Lovpålagt mekling ved samlivsbrudd utføres
både av eksternt oppnevnte meklere og ved familievernkontorer.
Familievernkontorene mottar midler gjennom rammetilskuddet til fylkeskommunene,
mens kap. 841 Familievern og konfliktløsning post 21 dekker
godtgjøring til meklingsinstanser utenom familievernet samt
opplæring av meklingskorpset i fylkene.
Godtgjørelsen til meklere utenom familievernet
dekkes etter salærforskriften, fastsatt av Justisdepartementet.
Salærsatsene har økt flere ganger i løpet
av de siste årene, og det er også en økning
i antall meklinger som utføres av de eksterne meklerne.
Fylkesmannsembetene i de større byene melder i tillegg
om en stor økning av utgifter til tolk.
Meklingen er lovpålagt, jf. barneloven
og ekteskapsloven. De årlige endringene i utgiftene knyttet
til den lovpålagte ordningen, skyldes utenforliggende forhold som
Barne- og familiedepartementet i liten grad kan forutse.
På denne bakgrunn fremmes det forslag
om å gjøre kap. 841 Familievern og konfliktløsning post
21 Spesielle driftsutgifter om til en overslagsbevilgning. Følgende
betegnelse foreslås: Spesielle driftsutgifter, meklingsgodtgjørelse,
overslagsbevilgning. Videre fremmes det forslag om at midlene til
opplæring av meklingskorpset i fylkene skilles ut og bevilges
over en egen post under samme kapittel. Det foreslås å opprette
en ny 22 post med betegnelsen Kompetanseutvikling og opplæring,
meklingskorpset m.v. til dette formålet.
Gjeldende bevilgning foreslås fordelt
på følgende nye poster:
Post 21 Spesielle driftsutgifter,
meklingsgodtgjørelse,
overslagsbevilgning | 10 000 000 kroner |
Post 22 Kompetanseutvikling og
opplæring, meklingskorpset m.v. | 3 530 000 kroner |
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag under kap. 841 post 21.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at Regjeringen har overført
3,530 mill. til en ny post; Kompetanseutvikling og opplæring,
meklingskorpset m.v. Flertallet viser videre til
avtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene om subsidiær
støtte til regjeringspartienes justerte forslag til Revidert
nasjonalbudsjett 2002, og er enig om å redusere posten
med 0,3 mill. kroner. Flertallet foreslår
derfor en samlet bevilgning til kap.841
Kompetanseutvikling og opplæring, meklingskorpset m.v.
på 3,230 mill. kroner.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
841 | | Familievern og konfliktløsning | |
| 22 | (NY) Kompetanseutvikling og
opplæring, meklingskorpset, bevilges med | 3 230 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiets primærforslag til budsjettering
av dette kapittel og post ikke fremmes, fordi det ville ha fått
flertall i strid med den subsidiære budsjettavtale mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag under kap. 841 ny post 22.
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
841 | | Familievern og konfliktløsning | |
| 22 | (NY) Kompetanseutvikling og
opplæring, meklingskorpset, bevilges med | 3 530 000" |
Komiteens medlem fra Senterpartiet har merket
seg omtalen i St.prp. nr. 63 (2001-2002) der Regjeringen viser til
behovet for økt bevilgning på grunn av et økende
antall meklinger som utføres av eksterne meklere, samt
behovet for opplæring av et voksende meklingskorps. Dette
medlem viser til forliket mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
med forslag om å redusere bevilgningen med 300 000 kroner
i forhold til forslaget i St.prp. nr. 63 (2001-2002). Dette
medlem viser til proposisjonen og støtter forslaget
til å øke bevilgningen med 3 530 000 kroner.
Det omprioriteres 170 000 kroner til kap. 858
Statens ungdoms- og adopsjonskontor, jf. omtale under kap. 858.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag om å nedsette bevilgningen under
kap. 846 post 70 med 170 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Regjeringen finansierer en økning i driftsbudsjettet
til SUAK (Statens Ungdoms- og Adopsjonskontor) ved å redusere
bevilgningene, bl.a. til kap. 846 Familie- og likestillingspolitisk
forskning, opplysningsarbeid, post 70 Tilskudd. Disse medlemmer støtter
ikke en økning av driftsmidler til forvaltningsoppgaver
som er overført fra BFD og Rikstrygdeverket til SUAK, som
finansieres på bekostning av aktuelle tiltak i kommuner
og organisasjoner innen likestillingsforskning og opplysningsarbeid.
Disse medlemmer går
imot å redusere bevilgningene til likestillingsforskning
og opplysningsarbeid, og fremmer derfor følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
846 | | Familie- og likestillingspolitisk
forskning, opplysningsarbeid mv. | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes
med | 500 000 |
| | fra kr 3 860 000 til kr
4 360 000" | |
Posten dekker det årlige tilskuddet
til kommunene på 93 000 kroner pr. år, samt refusjon
av fylkeskommunens barnevernutgifter til enslige mindreårige
flyktninger og asylsøkere. Ordningen er regelstyrt og posten
er en overslagsbevilgning. Antallet enslige mindreårige som
ankommer landet har økt mye de siste årene, med 1999
som et toppår. I statsbudsjettet for 2002 er det bevilget
170,4 mill. kroner til bosetting av 1 450 enslige mindreårige
asylsøkere. Nye anslag fra UDI tyder imidlertid på at
det vil bli bosatt ytterligere 250 barn i løpet av 2002. Økningen
i antall barn i forhold til anslaget i saldert budsjett 2002 tilsier
et merbehov på i overkant av 23 mill. kroner. Videre er
det forventet at refusjon av fylkeskommunenes barnevernsutgifter, som
gis via fylkesmannen, vil øke i 2002, da dette har sammenheng
med antall barn. Det legges til grunn at refusjonsbeløpet
vil øke med 10 mill. kroner. Dette innebærer at
det er nødvendig med en tilleggsbevilgning i 2002 på 33
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til etterretning.
