I inneværende år står
Brønnøysundregistrene foran nye og utvidede oppgaver
på følgende områder:
Offentlig forvaltning arbeider aktivt for å ta
i bruk elektronisk innrapportering, for slik å effektivisere
forvaltningen og å redusere næringslivets administrative belastninger.
Presise og entydige nasjonale datadefinisjoner er nødvendige
for å etablere og drive elektronisk datautveksling. Disse
må etableres og vedlikeholdes på bare et sted
for å oppnå entydighet på tvers av organisasjoner.
Datadefinisjonene skal være åpent tilgjengelig
elektronisk. Oppgaveregisteret er i ferd med å utvikle
et system for en slik nasjonal datadefinisjonsbase, og har ansvaret
for drift av denne.
Elinn/AltInn-samarbeidet er et prosjekt
mellom Skattedirektoratet, Statistisk sentralbyrå og Brønnøysundregistrene.
Formålet med prosjektet er å lette innrapporteringsprosessen
for næringslivet og å sikre gjenbruksmuligheter
for økonomiske data ved å ha informasjonen elektronisk
lagret. Enhetsregisteret inneholder grunndata om alle næringsdrivende,
i tillegg til de fleste andre juridiske personer, med organisasjonsnummer
som identifikator. Økt gjenbruk av grunndata vil gi besparelser
for næringslivet, og på sikt også effektivisere
det offentlige. Enhetsregisteret skal kunne tilby offentlige organ
fri tilknytning til registeret, noe som vil gi økte kostnader
for registeret med nødvendig tilpassing til ulike tekniske
løsninger osv. Dette vil bli knyttet opp mot et pålegg
om å bruke grunndata fra Enhetsregisteret.
Enhetsregistret har fått uforutsett
stor saksøkning de to siste årene som følge
av regelendringer knyttet til merverdiavgiftsreformen, registrering
av regnskapsførere, registrering av lotteridrift i lag
og foreninger m.v. Oppgaveøkningene har krevd flere nye årsverk. Enhetsregisteret
er ikke gebyrfinansiert, og økningen gir derfor ikke økte
inntekter. Det er avgjørende for samarbeidet med alle de
tilknyttede registrene at Enhetsregisteret tilføres nok
ressurser til å holde en forsvarlig saksbehandlingstid.
På denne bakgrunn foreslås
det å øke bevilgningen under kap. 904 Brønnøysundregistrene
post 1 Driftsutgifter med 10 mill. kroner, fra 153,7 til 163,7 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 904 post 1 med 10 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, støtter Regjeringens forslag om en tilleggsbevilgning
til Brønnøysundregistrene på 10 mill.
kroner, for å intensivere arbeidet med å redusere
skjemaveldet. Flertallet vil påpeke at Brønnøysundregistrene
er et sentralt virkemiddel i Regjeringens arbeid for å redusere
skjemaveldet, forenkle regelverket og modernisere offentlig sektor.
For å få til ønsket
omstilling av næringslivet i retning av mer kunnskapsintensive
bedrifter, vil offentlige tiltak - både i form av gode
rammebetingelser og direkte virkemidler - være avgjørende
for å øke bedriftenes egen FoU, og bruk av FoU
for å oppnå ønsket nyskaping.
Det marine området er ett av fire satsingsområder som
det er ønskelig å satse spesielt på i
FoU-sammenheng. Regjeringen har bl.a. nedsatt et eget utvalg med sikte
på å fremme marin verdiskaping. I den forbindelse
står man overfor store utfordringer i å få eksisterende
bedrifter til å ta i bruk FoU. Det blir svært
viktig å legge forholdene til rette for nyskaping og nyetableringer
med utgangspunkt i nye marine ressurser som hittil ikke er blitt
utnyttet. Dette fordrer bruk av et bredt utvalg av virkemidler.
Internasjonalt samarbeid innen FoU blir mer
framtredende og nødvendig. Det er behov for å styrke
så vel det bilaterale FoU-samarbeid gjennom myndighetsavtaler
som avtaler på institusjonsnivå for å tilrettelegge for økt
bedriftsdeltakelse i internasjonale FoU-samarbeidsordninger som
EUs rammeprogram for forskning og EUREKA.
For å skape tilstrekkelig handlingsrom
for å innfri tidligere inngåtte forpliktelser
og legge forholdene til rette for nødvendig nyskaping innen
næringslivet, med særlig vekt på marin
verdiskaping, samt ivareta våre forpliktelser og utnytte
mulighetene i det internasjonale forskningssamarbeidet, foreslås
det å styrke bevilgningen til bedriftsrettet brukerstyrt
forskning i Forskningsrådet.
På denne bakgrunn foreslås
det å øke bevilgningen under kap. 920 Norges forskningsråd post
50 Tilskudd med 20,0 mill. kroner, fra 799,0 til 819,0 mill. kroner på statsbudsjettet
2002.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet slutter seg til
Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
920 | | Norges forskningsråd | |
| 50 | Tilskudd, forhøyes
med | 20 000 000 |
| | fra kr 799 000 000 til
kr 819 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser at Regjeringen i Revidert
nasjonalbudsjett for 2002 har foreslått å øke
bevilgningen til Norges Forskningsråd med 20,0 millioner
kroner. Disse medlemmer viser videre til budsjettavtalen
med Fremskrittspartiet, omtalt under kap. 1.2, om subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 med de endringer som følger av avtalen. På bakgrunn
av behovet for omprioriteringer på budsjettet går disse medlemmer inn
for en reduksjon i bevilgningen med 20,0 mill. kroner. Disse
medlemmer støtter derfor ikke Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til målsettingen om å trappe opp norsk forskningsinnsats
til minst gjennomsnittlig OECD-nivå innen 2005. Dette innebærer
at både offentlig og privat finansiering må styrkes. Disse
medlemmer finner det derfor oppsiktsvekkende at Regjeringen
i statsbudsjettet for 2002 kuttet 225 mill. kroner i bevilgningene
til forskning, og at det blir ytterligere kutt på 23 mill.
