I St.prp. nr. 62 (1999-2000), Om kommuneøkonomien
2001 mv., foretok departementet en gjennomgang av inntektssystemet.
Gjennom stortingsbehandlingen ble det gitt tilslutning til at følgende
endringer skulle gjennomføres f.o.m. 2002:
– Det ekstraordinære
skjønnet skal avvikles
– Det skal innføres nye
bosettingskriterier i kostnadsnøkkelen for kommunene
– Skattenes andel av kommunesektorens
samlede inntekter skal økes fra 44 til 50 pst.
– Inntektsutjevningen skal økes
ved at trekknivået for kommuner med høye skatteinntekter
reduseres fra 140 til 130 pst.
I proposisjonen gjør departementet
rede for hvordan endringene i inntektssystemet for kommunene skal gjennomføres,
samt vise oppdaterte beregninger med anslag på hvor mye
den enkelte kommune vinner/taper på endringene.
Når det gjelder fylkeskommunene, vil endringene i inntektssystemet
som gjelder fylkeskommunene sees i sammenheng med sykehusreformen. Beregninger
med anslag på hvor mye den enkelte fylkeskommune vinner/taper
på endringene og kompensasjonsordninger, henvises til kap.
2.1.2.
Samlet sett vil endringene som gjennomføres
føre til at vi får en jevnere inntektsfordeling
mellom kommuner. På den måten legger Regjeringen
til rette for at vi kan nå målet om likeverdige
tjenestetilbud for alle innbyggere uavhengig av bostedskommune.
I tabell 8.1 vises et anslag på de langsiktige fordelingsvirkningene av
endringene i inntektssystemet for kommunene gruppert fylkesvis.
Fordelingsvirkningene er vist eksklusive kompensasjon gjennom skjønn.
Tabell 8.1 Anslag på fordelingsvirkningen
av å avvikle det ekstraordinære skjønnet,
opptrappe skatteandelen, innføre de nye bosettingskriteriene
og senke trekknivået for skatterike kommuner (eksklusive
kompensasjon)i kroner pr. innbygger i 2006
| | Avvikling
av ekstra-
ordinært skjønn | Opptrapping av skatte- andelen til 50 pst. | Innføring av nye bosettings- kriterier | Reduksjon av trekknivået til 130 pst. | Netto gevinst/tap i
kr pr. innbygger |
1 | Østfold | 325 | -83 | 12 | 96 | 350 |
2 | Akershus | -101 | 167 | 108 | -165 | 9 |
3 | Oslo | -674 | 393 | -134 | -502 | -916 |
4 | Hedmark | 243 | -96 | -132 | 100 | 116 |
5 | Oppland | 237 | -92 | -65 | 100 | 180 |
6 | Buskerud | 143 | -64 | 38 | 97 | 213 |
7 | Vestfold | 318 | -78 | 50 | 100 | 391 |
8 | Telemark | 203 | -110 | 80 | 93 | 265 |
9 | Aust-Agder | 167 | -85 | 26 | 82 | 190 |
10 | Vest-Agder | 172 | -85 | 13 | 87 | 185 |
11 | Rogaland | -78 | 2 | 5 | 87 | 16 |
12 | Hordaland | 212 | -82 | -266 | 98 | -39 |
14 | Sogn og Fjordane | -255 | -111 | 160 | 86 | -120 |
15 | Møre og Romsdal
| 82 | -77 | 91 | 83 | 179 |
16 | Sør-Trøndelag
| 177 | -86 | -26 | 97 | 162 |
17 | Nord-Trøndelag
| -13 | -111 | 27 | 99 | 2 |
18 | Nordland | 10 | -107 | 161 | 100 | 164 |
19 | Troms | -97 | -94 | 85 | 100 | -6 |
20 | Finnmark | -640 | -102 | 543 | 100 | -99 |
| Landsgjennomsnittet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabellen viser fordelingsvirkninger etter 5 år
eksklusive kompensasjon.
