veksten i de frie inntektene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
i denne sammenheng vise til sine generelle merknader om finansiering
av kommunesektoren.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Høyremerker seg
at Regjeringen forsøker å legge føringer
på bruken av de frie midler gjennom såkalte signaler
om hva de mener skal prioriteres. Disse medlemmer mener
det viktigste for å skape rom for lokal satsing på skole
er å gi mest mulig av rammen som frie inntekter og minst
mulig føringer på bruken av disse, gjennom ulike
lov- og regelpålegg.
Komiteens medlemmer fra Høyre vet
at skole er det viktigste satsingsområdet for Høyres lokale
politikere og vet at forutsatt at andre bindinger på midler
som gjør det mulig, vil disse bruke midlene til en skolesatsing. Disse
medlemmer mener lokalpolitikerne selv er i stand til å vurdere
om det viktigste lokalt er skolebyggene eller undervisningssatsing,
for eksempel.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen vil komme tilbake med de budsjettmessige konsekvensene
av handlingsplanen innen psykiatrien i statsbudsjettet til høsten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til at andelen frie inntekter øker fra 70 pst. av
sektorens samlede inntekter i 2001 til 76 pst. i 2002. Flertallet har
merket seg at dette skyldes vekst i de frie inntektene, innlemming
av øremerkede tilskudd og at ansvaret for spesialisthelsetjenesten overføres
til staten.
Komiteen har merket
seg at den foreslåtte inntektsveksten i 2002 er basert
på anslått inntektsnivå for 2001 i Revidert
nasjonalbudsjett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, er enig med Regjeringen i at de kommunale
og fylkeskommunale skattørene fastsettes ved behandlingen
av statsbudsjettet til høsten. Dette er i tråd
med tidligere praksis.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartietmener det
ville vært en fordel å få fastsatt de
kommunale og fylkeskommune skatteørene i forbindelse med
behandlingen av kommuneproposisjonen. På den måten
ville flere elementer i kommunenes økonomiske planlegging
vært fastsatt på et tidlig tidspunkt. Disse
medlemmer mener det er viktig å videreføre
opptrappingen av skattenes andel av inntektene til kommunene og
mener skatteprosenten må opp på minst 48 pst.
i 2002.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen foreslår å fordele 4 440 mill.
i skjønnstilskudd i 2002.
Komiteen har også merket
seg at Regjeringen i 2002 starter omleggingen av inntektssystemet
for perioden 2002-2006 i tråd med Stortingets tidligere
vedtak.
Komiteens medlemmer fra Høyreviser til at de er uenig i flere av Regjeringens
forslag til omlegging av inntektssystemet og viser til sine merknader under
4.2.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil understreke at når regnskapsresultatene
for 2000 i mange kommuner er bedre enn forventet, er dette fordi
kommunene har strammet inn på utgiftssiden og fått
større utbytte i forbindelse med kraftverk. Disse
medlemmer vil peke på at kommunenes inntekter fra
kraftverkene må påregnes å bli redusert
som en følge av økte skatter for kraftverkene
på ca. 400 mill. kroner.
Disse medlemmer vil peke på at
det fortsatt er ubalanse i kommunenes finansielle situasjon, samtidig som
kommunene fremdeles har store utfordringer med reformer innen eldreomsorgen,
helsesektoren og grunnskolen.
Disse medlemmer mener det er
viktig med økt satsing på utbygging av barnehager
og å redusere prisene. Disse medlemmer vil
imidlertid peke på at dette er to målsetninger
som motvirker hverandre på den måten at begge
medfører økte kostnader.
Disse medlemmer slutter seg til
at de øremerkede driftstilskuddene innen eldreomsorgen
innlemmes i inntektssystemet fra 2002, men vil understreke at rapporter
fra kommunene viser at det kan være behov for å utvide
antall enheter som skal bygges. Disse medlemmer vil
komme tilbake til dette i forbindelse med St.prp. nr. 1 (2001-2002). Disse
medlemmer mener at det bør gis tilsagn i 2001 til
oppstart av bygging av 2000 av de 6200 enhetene som Regjeringen foreslår å bygge
i 2002.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at handlingsplanen for psykiatri følges
opp både når det gjelder investeringer og driften. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at tilbudet til barn
og unge forsterkes både i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.
