Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo, fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti, Christian Holm og lederen Ågot Valle og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til Dokument nr. 3:11 (2000-2001) om Riksrevisjonens undersøkelse av saksbehandlingstider for klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift. Komiteen er av den oppfatning at det har vært viktig at Riksrevisjonen har sett nærmere på saksbehandlingsrutinene for klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift. Komiteen viser til at saksbehandlingstiden i denne typen saker både har vært og fortsatt er uakseptabelt lang. Det er viktig at Riksrevisjonen undersøker dette nærmere slik at man kan finne frem til årsakene til hvorfor saksbehandlingstiden er lang og se hva som kan gjøres for å redusere denne. Komiteen vil påpeke at det er viktig at de berørte instanser merker seg den informasjonen som fremkommer av undersøkelsen, slik at forbedringer raskt kan iverksettes. En viktig forutsetning for at Riksrevisjonens undersøkelser i ettertid skal vise seg å være vellykkede, er at det som blir avdekket i undersøkelsene følges opp med konkrete tiltak av de berørte offentlige instanser. Dette er nødvendig for at det offentliges service i forhold til de berørte private parter skal bli forbedret. Komiteen vil vise til at det ofte medfører en betydelig belastning og usikkerhet for en klager å ha en klagesak av denne karakter til behandling. Lang saksbehandlingstid øker denne belastningen.

Komiteen viser til at Finansdepartementets krav til samlet saksbehandlingstid er en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på 12-15 måneder. Komiteen er derfor av den oppfatning at den saksbehandlingstid som undersøkelsen avdekker, henholdsvis 21,6 måneder og 19,0 måneder, ikke er akseptabel. Det er også grunn til å stille spørsmål ved om Finansdepartementets gjennomsnittsnorm ligger på et høyt nok ambisjonsnivå. Gjennomsnittlig saksbehandlingstid bør ligge vesentlig lavere enn det som er tilrådingen fra Finansdepartementet. Den lange saksbehandlingstiden skyldes i hovedsak lang liggetid. Komiteen har forstått at liggetiden utgjør halvparten av saksbehandlingstiden i Skattedirektoratet. Komiteen er derfor av den oppfatning at nøkkelen til en kortere saksbehandlingstid i disse sakene, ligger i å forbedre og effektivisere saksbehandlingsrutinene i Skattedirektoratet. Komiteen forventer at det blir rettet et betydelig fokus mot å få gjennomført dette i den nærmeste tid. En annen vesentlig grunn til den lange saksbehandlingstiden er klagenemndas organisering og voteringsordning. Komiteen har merket seg at Finansdepartementet, i et svarbrev til Riksrevisjonen, har kommet med lovnader om at det skal komme tiltak for å forbedre klagenemndas arbeidsordning. Komiteen ser positivt på at departementet vil sette dette på dagsorden og komiteen regner med at eventuelle endringer og forbedringer vil skje raskt slik at saksbehandlingstiden kan bli betydelig redusert. Komiteen vil likevel påpeke at den deler Riksrevisjonens synspunkter på saksbehandlingsrutinene i klagenemnda. Komiteen er av den oppfatning at en skriftlig voteringsordning ikke er en godt egnet saksbehandlingsordning for klagenemnder. Klagenemnda bør avholde møter slik at voteringen kan skje raskt og fortløpende uten unødvendig tidsspille. Komiteen forutsetter at departementet vurderer å iverksette en slik endring. Departementet må vurdere å opprette flere klagenemnder slik at flere saker kan behandles samtidig. Endelig ber komiteen departementet vurdere om grensen for når klagenemda behandler en sak, bør økes fra kr 15 000. Komiteen vil videre fremheve Riksrevisjonens kritikk av de undersøkte fylkesskattekontorene når det gjelder brudd på forvaltningsloven § 11a. Denne bestemmelsen går bl.a. ut på at den som klager på et enkeltvedtak skal varsles dersom svar på klagen ikke kan gis innen en måned. Riksrevisjonen avdekket at ingen av de undersøkte fylkesskattekontorene fulgte denne varslingsplikten. Når gjennomsnittlig saksbehandlingstid er over ett og et halvt år for klager på merverdiavgift og investeringsavgift, er det ekstra viktig at de som klager på dette varsles slik at de i en tidlig fase har muligheten til å innrette seg. Komiteen er av den oppfatning at tilliten til skatteetaten spesielt, og forvaltningen generelt, vil risikere å svekkes unødig dersom ikke varslingsplikten etter forvaltningsloven § 11a etterleves. Komiteen ser derfor positivt på at Finansdepartementet vil påse at Skattedirektoratet innskjerper overfor fylkesskattekontorene at disse skal følge forvaltningslovens bestemmelser.

Komiteen viser videre til sitt brev av 30. november 2001 til Finansdepartementet hvor komiteen ber om status for de punkter som Riksrevisjonen påpeker i sin rapport. Det vises i tillegg til svarbrevet fra Finansministeren til komiteen av 6. desember 2001. Ifølge svarbrevet er Finansdepartementets resultatkrav for en gjennomsnittlig saksbehandlingstid i slike klagesaker fortsatt fra 12-15 måneder, og departementet informerer om at den ikke vil bedre seg vesentlig på grunn av Skattedirektoratets arbeid med merverdiavgiftsreformen. Komiteen er fortsatt av den oppfatning at dette representerer et for lavt ambisjonsnivå i forhold til hva som burde være en normal saksbehandlingstid i slike klagesaker. Komiteen ber departementet merke seg dette og ytterligere iverksette tiltak som kan få saksbehandlingstiden ned. Endringer i klagenemndas virkemåte er et viktig element for å få til dette og komiteen vil peke på at departementet har satt dette på dagsorden.

Komiteen viser til departementets svar om at næringsdrivende som skulle komme i alvorlige vansker som følge av lang saksbehandlingstid i klagesak, vil kunne oppnå lempning i avgiftskravet med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 69. Komiteen merker seg dette og vil be Regjeringen om å utarbeide klare retningslinjer for i hvilke tilfeller lempning skal finne sted, slik at de næringsdrivende blir behandlet likt i denne typen saker. Det er komiteens oppfatning at lempning av avgiftskravet, jf. Finansdepartementets brev av 6. desember 2001, bør skje dersom saksbehandlingstiden overstiger 6 måneder. I tillegg er komiteen av den oppfatning at det i slike saker er av stor viktighet at Skattedirektoratet løpende informerer klageren om fremgangen i klagebehandlingen. Finansdepartementet må derfor utarbeide klare retningslinjer for den opplysningsplikt Skattedirektoratet skal ha i slike saker overfor de næringsdrivende. Det må vektlegges å informere de næringsdrivende om hvordan eventuelle mulige skadevirkninger kan avhjelpes.