Utredning av byutvikling i Bjørvika-Bispevika
har pågått mer eller mindre kontinuerlig i 20 år.
Utvikling av Bjørvika-Bispevika forutsetter at veisystemet
legges om. Riksveiprosjektet i Bjørvika er en del av Oslopakke
1 som ble behandlet av Stortinget allerede i 1988. Senere har Stortinget
gitt sin tilslutning til prosjektet i forbindelse med veg- og vegtrafikkplanen
for 1998-2007 og Nasjonal transportplan for 2002-2011.
Våren 1999 vedtok Stortinget at "det
bygges et nytt operahus med lokalisering i Bjørvika. Operahusprosjektet
gjennomføres uavhengig av den videre vei- og byutvikling
og med basis i en særskilt reguleringsplan". Forprosjektet
for operahusprosjektet er nå ferdigstilt og Regjeringen
fremmet 15. mars 2002 St.prp. nr. 48 (2001-2002) om nytt operahus
i Bjørvika.
I juli 2001 ble det inngått en avtale
mellom staten, Oslo kommune og grunneierne om å forhandle
om et felles eiendomsselskap for alle Bjørvika-områdets
uutviklede arealer under forutsetning om en prosess som sikret nødvendig
avklaring av rammebetingelser i form av bidrag til infrastruktur
og fremdrift for den infrastrukturomleggingen som er nødvendig
for å utvikle området. I pkt. 1.4 redegjøres
det for den enighet det nå er om å etablere et
selskap mellom grunneierne og et eget infrastrukturselskap eid av
dette. Dessuten redegjøres det for hvilke forslag Regjeringen
arbeider med å fremme for Stortinget når det gjelder
finansiering av riksveiomleggingen og håndtering av eiendomsforhold og
begrensninger på disse i området.
Regjeringen vil se andre prosjekter i Osloregionen og
realisering av disse i lys av regjeringens målsetting om
at Osloregionen ikke skal vokse raskere enn, og på bekostning
av resten av landet.
I mars 1999 uttalte Oslo kommune seg til konsekvensutredning
for E18 mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen. Konsekvensutredningen
dekker også byutvikling i Bjørvika-Bispevika.
Kommunen mente at veialternativet med senketunnel med kryss på Sørenga
og ved Havnelageret skulle legges til grunn for den videre planleggingen.
Oppstart av reguleringsplanarbeidet for hele Bjørvika-Bispevika-området inkludert
senketunnel med kryss, ble kunngjort 19. april 1999. Det utarbeides
en reguleringsplan for riksveianlegget og én for byutviklingen
i Bjørvika-Bispevika, men disse samordnes i tid og saksfremstilling. Nytt
operahus i Bjørvika inngår som en premiss for planarbeidet.
Reguleringsplanarbeidet har en meget høy
grad av kompleksitet både organisatorisk og planfaglig.
Bjørvika er et sammensatt område med en rekke
elementer, strukturer og kontekster som legger føringer
for planarbeidet.
Utarbeidelse av reguleringsplan for byutvikling
i Bjørvika-Bispevika skjer i et samarbeid mellom Oslo kommune,
veimyndighetene og grunneierne.
Målsettingen er å kunne utarbeide
et forslag til reguleringsplan for byutviklingen som alle parter
kan stille seg bak som forslagsstillere. Reguleringsplanarbeidet organiseres
som et prosjekt ledet av Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune
som også er planmyndighet.
Dersom samarbeidet ikke skulle føre
frem til et omforent forslag, kan en eller flere av partene fremme et
eget planalternativ og få lagt dette ut til offentlig ettersyn.
Bystyret behandlet saken "Byutvikling i Bjørvika-Bispevika;
grunnlag for videre planarbeid" 28. november 2001. Hovedtrekkene
i Plan- og bygningsetatens vurdering og konklusjon basert på vurderingene
i evalueringsrapporten ble vedtatt lagt til grunn for det videre
arbeidet.
Bystyret fattet i tillegg blant annet et viktig
vedtak om at det i planområdet skal bygges ut minimum 4
000-5 000 boliger med tilhørende service og sosial infrastruktur.