Disse medlemmer vil peke på at
kostnader til ressurskrevende brukerne er en stor kostnad for mange kommuner
og det er derfor behov for en mer forutsigbar refusjon enn benyttelse
av skjønnstilskudd.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til proposisjonen
der det framgår at det legges opp til reell vekst på mellom
3 og 3,5 mrd. kroner. Veksten i de frie inntektene til kommunene
utgjør 1 200-1 350 mill. kroner av dette. Isolert sett
kan dette virke bra. De frie inntektene er imidlertid ikke penger
som kommunene kan bruke som de vil. I svar fra statsråden
på spørsmål nr. 1 fra Senterpartiets stortingsgruppe,
framgår at en milliard går med til å møte
demografiske endringer og 80 mill. til merutgifter ved fastlegeordningen. Økte
driftsutgifter knyttet til flere omsorgsboliger/sykehjemsplasser
skal også dekkes innenfor de frie inntektene. Det samme
skal kostnadene som følge av opptrappingen av det kommunale tilskuddet
til barnehage. Dersom opptrappingsplanen skal følges og
kommunene skal dekke en andel på 30 pst. innen 2005, krever
dette en årlig innsats fra kommunene på 330 mill.
kroner. Da er kommunene allerede kommet i minus på neste års
drift, og det vil ikke være mulig å gi kvalitetsforbedringer
innen undervisning og skolebygg slik som bebudet fra Regjeringens side.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader under kap. 3.2.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet vil
vise til de endringer som er gjort når det gjelder eiendomsskatt
på kraftverk og de uheldige konsekvenser dette medfører
for mange mindre kommuner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en plan for gjenoppretting av den økonomiske balansen
i kommunesektoren med mål om netto driftsresultat på 3
pst."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
Regjeringens forslag til økninger i kommuneøkonomien
ikke på noen måte er egnet til å gi innbyggerne
det tilbud de trenger eller til å gi kommunene mulighet
til å utføre pålagte oppgaver. Dette
medlem viser til manglende kompensasjon for pris- og lønnsvekst,
og en befolkningsøkning som har akkumulert seg oppover
flere år. I tillegg er flere reformer underfinansiert og
kommunenes reserver brukt opp. Dette medlem viser
til at underfinansiering spesielt av eldrereformen, har gått
ut over tilbudet til barn og unge og at rammen heller ikke sikrer anstendig
omsorg til eldre og pleietrengende. Dette kan ikke fortsette uten
at tilliten til og grunnlaget for solidarisk omfordeling gjennom
velferdsstaten undermineres.
Dette medlem vil vise til at
bare det anslåtte behov for vekst i kommunenes inntekter
som følge av behov for flere ansatte på grunn
av demografiske endringer er på 1 mrd. I grunnskolen, som
skulle være gratis, er foreldrebetalingen på 206
mill. kroner i 2001, kommunal egenandel på særlig
ressurskrevende brukere er på 600 mill. kroner og kommunenes
andel av økte utgifter til fastlegeordningen forventes å bli
80 mill. kroner. Videre vises det til at øremerkede tilskudd bare
er foreslått kompensert for prisøkning siste år
og at dette vil bety at etterslepet ikke blir rettet opp.
Dette medlem hevder at på tross
av bred enighet om at skolen skal være gratis, kreves det
inn egenandeler hver dag i norsk skole. En ordning med å få dekket slike
utgifter som sosialhjelp er ikke tilfredsstillende og bryter med
prinsippet om gratis skole. Dette medlem mener derfor
at Regjeringen må komme med en tilleggsbevilgning for å dekke
slike utgifter for 2001 og vil fremme forslag om dette i Revidert
nasjonalbudsjett. I tillegg må det slås fast som
et prinsipp og følges opp med årlige bevilgninger
til kommunene.
Dette medlem mener at egenandeler
på helsetjenester og økt foreldrebetaling i barnehager
og skolefritidsordning må reduseres. En undersøkelse
fra SSB viser at funksjonshemmede i snitt betaler 23 000 kroner
pr. år i egenandeler. Det er en ekstraskatt på sykdom
som rammer den delen av befolkningen med lavest inntekt og dårligst
helse.