Som vi ser av tabell 8.1 er det kommunene i
Vestfold og Østfold som vinner mest på de endringene
som skal gjennomføres i inntektssystemet. Oslo kommune
og kommunene i Sogn og Fjordane og Finnmark taper mest på endringene
som skal gjennomføres.
Regjeringen vil foreslå at kommuner
som har en skatteinntekt under 110 pst. av landsgjennomsnittet og som
får et betydelig tap på endringene i inntektssystemet
skal få kompensasjon gjennom ordinært skjønn. Det
foreslås at det for 2002 blir kompensert for tap utover
40 kr pr. innbygger. Regjeringen vil komme tilbake i neste års
kommuneproposisjon med en nærmere vurdering av den langsiktige
kompensasjonen.
Det legges opp til at kommunene i Finnmark får kompensasjon
gjennom økt Nord-Norgetilskudd i stedet for gjennom ordinært
skjønn. Kommunene i Finnmark som får en inntektsøkning
når Nord-Norgetilskuddet økes må påregne
en reduksjon i skjønns-tilskuddet.
I kommuneøkonomiproposisjonen for 2001
ble det gitt signaler om at Oslo skulle få kompensasjon
for det Oslo som kommune og fylkeskommune samlet sett tapte på endringen
i inntektssystemet gjennom økt hovedstadstilskudd til Oslo
kommune. Ved vurderingen av de samlede fordelingsvirkningene for
Oslo vil departementet nå anbefale at virkningene av endringene
i inntektssystemet for kommunedelen og fylkeskommunedelen sees sammen
med fordelingsvirkningen av ansvarsoverføringen av sykehus
fra fylkes-kommunen til staten. Oslo som fylkeskommune vinner både
på endringen i inntektssystemet og på sykehusreformen,
til sammen om lag 885 mill. kroner. Gevinsten til Oslo fylkeskommune
overstiger langt det Oslo som kommune taper på omleggingen
av inntektssystemet (vedlegg 6 i proposisjonen viser at Oslo kommune taper
om lag 465 mill. kroner). I sum vil Oslo som kommune og fylkeskommune
sitte igjen med en gevinst på om lag 420 mill. kroner i
løpet av fem år. Departementet vil derfor foreslå at
Oslo som kommune ikke får kompensasjon for det de taper
som følge av omleggingen av inntektssystemet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti,
har merket seg at Regjeringen følger opp Stortingets vedtak
og forutsetninger om endringer i inntektssystemet fra 2002. Flertallet er
enig i de planer som foreligger om gradvis innfasing av endringene
i perioden 2002 til 2006.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at Regjeringen
i proposisjonen har en gjennomgang av omleggingen av inntektssystemet
og de konsekvenser det får for 2002. Disse medlemmer slutter
seg til omleggingen av inntektssystemet, men vil understreke behovet
for å følge opp konsekvensene for de kommunene
som i dag mottar ekstraordinært skjønnstilskudd.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har tidligere
påpekt svakhetene ved bosettingskriteriene i forhold til
grunnskolen og ser derfor positivt på endringer i disse
som skal ivareta behovet for desentralisert skolestruktur.
Disse medlemmer vil peke på at
mange av de ekstra kostnadene som storbyene har ved sin drift, ikke fanges
godt nok opp i inntektssystemet, blant annet utgifter til sosialomsorg,
psykiatri, boliger og rusmiddelmisbruk. Disse medlemmer mener
det bør vurderes å innføre et eget storbytilskudd.
Disse medlemmer vil videre peke
på at Norge er et land hvor det er stor forskjell på klima
og mener det er nødvendig å vurdere behovet for
at klima blir tatt inn som kriterium i inntektssystemet.
Disse medlemmer viser til at
kommuner som har en skatteinntekt under 110 pst. av landsgjennomsnittet
og som får et betydelig tap på avvikling av tapskompensasjonen,
skal få kompensasjon gjennom ordinært skjønn.
Det foreslås at det for 2002 blir kompensert for tap til
kommuner som har en skatteinntekt under 110 pst. av landsgjennomsnittet
og som får et betydelig tap på endringen i inntektssystemet.
