Jeg viser til brev av 19. april 2002 fra Arbeiderpartiets
stortingsgruppe med spørsmål vedrørende
omorganiseringen av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet.
I den nedenstående følger
svar på deres spørsmål :
1. Hva har statsråden
så langt gjort for å følge opp Stortingets
vedtak?
Samferdselsdepartementet arbeider intensivt for å følge
opp Stortingets vedtak om å organisere Statens vegvesens
produksjonsvirksomhet som et statsaksjeselskap. Departementet samarbeider med
Vegdirektoratet i denne saken, samtidig som ekstern ekspertise benyttes
for å bistå i sentrale spørsmål.
Det foregår et kontinuerlig og konstruktivt arbeid som
ennå ikke ferdigstilt. Eksempler på noen problemstillinger
det arbeides med er knyttet til fastsettelse av åpningsbalanse,
konkurranseutsetting etc. Det vil i nærmeste fremtid bli
opprettet et interimselskap som vil ha som oppgave å forberede
selskapsetableringen og representere selskapet frem til det permanente
selskapet blir opprettet.
2. Hvilken fremdrift legger statsråden
opp til?
Som kjent tar departementet sikte på å opprette
det permanente selskapet med virkning fra 1. januar 2003. Jeg er
opptatt av å jobbe målrettet og finne frem til
gode løsninger. Jeg vil informere Stortinget om fremdriften
i saken både i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
nå i vår og til høsten.
3. Hvilke forhold i saken vil statsråden
legge fram for Stortinget?
Jeg vil påpeke at flere viktige problemstillinger er til
behandling og dermed ikke ferdig avklart. Sakene vil bli fremmet
for Stortinget på en helhetlig og egnet måte.
Saker som krever Stortingsvedtak er åpningsbalansen med
bevilgningsmessige konsekvenser og omdanningslov.
4. Hvordan er de ansattes organisasjoner
trukket med i omstillingsprosessen?
Samarbeidet mellom de ansattes organisasjoner og ledelsen i Vegvesenet
skjer med utgangspunkt i Hovedavtale i staten, gjennom utveksling
av informasjon, drøftinger og forhandlinger. Vegdirektoratet
har opplyst at organisasjonene senest 25. april i år har
gitt uttrykk for at de ikke hadde innsigelser til den måten
medbestemmelsen etter Hovedavtalen er gjennomført på.
I tillegg har sentrale tillitsvalgte vært invitert til
ledersamlinger der bl.a. produksjonssiden har vært tema.
Gjennom sin deltakelse i det såkalte Produksjonsrådet,
gis også sentrale tillitsvalgte anledning til uformell
medvirkning innen sentrale problemstillinger i forhold til produksjonsselskapet.
Jeg er også opptatt av at departementet skal ha god dialog
med representanter for de ansatte og vil i den sammenheng bl.a.
vise til at det er fastsatt et møte med relevante organisasjoner
primo mai der særlig personalmessige ordninger er tema.
5. Hvor mange arbeidstakere berøres
av omstillingen, og hvor mange blir overtallige?
Omstillingen i Statens vegvesen er en stor prosess, og omfatter
både forvaltningsdelen og produksjonsvirksomheten. Det
er i dag om lag 10 000 arbeidstakere totalt i Statens vegvesen.
Forvaltningsdelen omfatter 5 000 av disse, og jf. statsbudsjettet
for 2002 er det anslått at ca. 1 000 av disse vil bli overtallige.
Produksjonsvirksomheten omfatter om lag 4 800. Det nye selskapet
må operere som en effektiv aktør i markedet for å kunne hevde
seg i konkurransen med de private aktørene. Å gjøre
selskapet best mulig rustet til å være konkurransedyktig
er en av kjerneproblemstillingene i arbeidet departementet for tiden
utfører. Jo bedre man lykkes jo flere ansatte vil man trenge,
men en må regne med et betydelig antall overtallige i produksjonsvirksomheten.
Jeg er selvfølgelig opptatt av å håndtere
forholdet til de ansatte på en best mulig måte,
jf. nedenfor.
6. Hva vil staten som arbeidsgiver tilby
de overtallige i form av nye oppgaver og/eller tilbudspakker?