kroner i forbindelse med budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet i Revidert nasjonalbudsjett 2002. Disse
medlemmer er spesielt bekymret for at kuttet i næringslivsforskningen også kan
redusere næringslivets vilje til å satse på forskning. Disse
medlemmer går derfor imot alle kuttene på forskning
som er foreslått fra avtalepartnerne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil peke på de føringer
som er gitt om tilføring av offentlig kapital til selskapet
Protevs as i Bergen i forbindelse med budsjettbehandlingen for 2002. Flertallet viser
også til føringer som er gitt fra Regjeringen
når det gjelder kap. 920 Norges Forskningsråd. Flertallet forutsetter
at det innenfor eksisterende budsjett i samarbeid mellom involverte
departementer og institusjoner finnes en løsning som sikrer
at selskapet Protevs as får sin avtalte tilførsel
av kapital fra det offentlige i 2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen foreslår 20 mill. kroner til FoU - nyskapning
med vekt på marin verdiskapning
- styret til bedriftsrettet brukerstyrt forskning.
Disse medlemmer foreslår
ytterligere 10 mill. kroner til bruk på samme område,
men som øremerkes randonselskapet Protevs AS som er tilknyttet
UiB og er et selskap for marin oppdragsforskning.
Disse medlemmer viser til at
det i budsjettdebatten fra Regjeringen ved fiskeriministeren ble
lovet penger til etablering av selskapet. Dette er ikke fulgt opp. Disse
medlemmer peker på at selskapet nå må få tilført
den delen av kapitalen som skal komme fra UiB; nemlig 10 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
det ble gitt en meget klar uttalelse fra statsråden under
budsjettbehandlingen etter flere spørsmål fra
komiteens medlemmer; der svaret var: "det skulle ikke stå på penger"!
Disse medlemmer konstaterer at
dette ikke er fulgt opp av Regjeringen.
Selskapet er nå etablert for å selge
anvendt forskning inn til marine sektor; og har alt oppdrag fra
internasjonale kunder, men mangler den selskapskapitalen som var
forutsatt fra UiB.
Disse medlemmer vil peke på de
føringer som er gitt om tilføring av offentlig
kapital til selskapet Protevs AS i forbindelse med budsjettbehandlingen
2002.
Disse medlemmer viser også til
de føringer som er gitt i forslaget fra Regjeringen om
kap. 920 Norges Forskningsråd.
Disse medlemmer forutsetter at
det i samarbeid mellom involverte departementer og institusjoner innenfor
rammen av eksisterende budsjett finnes en løsning som sikrer
at selskapet Protevs AS får sin avtalte tilførsel
av kapital fra det offentlige i 2002.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
10 mill. kroner på post 50 tilskudd som øremerkes
selskapskapital i Protevs AS.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
920 | | Norges forskningsråd | |
| 50 | Tilskudd, forhøyes
med | 30 000 000 |
| | fra kr 799 000 000 til
kr 829 000 000" | |
Disse medlemmer viser til at
budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene, omtalt
under kap. 1.2, er en subsidiær avtale fra Fremskrittspartiets
side.
Disse medlemmer vil derfor subsidiært
støtte bevilgningsforslaget fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Nærings- og handelsdepartementet fikk
ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 84 og Innst. S. nr. 325
for 2000-2001 Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
2001 fullmakt til å selge statens aksjepost på 81
pst. i Norsk Medisinaldepot ASA (NMD). Selskapet ble solgt til det
tyske legemiddelkonsernet GEHE AG. Kjøpesummen ble beregnet
til 468,3 mill. kroner og bevilget under kap. 3900 Nærings-
og handelsdepartementet post 90 Sal av aksjar ved Stortingsvedtak
6. desember 2001, jf. St.prp. nr. 15 og Innst. S. nr. 36 (2001-2002)
Om endringar av løyvingar på statsbudsjettet 2001
under Nærings- og handelsdepartementet, der det også er
redegjort for salget. Tilsvarende beløp er inntektsført
i statsregnskapet for 2001.
Med henvisning til bestemmelser i den inngåtte aksjekjøpsavtalen
framla GEHE AG i januar 2002 krav overfor departementet om en nedjustering
av kjøpesummen med 61,6 mill. kroner. Kravet knyttet seg
til usikrede pensjonsforpliktelser i NMD. Med bistand fra advokatfirmaet
Schjødt har Nærings- og handelsdepartementet nå kommet
til enighet med GEHE AG om at nedjusteringen av kjøpesummen
skal utgjøre 42 mill. kroner. I beløpet er det
inkludert renter fram til utbetalingstidspunktet. Reduksjonen i
forhold til GEHEs krav skyldes at det er tatt hensyn til skattemessige
virkninger av pensjonsforpliktelsene, samt endrede beregningstekniske
forutsetninger. På denne bakgrunn foreslås det
bevilget 42 mill. kroner under kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap,
ny post 91 Tilbakeføring av salgsinntekt på statsbudsjettet
for 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Regjeringen foreslår at det settes
i gang en prosess for å tilpasse størrelsen på og
sammensetningen av Statens nærings- og distriktsutviklingsfonds
(SNDs) organisasjon ut fra nye rammer og endrede oppgaver på grunnlag
av Stortingets bevilgningsvedtak for SNDs ordninger for 2002. Regjeringen
mener det vil være nødvendig at SND reduserer
sin organisasjon med om lag 20 pst, dvs. med i størrelsesorden
100 årsverk. SND har i dag i overkant av 520 ansatte.
