5.1 Materiellforvaltning i det sivile beredskap

Riksrevisjonen gjennomførte en undersøkelse av materiellforvaltningen i det sivile beredskap i 1996. Undersøkelsen avdekket blant annet svakheter og mang­ler vedrørende kontroll, struktur, oversikter og ajourhold. Forholdet ble tatt opp i antegnelsene til statsregnskapet, jf. Dokument nr. 1 (1997-1998), Innst. S. nr. 89 (1997-1998), Dokument nr. 3:1 (1998-1999) og Innst. S. nr. 103 (1998-1999). Direktoratet for sivilt beredskap (DSB) satte i verk tiltak for å forbedre materiellforvaltningen.

Riksrevisjonen har våren 2001 foretatt en ny undersøkelse ved de fem landsdelsberedskapsfylkesmennene (LBFM) og ved ni sivilforsvarskretser. Mål­settingen har vært å undersøke om de svakheter og mangler som ble avdekket ved forrige undersøkelse, er rettet opp.

Undersøkelsen av materiellforvaltningen har blant annet avdekket følgende kritikkverdige forhold:

  • – Tilbakemeldinger fra de undersøkte sivilforsvarskretsene og fra fylkesmennene viser at materiellregnskapssystemet, innført etter Riksrevisjonens forrige undersøkelse, inneholder flere svakheter.

    – For åtte av ni undersøkte sivilforsvarskretser mangler det fortsatt interne lagerinstrukser.

    – I sju av ni sivilforsvarskretser er det ikke foretatt tilsyn av fylkesmannen.

    – Det offisielle materiellregnskapet stemmer ikke med den lagrede oppsettingen på flere lagre/magasiner i fire av de fem kretsene som ble kontrollert.

    – Det er fortsatt en del ukurant materiell stående på lager.

    – Dokumentasjonen av foretatt funksjonsprøving/test av teknisk materiell er fortsatt mangelfull flere steder.

Riksrevisjonen tok opp saken med Justisdepartementet og direktoratet i brev av 13. juni 2001. Justisdepartementet oversendte svaret fra DSB, og departementets kommentarer til dette, i brev av 11. juli 2001.

DSB uttaler at Riksrevisjonens kontroll og analyse viser at det er forbedringspunkter ved det systemet som benyttes i forvaltningen av materiellet i dag. Direktoratet erkjenner dette og har arbeidet aktivt de siste årene for å videreutvikle et mer tidstilpasset forvaltnings­system basert på internkontrollmetodikken. Det uttales videre at målsettingen er å ha funksjonelle internkontrollsystemer for blant annet materiellforvaltningen ved alle tjenestesteder innen utgangen av 2001.

Det regnskapssystemet som benyttes innen materiellforvaltningen, er ifølge direktoratet det samme sy­stemet som ble etablert på 1990-tallet. Systemet ble rutinemessig oppdatert i forbindelse med år 2000-problematikken, men er i prinsippet uendret i forhold til tidligere utgave. Direktoratet er klar over at systemet har betydelige mangler, og er nå i startfasen med å undersøke mulighetene for et funksjonelt materiellregnskapssystem gjennom Internett-basert teknologi. Et nytt system vil kunne være i drift fra 2003.

Direktoratet oppsummerer med at det ser alvorlig på de punktene som er påpekt i Riksrevisjonens brev, og vil sørge for at punktene følges opp gjennom følgende tre hovedtiltak:

  • – Implementering av internkontroll i Sivilforsvaret innen utgangen av 2001

    – Utvikling av et nytt materiellregnskapssystem

    – Innskjerping og kontroll i forhold til gjeldende instruksverk.

Departementet uttaler blant annet i sine kommentarer at Riksrevisjonens antegnelse til statsregnskapet for 1996 førte til et omfattende arbeid for å rette opp ma­ngler i materiellforvaltningen i det sivile beredskap, og at det ser svært alvorlig på at dette arbeidet ikke har vært tilstrekkelig. Departementet har stilt forventninger til DSB i tildelingsbrevene hvert år om at Riksrevisjonens merknader må følges opp, og i tildelingsbrevet for 2001 er det bedt om en statusrapport om materiellforvaltningen i hver halvårsrapport.

