I kapittel 2 er det gitt en nærmere
orientering om dagens organisering av NSB BA og Posten Norge BA, herunder
om de tilsattes særskilte rettigheter når det gjelder
fortrinnsrett og ventelønn og om hvilke saker knyttet til
selskapenes virksomhet som per i dag skal forelegges hhv. samferdselsministeren/generalforsamlingen
og Stortinget.
Statens ansvar for NSBs og Postens forpliktelser
er begrenset til den innskutte kapitalen, og selskapene kan derfor
gå konkurs. Innskuddskapitalen svarer til aksjekapitalen
i et aksjeselskap og det er stilt de samme krav til denne som til
aksjekapital.
NSB og Posten er underlagt Riksrevisjonens kontroll på linje
med det som gjelder for statsaksjeselskaper etter aksjelovens § 20-6.
Når det gjelder de tilsattes rett til
ventelønn og fortrinnsrett til stilling i staten ved overtallighet,
er det etablert en overgangsordning der denne retten gjelder fram
til 1. januar 2005.
Ved omdanningene av NSBs trafikkdel og Postverket
til særlovselskaper i 1996, ble det innarbeidet bestemmelser
i vedtektenes § 10 om hvilke saker som skal legges fram
for generalforsamlingen. Paragrafene ble utarbeidet etter mønster
av tilsvarende bestemmelser i vedtektene til Statoil og Telenor.
I tillegg ble det bestemt at saker om utskilling av basistjenester
og vesentlige støttefunksjoner også skal legges
fram for Stortinget før endelig beslutning treffes.
I kapittel 4.2 i proposisjonen skisseres enkelte
justeringer i vedtektenes § 10 og med hensyn til framleggingsplikten
overfor Stortinget i forbindelse med omdanningen til aksjeselskap.
Komiteen viser til
at det er lagt til grunn at NSB og Posten fortsatt skal vere 100
pst. eigd av staten. Komiteen har vidare merka seg
at staten som eigar i sitt høve til å gripe inn
overfor selskapa dersom det er nødvendig, ikkje vil bli
endra som fylgje av omdanninga. Samtidig blir det i stortingsproposisjonen
peika på at proposisjonen inneheld forslag om justeringar
i den generelle framleggingsplikta overfor samferdselsministeren/generalforsamlinga
og overfor Stortinget. Komiteen oppfattar dette som
ei endring i forholdet mellom selskapet, samferdselsministeren/-generalforsamlinga
og Stortinget.