Komiteen viser når det
gjelder forslag om bevilgning under kap. 854 post 64 til merknader
under avsnitt 10.3.1.3.
Stortinget fattet 23. april 2001 følgende
vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen gi kommuner og fylker kompensasjon
for fortsatt løpende utgifter knyttet til vedtak om omsorgsovertakelse
for barn i asylmottak fattet før 1. august 2000, tilsvarende
den kompensasjon som gis for slike utgifter på grunnlag
av vedtak fattet etter denne dato."
Ved lov 30. juni 2000 nr. 60 ble det ved endring
av barnevernloven § 9-8 innført et særskilt
tilskudd til kommuner som overtar omsorgen for barn i asylmottak der
disse er kommet til landet med foreldre eller andre med foreldreansvar.
Videre ble det innført statlig refusjon for fylkeskommunens
barnevernutgifter i forbindelse med slike saker. Ordningen ble gjort
gjeldende for vedtak fattet etter 1. august 2000. I Innst. S. nr.
197 (2000-2001) vises det til at en del kommuner har helt parallelle
saker fra før 1. august 2000 hvor de fortsatt har utgifter
til barneverntiltak. Komiteens flertall mener det er urimelig forskjellsbehandling
at disse ikke omfattes av lovendringen, og at dette derfor bør ryddes
opp i. På bakgrunn av dette legges det til grunn at lovendringen
av 30. juni 2000 nr. 60 også gjøres gjeldende
for utgifter knyttet til vedtak om omsorgsovertakelse fattet før
1. august 2000, og at utgiftsdekningen skal beregnes fra 1. august
2000. På denne bakgrunn foreslås det en tilleggsbevilgning
på 1,3 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det allerede er svært mange mindreårige
asylsøkere i asylmottak. Dette medfører problemer
som slett ikke er løst. Disse medlemmer går
derfor imot å bevilge ytterligere tilskudd til enslige mindreårige
flyktninger og asylsøkere, som skal dekke utgifter for
ytterligere 250 nye mindreårige asylsøkere.
Komiteen viser når
det gjelder forslag om bevilgning under kap. 854 post 64 til merknader
under avsnitt 10.3.1.3.
Standpunkttabell, avsnitt
10.3.1.3
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
854 | 64 | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | | | | | | | |
| 1 | Økt antall barn | +33,000 | +33,000 | +33,000 | 0,000 | +33,000 | +33,000 | +33,000 |
| 2 | Ekstrautgift
etter stortingsvedtak | +1,300 | +1,300 | +1,300 | 0,000 | +1,300 | +1,300 | +1,300 |
| | Sum | +34,300 | +34,300 | +34,300 | 0 | +34,300 | +34,300 | +34,300 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag under kap. 854 post 64.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
stemme imot Regjeringens forslag.
Regjeringen ønsker å styrke
innsatsen mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Det
er opprettet to interdepartementale grupper som følger
arbeidet administrativt. Barne- og familiedepartementet leder disse. Seks
departementer har deltatt i arbeidet siden 1998. Samarbeidet involverer
i dag følgende åtte departementer: Justisdepartementet,
Kommunal- og regionaldepartementet, Utdannings- og forskningsdepartementet,
Sosialdepartementet, Helsedepartementet, Utenriksdepartementet,
Kultur- og kirkedepartementet og Barne- og familiedepartementet.
Regjeringen vil i løpet av mai legge
fram en tiltakspakke mot kjønnslemlestelse. Handlingsplan
mot kjønnslemlestelse har til nå bestått
av et etablert prosjekt og noen enkelttiltak. Fra og med 2001 har
disse prosjektene blitt finansiert av fem departementer med 5 mill.
kroner årlig.
Blant de viktigste tiltakene når det
gjelder innsats mot kjønnslemlestelse, er støtte
til somaliske organisasjoner og grupper, etterutdanning av helsearbeidere, sosialarbeidere,
lærere, førskolelærere og politi og samarbeid
med interesseorganisasjoner i aktuelle land. Når det gjelder
arbeidet mot tvangsekteskap, vil innsatsen i hovedsak bli rettet
mot tiltak gjennom skoleverket, samarbeid med frivillige organisasjoner
og informasjon og holdningsskapende arbeid.
Bevilgningen foreslås økt
med 13 mill. kroner i 2002 til innsats mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Midlene
er teknisk plassert på kap. 854 post 71 og skal disponeres
av Barne- og familiedepartementet, Justisdepartementet og Kommunal-
og regionaldepartementet i fellesskap.
I tillegg omdisponeres det 530 000 kroner til
kap. 858 Statens ungdoms- og adopsjonskontor, jf. omtale under kap.
858. Samlet sett foreslås bevilgningen på kap.
854 post 71 økt med 12,47 mill. kroner.