Det vil bli lagt til grunn at ulike personalpolitiske
tiltak kan settes i verk så raskt som mulig etter Stortingets behandling
av denne proposisjonen om endringer på statsbudsjettet
for 2002. Med denne tidsplanen antas at ny organisasjon vil kunne
være på plass ca. 1. april 2003.
Nedbemanningen vil i prinsippet skje innenfor
de samme personalpolitiske rammene som ble lagt til grunn for omstillingsarbeidet
ved integreringen av Statens landbruksbank (SLB) og deler av Fylkesmannens landbruksavdeling (FMLA)
i SND i 2000, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 for 1999-2000 Om
overføring av oppgaver til SND med mer. Tiltak som da ble
satt inn, var en ordning med sluttvederlag (tilsvarende inntil ni måneders
lønn i tillegg til lønn i oppsigelsestiden, maksimalt
12 måneder), førtidspensjon (i aldersrommet 60-62 år),
avtalefestet pensjon (over 62 år), støtte til
etablering, fleksible permisjonsordninger og oppsigelser. Førtidspensjon
vil først bli tilbudt etter at det er vurdert andre løsninger
som kan motivere arbeidstakere til å fortsette i arbeid.
I omstillingsprosessen vil det også påløpe
kostnader knyttet til frikjøp av leielokaler.
Kostnadene knyttet til en reduksjon av 100 årsverk
er beregnet til 70 mill. kroner. Administrasjonsutgiftene til SND vil
bli redusert etter at den nye organisasjonen er implementert i 2003.
I omstillingsprosessen vil det være en nær sammenheng
mellom bortfall av aktiviteter og framtidig bortfall av kostnader.
Det betyr at både de selvfinansierte ordningene (lavrisikolåne-
og risikolåneordningene) og tilskuddsordninger finansiert
ved administrasjonstilskudd må stå som kostnadsbærer
for nedbemanningen. På den bakgrunn foreslås følgende bevilgningsopplegg
på statsbudsjettene for 2002 og 2003:
– SNDs administrasjonstilskudd,
kap. 2420 post 70 Administrasjon, skal dekke de direkte utgiftene
for ordninger som ikke har tilstrekkelig store inntekter til å dekke
egne administrasjonsutgifter. Omstillingskostnader knyttet til redusert
aktivitet under tilskuddsordninger som dekkes av administrasjonstilskuddet
er beregnet til 25 mill. kroner og foreslås gitt ved en
tilleggsbevilgning i 2002.
– Omstillingskostnader knyttet
til lavrisikolåneordningen dekkes over ordningens overskudd
i 2002, kap. 5620 post 83 Utbytte, grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen.
Omstillingskostnader knyttet til redusert aktivitet over lavrisikolåneordningen
er beregnet til 30 mill. kroner. Utbytte for regnskapsåret
2002 utbetales i 2003. Inndekning av omstillingskostnader fra utbytte
over kap. 5620 post 83 Utbytte, grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen,
vil på den bakgrunn bli fremmet i forbindelse med statsbudsjettet
2003.
– Omstillingskostnader under risikolåneordningen dekkes
ved at inntektsbevilgningen under kap. 5620 post 85 Rentemargin,
risikolåneordningen settes ned, eventuelt at det gis en
tilleggsbevilgning på utgiftssiden. Omstillingskostnader
knyttet til redusert aktivitet under risikolåneordningen
er beregnet til 15 mill. kroner. Inntekter for regnskapsåret
2002 innbetales i 2003. Inndekning av omstillingskostnadene knyttet
til risikolåneordningen vil på den bakgrunn bli
fremmet i forbindelse med statsbudsjettet 2003.
– På denne bakgrunn fremmes
det forslag om å øke bevilgningen under kap. 2420
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond post 70 Administrasjon, med
25 mill. kroner, fra 185,5 mill. kroner til 210,5 mill. kroner på statsbudsjettet
for 2002.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, tar dette til etterretning. Flertallet slutter
seg til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 2420 post 70 med 25 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstrepartigår
imot de endringer som flertallet har gjort i SNDs oppgaver og rammer.
I en situasjon hvor det konkurranseutsatte næringslivet
er sterkt presset på grunn av en altfor høy rente
og en betydelig styrking av kronekursen, er det beklagelig at regjeringen
vil redusere det viktige næringspolitiske virkemiddel SND representerer
for å utvikle nye arbeidsplasser og øke verdiskapningen. Dette
vil ikke minst svekke mulighetene for å utvikle nye arbeidsplasser
i distriktene, noe som er et av de viktigste tiltakene for å motvirke økt
fraflytting i distriktene.