Dette medlem vil understreke
betydningen av at en større satsing på allmennyttige
utleieboliger kommer raskt og at både staten og kommunene
må ta et langt større ansvar for å få dette
igang raskt. Norge har svært få allmennyttige
utleieboliger sammenlignet med hva som er vanlig i andre europeiske
land og dette skaper store levekårs- og gjeldsproblemer
for mange. Etter flere år med kraftig stigning både
i leie- og eiepriser, er det nå blitt så dyrt å leie
at også en rekke husholdninger med normale inntekter ikke
har råd til bolig. Andelen allmennyttige utleieboliger
må økes kraftig og utbyggingstakten må økes
betraktelig. Både stat og kommune må stille rimelig
tomte- og eiendomsmasse til rådighet. Videre må kommunen
sørge for å regulere tomter til boligformål
og sørge for at reguleringsbestemmelsene sikrer en variert
boligmasse. Satsingen kan skje både gjennom bygging og gjennom
kjøp i ordinær boligmasse. Dette medlem viser
til forslag i Revidert nasjonalbudsjett om å øke kap.
581 post 75 Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger,
med 200 mill. kroner.
Dette medlem viser til at Regjeringen
i kommuneøkonomiproposisjonen for 2001, varsler at statlig veiledende
norm for økonomisk sosialhjelp ikke vil påvirke
den samlede rammen for statlige overføringer til sektoren.
Dette viser klart at veiledende normering for økonomisk
sosialhjelp ikke er tilstrekkelig. Det vil ikke verne mot stor ulikhet
i nivået for økonomisk sosialhjelp mellom kommuner
og heller ikke forplikte staten til å være med å finansiere
et nødvendig løft for de som er uten eller har
svært små inntekter. Nå viser det seg
at i mange kommuner vil normene føre til at sosialhjelpsmottakere
kan miste flere tusen kroner pr. måned dersom kommunen
følger Regjeringens råd. Uten fast minstenorm
og statlig medfinansiering, vil underskuddet i kommunesektoren i
dag gjøre økt minstenivå for økonomisk
sosialhjelp nesten umulig i mange kommuner. Skal innføring
av statlig norm være en garanti mot fattigdom og et løft
for de som nå har alt for lave ytelser, må normen
være et fast garantert minstenivå. Dette medlem
viser til egne forslag i Dokument nr. 8:69 (2000-2001) om en statlig
normert minsteytelse på linje med SIFOs normalsatser, og
at barnetrygd ikke skal inngå i beregningsgrunnlaget for sosialhjelp.
Dette medlem vil vise til behovet
for mellom 50 000 og 100 000 nye arbeidstakere i omsorg, helse og skole
i de nærmeste åra. Arbeidsmarkedet er stramt og byr
på mange gode, interessante og høytlønte
arbeidsplasser i privat sektor. Konkurransen om arbeidskraften blir
svært sterk. Skal det offentlige greie denne konkurransen
må kommunesektoren etter dette medlems mening
settes inn en skikkelig offensiv lønns- og arbeidsgiverpolitikk
for å kunne rekruttere og beholde nok personell og gi arbeidsforhold
som gjør det mulig å makte full stilling fram
til pensjonsalder. Å arbeide i disse viktige jobbene må ikke
bli en minstepensjonistfelle.
Dette medlem vil minne om at
ikke engang lønnsoppgjør staten har forhandlet
fram, har blitt fulgt opp med bevilgninger til dekning av påfølgende
lønnsutgifter i kommunene. Derimot er konsekvenser av lønnsforhandlinger
kompensert krone for krone i statlig virksomhet.
Dette medlem viser til forslag
om å ta særlig ressurskrevende brukere ut av skjønnsposten
og lage en statlig 100 pst. toppfinansieringsordning for utgifter over
600 000 pr. person. Uttrekket fra skjønnet som følge
av dette settes til 200 mill. kroner. Dette betyr at skjønnsrammen
reelt økes med 300 mill. kroner som disponeres til å dekke
behovet for kompensasjon for fraflytting og økt befolkning
som nå skal tas med i skjønnet.
Dette medlem vil fremme forslag
om at økte inntekter må skaffes gjennom beskatting
av store inntekter og formuer og som kutt i mindre viktige oppgaver, framfor å øke
egenandeler som er skatt på sykdom og behov.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i budsjett
for 2002 legge fram en plan for reduserte egenandeler på sjukdom
og omsorgsbehov og reduksjon i egenbetaling i barnehager og SFO."
Sosialistisk Venstrepartis opplegg for kommuneøkonomien
skal sikre:
– En framtidsrettet
satsing på barn- og unge gjennom skole, barnehage og kultur.