For å få riktig bemanningsnivå i selskapet,
er det nødvendig både å redusere bemanningen
i forhold til dagens nivå og å rekruttere ny kompetanse
for å stå best mulig rustet til å møte
konkurransen i markedet.
Samferdselsdepartementet vurderer i samråd med øvrige
berørte departementer mulige tiltak for å få redusert
bemanningen på en akseptabel måte, herunder bruk
av tidlig pensjonering.
De som blir overført til forvaltningssiden (en del ledere,
teknisk og merkantilt støttepersonale m.v.), vil måtte
vurderes sammen med øvrig personale på forvaltningssiden
i forhold til innplassering i arbeidsområder, avgangsstimulerende
tiltak m.v. og vil være en tilleggsutordring for bemanningsomstillingen
der.
Det satses videre på kompetanseoppbygging rettet inn mot
potensielt overtallige på områdene trafikksikkerhet
og byggherrekompetanse. Dette er satsingsområder for Vegvesenet
og der omskolert personale kan gjøre god nytte. I forhold
til å bistå potensielt overtallige over i andre
prioriterte yrker, har Vegdirektoratet i samarbeid med skoleverket utviklet
et to-årig utdanningsløp for yrkeskompetanse innen
helseadministrasjon.
Samferdselsdepartementet vurderer i samråd med øvrige
berørte departementer en overgangsordning med ventelønn
og fortrinnsrett etter tjenestemannsloven for de som er tilsatt
i selskapet på etableringstidspunktet.
7. Vil alle dagens ansatte beholde nåværende
pensjonsordninger og –rettigheter som er opptjent i tjenesten?
Når det gjelder valg av pensjonsordning i selskapet, vil
dette i likhet med andre sentrale spørsmål angående
selskapets rammebetingelser, være en sak styret - der de
ansatte vil være representert - må ta stilling
til. Samferdselsdepartementet har imidlertid avklart med Arbeids-
og administrasjonsdepartementet at selskapet om ønskelig
kan inngå pensjonsavtale med Statens pensjonskasse. I så fall vil
de ansatte i Vegvesenet ta med seg de rettigheter de har opparbeidet,
og fortsette og opparbeide pensjonsrettigheter i selskapet på samme
måte som om de fremdeles var statstjenestemenn. Dersom styret
nå eller senere i stedet skulle velge å inngå pensjonsavtale
med et privat livselskap, vil de ansattes opparbeidede rettigheter
i Statens pensjonskasse være sikret ved såkalt
"oppsatt pensjonsrettighet". Som overgangsordning er det dessuten
mulighet for at pensjonsordningen i Statens pensjonskasse "lukkes"
dvs. at medlemskap i Statens pensjonskasse kan opprettholdes for
medlemmer på lukkingstidspunktet. Samferdselsdepartementet
legger i alle tilfelle til grunn at styret velger en pensjonsordning
som både ivaretar de ansattes behov for gode pensjonsvilkår
og selskapets behov for en ordning der kostnadene ligger innenfor
en forsvarlig ramme.
8. Hva anslår statsråden
at omorganiseringen totalt sett vil koste?
Som nevnt tidligere er omorganiseringen en omfattende prosess, og
den skiller seg fra tidlige selskapsdannelser på Samferdselsdepartementets ansvarsområde
med at det her er en forvaltningsenhet som skal skilles i to, hvor
den ene skal organiseres som et statsaksjeselskap. Denne omorganiseringen
og effektiviseringen vil naturligvis koste penger. Jeg kan imidlertid
ikke anslå et konkret beløp på det nåværende
tidspunkt. Kostnadene vil bl.a. avhenge av hva slags ordninger som
blir innført for de overtallige. Effektiviseringen og kostnadene
ved denne skal gi et mer produktivt vegvesen, "mer veg for pengene".
9. Hvordan vil statsråden sikre
at den nye virksomheten gis reelle muligheter til å konkurrere
med private entreprenører?
Jeg er opptatt av at det nye selskapet skal få mest mulig
like rammebetingelser som det private aktører opererer
under, og at dette bør skje allerede fra det tidspunkt
selskapet blir etablert. Selskapet vil møte sterk konkurranse
fra de private aktørene i markedet fra første
dag, og like rammevilkår er en av forutsetningene for at
selskapet skal kunne hevde seg i konkurransen. Jeg vil bl.a. komme
tilbake til dette i Revidert nasjonalbudsjett.