Komiteen medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre tar Regjeringens arbeid
mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse til etterretning. Disse
medlemmer viser videre til avtalen med Fremskrittspartiet
om subsidiær støtte til regjeringspartienes justerte
forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2002, der partene er enig
om å redusere bevilgningen til kap. 854, post 71 med 2,9
mill. kroner. Disse medlemmer foreslår derfor
en samlet økning i bevilgning til kap. 854 Kompetanseutvikling og
opplæring, meklingskorpset m.v. på 9,57 mill.
kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
854 | | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | |
| 71 | Utvikling og opplysningsarbeid
mv., kan nyttes under post 50, forhøyes
med | 9 570 000 |
| | fra kr 28 946 000 til kr
38 516 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, er en subsidiær avtale fra Fremskrittspartiets
side.
Disse medlemmer vil derfor subsidiært
støtte bevilgningsforslaget fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 854
post 71 med 12,47 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
854 | | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | |
| 71 | Utvikling og opplysningsarbeid
mv., kan nyttes under post 50, forhøyes
med | 12 470 000 |
| | fra kr 28 946 000 til kr
41 416 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til sine merknader i Innst. S. nr. 129 (2001-2002) der Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet ba Regjeringen så raskt som
mulig å legge fram helhetlige finansiering av nødvendige
krisetiltak herunder:
– fosterhjem
og kriseboliger med sikkerhet
– nødvendige personellressurser
i ulike etater og opplæring av disse
– vurdere om det er hensiktsmessig
med egen krisetelefon
– støtte til organisasjoner.
Disse medlemmer viser til at
det er et stort behov alle disse tiltak raskt. I tillegg er det
behov for økt støtte til organisasjoner som arbeider
for bedre integrering og mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.
Det er stor mangel på kunnskap og kompetanse om disse temaene.
Myndighetene må derfor selv og gjennom støtte
til organisasjoner som driver slikt arbeid, sørge for at
dette behovet blir dekket. Arbeidet for å løse
disse alvorlige og vanskelige sakene må følges
mye sterkere opp enn foreslått fra Regjeringen. Disse
medlemmer mener at det er behov for å øke innsatsen
med ytterligere 10 mill. kroner utover det Regjeringa har bevilget.
Disse medlemmer viser til at
regjeringspartiene og Fremskrittspartiet i forliket gikk inn for å tildele organisasjonen
Human Rights Service 0,5 mill. kroner i prosjektstøtte,
men uten å tilføre ekstra midler, jf. avsnitt
20.2.20. Disse medlemmer understreker at denne støtten
ikke bør gå på bekostning av andre eksisterende
tiltak, men komme i tillegg. Disse medlemmer har
tatt høyde for støtten innenfor denne tilleggsbevilgningen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
854 | | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | |
| 71 | Utvikling og opplysningsarbeid
mv., kan nyttes under post 50, forhøyes
med | 22 470 000 |
| | fra kr 28 946 000 til kr
51 416 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til forliket mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet med
forslag om å redusere bevilgningen med 2,9 mill. kroner. Dette
medlem viser til svar fra departementet av 7. juni 2002
på spørsmål fra Senterpartiets stortingsgruppe. Dette
medlem ser det som svært uheldig at arbeidet med
rekruttering og opplæring av fosterforeldre med innvandrerbakgrunn, videreutdanning av
ansatte i barnevernet og sakkyndige reduseres dersom den foreslåtte
bevilgningsreduksjonen iverksettes. På denne bakgrunn mener dette
medlem det er nødvendig å opprettholde bevilgningsnivået,
og støtter forslaget til bevilgning i proposisjonen.
I budsjettet for 2001 ble det lagt opp til at
det skulle etableres nye barnehageplasser til 6 000 barn under 3 år,
jf. St.prp. nr. 1 (2000-2001). Bevilgningen til barnehager i 2002
er dimensjonert i forhold til dette måltallet. Foreløpige
tall over utbyggingen i 2001 tyder på at det ble etablert
færre plasser for barn under 3 år, samtidig som
det er etablert en del nye plasser for barn over 3 år.
Tallene er usikre, og endelige tall for utbyggingen vil først
foreligge i midten av juni.
Bevilgningen til barnehager, kap. 856 post 60
skal ses i sammenheng med bevilgningen til kontantstøtte, kap.
844 post 70, jf. at stikkordet "kan nyttes under" er føyd
til under begge bevilgningene. Lavere utbygging av barnehageplasser
for barn under tre år betyr behov for økte midler
til kontantstøtte (1-2-åringer). Foreløpige
anslag tyder på at anslått mindrebehov på barnehagebevilgningen
tilsvarer merbehovet på kontantstøttebevilgningen.
Det foreslås derfor ingen justering av bevilgningene for
2002.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til avtalen disse partier i mellom
om barnehager i perioden 2002 - 2005, se punkt 10.4.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til avtalen disse partiene i mellom
som lyder som følger:
"Avtale mellom Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet om
barnehager i perioden 2002 - 2005
1.