Departementet registrerer at DSB vil innskjerpe kontrollrutinene med materiellforvaltningen, og vil på sin side følge opp saken i styringsdialogen med direktoratet. Dette for å sikre at nødvendige tiltak følges opp. Ifølge departementet vil spørsmålet om materiellforvaltning inngå som et viktig element i forbindelse med to pågående utredninger, Redningsberedskapsutvalget og regjeringens program for fornyelse av offentlig sektor. Begge utredningene vil ha stor betydning for Sivilforsvarets framtid.

Riksrevisjonen bemerker:

Riksrevisjonens undersøkelse av materiellforvaltningen i det sivile beredskap viser at det, siden forrige kontroll, fortsatt er flere svakheter og mangler både vedrørende kontroll, struktur, oversikter og ajourhold. Arbeidet med å bedre materiellforvaltningen i Sivilforsvaret har tatt lang tid, og verken departementets eller direktoratets prioritering og oppfølging av materiellforvaltningen i Sivilforsvaret synes å ha vært tilfredsstillende.

Justis- og politidepartementet har svart:

"Departementet ser meget alvorlig på at materiellforvaltningen i Sivilforsvaret ikke synes å være fulgt opp tilfredsstillende. Departementet vil følge opp saken i forhold til Direktoratet for sivilt beredskap (DSB) for å sikre at saken nå gis tilstrekkelig prioritet og oppfølging.

I løpet av høsten 2001 vil Direktoratet for sivilt beredskap (DSB) i samarbeid med landsdelsberedskapsfylkesmennene (LBFM) gjennomføre materiellkontroller ved en rekke utvalgte kretser. Det skal i løpet av første halvdel av 2002 ha vært gjennomført slike kontroller ved samtlige sivilforsvarskretser. Ved kontrollene vil det bli undersøkt om de gjeldende direktiver og instrukser for materiellforvaltningen i sivilforsvaret er blitt fulgt opp. Etter de gjennomførte kontrollene vil det bli skrevet rapport fra hvert tjenestested, og evt. anmerkninger vil bli fulgt opp. Rapportene vil fortløpende bli sendt til departementet, og deretter gjennomgått med direktoratets ledelse. I tildelingsbrevet til LBFM for 2002 vil det bli presisert hvilken tilsynsrolle og oppgaver som er tillagt dem. DSB vil også føre kontroll med at oppgavene utføres.

Funksjonelle internkontrollsystemer skal være innført ved alle tjenestesteder i sivilforsvaret i løpet av 2001. Til orientering ble en egen veileder for internkontroll (IK) ferdigstilt i 2000 og sendt til alle tjenestestedene og fylkesmennene. Det er blitt avholdt flere kurs og seminarer med IK som tema, og i sluttfasen av innføringen vil det bli holdt samlinger for samtlige kretser med temaet internkontroll, helse, miljø og sikkerhet (HMS) og materiellforvaltning."

Riksrevisjonen uttaler:

Riksrevisjonen har merket seg at departementet ser meget alvorlig på at materiellforvaltningen i Sivilforsvaret ikke synes å være fulgt opp tilfredsstillende, og at departementet vil følge opp saken i forhold til Direktoratet for sivilt beredskap for å sikre at saken gis tilstrekkelig prioritet og oppfølging.

Riksrevisjonen forutsetter at de tiltak som settes i verk, resulterer i at materiellforvaltningen nå blir tilfredsstillende ivaretatt. Riksrevisjonen foreslår: "Til observasjon".

5.2 Komiteens merknader

Komiteen ser alvorlig på at tidligere forhold som er påtalt fra Riksrevisjonen ikke er blitt fulgt opp i tilstrekkelig grad og ber om at dette rettes opp slik at ytterligere bemerkninger kan unngås for fremtiden. Komiteen viser for øvrig til konklusjonene i Riksrevisjonens rapport.

Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon "Til observasjon".