– Legge til rette for lønns-
og arbeidsgiverpolitikk i kommunesektoren som kan rekruttere og
beholde nok kvalifiserte fagfolk. (Herunder egenandel til å gjennomføre
etter- og videreutdanningsreformen i kommunal sektor)
– Redusere skatt på sjukdom
og behov ved å redusere egenandeler til helse- og omsorgstjenester.
– Innføre rett til barnehageplass
og maksimal foreldrebetaling i barnehager på 1 140
kroner pr. mnd. samt redusere foreldrebetaling i SFO.
– Bedre situasjonen for de fattigste
ved å innføre en nasjonal minstenorm for sosialhjelp
på nivå med SIFOs standardsatser og fjerne avkortingen
for barnetrygd, kontantstøtte og engangsstønad
ved fødsel.
– Øke kommunesektorens
frie inntekter for å kompensere for økte oppgaver
slik at kommunene kan innrette sine tjenester etter de reelle behov
og lokale tilpasninger.
– Sette kommunene i stand til å bidra
til økt boligbygging for unge og vanskeligstilte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til at staten vil overta ansvaret
for spesialisthelsetjenesten fra 2002. Flertallet viser
til Odelstingets behandling av Ot.prp. nr. 66 (2000-2001), jf. Innst.
O. nr. 118 (2000-2001) og de enkelte fraksjoners merknader i innstillingen.
Statens overtakelse innebærer at fylkeskommunenes inntektsrammer
reduseres med om lag 46,5 mrd. kroner.
Komiteen har merket
seg at det som grunnlag for å redusere fylkeskommunenes
framtidige inntekter er lagt til grunn fylkeskommunenes regnskapstall
fra 1999 framskrevet til 2001 for de tjenester som omfattes av reformen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet sier seg enig
i at faktiske regnskapstall er det eneste reelle alternativ som
grunnlag for beregning av uttrekk fra fylkeskommunenes inntektsrammer.
Flertallet har videre merket
seg at uttrekket fra fylkeskommunene er om lag 0,8 mrd. kroner lavere enn
utgiftsnivået isolert sett skulle tilsi. Dette skyldes at
knapt 60 pst. av den økonomiske driftsubalansen i fylkeskommunene
er overført til helseforetakene. Dette tilsvarer sykehusenes
relative andel av fylkeskommunenes utgifter. Flertallet sier
seg enig i dette. Flertallet vil videre vise til
at veksten i frie inntekter for fylkeskommunene i 2002 på 3-400
mill. kroner også vil bidra til å rette opp ubalansen
i fylkeskommunene.
Flertallet viser til Innst. O.
nr. 118 (2000-2001) hvor disse partier har støttet at staten
skal overta ansvaret for sykehusene. Flertallet vil
peke på at enkelte fylkeskommuner i forbindelse med denne
reformen hevder at de får inndratt midler som de har hatt
ekstraordinært, som for eksempel inntekter fra elektrisitetsverk. Flertallet vil
i denne sammenheng også vise til de problemer Oslo har
som kommune og fylkeskommune.
Flertallet vil her understreke
at staten bes om å vise romslighet i de kommende forhandlinger
med fylkeskommunene om overdragelse av eiendom, slik at en unngår
fremtidig tvistemål i rettsapparatet.
Flertallet viser til at like
forhold må behandles likt for alle fylkeskommuner. Disse
medlemmer legger også til grunn at det ikke skal være
urimelige konsekvenser for fylkeskommuner i vurderingen av brukt egenkapital
for regnskapsåret 1999.
Flertallet viser til at en del
fylkeskommuner sliter med akkumulerte underskudd og ubalanse på driften. Regjeringen
har foretatt flere grep for at fylkeskommunene skal kunne videreføre
gjenværende oppgaver på en tilfredsstillende måte.
Dette omfatter bl.a. 800 mill. kroner i lavere uttrekk av driftsutgiftene
enn det utgiftsnivået isolert sett skulle tilsi, overføring
av 2,3 mrd. kroner i feriepenger til fylkeskommunene, og realvekst
i frie inntekter i 2002 på 3-400 mill. kroner. Som et ytterligere
bidrag til å rette opp ubalansen i den fylkeskommunale økonomien,
foreslår flertallet at det avsettes en pott
på 200 mill. kroner som fordeles etter skjønn
til fylkeskommunene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke behovet for et ryddig oppgjør når
staten overtar sykehusenes drift og eiendommer knyttet til driften.