Det har til nå vært forutsatt
at reguleringsplanen skal legges ut til offentlig ettersyn i slutten
av mai 2002. På grunn av arbeidets kompleksitet og omfang
vil utkast til reguleringsplan etter all sannsynlighet ikke bli
lagt ut før i slutten av juni 2002. Det er forutsatt at
vedtatt og stadfestet reguleringsplan skal foreligge våren 2003.
Bjørvikaområdet er et viktig
knutepunkt med betydelig støy og luftforurensing. Med E18
i tunnel vil 75-80 pst. av trafikken på nåværende
E18 flyttes til tunnelen, og store arealer frigjøres til
byutvikling. Dagens miljøforhold og trafikkbelastning gjør
at bare begrensede områder kan bygges ut før tunnelen
er på plass.
Hovedmålet med ny E18 i Bjørvika
er å legge til rette for byutvikling og å etablere
et bedre og sikrere transportsystem.
Tunnel under Bjørvika inngår
som en del av Oslopakke 1 (St.prp. nr. 96 (1987-1988)).
I melding i henhold til plan- og bygningsloven
av 1994 for E18, er vist 4 hovedprinsipper for riksveiomleggingen,
herav tre med senketunnel. Etter at Veg-direktoratet godkjente konsekvensutredningen
i desember 1999, sto en tilbake med prinsipp D: direkteført
senketunnel. Kryss på bru på Sørenga,
4-felts samlevei mellom Sørenga og Nylandsvei som grunnlag
for videre planlegging.
I Nasjonal transportplan 2002-2011 (NTP) slås
det fast at prosjektet er et byutviklingsprosjekt som har relativt
liten betydning for trafikkavviklingen. Det forutsettes at verdiøkningen
som vil komme på frigjorte arealer i Bjørvika
skal inngå i finansieringen av veiutbyggingen. Samferdselsdepartementet
har ønsket en samlet finansieringsplan før det
tas endelig stilling til prioriteringen av prosjektet. I NTP er
det lagt til grunn 500 mill. kroner i statlige midler, 350 mill.
kroner i bompenger og 150 mill. kroner fra Oslo kommune. Det antydes
eventuell anleggstart i perioden 2002-2005 med fullføring
i perioden 2006-2011.
Med bakgrunn i prinsipp D fra konsekvensutredningen
fra 1999 ble et forslag til reguleringsplan for etappe 1 av veianlegget
lagt ut til offentlig ettersyn sommeren 2000. Nye ideer for byutvikling
og endrede rammebetingelser for havnearealer medførte at
forslaget til reguleringsplan ikke ble behandlet videre. Statens
vegvesen utarbeidet en alternativ løsning for Sørengakrysset
der store deler av krysset er foreslått lagt i tunneler.
Denne løsningen har klare fordeler for byutvikling, men
bidrar til høyere kostnader. Det vil dessuten føre
til at tunnelsystemet i Oslo blir mer komplisert med hensyn på drift
og sikkerhet.
Planen for E18 samkjøres i tid med
reguleringsplanen for byutviklingsområdet Bjørvika/Bispevika.
I henhold til foreløpig fremdriftsplan for arbeidet skal reguleringsplanene
legges ut til offentlig høring i juni 2002 med intensjon
om at stadfestet regulering skal foreligge første kvartal
2003.
Meldingen inneholder en nærmere beskrivelse
av løsning, herunder også forhold som gjelder
sikkerheten i vei-/tunnel-systemet.
Det vises til at senketunnel ikke er bygget
i Norge tidligere, mens det i utlandet er bygget mer enn 100 tunneler
av denne typen. Prosjektet vil i hovedsak bygge på kjent
teknologi, men vil være svært komplekst for anlegg
og drift.
Siden løsningene for veisystemet har
vært under kontinuerlig utvikling siden 2000 finnes det
ikke noe nøyaktig kostnadsoverslag. Kostnadene er på nåværende
stadium, inkludert usikkerhet, vurdert til å ligge innenfor
en ramme på 2 400-3 200 mill. kroner (2001 prisnivå).