Disse medlemmersforeslår å styrke
SNDs programvirksomheter og øke rammene for lavrisikolåneordningen,
og går derfor imot å nedbemanne SNDs organisasjon,
slik Regjeringen foreslår.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn stemme imot forslaget om å bevilge 25 mill. kroner
på kap. 2420 post 70 som skal benyttes til nedbemanningstiltak.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2420 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 5320 og 5620) | |
| 70 | Administrasjon, kan overføres, nedsettes med
| 30 000 000 |
| | fra kr 185 500 000 til
kr 155 500 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet er uenig i at administrasjonen i SND skal
bygges ned slik Regjeringen legger opp til. Disse medlemmer vil
vise til at SND-meldingen ble behandlet for 1 år tilbake,
og at det ikke var et flertall i Stortinget for en omlegging av
virkemiddelapparatet og en drastisk nedbygging av den administrasjon som
inntil nylig har vært under oppbygging. Disse medlemmer mener
det er sløsing med offentlige midler å bruke 80
mill. kroner på en nedbemanning av 100 årsverk
i et virkemiddelapparat som har blitt tillagt stadig flere oppgaver
den senere tid. Disse medlemmer vil minne om at både
Landbruksbanken og Fiskarbanken er blitt innlemmet i SND de senere år. Disse
medlemmer mener det er uakseptabelt å starte en
slik nedbemanning på basis av de ideer for omlegging av
virkemiddelbruken som ligger i et høringsbrev om endring
i virkemiddelbruken hvis innhold er ukjent for Stortinget. En slik
framgangsmåte tyder på at omleggingene skal gjennomføres
uavhengig av hva høringsresultatene blir. Disse
medlemmer vil stemme imot Regjeringens forslag under kap. 2420
post 70.
Det er opprettet et tapsfond for lån og
garantier innvilget i budsjetterminen knyttet til en landsdekkende risikolåneordning og
en landsdekkende garantiordning. Ordningene forvaltes av SND.
Forslaget om bevilgning under post 72 Tilskudd
til dekning av tap på risikolån må sees
i sammenheng med tidligere tapsfondsbevilgninger under kap. 2420
post 51. Risikolån skal delfinansiere samfunnsøkonomiske lønnsomme
prosjekter innenfor utbygging, modernisering, omstilling, utvikling
eller nyetablering. Målsettingen med tapsfondsbevilgningen
er å gjøre SND i stand til å ta høy
risiko og dermed bidra til å realisere prosjekter som ellers
ikke ville blitt gjennomført. I og med at lånene
fungerer som toppfinansiering vil sikkerheten vanligvis være
liten.
SND skal kunne benytte 10 pst. av ubenyttede
tapsfondsmidler. Dersom SND får større tap enn
det som tidligere er blitt fastsatt i form av tapsfond, har det
vært slik at inntil 10 pst. av tapene dekkes av overskudd
på tapsfondet for andre tilsagnsårganger. Eventuelle
tap større enn 10 pst. er forutsatt dekket ved særskilte bevilgninger
over statsbudsjettet. På samme måte skal eventuelle
ubenyttede tapsfondsmidler ut over 10 pst. av tapsfondets størrelse
tilbakeføres til statskassa. For landsdekkende risikolån
er realiserte tap for årgangene 1996, 1997 og 1998 allerede
ved utgangen av 2001 overskredet med mer enn 10 pst. av tapsfondene.
Samlet bevilgningsbehov for disse årgangene er 57,95 mill. kroner.
Tilsvarende situasjon har en for årgangen 1998 av landsdekkende
garantier. Her er det behov for en bevilgning på 2,52 mill.
kroner. Dette gir et samlet bevilgningsbehov på 60,47 mill.
kroner.
Fra og med 2002 blir det etablert ett felles
tapsfond for den landsdekkende innovasjons-ordningen. Tapsfond for
lån og garantier gitt før 2002 og senere bevilgede
tapsfond blir integrerte i det felles nye tapsfondet. Tap som påløper
både på tidligere gitte og nye lån og garantier
skal fra og med 2002 belastes det nye felles tapsfondet. Den nye
ordningen innebærer at SND selv vil måtte dekke
samtlige tap, men vil samtidig kunne beholde ubenyttede tapsfondsmidler.
Det foreslås bevilget 60,47 mill. kroner
under kap. 2420 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond,
ny post 72 Tilskudd til dekning av tap på risikolån.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til forslag om å utvide lånerammen med 500 mill. kroner,
og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2420 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 5320 og 5620) | |
| 72 | (NY) Tilskudd til dekning
av tap på risikolån, bevilges med | 72 970 000" |
EFTAs kontrollorgan (ESA) har i brev til norske myndigheter
gjort rede for at de finner statsforetakslovens garantibestemmelser
konkurransevridende, og dermed i strid med EØS-avtalen.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har i brev av 1. mars 2002
gjort det klart at Regjeringen vil fremme forslag om opphevelse
av garantibestemmelsene i statsforetaksloven.
Fram til loven endres er det nødvendig å nøytralisere foretakenes
fordel av statsgarantien i loven. Regjeringen foreslår
derfor å innføre en foreløpig garantipremie
med virkning fra 1. juli 2002. Videre vil Regjeringen gå inn
for å omdanne Statkraft SF til statsaksjeselskap, og tar
sikte på at en omdanning kan skje med virkning fra 1. januar
2003. Det vises her til St.meld. nr. 22 (2001-2002) Et mindre og
bedre statlig eierskap. Ved en eventuell endring av statsforetaksloven
slik at garantibestemmelsene faller bort, eller ved en omdannelse av
Statkraft SF til statsaksjeselskap, vil det være nødvendig å gi
en statsgaranti i tilknytning til konkrete lån som er tatt
opp ved tidspunktet for lovendring eller omdanning. Bakgrunnen for
dette er at den norske stat må innestå for sine
indirekte forpliktelser overfor statsforetakenes fordringshavere.