Det må søkes å unngå at oppgjøret
fører til unødvendige og destruktive rettssaker
om oppgjøret mellom staten og fylkeskommunen. I proposisjonen
står det at det overordnede prinsippet er at fylkeskommunene
etter oppgjøret har tilstrekkelig evne til å løse
de øvrige oppgaver de er pålagt. Disse
medlemmer vil påpeke at det foreslåtte
oppgjøret ikke er i tråd med en slik målsetting. Underfinansieringen
og merforbruket på sykehusene blir i liten grad kompensert,
i tillegg er det stor uenighet om oppgjør for eiendomsmassen.
Disse medlemmer viser til at
det er store ulikheter mellom fylkeskommunene som ikke lar seg fange opp
av det foreslåtte oppgjøret som er presentert
i Kommuneproposisjonen. Det må være et krav at
fylkeskommunene er i økonomisk balanse etter at sykehusene
er overført til staten.
Disse medlemmer vil peke på at
bl.a. følgende områder er lite tilfredsstillende
løst av Regjeringen:
Det er tatt for lite hensyn til
– særskilte
trekk ved regnskapet for 1999 som ikke gir et korrekt bilde av kostnadene
ved spesialisthelsetjenesten i dag,
– den historisk bakgrunnen, særskilt
historie knyttet til finansieringen i enkeltefylkeskommuner i 1999,
– reelle administrasjonsutgifter
– urimelighet i forhold til uttrekket
på drift i den enkelte fylkeskommune og fylkeskommunene
i mellom,
– fordeling av opparbeidede underskudd
fra før 2001 samt underskudd på drift i 2001 fra
før 1. juni,
– avsetning til pensjonsutgifter
Disse medlemmer konkluderer med
at de nevnte forhold og at også andre forhold som det ikke
er mulig å ha oversikt over nå, medfører
at oppgjøret både for eiendomsmassen og driften
må fastsettes etter reelle forhandlinger mellom staten
og den enkelte fylkeskommune og det må etableres en voldgiftsordning
i det tilfelle en ikke kommer til enighet.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppta
forhandlinger med hver enkelt fylkeskommune om oppgjøret
for eiendomsmassen og nivået for uttrekket av fylkeskommunens
driftsutgifter i tråd med føringer lagt i merknaden under
kap. 2.2.2 i Innst. S. nr. 326.
Det opprettes en voldgiftsordning for endelig
fastsetting av oppgjør der det ikke oppnås enighet
i forhandlingene."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener underskuddet
på drift i hele 2001 skal inngå i forhandlingsgrunnlaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
for øvrig vise til Fremskrittspartiets merknader i Innst.
O nr. 118 (2000-2001), side 41 hvor det heter:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
Regjeringen i at overtagelse av sykehusene, utstyr og andre driftsbygninger
samt personalboliger etc. skjer vederlagsfritt. Disse medlemmer
vil i den sammenheng måtte hevde at all bygningsmasse,
medisinsk teknisk utstyr og annet utstyr samt øvrig formue
i fylkeskommunen som er knyttet opp mot sykehusdriften, egentlig
er skattebetalernes eiendom og derfor bør overføres
vederlagsfritt til staten. Disse medlemmer er også enig
i at staten ved overtakelse av sykehusene overtar gjeld, forpliktelser
og avtaler som er gjort av fylkeskommunene med andre interessenter
i forbindelse med den fylkeskommunale sykehusdrift. Staten bør
imidlertid etter disse medlemmers mening vise stor romslighet i
de kommende forhandlinger med fylkeskommunene om overdragelse av
eiendom, slik at en unngår tvistemål i rettsapparatet.
Disse medlemmer viser i denne sammenheng til en betenkning som professor
dr. juris Eivind Smith har laget etter oppdrag fra Kommunenes Sentralforbund."
Disse medlemmer vil i denne sammenheng bemerke
at dersom det dukker opp uforutsette ting, og ting ikke fra før
var kjent, ved gjennomføringen av reformen høsten
2001 og vinteren 2002, vil disse medlemmer være
villig til å se på saken på nytt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, har merket seg
at bare 1/5 av fylkeskommunenes samlede administrasjons-
og fellesutgifter er tatt med i uttrekket fra fylkeskommunene på kort
sikt. Dette er forholdsvis lavt sett i forhold til at fylkeskommunens
utgifter til spesialisthelsetjenesten utgjør om lag 3/5
av fylkeskommunenes samlede utgifter. Flertallet finner dette
rimelig tatt i betraktning av sentraladministrasjonens rolle som
samordningsenhet og politisk sekretariat og at det er knyttet en
rekke smådriftsulemper til å administrere en rekke
små enheter innen de tjenesteområdene som blir
igjen i fylkeskommunen.