Usikkerheter i kostnadsoverslaget har sammenheng med
at det ikke finnes godkjente planer, manglende detaljeringsgrad,
omfang av fremtidig riksveinett, markedssituasjon når anbud
innhentes, miljøkrav, massehåndtering, uavklarte
forhold mot byutvikling m.m.
Det er forventet at usikkerheten i overslaget
vil bli redusert til et nivå på om lag 10 pst.
når det foreligger godkjente og detaljerte planer og når
ekstern kvalitetssikring av veiprosjektet er gjennomført.
I forhold til den fremdrift som er skissert
i St.prp. nr. 48 (2001-2002) om nytt operahus i Oslo ligger det
an til at tidspunktet for når reguleringsplanene for veiomlegging
og byutvikling legges ut til offentlig høring forskyves
noe, men uten at dette får konsekvenser for den videre
prosess.
Det er særlig fire forhold knyttet
til dagens rammevilkår og organisering som vanskeliggjør
realisering av byutviklingen i Bjørvika-området:
– Finansiering
av riksveiomleggingen med en tung andel finansiert av grunneierne
– Oslo havnevesens mulighet til å kunne
utvikle eiendom innenfor dagens havne- og farvannslov
– Fragmentert eierstruktur og
organisering
– Lang gjennomføringstid
for utbyggingen
For å få til en løsning
har Regjeringen lagt vekt på at statens rolle skal avgrenses
til å dreie seg om det finansielle og gjennomføringsmessige
ansvar for riksveiomleggingen, samtidig som man legger forholdene
til rette for at havne- og farvannslovens bestemmelser ikke skal
hindre utvikling av området. Samtidig har det vært
arbeidet aktivt for å få til en organisering av
arbeidet som er mest mulig fornuftig i forhold til ønsket
om en helhetlig utvikling av området, samtidig som organiseringen
bidrar til mest mulig kostnadseffektive løsninger.
Når det gjelder finansiering av riksveiomleggingen vurderer
Regjeringen det dithen at grunneierne ikke har mulighet til å finansiere
store deler av denne, samtidig som de ilegges ansvaret for å finansiere
annen infrastruktur i området når dette sees i
sammenheng med kostnader og risiko knyttet til vanskelige grunnforhold,
forurensning, omfang av kulturminner og reguleringsmyndighetens ønske
om høy standard på infrastruktur som skal dekkes
av utbygger. Med dette som utgangspunkt mener Regjeringen at staten
og bilistene må ta hovedansvaret for finansiering av riksveiomleggingen,
samtidig som dette ikke går ut over satsing på andre
veiprosjekter utenfor Oslo-området. Det forutsettes at
inntekter ved salg av dagens riksveiarealer benyttes til finansiering
av omleggingen, og at grunneierne stiller ny veigrunn til riksvei
vederlagsfritt til rådighet. Oslo kommune har signalisert
at de vil godta dette og at de vil bevilge 150 mill. kroner til
riksveiomleggingen.
Ut fra de beregninger som nå foreligger,
med en foreløpig anslått kostnad for riksveiomleggingen
på 2,8 mrd. kroner vil Regjeringen foreslå at
350 mill. kroner bevilges over statsbudsjettet innenfor NTP-rammen. Disse
midlene er begrunnet ut fra at det gir bedret transportøkonomi.
Det forutsettes at det bevilges ytterligere 800 mill. kroner som
kommer som et særskilt tillegg til veibudsjettet uten at
dette går på bekostning av NTP-rammen. Dette betyr
at bevilgningen som taes over NTP-rammen reduseres i forhold til
de tidligere forutsatte 500 mill. kroner, og at dette kompenseres med
et høyere statlig bidrag og en høyere andel brukerfinansiering. Økt
statlig innsats begrunnes med opprydding i området etter
statlig båndlegging, betaling for forurensning av sentralt
by- og hovedstadsområde og et løft for utvikling
av byen og hovedstaden.
Brukerfinansiering på totalt 1,2 mrd.
kroner inndekkes delvis av midler fra bompengeringen, som det er avsatt
350 mill. kroner til i henhold til NTP. De resterende 850 mill.
kroner dekkes inn som en del av en lokalt initiert brukerfinansiering.
