Jeg viser til brev fra Stortingets familie-,
kultur- og administrasjonskomite av 7. mai 2001 med oversendelse
av Dokument nr. 8:100 for 2000-2001 til vurdering.
Forslaget berører høyst aktuelle
utviklingstrekk i norsk konkurranserett.
Forslaget som fremmes i dokumentet lyder:
1. Stortinget
ber Regjeringen undersøke nærmere konkurranseforholdene
i dagligvaresektoren med sikte på å foreslå endringer
i Konkurranseloven og en mer aktiv og selvstendig rolle for Konkurransetilsynet
som i det minste medfører at et eller flere foretaks misbruk
av dominerende stilling blir forbudt og kan påtales uten
klage fra fornærmede part, jf. konkurranselivene i bl.a.
Storbritannia, Sverige og Danmark. Markedsandel bør ikke
være et avgjørende kriterium for hvorvidt et eller
flere foretak har en dominerende stilling.
2. Stortinget ber
videre Regjeringen vurdere hvorvidt lovens inngrepsbestemmelse, § 3-10,
bør presiseres og utdypes for å sikre en større
grad av forutberegnelighet for de ulike aktører, jf. Konkurransetilsynets
retningslinjer for vurdering av forretningsnektelser.
I sakens anledning har jeg rådført
meg med Konkurransetilsynet, som i brev av 21. mai 2001 har gått
nærmere inn på konkurranseforholdene i dagligvaresektoren.
Konkurransetilsynet gir uttrykk for at dagens virkemidler er tilstrekkelige,
og forholdsmessige, til å håndtere de problemstillingene
av samfunnsøkonomisk art som er reist i Dokument nr. 8:100
for 2000-2001. Kopi av Konkurransetilsynets brev vedlegges.
Komiteens forslag, jfr. henvisning til konkurranselovgivningen
i bl.a. Storbritannia, Sverige og Danmark, tilsvarer artikkel 82
EF, jfr. artikkel 54 EØS, anvendt på konkurranseforhold
som har virkning i det nasjonale markedet. For konkurransesaker
som kommer inn under EØS-avtalen, ved at de har virkning
på handelen mellom avtalepartene, gjelder dette forbudsprinsippet
i dag etter norsk rett, jfr. lov 27. november 1992 nr. 109 om gjennomføring
i norsk rett av hoveddelen i avtale om Det europeiske økonomiske
samarbeidsområde (EØS) mv. Etter lov 27. november
1992 nr. 110 om konkurranseregler i EØS-avtalen mv. er
det gitt forskrifter om gjennomføring og håndheving
av konkurransereglene i EØS-avtalen og Avtalen mellom EFTA-statene
om opprettelse av et overvåkingsorgan og en domstol. EFTAs
overvåkingsorgan håndhever disse reglene i dag.
Bortsett fra en del matvarer nevnt i protokoll 3 til EØS-avtalen,
er matvarer unntatt fra dette etter EØS-avtalen artikkel
8.3.
Ved kgl.res. 24. november 2000 ble det nedsatt
et utvalg som skal foreta en gjennomgang av norsk konkurranselovgivning.
Utvalget skal fremme forslag til ny norsk konkurranselov.
Utvalget skal blant annet drøfte og
gi en tilråding med hensyn til om og eventuelt i hvilken
utstrekning en ny norsk konkurranselov bør utformes etter
mønster av EØS-avtalens konkurranseregler eller
en annen lovmodell. Delinnstilling om dette skal fremmes innen 1. november
2001, og utvalget skal etter tilbakemelding på innstillingen
utarbeide lovforslag innen 1. november 2002. Videre skal utvalget
vurdere organiseringen av konkurransemyndighetene, herunder klageordningen
og oppgave- og ansvarsfordeling mellom konkurransemyndighetene og
ulike sektormyndigheter. Utvalget skal også utarbeide forslag
til lovbestemmelser som vil gi norske myndigheter kompetanse til å håndheve
EØS-avtalens konkurranseregler på en effektiv
måte innen 1. november 2001.
Så langt jeg kjenner til er det meget
god framdrift i lovutvalgets arbeid. Jeg ser derfor liten grunn
til å starte en egen lovprosess ut fra forholdene i dagligvaresektoren.
Ut fra dette mener jeg forslagsstillernes intensjoner er rimelig
godt ivaretatt ved den lovprosessen Regjeringen har satt i gang.
Imidlertid kan jeg ikke nå se at det er identifisert konkurransemessige
problemer knyttet til dagligvarehandelen som tilsier at konkurranseloven
som sådan bør ha særbestemmelser for denne
bransjen spesielt. Lovgrunnlaget og de konkurransemessige prinsipper
bør være det samme for alle bransjer, og det bør
i tilfelle være helt spesielle forhold som begrunner eventuelle
unntak fra dette.
