Samferdselsdepartementet foreslår at
selskapene etableres som aksjeselskaper etter aksjeloven av 13.
juni 1997 nr. 44 og at selskapene skal være heleid av staten.
Det vil dermed være aksjeloven som
fastsetter kriteriene for stiftelse av NSB AS og Posten Norge AS
og for selskapenes framtidige organisatoriske rammevilkår.
Omdanningen av NSB BA og Posten Norge BA til aksjeselskaper
skjer ved at eiendeler, rettigheter og forpliktelser overføres
til de nye aksjeselskapene. Kontinuitet i driften, herunder i forhold
til de tilsatte, regnskap, skatt og avgifter m.v. sikres gjennom
en egen omdanningslov, jf. egen odelstingsproposisjon i anledning
saken.
Omdanningene medfører ingen endringer
i selskapenes samfunnsmessige forpliktelser iht. konsesjon og avtaler
om statlig kjøp.
Omdanningene vil ikke innebære noen
privatisering av selskapene.
Statens styringsmuligheter overfor selskapene
som eier videreføres. Det er imidlertid lagt opp til en
oppdatering av formuleringene i vedtektene § 10, slik at disse
gjenspeiler de endringer som har skjedd i selskapene siden etableringen
1. desember 1996.
Det legges videre opp til en noe redusert foreleggelsesplikt
for styret til samferdselsministeren/generalforsamlingen.
Det er ikke foreslått endringer i selskapenes plikt til å legge
fram årlige virksomhetsplaner, samfunnsmessige og prinsipielle
saker eller i ordningen med framlegg av stortingsmeldinger om selskapenes
virksomhet annethvert år. Den generelle plikten til å legge
fram saker om utskilling av basistjenester av en viss størrelse
for Stortinget, som ble vedtatt i forbindelse med selskapsetableringene
i 1996, foreslås fjernet. I en situasjon der selskapene
er utsatt for sterk konkurranse og der markedene endrer seg i et
meget raskt tempo, er det viktig at selskapene har den nødvendige fleksibilitet
til raskt å kunne inngå strategiske samarbeidsavtaler
mv.
§ 10-planene danner annet hvert år
grunnlaget for Samferdselsdepartementets framlegg av stortingsmeldinger
om selskapenes virksomhet. Formålet med stortingsmeldingene
er å gi Stortinget en orientering om utviklingen i forrige
planperiode og om selskapenes hovedutfordringer, strategier og planer
for de kommende årene, for med basis i dette å utforme
politikken for eierstyringen av selskapene. Det foreslås
ingen endringer i ordningene med framlegg av slike stortingsmeldinger
annet hvert år. Det tas sikte på at de første
stortingsmeldingene om virksomheten til hhv. NSB AS og Posten Norge
AS kan legges fram i vårsesjonen 2003 på bakgrunn
av selskapenes § 10-plan 2003.
NSB er et rendyrket transportselskap. Staten
har en direkte kontroll over utviklingen av infrastrukturen gjennom
Jernbaneverket. I tillegg settes det vilkår til togselskapene
gjennom tillatelsen til å drive jernbanedrift (lisensiering)
og sikkerhetssertifikatet (morselskapet NSB BA er fritatt fra lisensiering
fram til 1. mars 2003 iht. EØS-bestemmelsene). Avtaler
om kjøp av persontransporttjenester ivaretar de samfunnsmessige
hensynene ved persontrafikken med tog der detaljene i avtalen er
grunnlag for årlige forhandlinger.
Samferdselsdepartementet tar sikte på at
styret i NSB hvert år fortsatt skal legge fram for samferdselsministeren
en plan for virksomheten med datterselskaper.
Det sentrale ut fra formålet med statens
eierskap i Posten Norge AS bør etter departementets vurdering være
at saker av samfunnsmessig betydning og prinsipielle saker skal
legges fram for samferdselsministeren. Det forutsettes at dette
vil være større saker som kan få betydning
for selskapets utføring av samfunnspålagte tjenester
og/eller ha betydelige personalmessige konsekvenser, eller
som er prinsipielle i forhold til videreutvikling av tjenestetilbudet
mv.