Flertallet vil imidlertid peke
på at det på lengre sikt bør være
grunnlag for ytterligere effektivisering og samordning av de sentrale
administrative enhetene i fylkeskommunene.
Flertallet hadde sett det som ønskelig
at også administrasjonsutgiftene kunne vært fordelt
etter faktiske regnskapstall i fylkeskommunene, men ser at dette
vil være svært ressurskrevende, beløpets beskjedne
størrelse tatt i betrakting. Flertallet slutter
seg derfor til Regjeringens forslag om å fordele uttrekket
av administrasjonsutgiftene etter fylkeskommunenes andel av befolkningen. Flertallet viser også til
at 20 pst. av disse utgiftene vil bli fordelt etter objektive kriterier
i 2002 og at de i løpet av 5 år i sin helhet vil
bli fordelt etter objektive kriterier (jf. nedenfor).
Flertallet slutter seg til at
prinsippet om at gjeldslette, jf. nedenfor, motsvares av en reduksjon
i fylkeskommunenes framtidige inntektsrammer som tilsvarer fylkeskommunenes
reduserte kapitalutgifter for den gjelden som blir slettet. Flertallet har
merket seg at uttrekket for den enkelte fylkeskommune er basert
på den enkelte fylkeskommunes andel av den gjelden som blir
slettet.
Komiteen slutter seg
til forslaget om at all sykehusgjeld slettes og at det legges opp
til ytterligere sletting av gjeld for de fylkeskommuner som har
lav sykehusgjeld som følge av stor andel av egenkapital
i sine investeringer innen sykehussektoren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet finner
det rimelig at den ekstra gjeldsletten får et omfang som
sikrer at alle fylkeskommuner får slettet gjeld som minst
tilsvarer gjennomsnittlig sykehusgjeld pr. innbygger. Flertallet har
merket seg at beregningene er basert på fylkeskommunenes
gjeld pr. 31. desember 2000. Flertallet forutsetter
at det skjer en justering av gjeldsletten basert på tallmateriale
pr. 31. desember 2001 i forbindelse med Kommuneproposisjonen for
2003.
Flertallet slutter seg til at
ordningen med kapitalutgiftsrefusjon for sykehusbygg avvikles og
at uttrekket fra fylkeskommunene reduseres med et beløp
som tilsvarer renteavkastningen på det beløpet
som fylkeskommunene har som fordring mot staten pr. 31. desember
2001.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at også eventuell
uenighet vedrørende gjeldslette i forbindelse med sykehusreformen,
må være en del av forhandlingsoppgjøret
mellom staten og den enkelte fylkeskommune.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at omleggingen
av feriepengeordningen i 1992 ble gjennomført uten at det
ble gitt ekstra bevilgninger fra statens side. Flertallet slutter
seg til at fylkeskommunenes samlede feriepengekrav for spesialisthelse-tjenesten
framskrevet med pengemarkedsrenten overføres til fylkeskommunene
i 2002.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, er enig i forslaget
om at deler av det beløp fylkeskommunene mottar for å slette
gjeld kan nyttes til å bedre likviditeten bl.a. ved å dekke
inn akkumulerte underskudd. Tilførsel av feriepenger på 2,3
mrd. kroner samt mulighet for å styrke likviditeten ytterligere
ved bruk av noe gjeldslette til dette formål vil bidra
til å gi fylkeskommunene et godt finansielt fundament.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at den nye kostnadsnøkkelen
for fordeling av fylkeskommunenes inntektsrammer fra 2002 får
til dels store omfordelingsvirkninger av inntekt mellom fylkeskommunene, og
slutter seg derfor til forslaget om at ingen fylkeskommuner i 2002
skal få et større tap enn 40 kroner pr. innbygger
som følge av endringer av inntektssystemet og sykehusreformen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at Regjeringen
ved sitt økonomiske opplegg ikke setter fylkeskommunen
i stand til å ivareta sine øvrige oppgaver.
Disse medlemmer vil peke på at
fylkeskommunene de senere årene har brukt stadig større
andel av rammetilskuddet og av ekstraordinære inntekter
til å finansiere spesialisthelsetjenesten. Dette har ført
til at andre tjenestetilbud er blitt redusert og at fylkeskommunene
har hatt til dels store underskudd.