Regjeringen legger til grunn at statsforetakene
må ha kontinuitet i sin forretningsmessige virksomhet,
hvor tilgang på lån er en helt grunnleggende forutsetning. Dette
innebærer at garantipremiene bør fastsettes slik at
de nøytraliserer foretakenes fordel av statsgarantien. Ved
beregningen av garantipremien har det blitt lagt vekt på internasjonale
indekser. På kort sikt foreslås det at det innføres
en garantipremie som innebærer et påslag på 0,6
pst. på eksisterende låneportefølje og
på nye lån med løpetid inntil 7 år.
På nye lån med løpetid over 7 år
foreslås det en garantipremie på 1 pst.
Regjeringen vil komme tilbake med forslag om utformingen
av garantier og garantipremier som vil måtte gjelde fra
1. januar 2003 for lån som er opptatt på basis
av statsforetakslovens gjeldende garantibestemmelser.
Ut fra eksisterende låneportefølje
og forventet lånevekst i inneværende år
er proveny-inntektene fra innføring av garantiprovisjon for
2. halvår 2002 anslått til 100 mill. kroner. På denne
bakgrunn foreslås det bevilget 100 mill. kroner under kap.
3961 Statsforetak under NHD, ny post 70 Garantiprovisjon, Statkraft SF, på statsbudsjettet
2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgninger til Statens nærings- og
distriktsutviklingsfonds (SNDs) utviklingstilskudd overføres
i budsjetterminen til en særskilt opprettet konto i Norges Bank.
Samtidig med at midler overføres til kontoen, belastes
SNDs utgiftskapittel 2420 post 50 i statsregnskapet. Opplegget er
basert på at den del av bevilgningen for ett år
som ikke er bundet opp i tilsagn ved utgangen av året,
skal tilbakeføres til statskassa påfølgende år
når endelig tilsagnsoversikt foreligger. Likeledes skal
de tilsagn om tilskudd som ikke er utbetalt innen utgangen av det
tredje året etter at tilsagnet er gitt, annulleres og midlene
tilbakeføres til statskassa.
Det er budsjettert med en tilbakeføring
på 5 mill. kroner i 2002. Den faktiske tilbake-føringen
ble 9,2 mill. kroner, dvs. 4,2 mill. kroner høyere enn
budsjettert. Inntektsbevilgningen foreslås dermed økt
med 4,2 mill. kroner, fra 5,0 mill. kroner til 9,2 mill. kroner
på statsbudsjettet for 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningene til tapsfond for SNDs landsdekkende risikolåneordning og
garantiordning overføres i budsjetterminen til en særskilt
opprettet konto i Norges Bank. Samtidig med at midler overføres
til kontoen, belastes SNDs utgiftskapittel 2420 post 51 i statsregnskapet.
Opplegget er basert på at tapsfondsmidler som refererer
seg til den del av låne- og garantirammen som det ikke
er gitt tilsagn om ved utgangen av året, skal tilbakeføres
til statskassen det påfølgende år etter
at endelig oversikt over låne- og garantitilsagn foreligger. Endelig
oppgjør for tapsfondsmidler knyttet til annullerte låne-
og garantitilsagn ved utgangen av det tredje året etter
at tilsagnene er gitt, tilbakeføres til statskassa i samme
operasjon. Det er budsjettert med en tilbakeføring på 5,0
mill. kroner i 2002. Den faktiske tilbake-føringen ble
11,0 mill. kroner, dvs. 6,0 mill. kroner høyere enn budsjettert.
Bevilgningen foreslås økt med 6,0 mill. kroner,
fra 5,0 mill. kroner til 11,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Ved opprettelse av SND ble det forutsatt at
fondets låneordninger skulle finansieres ved innlån
fra statskassa. SND kan foreta innlån til valgfri løpetid
og en rentesats som tilsvarer rente på statspapir med tilsvarende
løpetid. SND betaler en låneprovisjon på 0,4
pst. p.a. for innlånene fra statskassa som benyttes til å finansiere
utlånene under grunnfinansierings- og lavrisikolåneordningen.
Provisjon beregnes og innbetales etter utgangen av året.
Det er budsjettert med 38,75 mill. kroner i
låneprovisjon for innlån opptatt i 2001, mens
den endelige provisjonen ble 43,4 mill. kroner. Bevilgningen foreslås på denne
bakgrunn økt med 4,65 mill. kroner fra 38,75 mill. kroner
til 43,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til omtale av forslag om innføring
av garantipremie på statsforetakenes låneopptak
under kap. 3961 Statsforetak under NHD post 70 (ny) Garantiprovisjon,
Statkraft SF.
