Riksrevisjonen har i perioden 1995-1999 hatt
vesentlige merknader til økonomiforvaltningen ved Rikshospitalet.
Det vises blant annet til at regnskapene for årene 1995
og 1996 ikke ble godkjent. Merknadene har blant annet vært
knyttet til bankavstemminger, interimskonti og utestående
fordringer, jf. Dokument nr. 1 (1997-1998), Innst. S. nr. 89 (1997-1998)
og Stortingets behandling 23. april 1998. Saken ble avsluttet i 1999,
jf. Dokument nr. 3:1 (1998-1999), Innst. S. nr. 103 (1998-1999)
og Stortingets behandling 2. mars 1999. Sosial- og helsedepartementet
opplyste i den forbindelse blant annet at økonomifunksjonen
ved Rikshospitalet var styrket. Regnskapet for 1997 ble avlagt i balanse,
og departementet forventet ytterligere effekt i 1998 av de tiltakene
som ble iverksatt for å styrke økonomifunksjonen.
Etter gjennomført revisjon av regnskapet for 1998 påpekte
Riksrevisjonen i brev av 30. juni 1999 til Rikshospitalet på nytt
svakheter ved forhold som også var tatt opp tidligere.
I svarbrev av 29. juli 1999 redegjorde Rikshospitalet for eksisterende rutiner
og tiltak som var eller ville bli iverksatt. Rikshospitalets økonomiforvaltning
ble fortsatt vurdert som mangelfull på flere områder
etter gjennomført revisjon av regnskapet for 1999. Forholdet
ble omtalt til orientering i Dokument nr. 1 (2000-2001). Spesielt ble
mangler og svakheter knyttet til beholdningskonti utenom konsernkontoordningen,
manglende dokumentasjon av faktureringssystemet RHFAKT, leverandørgjeld
og interimskonti, bemerket.
Den gjennomførte revisjonen av regnskapet
for 2000 viser at Rikshospitalet har oppnådd effekter av
iverksatte tiltak for å bedre økonomiforvaltningen
ved sykehuset. Spesielt gjelder dette beholdningskonti, leverandørgjeld
fra tidligere år og interimskonti. Revisjonen har imidlertid
avdekket vesentlige feil og mangler ved internkontrollen på områdene
inntekter og personalutgifter.
Rapport om revisjonen ble oversendt Rikshospitalet i
brev av 22. juni 2001. Det ble framhevet at økonomiforvaltningen
ved Rikshospitalet fortsatt vurderes som mangelfull på flere
vesentlige områder. På grunn av svakheter i internkontrollen
på områdene inntekter og personalutgifter, har
det ikke vært mulig å utføre de revisjonshandlingene
som anses nødvendige for å kunne bekrefte at all
inntektsbringende virksomhet kommer til uttrykk i regnskapet, og
at alle registrerte personalutgifter er reelle. Etter Riksrevisjonens
vurdering knytter det seg betydelig usikkerhet til det avlagte regnskapet
for 2000. De avdekkede svakhetene og manglende dokumentasjon medfører
at det ikke er tilstrekkelig grunnlag for å kunne ta stilling
til om Rikshospitalets regnskap for 2000 er fullstendig, nøyaktig og
pålitelig. Kopi av brevet med vedlegg ble sendt Sosial-
og helsedepartementet. Rikshospitalet ble bedt om å sende
svaret til Riksrevisjonen gjennom departementet.
Sosial- og helsedepartementet uttaler i brev
av 3. august 2001 at departementet ser alvorlig på forholdene
som tas opp, og de foreløpige konklusjonene i Riksrevisjonens
rapport. Departementet viser til Rikshospitalets brev av 31. juli
2001 med merknader til forholdene som er omtalt i rapporten, og
redegjørelse for tiltak som er eller vil bli iverksatt
for å forbedre rutinene i økonomistyringen og økonomiforvaltningen. Av
Rikshospitalets merknader framgår det blant annet at Rikshospitalet
mener det er god kontroll av dataene i produksjonssystemene og faktureringssystemet. Videre
framgår det at grunnlagsdokumentasjonen for laboratorieinntektene
er tilgjengelig elektronisk for revisjonen. Rikshospitalet omtaler
at det har vært arbeidet med forbedringer på alle
de områdene Riksrevisjonen tok opp i rapporten om regnskapet
for 1999. Videre framgår det at Rikshospitalet har prioritert arbeidet
med å samle alle rutinebeskrivelser i en økonomihåndbok,
og at det legges opp til å ta håndboken i bruk
i løpet av 2001.