Disse medlemmer mener at det økonomiske uttrekket
fra fylkeskommunene er for stort og at de ikke har mulighet til å drive
sine oppgaver videre på en tilfredsstillende måte. Disse
medlemmer mener blant annet at det i sterkere grad må tas
hensyn til akkumulerte underskudd opparbeidet av sykehusene, sykehusenes
resultater for 2001, pensjonsoppgjøret til sykehuslegene,
forskjeller i administrasjonskostnader og ekstraordinære
inntekter. Disse medlemmer vil også peke
på at det kan oppstå utilsiktede vridninger ved
beregningene ved at man tar utgangspunkt i regnskapstall fra 1999.
Disse medlemmer har merket seg
at det legges opp til ytterligere sletting av gjeld for fylkeskommuner med
lav sykehusgjeld som følge av stor andel av egenkapital
i sine investeringer innen sykehussektoren. Disse medlemmer vil
imidlertid peke på at Troms fylkeskommune som har brukt
250 mill. kroner i egenkapital til sykehusinvesteringer ikke får
noen refusjon for dette fordi fylket også har høy
sykehusgjeld.
Disse medlemmer vil også påpeke
at Regjeringens forslag til avvikling av kapitalutgiftsrefusjon
for sykehusbygg skaper problemer for de fylkeskommunene som har
gjort avtaler om annen nedbetalingstid enn det Regjeringen her legger
opp til.
Disse medlemmer vil vise til
tabell 2.9 i proposisjonen som viser anslag over fordelingsvirkningene av
endringene i inntektssystemet og sykehusreformen. Disse medlemmer har
merket seg at virkningen etter 5 år er at alle fylkeskommuner
med unntak av Oslo og Hedmark vil tape på omleggingen.
Hedmark vil øke sin inntekt med kr 11 pr. innbygger, mens
Oslo øker sin inntekt med kr 1 744 pr. innbygger. De andre fylkene
vil tape mellom kr 27 pr. innbygger og kr 693 pr. innbygger.
Disse medlemmer kan ikke akseptere
at enkelte fylkeskommuner i forbindelse med denne reformen får inndratt
midler som de har hatt ekstraordinært, som for eksempel
inntekter fra elektrisitetsverk. I denne sammenheng vil disse
medlemmer vise til at bl.a. Nord-Trøndelag fylkeskommune
hevder at den får inndratt midler som fylkeskommunen har
hatt ekstraordinært som utbytte og renter på ansvarlig
lån fra Nord-Trøndelag elektrisitetsverk, og som
fylkeskommunen i tillegg til de statlige overføringer har
brukt til drift av sykehussektoren. Disse medlemmer finner
det ikke rimelig at midler av denne type skal inngå i beregningsgrunnlaget
i forbindelse med kutt i fylkeskommunenes inntekter på grunn
av sykehusreformen.
Disse medlemmer mener Regjeringen
på denne måten skjuler kostnadene ved statens
overtakelse av sykehusene og spesialisthelsetjenesten, ved å overføre en
del av regningen til fylkeskommunene. Fylkeskommunene får
en umulig økonomisk situasjon, som på få år
vil gjøre det umulig for dem å ivareta sine oppgaver.
Disse medlemmer har merket seg
at det også er stor uenighet mellom staten og fylkeskommunene
om oppgjøret for eiendomsmassen.
Disse medlemmer mener at det
skisserte økonomiske oppgjøret mellom staten og
fylkeskommunene ikke ivaretar de store økonomisk ulikhetene
fylkeskommunene i mellom.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener det er svært viktig at overføring
av sykehusene og det økonomiske oppgjøret skjer
på en ryddig måte og viser til de kommende forhandlinger
mellom fylkeskommunene og staten. Disse medlemmer vil
legge vekt på at det dreier seg om 19 fylkeskommuner med
ulike prioriteringer og at dette tilsier rom for individuell behandling.
På denne bakgrunn er komiteen bekymret over at det økonomiske
opplegget rundt sykehusreformen er svært skjematisk. Følgende
elementer må vurderes nærmere:
Disse medlemmer har
merket seg at mange fylkeskommuner hevder at uttrekket er for høyt.
Forskjellig organisering av fellesadministrasjon og andre forhold
gjør at sjablongmessig uttrekk blir feil.