SIVA forutsettes å foreta sine låneopptak
i statskassen. På disse lånene betales det etterskuddsvis
en låneprovisjon på 0,4 pst. Det legges samme
garantiprovisjon til grunn for SIVA som for Statkraft. Ut fra eksisterende
låneportefølje og forventet lånevekst
i inneværende år er provenyinntektene fra innføring
av garantiprovisjon for 2. halvår 2002 anslått
til 2 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås
det bevilget 2,0 mill. kroner under kap. 5326 SIVA, ny post 72 Garantiprovisjon på statsbudsjettet
for 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) er utbyttet budsjettert
med 28,75 mill. kroner. Årsresultatet for ordningene for 2001
tilsier at utbyttet kan økes med 10,35 mill. kroner. Utbyttet
tilsvarer grunnkapitalen multiplisert med statens gjennomsnittlige
innlånsrente i løpet av året. Innlånsrenten
beregnes på bakgrunn av renten på 5-års statsobligasjoner.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen på statsbudsjettet
2002 økt med 10,35 mill. kroner, fra 28,75 til 39,1 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det er budsjettert med et utbytte fra 2001 på 90
mill. kroner med utbetaling i 2002. Utbyttet er fastsatt til 75 pst.
av årsresultatet, begrenset oppad til grunnkapitalen multiplisert
med statens gjennomsnittlige innlånsrente i løpet
av året. Innlånsrenten beregnes på bakgrunn
av renten på 5-års statsobligasjoner. SND Invest
AS hadde et negativt årsresultat på 79,4 mill.
kroner i 2001. Det er således ikke grunnlag for utbetaling
av utbytte i 2002. Bevilgningen foreslås derfor redusert med
90 mill. kroner til 0 på statsbudsjettet for 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det er budsjettert med en netto rentemargin
for SNDs risikolåneordning på 5 mill. kroner for
2002. Regnskapet for 2001 viser at det bare vil bli tilbakeført 2,9
mill. kroner. På dette grunnlag foreslås bevilgningen
for 2002 redusert med 2,1 mill. kroner, fra 5,0 mill. kroner til
2,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I saldert budsjett for 2002 er det ført
opp 5 86,5 mill. kroner i samlet aksjeutbytte fra selskap under
Nærings- og handelsdepartementets forvaltning. Etter de
opplysninger Nærings- og handelsdepartementet har fått
fra de aktuelle selskapene, kan det samlede utbytteanslaget for
regnskapsåret 2001, med utbetaling i 2002, økes med
1 44,5 mill. kroner til 6 31 mill. kroner. Av dette utgjør
950 mill. kroner økt utbytte fra Statkraft SF.
Øvrig økning skyldes økt
utbytte fra Norsk Hydro ASA, Telenor ASA og Statens Bankinvesteringsfond (DnB)
og utbytteinnbetalinger fra Arcus AS og Eksportfinans ASA. Dette
motvirkes i noen grad ved at det ikke utbetales utbytte fra SAS
AB og Cermaq ASA.
På dette grunnlag foreslås
inntektsbevilgningen under kap. 5656 Aksjer i selskaper under Nærings-
og handelsdepartementets forvaltning post 80 Utbytte, økt med
1 344,5 mill. kroner, fra 5 186,5 til 6 531 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
veldig skeptiske til at Regjeringen foreslår å øke
utbyttet i Statkraft med 950 mill. kroner. Det er forunderlig at
Stortinget et år ser behov for å tilføre
selskapet 6 mrd. kroner i egenkapital, og påfølgende år inndrar
betydelige beløp i utbytte. Dersom dette signaliserer fremtidig
utbytte politikk fra Regjeringen vil det underbygge den høyst
nødvendige forutsigbarhet som selskaper i konkurranseutsatte
næringer trenger. I tillegg er dette regelrett hvitvasking av
oljepenger og således et av mange eksempel på at
Handlingsregelen langt fra er en garantist for forsvarlig økonomisk
politikk.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5656 | | Aksjer i selskaper under
Nærings- og handelsdepartementets forvaltning
(jf. kap. 950) | |
| 80 | Utbytte, forhøyes
med | 394 400 000 |
| | fra kr 5 186 500 000 til
kr 5 581 000 000" | |
Disse medlemmer viser til at
budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene, omtalt
under kap. 1.2, er en subsidiær avtale fra Fremskrittspartiets
side.
Disse medlemmer vil derfor subsidiært
støtte bevilgningsforslaget fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti vil
peike på at Regjeringa sitt framlegg til auka utbytte frå Statkraft
SF må sjåast i samanheng med den omdanninga av
selskapet til aksjeselskap som det er gjort framlegg om i eigarskapsmeldinga. Desse
medlemene vil hevde at regjeringa Bondevik II fører
ein uviss utbyttepolitikk i forhold til Statkraft. Ein slik utbyttepolitikk
ville vorte sett på som uforsvarleg av dei fleste private,
konkurranseutsette verksemder. Desse medlemene vil
understreke at eit ekstraordinære utbytte av eit slikt omfang
som Regjeringa gjer framlegg om, vil vere eit grep som i andre runde
kan tvinge selskapet til å hente inn privat kapital.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5656 | | Aksjer i selskaper under
Nærings- og handelsdepartementets forvaltning
(jf. kap. 950) | |
| 80 | Utbytte, forhøyes
med | 1 044 500 000 |
| | fra kr 5 186 500 000 til
kr 6 231 000 000" | |
Statens Kantiner ble opprettet ved kgl.res.
2. april 1948 under navnet Forsvarets Kantiner og ble omdannet fra
forvaltningsbedrift til statsforetak 1. januar 1997. Det vises til
St. prp. nr. 61 og Innst. nr. 247 (1995-1996) Nye styrings- og organisasjonsformer
for Statens Kantiner og andre støttevirksomheter i Forsvaret.
Opprettelsen av Statens Kantiner som statsforetak var
i sin tid nødvendig for å oppnå målet
om tilfredsstillende og likt kantinetilbud i hele Forsvaret. Situasjonen
er ikke lenger slik. I dag er markedet mer utviklet og
det sektorpolitiske behovet for slike tjenester kan ivaretas gjennom
avtaler med flere leverandører.