Disse kommunene kompenseres for tap over 40 kroner pr. innbygger.
Disse medlemmer vil peke på at
kommuner som har en skatteinntekt like over 110 pst. av landsgjennomsnittet
også kan komme dårlig ut.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kommuner som har fått
tapskompensasjon gjennom det ekstraordinære skjønnstilskudd
og som vil miste retten til kompensasjon på tap over 40
kroner når inntektssystemet endres fra 2002 fordi kommunen
passerer en skatteinntekt på 110 pst. av landsgjennomsnittet,
skal gis delvis kompensasjon gjennom skjønnsmidlene, dersom
de uten dette kommer i en vanskelig økonomisk situasjon."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader under 4.2 om mangelen på å utrede
rus/psykiatri-kriterier for implementering sammen med nye
bosettingskriterier, og forslaget om en midlertidig sum til tildeling
til byene med mer enn 50 000 innbyggere. Disse medlemmer er
tilhenger av at inntektssystemet skal basere seg på kriterier
som avspeiler objektive utgiftsulikheter for drift av kommuner og kommunalt
tjenestetilbud i ulike kommuner. Utgangspunktet må være
at inntektssystemet skal gi grunnlag for en mulighet til et likeverdig
tjenestetilbud i hele landet, og at forskjeller i tilbud skyldes
lokale prioriteringer og lokaldemokratiet, og ikke evnen til å drive lobbyvirksomhet
overfor Stortinget. Disse medlemmer mener kriteriesystemet
og vektingen må avspeile de oppgaver kommunene har ansvar
for. Hadde Høyres desentraliseringsreform presentert gjennom
behandlingen i Innst. S. nr. 307 (2000-2001) blitt gjennomført,
burde det gitt grunnlag for en vurdering av endringer av kriterier
og vekter. Disse medlemmer vil for øvrig
vise til sine generelle merknader under kap. 1.2.
Disse medlemmer er enig i at
særlig store tap knyttet til omleggingen av inntektssystemet
skal håndteres gjennom skjønn, og at det skal
være en reell vurdering av behov og økonomisk
situasjon i kommunen, og ikke en definert regel om at staten skal
kompensere hvis tapet er større enn 40 kroner pr. innbygger.
Når tapskompensasjonsordningen fjernes, er det etter disse
medlemmers mening unaturlig å innføre
en kompensasjon for tap av tapskompensasjon. Slike regler lager
håpløse grensetilfeller som illustrert av de fire
kommuner som ligger i overkant av 110 pst. i skatteinntekter, men
som har betydelig tap på omleggingen. Hadde disse hatt
marginalt mindre skatteinntekter ville de hatt mer penger til disposisjon
pga. kompensasjonsordningen enn de nå får. Kommunene
taper altså på høyere skatteinntekter.
Slike terskelvirkninger er urimelige. Disse medlemmer er
av samme grunn uenig i at Nord-Norge-tillegget i Finnmark skal økes som
kompensasjon for tap av tapskompensasjon. Disse medlemmer viser
til at flere av kommunene er nettovinnere etter omleggingen av de
nye kriteriene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader under kap. 1.2.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil hevde
at tabell 8.1 gir et misvisende bilde av de endelige fordelingsvirkningene
av de endringer som gradvis skal foretas i inntektssystemet fra
1. januar 2002. Tallene for Troms viser for eksempel at netto tap
pr. innbygger blir 6 kroner. Tar vi for oss situasjonen for hver
enkelt kommune i Troms vil vi imidlertid se store forskjeller fra
kommune til kommune. Tromsø vil komme positivt ut med en
gevinst på 65 kroner pr. innbygger. Harstad vil få en
gevinst på hele 581 kroner pr. innbygger. Karlsøy
vil derimot tape 2 619 kroner pr. innbygger og Ibestad vil tape
2 234 kroner pr. innbygger. Tallene for Rogaland viser samlet en
gevinst på 16 kroner pr. innbygger. Her vil en kommune
som Sandnes komme ut med en gevinst på 490 kroner pr. innbygger,
mens kommuner som Forsand og Hjelmeland kommer ut med tap på henholdsvis
5 252 kroner og 3 228 kroner pr. innbygger.