Det
skrives felles merknader og fremmes felles forslag om følgende
punkter det er blitt enighet om under forhandlingene:
a)
Alle
som ønsker det skal tilbys en barnehageplass, altså sikre
full behovsdekning i løpet av 2005.
b)
Alle
barnehager, uavhengig av barnehagens eierskap, som gir et fullverdig
barnehagetilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen
for barnehager godkjennes som berettiget til om lag 80% offentlig
driftsstøtte. Alle bedriftsbarnehager som ønsker
det inkluderes i ordningen.
c)
Utbetalingen
av den offentlige støtten skjer gjennom et øremerket
tilskudd pr. plass med satser over/under 3 år
og satser for forskjellig oppholdstid, slik som i dag.
d)
Kommunene
har ansvaret for å sikre full barnehagedekning i sin kommune,
og samordner opptaket på en måte som sikrer likebehandling
av barn og likebehandling av kommunale og private barnehager. Bedriftsbarnehager
er ikke omfattet av samordnet opptak. Kommunene pålegges å prioritere
behandlingen av søknader fra barnehager i forbindelse med
plan og byggesaker. Det lovfestes en plikt for kommunene fra 1.7.2003
til å sørge for at det finnes tilstrekkelig antall barnehageplasser
for barn under opplæringspliktig alder
e)
Anslag
for fremdrift på utbygging av plasser:År | Antall plasser | o.3 år | u.3 år |
2002 | 7.500 plasser | 4.000 plasser | 3.500 plasser |
2003 | 12.000 plasser | 4.000 plasser | 8.000 plasser |
Våren 2003
får Stortinget seg forelagt en behovsundersøkelse
som skal danne grunnlaget for fastsetting av de endelige måltallene
for 2004. Deretter årlige behovsundersøkelser
for å fastsette de endelige måltallene for de
påfølgende år.
Avtalepartene
legger foreløpige til grunn følgende utbyggingsbehov
i 2004 og 2005: 2004 | 12.000 plasser | 4.000 plasser | 8.000 plasser |
2005 | 8.500 plasser | 3.000 plasser | 5.500 plasser |
f)
For å bidra
til økt utbygging innføres det et stimuleringstilskudd
på 16.000,- pr. nyetablerte plass over 3 år og
20.000,- pr. nyetablerte plass under 3 år fra 1.7.2002.
Ordningen skal gjelde ut år 2005 og skal være
en overslagsbevilgning. Tilskuddet skal kostnadsjusteres hvert år.
g)
Offentlig
tilskudd på om lag 80% innføres fra 1.8.2003.
Disse 80% tar utgangspunkt i det staten og kommunene i
dag yter, samt økningen opp til totalt 80% av
dagens kostnader. Når kostnadsanalysen foreligger utbetales
80% av de beregninger en da kommer frem til.
h)
I
den nye finansieringsmodellen forutsettes det at de 3 mrd. kronene
som i dag brukes av kommunene, inngår i beregningsgrunnlaget.
i)
Finansieringsmodellen
består i hovedsak av 2 elementer; foreldrebetalingen og
statstilskuddet. I tillegg kommer en buffer i kommunene og skjønnspott
hos fylkesmannen. Til grunn ligger det at private og offentlige
barnehager skal likebehandles. Finansieringsmodellen skal ta utgangspunkt
i at hovedtyngden av finansieringen går via statstilskuddet.
I tillegg skal det være en buffer i kommunene, som tar
høyde for kostnadsavvik mellom barnehagene. Bufferen håndteres
av kommunen etter objektive kriterier der barnehageeierne gis medbestemmelse.
Det må sikres at bufferen er stor nok til at den nye finansieringsmodellen
ikke medfører forringelse av kvaliteten og nedleggelse
av plasser. Den endelige fordelingen mellom statstilskuddet og bufferen
som skal ligge i kommunene fastsettes endelig når kostnadsanalysen
foreligger våren 2003, og det fremlegges vurderinger på hvordan
søskenmoderasjonen og inntektsgraderingen kan gjøres
regelstyrt. Dette vil ikke påvirke nedtrappingsplanen av
foreldrebetalingen.
j)
Spesielt store
kostnadsavvik kommunene i mellom håndteres innenfor fylkesmannens
skjønnsramme for kommunesektoren, og det legges inn 200
mill kroner årlig til dette formålet.
k)
Basert
på disse prinsippene utarbeides en ny finansieringsmodell,
som forelegges Stortinget til behandling i forbindelse med budsjettet
for 2003. I saken skal det også ligge forslag til et system
for kostnadskontroll, og et system for forhandlinger med barnehageeiersiden.
Dette for å sikre at kostnadsdekningen gir rom for den
kvaliteten Stortinget krever i barnehagene.
Avtalepartene
tar endelig stilling til finansieringsmodell når denne
kommer til behandling i Stortinget.
l)
Det
offentlige tilskuddet kostnadsjusteres hvert år og tilskuddet
må også reguleres når årlige
kostnadsanalyser foreligger.
m)
Nedtrappingsplan
for foreldrebetalingen (oppgitt i 2002-tall):År | Max |
2003 | 2500,- (f.o.m.1.8.2003) |
2004 | 1500,- (f.o.m.1.8.2004) |
Fra og med våren
2003 skal Stortinget årlig bli forelagt kostnadsanalyser,
slik at en kan kostnadsjustere foreldrebetalingen.
n)
Fra
det tidspunkt full behovsdekning er nådd innføres
en lovfestet rett til barnehageplass.
o)
Arbeidsgivere
eller andre som tilbyr gratis barnehageplasser til ansatte eller
andre, skal ikke betale arbeidsgiveravgift av det beløpet
som ellers ville ha vært brukerens/foreldrenes
egenbetaling. Brukeren/foreldre skal ikke skatte av den
fordelen det er å ha gratis barnehageplasser. Dette gjelder
i kommunale, private og bedriftsbarnehager. Det forutsettes, som
i dag, at utgifter til barnehageplass er fradragsberettiget i inntekt
med begrensing oppad som vedtatt av Stortinget hvert år.