Disse medlemmer ber om en ny
gjennomgang av modellen for uttrekk, ikke minst med tanke på konsekvensene
av at ekstraordinære inntekter er med i beregningsgrunnlaget.
Disse medlemmer har videre merket
seg at kommuneproposisjonen synliggjør en underfinansiering
av fylkeskommunene på om lag 1,3 mrd. kroner som i det
alt vesentlige skyldes sykehusdriften. Regjeringens opplegg medfører
at 537 mill. kroner av underfinansieringen videreføres
på fylkeskommunenes hånd. Dette gjør
at driftsresultatet for fylkeskommunene blir like dårlig
som før. Disse medlemmer finner det ikke
rimelig at fylkeskommunene fortsatt må dekke inn underskudd
som skyldes sykehusdriften. Finansieringsproblemer knyttet til sykehusdriften
må tas opp i sin fulle bredde i forbindelse med kommende
statsbudsjett. Disse medlemmer ber derfor om at uttrekket
for fylkeskommunen reduseres tilsvarende påviste underdekning.
Disse medlemmer har merket seg
at fylkeskommunene har forskuttert statlig bidrag til utbygging
som skal tilbakebetales gjennom amortiseringstilskuddet. Etter komiteens
mening bør staten kompensere for både rente og
avdragsdelen av dette.
Disse medlemmer mener at Regjeringen
må oppta forhandlinger med hver enkelt fylkeskommune. Det
opprettes en voldgiftsordning for endelig fastsetting av oppgjør
der det ikke oppnås enighet i forhandlingene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Fylkene gis rett til individuelle
forhandlinger med staten vedrørende kompensasjon ved overføring
av eierskapet til sykehusene. Regjeringen legger eventuelle budsjettmessige
konsekvenser av slike forhandlinger fram for Stortinget."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å slette
hele det fylkeskommunale underskudd på 1 300 mill. kroner."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg
at fylkeskommunene får en merutgift på ca. 600
mill. kroner i 2001 som følge av endring i knekkpunkt fra
8G til 12G. Denne utgiften refererer seg i helhet til sykehuslegenes
pensjonsrettigheter. Etter disse medlemmers syn vil dette
medføre at den økonomiske situasjonen i fylkeskommunene
vil være mer anstrengt enn beskrevet i proposisjonen. Merutgiftene
er en følge av at pensjoner i kommunesektoren fondsfinansieres
og at regelverket samordnes med statens gjennom overføringsavtalen.
For at fylkeskommunene ikke skal få ytterligere økt
underbalanse, vil disse medlemmer tilrå at fylkeskommunene
får kompensert 600 mill. kroner i forbindelse med sykehusoppgjøret.
Dette vil være en naturlig konsekvens av at sykehusene
overføres til staten.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til manglende kompensasjon
for endringer i pensjonsbetingelsene ( knekkpunktet). Disse
medlemmer går inn for at økte utgifter
knyttet til dette må kompenseres.
Disse medlemmer fremmer forslag
om:
"Stortinget ber Regjeringen i budsjett
for 2002 kompensere for engangsutgiften knyttet til opphevelsen
av knekkpunktet ved 8 G for pensjonsberegninger."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at de går inn
for at det skal føres individuelle forhandlinger mellom
staten og fylkeskommunene for å sikre at det ikke begås
klart urimelige uttrekk av fylkeskommunens økonomi og at fylkeskommunene
ikke blir sittende igjen med en restforpliktelse opparbeidet gjennom
sykehusdriften som medfører at andre sektorer må gjennom
drastiske innsparinger de kommende årene. Disse
medlemmer står sammen med Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti om forslag om forhandlinger og voldgift. Disse
medlemmer gjør dette fordi de mener det ikke er
mulig for Stortinget å foreta detaljreguleringer og endringer
i opplegget gjennom behandlingen av kommuneproposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener derfor
det ikke er korrekt å flagge en rekke enkeltstandpunkter
til forhandlingstemaene. Disse medlemmer vil understreke
at problemet knyttet til å lage et korrekt uttrekk i stor
grad skyldes at flertallet ikke vil legge ned fylkeskommunen og
overføre flere oppgaver til kommunene. I slikt tilfelle
ville problemer som gjeld, underskudd og pensjonsforpliktelser måtte ha
fått en total løsning og ikke blitt til et spill
mellom forvaltningsnivåene.