Når det gjelder den årlige § 10-planen
til Posten, legges det opp til at den skal inneholde de samme elementer
som i § 10-planen til NSB. Ved at selskapet gjennom konsesjonen
skal sikre et landsdekkende posttilbud vil selskapet også nødvendigvis
være til stede i hele landet med sine tjenester.
Ordningen med ventelønn og fortrinnsrett
for de tilsatte i NSB og Posten foreslås videreført
fram til 1. januar 2005. Regjeringen foreslår at kostnadene
til ventelønn skal dekkes av selskapene selv. NSB har foreløpig
anslått sine ventelønnskostnader til 500 mill. kroner,
mens tilsvarende anslag for Posten er på 313 mill. kroner.
NSB og Posten kan videreføre medlemskapet
i Statens Pensjonskasse etter omdanningene, hvis selskapene ønsker
det. Begge selskapene vurderer imidlertid for tiden sitt framtidige
forhold til pensjonskassen.
De tilsatte i NSB BA og Posten Norge BA er allerede i
dag underlagt arbeidsmiljøloven og arbeidstvistloven, og
omdanningene til aksjeselskaper medfører derfor ingen endringer
i de tilsattes arbeidsrettslige stilling.
Når det gjelder NSB AS og personalmessige
rettigheter som egen sykekasse og fribilletter, legges det opp til
at dette er spørsmål som partene i selskapet selv
må avgjøre om fortsatt skal gjelde.
Postmuseet er i dag en egen enhet i Posten Norge BA,
underlagt divisjonen Kommunikasjon. Samferdselsdepartementet legger
til grunn at styret i Posten vil finne løsninger for Postmuseet
som sikrer en god framtidig forvaltning av selskapets kulturarv,
som også er en viktig del av vår nasjonale kulturarv.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, har merka
seg at Regjeringa har gitt klart uttrykk for at det er dei sektorpolitiske
målsetjingane og ikkje den forretningsmessige drifta som
er hovudgrunnlaget for staten sine eigarinteresser i NSB og Posten.
Nettopp dei sektorpolitiske målsetjingane og dei viktige
samfunnsoppgåvene som dei to selskapa står for,
gjer det heilt nødvendig at dei to selskapa blir verande
100 pst. statleg eigde.
Fleirtalet er difor tilfreds
med at staten skal vere eineeigar og at omdanningane skal innebære
ei vidareføring av verksemd som alt er i gang.
Fleirtalet har registrert at
aksjeselskapsmodellen er valt som framtidig organisering og at aksjelova
skal liggje til grunn for samansetjing av styre. Fleirtalet stør
forslaget om at det også i dei nye selskapa skal leggjast
fram årlege § 10-planar som annakvart år
dannar grunnlag for meldingar til Stortinget om selskapa si verksemd.
Fleirtalet er innforstått
med at det vil vere trong for ein viss grad av skilnad mellom NSB
og Posten når det gjeld kva for saker som skal leggjast
fram for samferdselsministeren etter vedtektene.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ønskjer
at ordninga med generalforsamling blir oppretthalde som i dag.
Komiteen sine medlemer frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti ønskjer at ordninga med generalforsamling
blir vidareført i samsvar med Regjeringa sitt forslag.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Posten i 1996 vart omdanna til eit særlovselskap. Fram
til i dag har Posten Norge BA vore gjennom store omorganiseringar
både i organisasjonen og ikkje minst i forholdet til kundane.
Posten Norge BA skal etter konsesjonsvilkåra gi eit likeverdig tilbod
i heile landet. Dei tradisjonelle postkontora har vorte lagde ned
og vorte erstatta av andre løysingar, for eksempel Posthandel
og Post i butikk. Føresetnaden for å satse på desse
løysingane har vore og skal vere at tilbodet ikkje blir
dårlegare.
Desse medlemene er uroa for at
Posten sine løysingar og tilbod i dag ikkje er tilfredsstillande. Desse medlemene viser
til kommunar som meinar at dei løysingane som Posten tilbyr
svekkar tilbodet i Postnettet. Dette gjeld for eksempel Vinje kommune. Desse
medlemene meiner at når Posten Norge BA blir omgjort
til aksjeselskap, er det nødvendig å gå gjennom
situasjonen. Desse medlemene ber Regjeringa i samband
med budsjettet for 2003 å gi ei orientering om Posten i
forhold til konsesjonsvilkåra, krav i forvaltningslova
og arbeidsmiljølova. Vidare om Stortinget si hovudmålsetjing
om likeverdige tenester i heile Noreg, er ivareteken ved omorganiseringa.