Med bedriftsbarnehager menes barnehager som er drevet av en bedrift(er)
og som tilbyr plasser til bedriftens ansattes barn. Overskuddsplasser
i bedriftsbarnehagen skal tilfalle samordnet opptak. Det oppstår selvsagt
kun rett til skattefrihet og frihet fra arbeidsgiveravgift for arbeidsgiverbetalt
barnehageplass når barnehageplassen de facto er arbeidsgiverbetalt.
Plasser som bedriftsbarnehagen tilbyr til andre enn bedriftens ansattes
barn, omfattes ikke av skatte- eller avgiftsfrihet. Endringer i
skattebestemmelsene vedtas i budsjettet for 2003.
p)
Tilskuddet
til funksjonshemmede barn i barnehagen videreføres som
nå. Barn med spesielle behov må få tilskudd
tilsvarende funksjonshemmede barn, når det er anbefalt
av PPT og/eller barnevernet. Barnehageloven må revideres
som følge av dette. Når full barnehagedekning
og fullfinansiering av barnehagesektoren er oppnådd skal
tilskuddet evalueres og evt. justeres.
q)
Tilskuddet
gitt over Utdanningsdepartementets budsjett til studentbarnehagene videreføres.
r)
Kostnadsoverslag
i 2002-kroner på bakgrunn av brev av 4.4.2002 og 23.5.2002
fra BFD til Arbeiderpartiets Stortingsgruppe, men oppjustert i henhold
til fremdriftsplanen pkt.5: | 2003 | 2004 | 2005 | Totalt |
Driftstilskudd | 960 000 000 | 3 279 478 400 | 616 800 750 | 4 856 279 150 |
Stimuleringstilskudd | 224 000 000 | 224 000 000 | 158 000 000 | 606 000 000 |
1. Totalt | | | | 5 462 279 150 |
I tillegg kommer 200
mill kroner årlig til fylkesmannens skjønnspott.
Den årlige kostnadsjusteringen er ikke medregnet.
s)
Stortinget får
seg forelagt en sak om evaluering av finansieringsmodellen våren
2005.
2.
Dersom behovsundersøkelsene
og kostnadsanalysene viser vesentlige avvik fra det grunnlaget denne avtalen
bygger på, er partene enig om, sammen, gjøre de
nødvendige endringer i avtalen.
3.
Disse
partiene forplikter seg til å stemme imot forslag i denne
stortingsperioden som strider mot denne avtalen."
Flertallet vil på bakgrunn
av avtalen fremme følgende forslag til vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen følge
opp avtalen mellom Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, om barnehager i perioden 2002-2005 og komme tilbake
til Stortinget med de nødvendige forslag for gjennomføring
av dette."
Flertallet er kjent med at statstilskuddet øker
fra 1. august 2002 for å dekke kostnadsveksten i sektoren og
reduserer foreldrebetalingen, jf. Lønnsoppgjørssituasjonen. Flertallet er
usikre på hvorvidt dette er tilstrekkelig. Flertallet ber
derfor Regjeringen følge situasjonen nøye og vurdere
dette nærmere i forbindelse med statsbudsjettet for 2003.
Flertallet viser til behovet
for å øke tempoet i barnehageutbyggingen. Flertallet ønsker
derfor å innføre et stimuleringstilskuddet fra
og med 1. juli 2002. Stimuleringstilskudd for barn over 3 år
er satt til kr 16 000 pr. nyetablerte og for barn under 3 år
kr 20 000 pr. nyetablerte. Flertallet vil understreke
at ordningen skal gjelde ut år 2005 og skal være
en overslagsbevilgning. Tilskuddet
skal også kostnadsjusteres hvert år. Flertallet bevilger
derfor 84 mill. kroner til kap. 856 ny post 61.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
856 | | Barnehager | |
| 61 (ny) | Stimuleringstilskudd overslagsbevilgning, bevilges med | 84 000 000" |
Flertallet viser når
det gjelder inndekning til forslag om kutt under departementene,
jf. avsnitt 17.12, kap. 2309.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer at det ikke
var mulig å komme frem til et bredt forlik som kunne samle
alle partiene. Regjeringspartiene har lagt opp en realistisk og
forpliktende barnehagepolitikk som skal sikre plass til alle som ønsker
det, samtidig som foreldrebetalingen gradvis kan reduseres.
Målet er:
– full barnehagedekning
i løpet av denne stortingsperioden,
– opptrapping av den offentlig
finansiering og dermed nedtrapping av foreldrebetaling,
– økonomisk likestilling
mellom private og kommunale barnehager.
Disse medlemmer la under forhandlingene frem
forpliktende opptrappingsplaner for å nå disse mål
gjennom ulike styrkings- og stimuleringstiltak. Disse medlemmer viser
til at mange private barnehager over lengre tid har hatt en usikker økonomisk situasjon.
Etter disse medlemmer sitt syn er det derfor behov
for å endre og styrke bruken av statlige virkemidler for å sikre
private barnehager likebehandling med kommunale barnehager.
Disse medlemmer har avvist en
makspris som kan bremse barnehageutbyggingen og gå ut over
kvaliteten i barnehagene, samtidig som disse medlemmer har åpnet
for å diskutere ulike modeller for tak på foreldrebetaling
i henhold til størrelse, tidspunkt for innføring
og ulike modeller for gjennomføring. Disse medlemmer mener
imidlertid at disse spørsmålene er så kompliserte
og at konsekvensene så uklare at slike spørsmål
må utredes før de kan gjennomføres.
