1.1 Sammendrag av Dokument nr. 8:66 (2001-2002)

Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen å fremme forslag til nødvendige lovendringer slik at det blir tillatt å selge vin og sterkøl i dagligvareforretninger og i spesialforretninger."

Etter forslagsstillernes oppfatning har den nåværende ordningen med monopol innenfor alkoholomsetningen i Norge en rekke uheldige konsekvenser i tillegg til at den norske vinmonopolordningen er en særordning som Norge er nesten helt alene om å ha i Europa. Forslagsstillerne mener ordningen bør justeres og at det bør bli fri omsetning av vin og sterkøl på lik linje med omsetningen av andre varer i samfunnet.

Det framholdes at ordningen ble innført fordi man var av den oppfatning at ved å innføre statlige utsalg av alkohol kunne man fullt og helt kontrollere omsetningen av alkohol i tillegg til at prisen på varen kan holdes på det nivået som statlige myndigheter synes er fornuftig. Det uttales at denne målsetningen har vist seg å slå feil ved at det i tillegg til AS Vinmonopolet har åpnet seg andre omsetningskanaler for brennevin og vin.

Forslagsstillerne mener at ved å tillate salg av vin og sterkøl i dagligvareforretninger og spesialforretninger vil hjemmebrenning og smugling av brennevin kunne reduseres betydelig. Det understrekes at dagens vinmonopolordning fører til kriminalitet fordi høye priser og lav tilgjengelighet skaper store fortjenestemuligheter for personer som er villige til å begå lovbrudd gjennom ulovlig produksjon, tyveri, smugling og ulovlig omsetning av alkohol.

Forslagsstillerne avviser at økt tilgjengelighet fører til økt misbruk, og mener at redusert tilgjengelighet fører til lavere forbruk hos den som likevel bruker alkohol med måte og fornuft, men at det ikke medfører mindre forbruk hos misbrukerne.

Det framholdes at høye alkoholavgifter og begrenset tilgjengelighet bidrar til en betydelig handelslekkasje til Sverige og andre land, noe forslagsstillerne finner sterkt beklagelig fordi det setter mange norske næringsdrivende i en situasjon hvor omsetningen blir sterkt redusert.

Det uttales at AS Vinmonopolet har en standard og en servicegrad som ikke kan måle seg med den standard som finnes i slike forretninger i EU.

Det framholdes at undersøkelser viser at blant folk flest i det norske samfunnet er oppfatningen at vinmonopolordningen må justeres, og at det må åpnes for salg av vin og sterkøl i vanlige dagligvareforretninger.

Det uttales at i dagens samfunn er det andre rusmidler enn alkohol som utgjør en trussel for samfunnet og for folks helse.

Det vises til at det i de fleste EU-land er tillatt salg av vin og sterkøl i vanlige dagligvareforretninger og i spesialforretninger. Forslagsstillerne mener dette fungerer godt og at det ikke har medført synlige negative konsekvenser. Ytterligere harmonisering av alkoholavgiftene i EU vil etter forslagsstillernes mening øke de norske problemene med grensehandelen.

Forslagsstillerne er av den oppfatning at det er viktig at Stortinget vektlegger at folk flest ønsker en liberalisering på dette området, og at det må gis betydelig vekt at en slik åpning vil gi folk over hele landet et bedre tilbud enn hva de har i dag. En fjerning av vinmonopolordningen vil etter forslagsstillernes mening også være med på å styrke Norges omdømme i utlandet og blant utlendinger generelt ved at nok en særnorsk ordning blir fjernet.

1.2 Sammendrag av Dokument nr. 8:96 (2001-2002)

Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme med et forslag til endring i alkoholloven slik at all vin og sterkt øl kan selges i vanlige butikker."

Forslagsstilleren viser til at EFTA-domstolen har fastslått at øl og vin av samme alkoholstyrke må behandles omsetningsmessig på samme måte, og antar at dette fører til at vin og rusbrus opp til 4,75 pst. alkoholstyrke vil bli tillatt solgt i butikkene.

Forslagsstilleren finner grunn til å tro at fokuseringen på rusbrus og lignende drikker ville bli mindre blant ungdom dersom det også ble anledning til å kjøpe vanlig vin i de samme butikkene, da dette vil kunne avlede oppmerksomheten fra slike drikker og skape interesse for drikkevarer som normalt ikke fører til overforbruk. Avisenes omtale av vin legger etter forslagsstillerens syn grunnen for et nyansert syn på vin og bidrar til å svekke forestillingen om at det først og fremst dreier seg om en rusdrikk. Forslagsstilleren mener derfor at vin i butikkene kan bidra til en bedre drikkekultur i Norge også blant ungdom.