Dokument nr. 8:53 (1999-2000) Om omgjøring
av Statens Kantiner til aksjeselskap og etterfølgende privatisering,
ble behandlet av Stortinget 16. november 2000. Forslaget ble kun
delvis vedtatt ved at det ikke ble gitt fullmakt til å selge
statens aksjer.
Grødegaard AS ble stiftet 17. januar
2001. Forvaltningen av aksjene i Grødegaard AS ble overført
fra Forsvarsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet
med virkning fra 1. januar 2001. Selskapet konkurrerer om drift
av kantiner i offentlig og privat virksomhet. Forsvaret er bedriftens
viktigste marked.
Selskapet hadde i 2000 driftsinntekter på 362
mill. kroner og en bemanning på 700. Virksomheten omfatter
forretningsområdene personal- restaurant/kantine, fritidskantine,
kiosk, hotell, forpleining, catering, samt butikksenter og kafeer.
I dag anses ikke sektorpolitiske hensyn å være
relevante for eierstyringen i Grødegaard AS. Regjeringen mener
på denne bakgrunn at staten kan selge seg helt ut av selskapet.
Det vil innenfor rammen av forretningsmessige vilkår bli
lagt vekt på å legge til rette for en god utvikling
for selskapet. Nærings- og handelsdepartementet viser for øvrig
til omtalen i St.meld. nr. 22 (2001-2002) Et mindre og bedre statlig
eierskap.
På denne bakgrunn foreslås
Nærings- og handelsdepartementet gitt fullmakt til å selge
alle statens aksjer i Grødegaard AS, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag V pkt. 8 under kapittel
22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet registrerer forslaget om salg av Grødegaard
AS. Selskapet er en del av en lang rekke selskaper som Regjeringen
foreslår solgt, utvannet eller omdannet i den nylig fremlagte eierskapsmeldingen
(St.meld. nr. 22 (2001-2002) Et mindre og bedre statlig eierskap). Disse
medlemmer vil, på bakgrunn av at meldingen er til
behandling i komiteeen, holde fast ved at selskaper som er foreslått solgt
i eierskapsmeldingen behandles som en del av eierskapsmeldinga.
Subsidiært mener disse medlemmer at
Regjeringen i spesielt liten grad har funnet frem til overbevisende
argumentasjon for hvorfor privatisering er nødvendig, både
prinsipielt og for Grødegaard AS spesielt. Regjeringen
viser i sin argumentasjon til påstanden om at statlig eierskap "ikke
er godt nok", uten å kunne gi noen god dokumentasjon for
denne påstanden.
Disse medlemmene vil på denne
bakgrunn gå imot salget av Grødegaard AS.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) redegjorde Nærings-
og handelsdepartementet for planene om bygging av en tørrdokk
i Harstad, og at Regjeringen tok sikte på å komme
tilbake til Stortinget med forslag til oppfølging fra statens
side i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002. Det vises
for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 8 (2001-2002). Harstad
Skipsindustri A/S planlegger bygging av en større
tørrdokk i Harstad. Bedriften tar utgangspunkt i at prosjektet
dels vil være tjenlig for Forsvaret ved at det får
tilgang til en større dokk i landsdelen når de
nye fregattene blir levert og dels ved at bedriften ønsker å konkurrere
i markedet for større fartøyer.
I sin finansieringsplan for tørrdokkprosjektet
legger Harstad Skipsindustri A/S opp til at staten yter
et tilskudd på 100 mill. kroner av en nyinvestering på 140 mill.
kroner. Finansieringsplanen legger til grunn at den statlige medvirkningen
dekkes gjennom 91 mill. kroner fra Forsvaret og at 9 mill. kroner
gis som investeringstilskudd til den sivile delen av prosjektet.
Sjøforsvaret har i sin vedlikeholdsfilosofi
lagt opp til at arbeid, som på grunn av ekspertise eller
av sikkerhetsmessige årsaker ikke behøver å bli
utført på Haakonsvern, skal konkurranseutsettes.
Det betyr at Forsvaret ikke kan bindes opp til en avtale som forplikter til å gjennomføre
vedlikeholdet ved ett sivilt verft. Harstad Skipsindustri AS må derfor,
i likhet med andre verft, konkurrere om vedlikeholdskontraktene
på ellers like vilkår.
Forsvarsdepartementet har vurdert saken nøye
og kommet til at man i den nåværende budsjettsituasjon ikke
vil kunne prioritere tilskudd til Harstad Skipsindustri A/S
innenfor rammen av tilgjengelige investeringsmidler.
Støtte til verft som driver kommersiell
virksomhet er underlagt EØS-regelverket. I henhold til
"Forskrift om gjennomføring av EØS-avtalens bestemmelser
om støtte til skipsbyggingsindustrien", kan det ytes støtte til
skipsverft på bestemte vilkår. For verft i Troms fylke kan
det gis regional investeringsstøtte opptil 12,5 pst. Alle
slike støttetildelinger forutsetter forhåndsgodkjenning
av EFTAs overvåkningsorgan.
Regional investeringsstøtte bevilges
over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett kap. 2425 post 50
Bedrifts- og næringsutvikling i distriktene. Ordningen
forvaltes av Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND).
En vurdering av støtte til prosjektet må foretas
av SND på et selvstendig grunnlag, og må ses i
sammenheng med SNDs rammer og prioriteringer på dette området.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at Nærings- og handelsdepartementet
i St.prp. nr. 1 (2001-2002) redegjorde for planene om bygging av
tørrdokk i Harstad og at man tok sikte på å komme
tilbake til Stortinget med forslag til oppfølging fra statens
side i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Disse medlemmer viser til Budsjett-innst.