Disse medlemmer mener at den
brede enigheten om full barnehagedekning innen 2005 og lavere foreldrebetaling,
burde ha dannet grunnlag for en ambisiøs og forpliktende
barnehagepolitikk. Disse medlemmer kan ikke se at
avtalen mellom Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet vil skape trygghet og forutsigbarhet. Enigheten
innebærer ingen felles inndekning og konsekvensene av finansieringsmodellen
er ikke mulig å forutse. Disse medlemmer vil
imidlertid peke på at finansieringsmodellen, slik den er
beskrevet, virker svært byråkratisk og lite gjennomtenkt.
I avtalen ber partiene Regjeringen om å utrede finansieringsmodellen.
Det mener disse medlemmer er fornuftig og mener at
det i den forbindelse vil være naturlig å se på konsekvensene
av de øvrige forslag som ligger i avtalen bl.a. spørsmålet
om maksimaltakst.
Prosjektet med gratis korttidstilbud i barnehage for alle
4- og 5- åringer i bydel Gamle Oslo ble formelt avsluttet
som forsøksprosjekt ved årsskiftet 2001/2002.
I budsjettet for 2002 er det imidlertid bevilget 7 mill. kroner
for å videreføre tiltaket ut barnehageåret 2001/2002.
Et flertall på Stortinget - med unntak
av Fremskrittspartiet - uttalte under behandlingen av Barne- og
familiedepartementets budsjett for 2002:
"Flertallet ser det som naturlig at Regjeringen kommer
tilbake til denne saken (prøveprosjekt i Oslo indre Øst)
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett med tanke på å utvide
tiltaket for hele landet."
Målet med ordningen har vært å øke
andelen barn med innvandrerbakgrunn i barnehagene i disse aldersgruppene.
Videre har det vært et mål å bedre barnas norskopplæring
og integrering i det norske samfunnet. Evalueringen av forsøket
viser at andelen barn med innvandrerbakgrunn i barnehage har økt
i bydelen og at femåringene har gjort positive språklige
fremskritt selv om de fortsatt ligger etter sine norskspråklige jevnaldrende.
I samarbeid med berørte departementer utreder Barne- og
familiedepartementet forsøksvirksomhet i utvalgte kommuner
for å bedre norsk språkforståelse i familier
med førskolebarn. Her vil helsestasjon, barnehage og norskopplæringstilbud
for foreldre stå sentralt.
Regjeringen foreslår at det bevilges
7 mill. kroner til drift av korttidstilbud i barnehage i bydel Gamle
Oslo ut høsten 2002.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag om å forhøye kap.
856 post 64 med 7 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
856 | | Barnehager | |
| 64 | Prøveprosjekt
Oslo indre Øst, forhøyes med | 7 000 000 |
| | fra kr 7 079 000 til kr
14 079 000" | |
Komiteen medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre tar Regjeringens Oslo indre øst
prosjekt til orientering. Disse medlemmer viser videre
til avtalen med Fremskrittspartiet om subsidiær støtte
til regjeringspartienes justerte forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2002, der partene er enig om å redusere bevilgningen til
kap. 856, post 64 med 0,8 mill. kroner. Bevilgningen vil likevel
være tilstrekkelig til å fortsette driften ut året. Disse
medlemmer foreslår derfor en samlet økning
i bevilgning til kap. 856 post 64 Prøveprosjekt Oslo indre Øst m.v. på 6
200 000 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
856 | | Barnehager: | |
| 64 | Prøveprosjekt
Oslo indre Øst, forhøyes med | 6 200 000 |
| | fra kr 7 079 000 til kr
13 279 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2001-2002) der flertallet i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
går inn for:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
har merket seg at forsøket med gratis korttidsbarnehage-tilbud
til alle 4- og 5-åringer i Oslo indre øst ikke
er foreslått videreført i St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Flertallet mener at dette er et meget godt tilbud til barn med minoritetsbakgrunn
for å bedre integrering, språkopplæring
og for å øke deltagelsen av disse barna i barnehagene.
Flertallet viser til de meget positive resultatene og erfaringene
fra dette prosjektet, og mener at en nødvendig evaluering ikke
må forhindre at en eventuell videreføring eller
utbygging av prosjektet kan skje f.o.m. høsten 2002.
Flertallet
ser det som naturlig at Regjeringen kommer tilbake til denne saken
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett med tanke på å utvide
tiltaket for hele landet."
Disse medlemmer viser til at
prosjektet i Oslo bare har midler til drift ut 2002, og at Regjeringen
ikke har fulgt opp Stortingets ønske om at prosjektet blir permanent
og blir utvidet til å gjelde hele landet. Disse
medlemmer mener at man gjennom prosjektet i Gamle Oslo har
fått erfaringer med hvilke tiltak som virker, og at utvidelse
til hele landet bør være på legges inn
som faste tiltak. Disse medlemmer gjør regning
med at Regjeringen kommer tilbake i budsjettet for 2003 med denne
saken.
Komiteens medlemmer Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen videreføre
støtte til drift av korttidstilbudet i barnehage i bydel
Gamle Oslo, utover høsten 2002 og utvikle tilsvarende tilbud
for resten av landet."
Det omdisponeres 500 000 kroner til kap. 858
Statens ungdoms- og adopsjonskontor, jf. omtale under kap. 858.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til avtalen med Fremskrittspartiet om subsidiær
støtte til regjeringspartienes justerte forslag til Revidert
nasjonalbudsjett for 2002, der partene er enig om å øke
bevilgningen til kap. 857, post 73 med 0,5 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag. Flertallet støtter
derfor ikke Regjeringens forslag på dette punkt.