Konkurransetilsynet har gitt to sett retningslinjer
for anvendelse av konkurranselovens § 3-10. Det er Retningslinjer for vurdering av lojalitetsrabatter
av 30. september 1994 og Retningslinjer
for vurdering av forretningsnektelser av 30. september 1994.
Retningslinjene er tilgjengelige på http:/www.konkurransetilsynet.no som
er Konkurransetilsynets hjemmeside.
I retningslinjene for forretningsnektelser er
det i kapittel 5 tatt inn en omtale av kjøpsnektelser.
En kjøpsnektelse faller inn under virkeområdet
for lovens § 3-10. En ervervsdrivende må ha stor
frihet til å velge hvilken leverandør han ønsker å kjøpe
fra, og Konkurransetilsynet vil normalt være mer tilbakeholdende med å gripe
inn mot kjøpsnektelser enn mot leveringsnektelser.
Dersom klageren ikke har gode alternative leveransemuligheter, vil
Konkurransetilsynet vurdere nærmere om nektelsen er egnet
til å svekke konkurransen i strid med effektiv bruk av
samfunnets ressurser. Det blir bl.a. lagt vekt på om avtakeren
har markedsmakt på videresalget av vedkommende produkt
og betydningen av det utestengte produktet for sluttbrukerne. Selv
om nektelse av forretningsforbindelse fører til redusert
konkurranse, vil ikke Konkurransetilsynet gripe inn dersom nektelsen
av andre grunner kan begrunnes med bedre utnyttelse av ressursene.
At paraplykjedenes lavpriskonsepter har et begrenset vareutvalg,
vil nødvendigvis medføre at de tar inn varer fra færre
produsenter, uten at dette i seg selv gir grunn til konkurransemessige
bekymringer.
I tildelingsbrevet til Konkurransetilsynet for
midler fra statsbudsjettet for 2000 på kap. 1550, som er
et sentralt styringsdokument overfor tilsynet, skriver departementet
under avsnittet om resultatkrav bl.a. at "Eventuell
misbruk av markedsmakt skal avdekkes og bringes til opphør.
Utviklingen i markeder under omstrukturering med tendens til konsentrasjon
og vertikal integrasjon - som for eksempel dagligvarebransjen -
bør følges spesielt". Konkurransetilsynet
gjennomførte i år 2000 den undersøkelsen
forslaget viser til. Rapporten fra undersøkelsen er tilgjengelig
på tilsynets hjemmesider, se adresse ovenfor. Videre gjennomførte
tilsynet i samarbeid med Statens institutt for forbruksforskning
(SIFO) en sammenlignende prisundersøkelse mellom kjeder
i dagligvarehandelen. Undersøkelsen er publisert av SIFO.
Eneleverandøravtaler blir mer utbredt
i bransjen. Slike avtaler kan gi mer effektiv distribusjon, men
kan også svekke konkurransen hvis de gjør det
vanskeligere for nye leverandører å komme inn
på markedet. Et annet utviklingstrekk er større
utbredelse av private merker, det vil si merkevarer som er eksklusive
for kjedene under samme konsern/paraplykjede. Så lenge disse
har en begrenset utbredelse, slik som i dag, kan de virke til å fremme
konkurransen, men får de stort omfang kan de bidra til å svekke
konkurransen ved at det blir vanskeligere for kundene å sammenligne
priser og kvaliteter, og ved at det oppstår effekter som
kan binde kundene til den enkelte kjede. De nye forskriftene om
prisopplysning fra 1999 med omfattende pålegg om å opplyse
om enhetspriser gir bidrag til å motvirke slike effekter.
Selv om fremveksten av fire paraplykjeder i
det norske dagligvaremarkedet har bidratt til å flytte
makt fra produsentleddet til distribusjonsleddet, har vi fortsatt flere
dominerende produsenter innen ulike markedssegmenter, herunder flere
av samvirkeorganisasjonene i landbruket.
For at det skal kunne gripes inn mot kjøpsnektelser, må nektelsen
være egnet til å begrense konkurransen i strid
med lovens formål. Det er ikke tilstrekkelig at nektelsen
er urimelig. Urimelighetskriteriet som inngrepsgrunnlag ble tatt
ut ved lovrevisjonen i 1993 da konkurranseloven avløste
den tidligere prisloven. Dersom leverandøren har alternative
avsetningsmuligheter vil normalt en nektelse ikke være
konkurransebegrensende på en måte som fører
til ineffektiv ressursbruk.
Regjeringen har nedsatt et lovutvalg som bl.a.
er gitt i oppdrag, på et generelt grunnlag, å foreta
de vurderinger forslaget i Dokument nr. 8:100 for 2000-2001 stiller
med hensyn til dagligvarehandelen. Jeg ser ikke grunn til å sette
i gang et separat lovarbeid for dagligvarebransjen, og vil avvente
utvalgets tilråding for deretter å utarbeide lovforslag.
Jeg har merket meg de synspunkter som er gitt i forslaget med hensyn
til valg mellom forbuds- og inngrepsbestemmelser.