Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Christian Holm og lederen Ågot Valle og fra Kristelig Folkeparti,
Modulf Aukan, viser til Dokument nr. 3:11 (2000-2001) om
Riksrevisjonens undersøkelse av saksbehandlingstider for
klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift. Komiteen er
av den oppfatning at det har vært viktig at Riksrevisjonen
har sett nærmere på saksbehandlingsrutinene for
klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift. Komiteen viser
til at saksbehandlingstiden i denne typen saker både har vært
og fortsatt er uakseptabelt lang. Det er viktig at Riksrevisjonen
undersøker dette nærmere slik at man kan finne
frem til årsakene til hvorfor saksbehandlingstiden er lang
og se hva som kan gjøres for å redusere denne. Komiteen vil
påpeke at det er viktig at de berørte instanser
merker seg den informasjonen som fremkommer av undersøkelsen,
slik at forbedringer raskt kan iverksettes. En viktig forutsetning
for at Riksrevisjonens undersøkelser i ettertid skal vise
seg å være vellykkede, er at det som blir avdekket
i undersøkelsene følges opp med konkrete tiltak
av de berørte offentlige instanser. Dette er nødvendig
for at det offentliges service i forhold til de berørte
private parter skal bli forbedret. Komiteen vil vise
til at det ofte medfører en betydelig belastning og usikkerhet
for en klager å ha en klagesak av denne karakter til behandling.
Lang saksbehandlingstid øker denne belastningen.
Komiteen viser til at Finansdepartementets
krav til samlet saksbehandlingstid er en gjennomsnittlig saksbehandlingstid
på 12-15 måneder. Komiteen er derfor
av den oppfatning at den saksbehandlingstid som undersøkelsen
avdekker, henholdsvis 21,6 måneder og 19,0 måneder,
ikke er akseptabel. Det er også grunn til å stille
spørsmål ved om Finansdepartementets gjennomsnittsnorm
ligger på et høyt nok ambisjonsnivå.
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid bør ligge vesentlig
lavere enn det som er tilrådingen fra Finansdepartementet.
Den lange saksbehandlingstiden skyldes i hovedsak lang liggetid. Komiteen har
forstått at liggetiden utgjør halvparten av saksbehandlingstiden
i Skattedirektoratet. Komiteen er derfor av den oppfatning
at nøkkelen til en kortere saksbehandlingstid i disse sakene,
ligger i å forbedre og effektivisere saksbehandlingsrutinene
i Skattedirektoratet. Komiteen forventer at det blir
rettet et betydelig fokus mot å få gjennomført
dette i den nærmeste tid. En annen vesentlig grunn til
den lange saksbehandlingstiden er klagenemndas organisering og voteringsordning. Komiteen har
merket seg at Finansdepartementet, i et svarbrev til Riksrevisjonen,
har kommet med lovnader om at det skal komme tiltak for å forbedre
klagenemndas arbeidsordning. Komiteen ser positivt
på at departementet vil sette dette på dagsorden
og komiteen regner med at eventuelle endringer og
forbedringer vil skje raskt slik at saksbehandlingstiden kan bli
betydelig redusert. Komiteen vil likevel påpeke
at den deler Riksrevisjonens synspunkter på saksbehandlingsrutinene
i klagenemnda. Komiteen er av den oppfatning at en
skriftlig voteringsordning ikke er en godt egnet saksbehandlingsordning
for klagenemnder. Klagenemnda bør avholde møter
slik at voteringen kan skje raskt og fortløpende uten unødvendig
tidsspille. Komiteen forutsetter at departementet vurderer å iverksette
en slik endring. Departementet må vurdere å opprette
flere klagenemnder slik at flere saker kan behandles samtidig. Endelig
ber komiteen departementet vurdere om grensen for
når klagenemda behandler en sak, bør økes
fra kr 15 000. Komiteen vil videre fremheve Riksrevisjonens
kritikk av de undersøkte fylkesskattekontorene når
det gjelder brudd på forvaltningsloven § 11a.
Denne bestemmelsen går bl.a. ut på at den som
klager på et enkeltvedtak skal varsles dersom svar på klagen
ikke kan gis innen en måned. Riksrevisjonen avdekket at
ingen av de undersøkte fylkesskattekontorene fulgte denne
varslingsplikten. Når gjennomsnittlig saksbehandlingstid
er over ett og et halvt år for klager på merverdiavgift
og investeringsavgift, er det ekstra viktig at de som klager på dette
varsles slik at de i en tidlig fase har muligheten til å innrette
seg. Komiteen er av den oppfatning at tilliten til
skatteetaten spesielt, og forvaltningen generelt, vil risikere å svekkes
unødig dersom ikke varslingsplikten etter forvaltningsloven § 11a
etterleves. Komiteen ser derfor positivt på at
Finansdepartementet vil påse at Skattedirektoratet innskjerper
overfor fylkesskattekontorene at disse skal følge forvaltningslovens
bestemmelser.
Komiteen viser videre til sitt
brev av 30. november 2001 til Finansdepartementet hvor komiteen ber om
status for de punkter som Riksrevisjonen påpeker i sin
rapport. Det vises i tillegg til svarbrevet fra Finansministeren
til komiteen av 6. desember 2001. Ifølge svarbrevet er
Finansdepartementets resultatkrav for en gjennomsnittlig saksbehandlingstid
i slike klagesaker fortsatt fra 12-15 måneder, og departementet
informerer om at den ikke vil bedre seg vesentlig på grunn
av Skattedirektoratets arbeid med merverdiavgiftsreformen. Komiteen er
fortsatt av den oppfatning at dette representerer et for lavt ambisjonsnivå i
forhold til hva som burde være en normal saksbehandlingstid
i slike klagesaker. Komiteen ber departementet merke
seg dette og ytterligere iverksette tiltak som kan få saksbehandlingstiden
ned. Endringer i klagenemndas virkemåte er et viktig element
for å få til dette og komiteen
vil peke på at departementet har satt dette på dagsorden.
Komiteen viser til departementets
svar om at næringsdrivende som skulle komme i alvorlige
vansker som følge av lang saksbehandlingstid i klagesak, vil
kunne oppnå lempning i avgiftskravet med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 69. Komiteen merker seg
dette og vil be Regjeringen om å utarbeide klare retningslinjer
for i hvilke tilfeller lempning skal finne sted, slik at de næringsdrivende
blir behandlet likt i denne typen saker. Det er komiteens oppfatning
at lempning av avgiftskravet, jf. Finansdepartementets brev av 6.
desember 2001, bør skje dersom saksbehandlingstiden overstiger
6 måneder. I tillegg er komiteen av den
oppfatning at det i slike saker er av stor viktighet at Skattedirektoratet
løpende informerer klageren om fremgangen i klagebehandlingen.
Finansdepartementet må derfor utarbeide klare retningslinjer for
den opplysningsplikt Skattedirektoratet skal ha i slike saker overfor
de næringsdrivende. Det må vektlegges å informere
de næringsdrivende om hvordan eventuelle mulige skadevirkninger
kan avhjelpes.