Flertallet vil
gå imot forslag om endring av bevilgning under kap. 857
post 73.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiets primærforslag til budsjettering
av dette kapittel og post ikke fremmes, fordi det ville ha fått
flertall i strid med den subsidiære budsjettavtale mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
857 | | Barne- og ungdomstiltak | |
| 73 | Ungdomstiltak i større
bysamfunn, kan overføres, nedsettes
med | 500 000 |
| | fra kr 18 539 000 til kr
18 039 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
857 | | Barne- og ungdomstiltak | |
| 73 | Ungdomstiltak i større
bysamfunn, kan overføres, forhøyes
med | 12 000 000 |
| | fra kr 18 539 000 til kr
30 539 000" | |
I 2001 overtok Statens ungdoms- og adopsjonskontor flere
nye oppgaver, dels fra Barne- og familiedepartementet og dels fra
Rikstrygdeverket. Disse oppgavene er utbetaling av adopsjonsstøtte og
tilskudd til samlivstiltak. I 2002 har Statens ungdoms- og adopsjonskontor
også overtatt oppgavene tilknyttet forvaltning av tilskudd
til familie- og likestillingsorganisasjonene og klagesaker etter
ekteskapsloven.
Kostnadene i forbindelse med overføring
av oppgaver nødvendiggjør en tilleggsbevilgning
på 1,2 mill. kroner. Tilleggsbevilgningen dekkes gjennom
interne omprioriteringer fra kap. 846 post 70 (170 000 kroner), kap.
854 post 71 (530 000 kroner) og kap. 857 post 73 (500 000 kroner).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye
bevilgningen under kap. 858 post 1 med 1,2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
858 | | Statens ungdoms- og adopsjonskontor (jf.
kap. 3858) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 700 000 |
| | fra kr 14 316 000 til kr
15 016 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Regjeringen finansierer en økning i driftsbudsjettet
til SUAK (Statens Ungdoms- og Adopsjonskontor) ved bl.a. å redusere
bevilgningene til familie- og likestillingspolitisk forskning og opplysningsarbeid. Disse
medlemmer støtter ikke en økning av driftsmidler
til forvaltningsoppgaver som er overført fra BFD og Rikstrygdeverket
til SUAK, som finansieres på bekostning av aktuelle tiltak
innen likestillingsforskning og opplysningsarbeid i kommuner og
organisasjoner.
Disse medlemmer vil stemme imot å øke bevilgningene
til SUAK.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) ble Stortinget orientert
om beslutningen om å iverksette organisatoriske endringer i
Forbrukerrådet fra 1. juli 2002. For å sikre at
Forbrukerrådet skal bestå som et sentralt virkemiddel
for å ivareta forbrukernes interesser, er det nødvendig å modernisere
vedtektene og tilpasse organisasjonen de økonomiske rammebetingelsene
og samfunnets krav. Stortinget sluttet seg til dette, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2001-2002). En grunnleggende forutsetning er at Forbrukerrådet
skal være fritt i forhold til private og offentlige interesser.
Et annet viktig hensyn ved omstillingen skal være at servicenivået
overfor publikum opprettholdes i størst mulig grad. Vedtektene
er nå fastsatt av Kongen i statsråd, og ny organisasjonsmodell iverksettes
fra 1. juli 2002.
Regjeringen legger til grunn at Forbrukerrådet også for
fremtiden skal være et sentralt organ for å ivareta forbrukernes
interesser. Det legges opp til at Forbrukerrådet får
nye vedtekter og at det opprettes et eget styre for virksomheten.
Hovedelementene i de nye vedtektene er:
– Forbrukerrådets
uavhengige stilling presiseres ved at det omdannes til et forvaltningsorgan
med særskilte fullmakter.
– Det opprettes et eget styre
for virksomheten med overordnet ansvar for den forbrukerpolitiske
og administrative ledelse av Forbrukerrådet.
– Det statlige økonomiske
tilskuddet til Forbrukerrådet gis i form av en nettobevilgning
(50-post) i statsbudsjettet, og organisasjonen gis adgang til å beholde
egne inntekter.
– Forbrukerrådets ansatte
er statstjenestemenn og omfattes av lov om statens tjenestemenn
og øvrig lovverk og avtaler på det statlige tariffområdet.
– Landsmøtet, som i dag
er virksomhetens høyeste organ, bortfaller. For å oppnå en
dialog med viktige samfunnsinteresser skal styret opprette et forbrukerpolitisk
forum. Det legges opp til at interessesammensetningen i forumet
varieres over tid.
– Forutsetningen i gjeldende vedtekter
for Forbrukerrådet (og som ikke er lovfestet) om kommunale forbrukernemnder og fylkeskommunale
forbrukerutvalg oppheves. Dette er en naturlig følge
av at de færreste kommuner, og kun om lag halvparten av fylkene,
i dag har hhv. forbrukerutvalg eller -nemnd. Det blir opp til Forbrukerrådet
selv å vurdere hvordan lokalt engasjement i forbrukerspørsmål
kan stimuleres og kanaliseres.
– Større strukturendringer
i virksomheten skal forelegges Barne- og familiedepartementet, herunder eventuelle
endringer i antall lokalkontorer. Det legges til grunn at det fortsatt
skal være en desentralisert organisasjonsmodell.