Dette medlem viser til at det
er avviklingen av ekstraordinært skjønn, som er
den viktigste årsaken til at utkantkommuner kommer så dårlig
ut. Tapene vil for mange kommuner være dramatiske. Selv
om disse kommunene vil bli kompensert for tap over 40 kroner pr.
innbygger i 2002, gis det ingen garanti for den økonomiske
utviklingen framover. Tvert imot sies det i proposisjonen at Regjeringen
i neste års kommuneproposisjon vil komme tilbake med en
nærmere vurdering av den langsiktige kompensasjonen. I
svar på spørsmål nr. 11 fra Senterpartiets
stortingsgruppe, svarer statsråden at Regjeringen legger
til grunn at kommuner og fylkeskommuner med lav skatteinntekt som
taper på endringene også i hovedsak skal bli kompensert
i løpet av perioden 2003-2006. Dette medlem er
usikker på hvilken vekt en slik uttalelse kan tillegges
når Regjeringen så sterkt understreker at avvikling
av tapskompensasjonen er et riktig og nødvendig skritt
for å få en jevnere inntektsfordeling mellom kommuner.
Dette medlem vil understreke
at kommunene er helt avhengig av langsiktighet og forutsigbarhet
i sitt planleggingsarbeid. De kommuner som nå mister tapskompensasjonen
og vil være prisgitt velvilligheten til Regjeringen og
Stortinget for hvert enkelt budsjettår, kommer i en helt
håpløs situasjon. For distriktskommuner som trues
med fraflytting, kan den usikkerhet som skapes ved fjerning av tapskompensasjonen
være det forhold som gjør at folk flytter istedenfor å satse
på en framtid i egen kommune. Dette medlem vil påstå at
det er dårlig samsvar mellom Regjeringas mål for
distriktspolitikken og de omlegginger som foreslås i inntektssystemet,
da 30 av de kommunene som taper mest på avvikling av ekstraordinært
skjønn, har vært med i Kommunal- og regionaldepartementets
"utkantsatsing".
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
den største svakheten ved de nye bosettingskriteriene som
skal innføres gradvis fra 2001, er at de bare omfatter
grunnskolen. Kompensasjon for ekstra bosettingsrelaterte utgifter
ved drift av helse-, sosial- og omsorgssektoren er utelatt.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
videre til at de ekstra kostnadene som storbyene har ved sin drift,
ikke minst for å møte de store utfordringer innen
sosialomsorg, psykiatri og rusmiddelmisbruk, ikke fanges godt nok
opp av kriteriene i inntektssystemet.
Dette medlem viser til at Stortinget,
under behandlingen av kommuneøkonomiproposisjonen for 2001,
ba Regjeringen komme med en evaluering av endringene i inntektssystemet.
På dette tidspunktet var Arbeiderpartiet det ledende opposisjonspartiet
i Stortinget. Dettemedlemfinner det oppsiktsvekkende at Arbeiderpartiet
i regjering ikke følger opp sitt eget forslag, men velger å foreta
nye endringer i inntektssystemet uten å foreta en grundig
evaluering av de omfattende endringene som ble iverksatt gradvis
fra 1997 med full virkning ved utgangen av 2001.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en grundig evaluering av omleggingene i inntektssystemet som er
gjennomført fra 1997 og legge denne fram i kommuneproposisjonen
for 2003."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til egne forslag om forhandlinger med hver enkelt fylkeskommune
om oppgjøret etter sykehusreformen. Dette medlem vil
vise til at Sosialistisk Venstrepartis kommuneopplegg gir bedre kommuneøkonomi.
Det vil være en forutsetning for å få til
forståelse og aksept for rettferdige endringer i inntektssystemet,
at det er samsvar mellom oppgaver og inntekter.