Kommunesektoren har i 1999 og 2000 opplevd en betydelig
ubalanse mellom samlede inntekter og samlede utgifter inklusive
investeringsutgifter. Mens kommunesektoren som helhet har klart å opprettholde
et overskudd på den løpende driften begge disse årene (løpende
inntekter fratrukket løpende utgifter i henhold til Nasjonalregnskapets
definisjoner), har en betydelig vekst i investeringsutgifter de
seneste årene medført at sektoren under ett for
1999 hadde et underskudd før lånetransaksjoner
på 9,8 mrd. kroner i 1999. For 2000 anslås kommunesektoren
nå å ha fått et underskudd før
lånetransaksjoner på 7,3 mrd. kroner.
En nærmere gjennomgang av gjeldssituasjonen
for kommunesektoren inngikk i den avtale som ble inngått mellom
Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre
for budsjettåret 2001. Ved behandlingen av nasjonalbudsjettet
(Budsjett-innst. S nr. 1 (2000-2001)), viste flertallet i finanskomiteen
til dette punktet i budsjettavtalen:
"Disse medlemmer viser til at budsjettavtalen innebærer
at Regjeringen i kommuneøkonomiproposisjonen for 2002 vil
foreta en drøfting av gjeldssituasjonen i kommunesektoren."
Departementet viser til at gjeldssituasjonen
for fylkeskommunene og Oslo kommune drøftes i forbindelse
med sykehusreformen og statlig overtakelse av sykehusgjeld. Gjeldssituasjonen
for fylkeskommunene og Oslo kommune vil derfor ikke bli drøftet
nærmere i dette kapitlet.
Etter departementets oppfatninger synliggjør
gjennomgangen i proposisjonen at lånegjeld ikke representerer
noe generelt problem for kommunene. Sett i forhold til frie inntekter
har lånegjelden blitt redusert fra 1991 til 1999. Ved utgangen
av 1999 ligger lånegjelden for kommunene i gjennomsnitt
på et nivå som vil generere netto utgifter til
renter og avdrag på 6-7 pst. av de frie inntekter, gitt
at kommunelovens regler om minste årlige avdrag følges.
Et slikt nivå representerer normalt ingen særskilt
utfordring for en kommune. Etter departementets oppfatning er det
derfor ikke behov for generelle tiltak knyttet til gjeldssituasjonen
for kommunene.
Gjennomgangen viser at det eksisterer betydelige geografiske
variasjoner både når det gjelder kommuner med
et høyt nivå på netto lånegjeld
og netto finansielle forpliktelser og når det gjelder kommuner
med et høyt nivå på netto utlån
og netto finansielle fordringer. Etter departementets oppfatning
representerer et høyt gjeldsnivå en utfordring
for enkelte kommuner. Det kan være behov for en nærmere
gjennomgang av gjeldssituasjonen for disse relativt få kommunene.
Det må i en slik gjennomgang vurderes særskilt
om det er ekstraordinære forhold som er årsaken
til det høye gjeldsnivået, eller om kommunen har
tatt opp vesentlig mer lån enn det som må anses
som forsvarlig. Departementet ser det som naturlig at en slik vurdering
foretas i nært samarbeid mellom fylkesmennene og berørte kommuner
og at eventuelle tiltak vurderes i forbindelse med skjønnstildelingen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti er
enig med Kommunenes Sentralforbund i at den beste måten å løse
kommunenes gjeldsproblemer er å øke de frie midlene
til kommunene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til svar fra statsråden på spørsmål
nr. 14 fra Senterpartiets stortingsgruppe. Her framgår
det at gjelden i kommunene stadig vokser og at den ved utgangen
av 2001 anslås til 52,8 mrd. kroner. Da er fylkeskommunenes
gjeld holdt utenom. Dette medlem viser til at for
mange kommuner er gjeldssituasjonen svært vanskelig da
renter og avdrag utgjør store poster på kommunens
driftsbudsjett. Det vises til at mange kommuner har måttet
redusere tjenestetilbudet for å få budsjettene
til å balansere.
Dette medlem mener det er nødvendig
at det i samarbeid mellom Regjeringen og Kommunenes Sentralforbund
utarbeides en plan for hvordan den økonomiske balansen
kan gjenopprettes i kommunene.
For å kunne oppnå en rask
bedring, vil dette medlem som et første
skritt foreslå at det saneres gjeld i kommunene for til
sammen 12 mrd. kroner. Dette vil frigi driftsmidler på mer
enn 1,5 mrd. kroner og være en lettelse som vil ha virkning
i mange år framover. For at en slik gjeldssanering skal
virke rettferdig, bør fordelingen skje etter kriteriene
i inntektssystemet. Det vil være naturlig å legge
kostnadsnøklene som refererer seg til drift av skole og
eldreomsorgen til grunn, da mye av gjelden skyldes grunnskolereformen
og handlingsplanen for eldreomsorgen. Kommuner som står foran
investeringstopper kan avsette midlene på fond til bruk
for framtidige investeringer.
Dette medlem viser til vedlegg
i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2000-2001). Der framgår hvordan
en gjeldssanering bygd på prinsippene ovenfor vil slå ut
for den enkelte kommune.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen som
et strakstiltak for å gjenopprette den økonomisk
balansen i kommunene, innarbeide et opplegg for gjeldssanering på 12
mrd. kroner i statsbudsjettet til høsten."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at gjeldssituasjonen i kommunene er bekymringsfull. Dette
medlem vil hevde at det ikke er størrelse på rammetilskudd
og skatteinntekter som er avgjørende for kommuneøkonomien,
men om det er samsvar mellom oppgaver og inntekter.
Dette medlem mener det er stort
behov for å øke kommunesektorens inntekter generelt
og fullfinansiere tiltak innen eldreomsorgen.
Dette medlem mener også at
det er riktig å få en nærmere gjennomgang
av gjeldssituasjonen i de enkeltkommuner som har store gjeldsbelastninger.