Barne- og familiedepartementet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil i samarbeid vurdere hvordan Forbrukerrådets organisasjon
og kompetanse kan utnyttes i arbeidet med å forbedre førstelinjen
i offentlig sektor i forhold til brukerne, herunder eksempelvis
bruk av de offentlige servicekontorene.
Med virkning fra 1. juli 2002 skal Forbrukerrådet omdannes
til forvaltningsorgan med særskilte fullmakter med nettobevilgning
over en 50-post i statsbudsjettet. Nettobevilgningen skal baseres
på bruttobevilgningen i statsbudsjettet for 2002. Da utgifter
og inntekter fordeler seg ulikt i første og annet halvår,
må nedsettelsen av bevilgningene gjenspeile bokførte
utgifter og inntekter på tidspunktet for overgang fra vanlige
driftsposter til nettobevilgning over en 50-post. Nettobevilgningen
på posten fremkommer ved at gjenstående inntektskrav
(inntektsbevilgning minus bokførte inntekter) trekkes fra
gjenstående utgiftsbevilgning (bevilgning minus bokførte
utgifter) pr. 1. juli 2002.
Forbrukerrådets faktiske inntekter
og utgifter for første halvår vil ikke foreligge
før statsregnskapet for første halvår
legges frem den 30. juni 2002. Dette innebærer at fastsettelsen
av inntekts- og utgiftsbevilg-ningen for første
halvår i 2002 må baseres på tidligere års
kontantstrømmer. I forhold til vedtatt budsjett for 2002 innebærer
dette at inntektskapitlet samlet settes ned med om lag 2,6 mill.
kroner, mot at nettobevilgningen på den nye 50-posten for
andre halvår reduseres tilsvarende. Samlet inntektsbevilgning
for første halvår blir etter dette satt til om
lag 9,8 mill. kroner. Hovedgrunnen til den relative store inntektsforskjellen
mellom første og andre halvår er at hoveddelen
av abonnementsinnbetalingene til Forbrukerrapporten blir inntektsført
i første halvår. På tilsvarende måte
blir samlet utgiftsbevilgning i forhold til vedtatt budsjett for
2002 satt ned med om lag 39,7 mill. kroner, mot at nettobevilgningen
på den nye 50-posten for andre halvår økes tilsvarende.
Samlet utgiftsbevilgning for første halvår blir
etter dette satt til om lag 36,9 mill. kroner. Det vises til forslag
til vedtak.
Omdanningen av Forbrukerrådet til forvaltningsorgan
med særskilte fullmakter vil også kreve ekstra
ressurser i inneværende budsjettår. Merutgiftene
følger av engangsutgifter knyttet til avsetning av feriepengefond,
arbeidsgiveravgift og pensjonsforpliktelser. For 2002 innebærer
omleggingen at Forbrukerrådet må utbetale feriepenger
opptjent i 2001 og samtidig avsette midler for å dekke
feriepenger som skal utbetales i 2003. Videre vil omleggingen medføre
et engangsbehov for midler til betaling av arbeidsgiveravgift for
en ekstra termin i 2002. Omleggingen innebærer også at
Forbrukerrådet vil være forpliktet til å innbetale
arbeidsgiverandelen av pensjonspremien. Til sammen er ekstrautgiftene
knyttet til de organisatoriske endringene og overgang til nettobevilgning
over statsbudsjettet anslått til 9,5 mill. kroner for 2002. Samlet
foreslås det at bevilgning på den nye 50-posten settes
til 46,6 mill. kroner for andre halvår 2002. Når det
gjelder forslag om unntak fra bevilgningsreglementets § 4
med virkning fra 1. juli 2002, vises det til forslag til romertallsvedtak.
Bevilgningene under kap. 860 og kap. 3860 foreslås satt
ned med følgende beløp:
Kap. 860 Forbrukerrådet
(i 1 000 kroner)
| Regnskap 2001 | Saldert budsjett 2002 | Tilleggsforslag
(+)
/nedsettelse (-) |
Post 1 Driftsutgifter | 78 535 | 74 5101 | - 38 650 |
Post 21 Spesielle driftsutgifter
| 3 353 | 2 1092 | - 1 094 |
1 Justert for andel
av innsparing på 65 mill. kroner
2 Justert for andel
av innsparing på 65 mill. kroner
Kap.
3860 Forbrukerrådet (jf. kap. 860)
(i 1 000 kroner)
| Regnskap 2001 | Saldert budsjett 2002 | Tilleggsforslag
(+)
/nedsettelse (-) |
Post 1 Salg av forbrukerrapporten
| 8 907 | 7 420 | - 1 113 |
Post 2 Salg av opplysningsmateriell
| 1 284 | 2 688 | - 403 |
Post 3 Oppdragsinntekter
og refusjoner | 1 956 | 2 061 | - 1 006 |
Post 5 Andre inntekter
| 703 | 250 | - 125 |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å nedsette bevilgningen under
kap. 860 post 1 med 38,65 mill. kroner og post 21 med 1,094 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg videre til
Regjeringens forslag om å redusere bevilgningene under
kap. 3860 post 1 med kr 1 113 000 post 2 med kr 403 000 post 3 med kr
1 006 000 og post 5 med kr 125 000.
Komiteen slutter seg også til
Regjeringens forslag om å bevilge 46,597 mill. kroner under
kap. 860 ny post 50.
Komiteen slutter seg dessuten
til Regjeringens forslag om at Forbrukerrådet fra 1. juli
2002 unntas fra bevilgningsreglementets § 4, jf. forslag
V pkt. 7 under kapittel 22 Komiteens tilråding.