Desse medlemene er ikkje samde
i dei endringane som er foreslått i stortingsmeldingane
(§ 10-meldingane).
Desse medlemene meiner m.a. at
orientering om Posten sin distriktsmessige profil og porto/prisutvikling
skal vere med. Politikken på desse områda er avgjerande
med tanke på Posten som ein aktør som skal løyse
viktige samfunnsoppgåver i heile landet.
Desse medlemene meiner og at
det fortsatt skal vere eit eige krav til selskapa om at vesentlege
saker og saker om utskiljing av basistjenester av ei viss storleik skal
leggjast fram for Stortinget. Delar av selskapa skal ikkje kunne
seljast utan at det har vore handsama i Stortinget.
Desse medlemene meiner at NSB
BA og Posten Norge BA ivaretek viktige samfunnsoppgåver. Dette
er oppgåver som Stortinget har ansvar for blir utførde.
Difor er det viktig at Stortinget med jamne mellomrom handsamar
utviklinga i desse selskapa.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens opplegg
knyttet til § 10-planene og eierskapmeldinger for NSB og
Posten. Når det gjelder forholdene knyttet til Postens
forpliktelser overfor distriktene og porto/prisutviklingen,
er disse godt ivaretatt gjennom Postens konsesjonskrav og det statlige
kjøpet av posttjenester, og rapporteringen i de årlige
budsjettproposisjonene.
Ut fra hensynet til Postens og NSBs behov for
større fleksibilitet og raske beslutningsprosesser er det
nødvendig å lempe på det generelle kravet
til fremleggelse av enkeltsaker for Stortinget. Det bør
være statsrådens ansvar å vurdere hvilke
saker som bør forelegges Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det fremtidige Postselskapet må gis konkurransevilkår
og mulighet til å etablere seg i et marked med mange og
svært forskjelligartede konkurrenter.
Disse medlemmer mener selskapet
bør børsnoteres snarest mulig, slik at det legges
til rette for statlig nedsalg i selskapet. Selskapets organer må selv
i fremtiden vurdere sin situasjon og eventuell fusjonering med andre
norske eller utenlandske selskaper.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet meiner det er
uakseptabelt at dei tilsette ikkje kom inn i arbeidet med omdanning
av selskapa, før etter vedtak om omdanning var eit faktum. Desse medlemene meiner
difor at det er viktig at dei tilsette sine rettar ikkje blir svekka
i den vidare prosessen. Rettar knytta til venteløn og fortrinnsrett
må stå fast fram til 1. januar 2005.
Desse medlemene føreset
at aksjeselskapa vidarefører pensjonsordningar på nivå med
dagens ordningar.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke at omdanningen til
AS medfører at de ansattes tilsettingsforhold ikke endres.
Komiteen har merka
seg at NSB og Posten har vurdert forholdet til Statens Pensjonskasse
og også sett på alternative løysingar. Komiteen vil
streke under at avgjerd om selskapa si framtidige pensjonstilknytning
må skje i samråd med dei tilsette. Komiteen har ikkje
innvendingar mot at det er partane i selskapet som avgjer kva for
personalmessige ordningar som skal gjelde.
Komiteen har òg
merka seg vurderingane som er gjort om bruken av mållova
i statlege selskap. Komiteen meiner det er viktig
at statlege selskap skal bruke begge dei offisielle målformene. Komiteen er
elles kjend med at Kultur- og kyrkjedepartementet vil kome tilbake
til dette i ei planlagd kulturmelding.
Komiteen vil streke
under at Samferdselsdepartementet har eit overordna ansvar for "etatsmusea"
som er lagt under departementet. Samtidig har selskapa og etatane
eit sjølvstendig ansvar for eiga kulturhistorie og samling
av gjenstandar. Etter omdanninga av Posten til aksjeselskap vil
Posten AS ha ansvaret for Postmuseet.
Komiteen føreset at
det også etter omdanninga til Posten AS blir ei vidareføring
av fullverdig museumsdrift, og ei forsvarleg forvalting av museet
si samling av gjenstandar.