Etter Finansdepartementets oppfatning gir rapportens
tallmateriale grunn til bekymring, både med tanke på dagens
situasjon og når det gjelder hvordan arbeidsgiverkontrollen
skal fungere i framtiden. Departementet påpeker at formålet
med arbeidsgiverkontrollen er å påse og sikre
at skattetrekk og arbeidsgiveravgift blir korrekt beregnet, innberettet
og innbetalt i samsvar med de til enhver tid gjeldende bestemmelser.
Kontrollvirksomheten er ifølge departementet viktig både for å avdekke
feil og uregelmessigheter og for å oppnå en tilfredsstillende
kvalitetssikring av fastsettelsene og innbetalingene vedrørende
de enkelte skatte- og avgiftsartene. Departementet presiserer at
betydningen av denne kontrollvirksomheten har økt etter
innføringen av forhåndsutfylt selvangivelse, og
at det er svært viktig at kontrollen holdes på et
høyt kvalitativt og kvantitativt nivå.
Departementet opplyser at Skattedirektoratet
de senere årene har lagt ned et betydelig arbeid for å bedre den
faglige styring og oppfølging av skatteoppkreverne, og
viser i den forbindelse til St.prp. nr. 1 (1999-2000) og St.prp.
nr. 1 (2000-2001). Etter departementets mening er det derfor bekymringsfullt
at antall stedlige kontroller per år er synkende på landsbasis,
og at det dessuten er stor variasjon i kontrollhyppigheten mellom
kommunene. Departementet har merket seg at undersøkelsen
viser at faglige råd og veiledninger fra Skattedirektoratet
ikke følges opp godt nok, for eksempel ved at det i mange
kommuner ikke utarbeides kontrollplaner og heller ikke rutinebeskrivelser
for den stedlige arbeidsgiverkontrollen, slik de er pålagt
i skatteoppkreverinstruksen.
De tiltak Skattedirektoratet har satt i verk,
med modernisering av instruksverk, klarere retningslinjer, faglige
råd, anbefalinger og veiledninger, har etter departementets
mening lagt til rette for at det kunne oppnås klare forbedringer
på dette området. Ifølge departementet
er andre og nye vesentlige tiltak lite tenkelige, gitt dagens organisatoriske
løsning. Etter departementets oppfatning viser undersøkelsen
at det er klare sammenhenger mellom resultat og ressursinnsats.
Etter departementets vurdering viser erfaringene at det er vanskelig å få til
kvalitetsheving og resultatforbedring innenfor nåværende
organisering.
Etter departementets oppfatning er dagens ordning hvor
det faglige ansvaret for arbeidsgiverkontrollen tilligger staten
og det administrative ansvaret tilligger kommunene, vanskelig og
krevende når det gjelder å få til en
forsvarlig kontrollvirksomhet. Departementet viser også til
at dette er bakgrunnen for at det tidligere har foreslått
overfor Stortinget at fastsettelsesdelen av arbeidsgiverkontrollen
burde overføres til skatteetaten. Stortinget har ikke sluttet
seg til dette.
Departementet viser avslutningsvis til Oppgavefordelingsutvalgets
innstilling, NOU 2000:22 Om oppgavefordeling mellom stat, region
og kommune, hvor det etter en samlet vurdering ble anbefalt at det
administrative ansvaret for skatteinnkrevingen, herunder arbeidsgiverkontrollen,
ble overført fra kommunene til staten.