3. Finansdepartementets kommentarer

Etter Finansdepartementets oppfatning gir rapportens tallmateriale grunn til bekymring, både med tanke på dagens situasjon og når det gjelder hvordan arbeidsgiverkontrollen skal fungere i framtiden. Departementet påpeker at formålet med arbeidsgiverkontrollen er å påse og sikre at skattetrekk og arbeidsgiveravgift blir korrekt beregnet, innberettet og innbetalt i samsvar med de til enhver tid gjeldende bestemmelser. Kontrollvirksomheten er ifølge departementet viktig både for å avdekke feil og uregelmessigheter og for å oppnå en tilfredsstillende kvalitetssikring av fastsettelsene og innbetalingene vedrørende de enkelte skatte- og avgiftsartene. Departementet presiserer at betydningen av denne kontrollvirksomheten har økt etter innføringen av forhåndsutfylt selvangivelse, og at det er svært viktig at kontrollen holdes på et høyt kvalitativt og kvantitativt nivå.

Departementet opplyser at Skattedirektoratet de senere årene har lagt ned et betydelig arbeid for å bedre den faglige styring og oppfølging av skatteoppkreverne, og viser i den forbindelse til St.prp. nr. 1 (1999-2000) og St.prp. nr. 1 (2000-2001). Etter departementets mening er det derfor bekymringsfullt at antall stedlige kontroller per år er synkende på landsbasis, og at det dessuten er stor variasjon i kontrollhyppigheten mellom kommunene. Departementet har merket seg at undersøkelsen viser at faglige råd og veiledninger fra Skattedirektoratet ikke følges opp godt nok, for eksempel ved at det i mange kommuner ikke utarbeides kontrollplaner og heller ikke rutinebeskrivelser for den stedlige arbeidsgiverkontrollen, slik de er pålagt i skatteoppkreverinstruksen.

De tiltak Skattedirektoratet har satt i verk, med modernisering av instruksverk, klarere retningslinjer, faglige råd, anbefalinger og veiledninger, har etter departementets mening lagt til rette for at det kunne oppnås klare forbedringer på dette området. Ifølge departementet er andre og nye vesentlige tiltak lite tenkelige, gitt dagens organisatoriske løsning. Etter departementets oppfatning viser undersøkelsen at det er klare sammenhenger mellom resultat og ressursinnsats. Etter departementets vurdering viser erfaringene at det er vanskelig å få til kvalitetsheving og resultatforbedring innenfor nåværende organisering.

Etter departementets oppfatning er dagens ordning hvor det faglige ansvaret for arbeidsgiverkontrollen tilligger staten og det administrative ansvaret tilligger kommunene, vanskelig og krevende når det gjelder å få til en forsvarlig kontrollvirksomhet. Departementet viser også til at dette er bakgrunnen for at det tidligere har foreslått overfor Stortinget at fastsettelsesdelen av arbeidsgiverkontrollen burde overføres til skatteetaten. Stortinget har ikke sluttet seg til dette.

Departementet viser avslutningsvis til Oppgavefordelingsutvalgets innstilling, NOU 2000:22 Om oppgavefordeling mellom stat, region og kommune, hvor det etter en samlet vurdering ble anbefalt at det administrative ansvaret for skatteinnkrevingen, herunder arbeidsgiverkontrollen, ble overført fra kommunene til staten.