Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen,
fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo
og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T.
Lånke, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas,
viser til at utvikling av Bjørvika har pågått
mer og mindre kontinuerlig i 20 år og at omlegging av riksveisystemet som
er en forutsetning for slik utvikling, er en del av Oslopakke 1
som ble behandlet av Stortinget allerede i 1988. Senere har Stortinget
gitt sin tilslutning til prosjektet i forbindelse med Veg- og vegtrafikkplanen
for 1998-2007 og Nasjonal transportplan for 2002-2011.
Flertallet viser videre til at
Stortinget våren 1999 vedtok å lokalisere det
nye operahuset til Bjørvika. I vedtaket ble det samtidig
gjort klart at operahusprosjektet skulle gjennomføres uavhengig
av den videre vei- og byutvikling og med basis i en særskilt
reguleringsplan. Flertallet viser imidlertid også til
at daværende regjering i St.prp. nr. 48 (1998-1999) Om nytt
operahus II, understreket at eventuell bygging av et operahus i
Bjørvika måtte forutsette at det på sikt skjer
en byutvikling i området.
Flertallet viser til at Regjeringen
nylig også har fremmet en proposisjon med forslag til bindende
kostnadsramme for det nye operahuset som egen sak for Stortinget,
jf. St.prp. nr. 48 (2001-2002). Proposisjonen bygger på sluttført
forprosjekt for operahuset og forutsettes gjennomført uavhengig
av byutviklingen i Bjørvika.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
er av den oppfatning at selv om en utvikling av Bjørvika/Bispevika også bør
vedtas på selvstendig grunnlag, vil det uten tvil også være
en fordel for det nye operahuset om en slik utvikling kommer raskest
mulig i gang. Dette flertallet ser derfor den enighet
som er oppnådd mellom grunneierne om å etablere
et eiendomsselskap, Bjørvika Utvikling AS, som et svært
positivt skritt i denne retning.
Dette flertalletmener
det er rimelig slik Regjeringen har lagt vekt på, at statens
rolle avgrenses til å dreie seg om det som angår
riksveiomleggingen, samt tilrettelegging av havne- og farvannslovens
bestemmelser slik at den ikke er til hinder for utvikling av området. Dette
flertallet er derfor enig i at staten og bilistene må ta
hovedansvaret for finansiering av riksveiomleggingen, samtidig som
det ikke går ut over satsing på andre veiprosjekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, mener at det er grunnleggende
galt å benytte et monofunksjonelt enkeltbygg som et operaprosjekt,
som utgangspunkt for utvikling av en hel bydel, i dette tilfellet
Bjørvika. Disse medlemmer understreker at
byutvikling innebærer komplekse sammenhenger og problemstillinger
som er avhengige av helhetlige løsninger. Ved å regulere
et sentralt byområde som omfatter sentrale funksjoner med
hovedvekt på tilpasning til et prosjekt som en opera med
begrenset nytteverdi, begynner man i feil ende.
Disse medlemmer går
imot bygging av senketunnel på et såpass usikkert
grunnlag, så vel økonomisk som teknisk. Disse
medlemmer mener at det er urimelig med en brukerfinansiert
løsning lokalt som det fremgår av meldingen, ettersom
prosjektet ikke er initiert ut fra trafikale behov eller brukerhensyn,
men pålegges en allerede sterkt avgiftstynget brukergruppe som
en dobbeltavgift. Disse medlemmer registrerer at
man allerede nå har fått protestreaksjoner i forbindelse
med mulig økning av bompengesatsene i Oslo.
Disse medlemmer viser til at
trafikken fungerer relativt tilfredsstillende i Bjørvika-Bispevika,
og de enorme tilleggskostnadene nye trafikkløsninger som en
følge av operaprosjektet, kan ikke forsvares ut fra trafikale
hensyn. Tilstøtende infrastruktur/trafikkløsninger
vil gi ytterligere kostnader på minimum 8,5 mrd. kroner,
ifølge beregninger fra ECON og Holthe Prosjekt, jf. artikkel
i Aftenposten 22. november 2001.
Disse medlemmer påpeker
at tidsaspektet er en ytterligere negativ faktor ved utbyggingen
og prosjektets brukervennlighet. Dato for ferdigstillelse av operaen
er satt til 2008. Statsbygg opplyser om at en trafikkløsning
med senketunnel og nye veiløsninger kan ta ytterligere åtte år.
Altså kan man forvente et publikumsvennlig anlegg i 2016.
Disse medlemmer går
på dette grunnlag imot ytterligere bevilgninger til utvikling
av Bjørvika med utgangspunkt i operaprosjektet, og viser
til prosjektets usikre estimater i forhold til finansiering, tekniske
løsninger, tidsrammer og mangel på reelle befolkningshensyn.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen revidere
planen for utvikling av Bjørvika. Herunder at man vurderer
billigere veiløsninger enn den skisserte, der eiendommene i
Bjørvika søkes omregulert til byggeområder
for kontor, næringsliv, boliger og infrastruktur mv., og
at eiendommene deretter kan selges fritt og bygges ut av de fremtidige
eierne."
"Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn at bompengesatsene i Oslo ikke skal økes utøver
den nåværende prisen på 15 kroner for
personbiler."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at E18 i dag har en trafikkbelastning på 100
000 kjøretøy pr. dag og utgjør en betydelig
barriere mellom byen og fjorden. Veien bidrar i ikke liten grad
til at området er svært støybelastet
og utsatt for relativt høye konsentrasjoner av luftforurensning.
Dette er faktorer som etter flertallets oppfatning
understreker behovet for en omlegging av hovedveinettet og som legger
viktige premisser for valg av planalternativ.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at det med bakgrunn i konsekvensutredningen er vist fire hovedprinsipper
for riksveiomleggingen i Bjørvika, og at prinsipp D er
lagt til grunn ved utarbeidelsen av reguleringsplan. Senere er det
utarbeidet en alternativ løsning for Sørengakrysset
som innebærer at store deler av krysset blir lagt i tunneler.
Flertallet har merket seg at
en omlegging av riksveien med bygging av senketunnel som foreslått
representerer et meget komplisert veitrafikkanlegg innebygd i fjell
og betongkonstruksjoner. Selv om prosjektet med senketunnel bygger
på kjent teknologi, er det svært komplekst både
for anlegg og drift, noe som forsterkes på grunn av dårlige
grunnforhold, forurensning i grunnen mv.
Flertallet viser i den forbindelse
til brev av 4. juni 2002 fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet
(jf. vedlegg) med gjengivelse av brev fra Samferdselsdepartementet,
der det framgår at ulike alternative modeller for senketunnel
i forhold til den foreslåtte har vært vurdert. Flertallet har
merket seg at disse alternativene er funnet uaktuelle først
og fremst av sikkerhetsmessige grunner og tar dette til etterretning.
Flertallet har også merket
seg det som er sagt i nevnte brev både vedrørende
allerede gjennomført og framtidig sikkerhetsmessig vurdering,
samt de intensjoner Statens vegvesen har om å bygge opp
sin kompetanse ytterligere i forbindelse med planlegging og bygging
av senketunnel. Flertallet leser brevet som en understrekning
av at de sikkerhetsmessige og tekniske sider av prosjektet har høyeste
prioritet og legger dette til grunn.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til Regjeringens redegjørelse i meldingen for nødvendigheten av
at staten og bilistene må dele på ansvaret for
finansiering av riksveiomleggingen og slutter seg i hovedsak til
den begrunnelse som er gitt.
Flertallet slutter seg også til
at de statlige midlene til veiprosjektet budsjetteres på egen
post i tillegg til NTP-rammen og forutsetter at disse midlene kommer
i tillegg til full måloppfylling for perioden 2002-2005 sett
under ett.
Flertallet har merket seg det
som er sagt i brevet fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet
av 4. juni 2002 (jf. vedlegg) vedrørende så vel
intern som ekstern kvalitetssikring av kostnadsoverslaget.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til de merknadene partiet hadde ved behandlingen av Nasjonal transportplan,
der partiet foreslo å omfordele midlene som var foreslått
til Bjørvika til riksveiinvesteringer i distriktene, 250
mill. kroner i perioden 2002-2005 og 500 mill. kroner i 2002-2011.
Dette ble begrunnet med at et prosjekt med så stort islett
av byutvikling, ikke bør finansieres innenfor samferdselsektorens
trange rammer. Dette medlem går imot å avsette
statlige midler til riksveiomlegging i Bjørvika.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser det som positivt
at det er enighet mellom grunneierne i Bjørvika-området
om å etablere et felles utviklingsselskap (Bjørvika
Utvikling AS) og et infrastrukturselskap eid av dette, som skal
stå for den videre utvikling av bydelen minus riksveiomleggingen. Flertallet har
merket seg forutsetningen om at stat og kommune ikke skal delta
i disse selskapene og at grunneierne legger til grunn at operaen
og et statlig kulturhistorisk museum ikke skal dekke infrastrukturkostnader.
Flertallet tar orienteringen
om byutviklingsprosjektet til etterretning og forutsetter at Stortinget
blir holdt informert om den videre utvikling av prosjektet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
Fiskeridepartementet har fremmet en lovproposisjon (Ot.prp. nr.
90 (2001-2002)) hvor det blir foreslått at Oslo havn gis anledning
til å disponere havnekassens eiendommer i Bjørvika
til annet enn havneformål, til havnas beste.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
legger til grunn at lovendringen er avgjørende for å kunne
videreføre utviklingsprosjektet og at det er viktig at
den blir behandlet i tide.