Departementet uttaler at det i sin styring og
oppfølging av Rikshospitalet har lagt vekt på at
det skal arbeides systematisk med forbedringer av økonomistyring og økonomiforvaltning,
herunder at de konkrete forholdene som er tatt opp i de årlige
rapportene, blir fulgt opp. Departementet framhever viktigheten
av at arbeidet skjer innenfor en helhetlig ramme, og viser i denne sammenheng
til at det ved utgangen av juni 2001 forelå et samlet utkast
til økonomihåndbok ved Rikshospitalet.
Departementet uttaler videre at det legger stor
vekt på og vil følge opp at forbedringsarbeidet
videreføres, og at det gis den nødvendige prioritet
i forhold til viktigheten av å ha god økonomistyring
og økonomiforvaltning. Departementet viser til den omdanningen
av statlige og fylkeskommunale sykehus til foretak som skal skje
fra 2002. I forberedelsesarbeidet som nå gjennomføres,
vil det skje en systematisk oppfølging av det som er påpekt
av behov for forbedringer av økonomistyring og økonomiforvaltning.
Riksrevisjonen bemerker:
Etter Riksrevisjonens vurdering knytter det
seg betydelig usikkerhet til Rikshospitalets regnskap for 2000. Dette
gjelder spesielt kravet til fullstendig, nøyaktig og pålitelig
regnskapsførsel for områdene inntekter og lønn.
Selv om det redegjøres for at kontrollen
i to mindre produksjonssystemer anses som god, er det ikke sannsynliggjort
at kontrollen i andre systemer som genererer til dels vesentlige
inntekter til faktureringssystemet, er pålitelig. Manglende
grunnlagsdokumentasjon anses fortsatt som kritisk for å kunne
ta stilling til laboratorieinntektene, selv om grunnlagsdokumentasjonen oppbevares
elektronisk ved en avdeling.
Det er redegjort for flere tiltak som er eller
vil bli iverksatt for å bedre økonomiforvaltningen
ved Rikshospitalet. De iverksatte tiltakene vil imidlertid først
få innvirkning på regnskapet for 2001.
Avdekkede mangler ved internkontrollen anses
som betydelige. Den dokumentasjonen som er lagt fram, gir ikke tilstrekkelig
grunnlag for å godkjenne Rikshospitalets regnskap for 2000.
Sosial- og helsedepartementet har svart:
"Departementet ser meget alvorlig på at
Rikshospitalets regnskap for 2000 ikke ble godkjent og at regnskapsførselen
for områdene inntekter og lønn ikke tilfredsstiller
kravet om fullstendighet, nøyaktighet og pålitelighet.
Departementet
vil følge opp at det arbeides systematisk med forbedring
av økonomistyring og økonomiforvaltning ved Rikshospitalet.
Konkrete forhold Riksrevisjonen tidligere har ment må forbedres
av Rikshospitalet og som er omtalt i årlige rapporter,
har blitt fulgt opp spesielt av departementet. Departementet ser
imidlertid at arbeidet ved Rikshospitalet ikke har vært
tilstrekkelig, for å oppfylle kravet om god regnskapsskikk
og reglene i statens økonomiregelverk. Departementet vil
påse at de nødvendige prioriteringer gjøres
ved Rikshospitalet for å sikre en god økonomistyring
og økonomiforvaltning. En systematisk oppfølgning
av Riksrevisjonens antegnelse med forbedringer vil skje i forberedelsesarbeidet
til omdanning av statlige og fylkeskommunale sykehus til foretak."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen kan ikke godkjenne Rikshospitalets regnskap
for 2000. Riksrevisjonen har merket seg at departementet ser alvorlig
på saken, og at en systematisk oppfølging av Riksrevisjonens
antegnelse med forbedringer vil skje i forberedelsesarbeidet til
omdanning av statlige og fylkeskommunale sykehus til foretak. De
tiltak som iverksettes vil bli fulgt opp ved revisjon av regnskapet
for 2001. Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere".
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen gjennom en rekke år har hatt vesentlige
merknader til økonomiforvaltningen ved Rikshospitalet.
Blant annet ble ikke regnskapene for 1995 og 1996 godkjent.
Gjentatte ganger har ulike forhold og kritikkverdige punkter
blitt påpekt og det har ofte tatt uforholdsmessig lang
tid før forbedringstiltak har fått effekt og de kritiserte
forhold er blitt funnet i orden. Komiteen viser til
at Riksrevisjonen heller ikke finner å kunne godkjenne
regnskapet for 2000 fordi de avdekkede svakhetene og manglende dokumentasjon
medfører at det ikke er tilstrekkelig grunnlag for å kunne
ta stilling til om Rikshospitalets regnskap for 2000 er fullstendig, nøyaktig
og pålitelig. Komiteen ser meget alvorlig på dette
og forutsetter at nødvendige tiltak nå blir iverksatt
for å bringe de kritikkverdige forhold i orden.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon "Kan passere".