S. nr. 8 (2001-2002) hvor det heter:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, sier seg enig i at det
vil være tjenlig for Forsvaret av beredskapsmessige hensyn å ha
tilgang til en større dokk i Nord-Norge, og at både
den forsvarspolitiske situasjon og Norges behov for å overvåke
store havområder i nord, gjør det ønskelig
med denne type infrastruktur i Harstad.
Flertallet
ser også at det samtidig ligger til rette for å kunne
betjene andre større fartøyer her, noe som vil kunne
gi store positive ringvirkninger for den nordlige landsdel.
Flertallet
har merket seg at Næringsdepartementet og Forsvarsdepartementet har
nær dialog med Harstad Skipsindustri A/S for å avklare
ulike forhold vedrørende prosjektet, og flertallet ber
Regjeringen fremme forslag om oppfølging fra statens side
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett."
Disse medlemmer viser videre
til Regjeringspartiene og Fremskrittspartiets merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 8 (2001-2002):
"Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har merket seg at Regjeringen utfra den
nye forsvarspolitiske situasjon og Norges behov for å overvåke
store havområder i nordområdene, mener det er ønskelig å legge
til rette for en større tørrdokk i Nord-Norge.
Disse medlemmer ber Regjeringen arbeide for at Forsvarets behov
for denne typen infrastruktur ivaretas på en tilfredsstillende
måte. Disse medlemmer peker på at dette i budsjettproposisjonen
sees i sammenheng med Harstad Skipsindustri AS’ planer
om bygging av en større tørrdokk. Disse medlemmer
ber Regjeringen om å foreta en konkret vurdering av spørsmålet
om tørrdokk i Nord-Norge i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2002".
Disse medlemmer viser også til
Budsjett-innst. S. nr. 7 (2001-2002) hvor det heter:
"Komiteen har merket seg at Regjeringen tar sikte
på å komme tilbake til Stortinget med forslag
om oppfølging av tørrdokkprosjektet i Harstad,
og at dette trolig vil kunne skje med Revidert nasjonalbudsjett
våren 2002."
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i St.prp. nr. 63 (2001-2002) har "kommet til at man
i den nåværende budsjettsituasjon ikke vil kunne
prioritere tilskudd til Harstad Skipsindustri AS innenfor rammen av
tilgjengelige investeringsmidler".
Disse medlemmer mener det er
et klart behov for en beredskapsdokk i Nord-Norge.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet har foreslått en bevilgning på 4
mill. kroner i Revidert nasjonalbudsjett 2002 som skal brukes til å sluttføre
en prosjekt- og finansieringsplan for bygging av beredskapsdokk
i Harstad. Disse medlemmer mener Regjeringen må inngå i en
konstruktiv dialog med Harstad Skipsindustri AS for å komme
fram til en finansiell og juridisk løsning for realisering
av beredskapsdokken. Disse medlemmer mener Regjeringen
i Statsbudsjettet 2003 må legge fram en forpliktende plan
for statens finansielle bidrag til realisering av beredskapsdokken
i Harstad.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
900 | | Nærings- og handelsdepartementet
(jf. kap. 3900) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes
med | 4 000 000 |
| | fra kr 33 620 000 til kr
37 620 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ønsker å komme
tilbake til spørsmålet om forsvaret skal være
med på å delfinansiere tørrdokk i Harstad.
Forsvarets strategiske behov for kapasitet i denne regionen i åra
som kommer synes uavklart, særlig med bakgrunn i de omfattende
oppgavene det er å ta vare på våre havområder.
Disse medlemmer vil fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
i hvilken betydning bygging av en tørrdokk i Harstad vil
ha i forhold til Forsvarets behov når det gjelder kystvern,
og komme tilbake til Stortinget med en slik vurdering i forbindelse
med statsbudsjettet for 2003."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i behandlingen av St.prp. nr. 55 (2001-2002),
Gjennomføringsproposisjonen 2002-2005, går inn
for at det bygges tørrdokki
Harstad i samarbeid med Harstad skipsindustri A/S. Dette medlem prioriterer
tørrdokken i Harstad høyt og har satt av de nødvendige
midler til å realisere prosjektet i løpet av perioden
2002-2005.
Stortinget har gitt Regjeringen fullmakt til
salg av SND Invest AS. Regjeringen har besluttet å overføre eierskapet
av SND Invest AS fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond til
Nærings- og handelsdepartementet. Departementet vil forestå salget
av SND Invest AS. Ved vurderingen av salget vil Regjeringen legge vekt
på å ivareta statens verdier på en best
mulig måte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet vil vise til at Høyre og Fremskrittspartiet
var de eneste som gikk inn for salg av SND Invest da Stortinget for
1 år siden behandlet SND-meldingen. I Innst. S. nr. 305
(2000-2001) uttalte de andre partier:
"Flertallet har notert seg at det i evalueringen
av SND framgår at SND Invest har bidratt til å styrke
det norske markedet for risikovillig kapital. SND Invest har vært
med på å endre den måten kapitalmarkedet
i Norge fungerer på, og etter hvert også de private
investorenes risikoforståelse."
Dette medlem anser at salget
av SND Invest er basert på utelukkende en ideologisk begrunnelse. Dette
medlem anser det som positivt å beholde SND Invest
som i dag også fordi det fra selskapet utøves
et aktivt eierskap gjennom representasjon i styrene i de bedrifter
man har eierandeler i.