Regjeringen vil når saken senere fremmes
for Stortinget foreslå at midlene til veiprosjektet budsjetteres på egen
post i statsbudsjettet. Det forutsettes at eventuelle kostnadsøkninger
knyttet til veiomleggingen også må komme som tillegg
til NTP-rammen.
Foreløpig anslått
kostnad for
riksveiomlegging | 2 800 mill. kroner |
Over statsbudsjettet | 1 150 mill. kroner |
Brukerfinansiering | 1 200 mill. kroner |
Salg av dagens riksveiarealer | 300 mill. kroner |
Tilskudd fra Oslo kommune | 150 mill. kroner |
En betydelig del av arealet som forutsettes
utviklet og utbygget disponeres i dag til havneformål.
I henhold til havne- og farvannsloven skal havnevesenets verdier,
som er finansiert av havneavgifter, utnyttes til havneformål.
Regjeringen mener det i dag vil være
problematisk å avhende havnevesenets eiendom i Bjørvika
til en akseptabel pris i forhold til de betydelige investeringer Oslo
havnevesen står overfor både på kort
og lang sikt. Det dreier seg om investeringsbehov knyttet til utvikling
av en midlertidig havneløsning frem til og med 2012 og
utvikling av en permanent havneløsning i indre Oslofjord
som i henhold til vedtak av Oslo bystyre forutsettes lagt utenfor
Oslo. For å realisere utviklingen i Bjørvika mener
Regjeringen derfor at man må finne frem til en løsning
på hvordan havnevesenets eiendommer kan håndteres
i dette området.
På denne bakgrunn mener Regjeringen
Oslo havn må tillates å opptre som ordinær
grunneier for slik å kunne realisere den potensielle verdi
eiendommene har, forutsatt at dette skjer uten risiko for den øvrige havnevirksomheten.
Som det redegjøres for nedenfor arbeider Regjeringen med
et forslag til særlov for Oslo havnevesens forvaltning
av eiendommer i Bjørvika-området som vil tillate
havnevesenet å skille ut disse eiendommene i et eget AS.
Regjeringen forutsetter at løsningen av spørsmålet
i denne sak, grunnet statens spesielle behov for å få området
utviklet ikke skal skape presedens for liknende saker.
Regjeringen forutsetter at valg av organisasjonsform ikke
vil ha negative konsekvenser med hensyn til skatter og avgifter
for havnevesenet. På to punkter er det behov for en avklaring
for å unngå ekstrabelastninger for det nye selskapet.
Det ene punktet gjelder dokumentavgiften, som påløper
for selskapet ved tinglysing av skjøte på de aktuelle
grunnarealene. Denne ekstrabelastning vil Regjeringen kompensere.
Det andre punktet er skattemessige inngangsverdier på disse grunnarealene.
Regjeringen forutsetter at dette tema kan løses tilfredsstillende.
Det er tre store eiere i området. I
forhold til realisering av byutviklingen og å få til
en helhetlig utvikling av området, har det vært
en målsetting å få etablert et felles
eiendomsselskap for området. Det er enighet mellom grunneierne
om å etablere et felles utviklingsselskap (Bjørvika
utvikling AS) og et infrastrukturselskap eid av dette med det finansielle
og gjennomføringsmessige ansvaret for tekniske infrastruktur-oppgaver
minus riksveiomlegging.
Etter dagens havnelov, lov av 8. juni 1984 nr.
51 om havner og farvann mv., kan ikke havnestyret anvende havnekassen
til annet enn havneformål. Fiskeridepartementet arbeider
med en lovproposisjon hvor det vil bli foreslått at Oslo
havn gis anledning til å disponere havnekassens eiendommer
i Bjørvika til annet enn havneformål, til havnens
beste. Lovproposisjonen vil også omhandle spørsmål
knyttet til organisering av havnevirksomheten, slik at havnen får
en organisering totalt sett som gjør den egnet til også å gå inn
i den type aktivitet som er aktuell i Bjørvika.