I saldert budsjett 2002 er det bevilget 35 mill.
kroner til nødvendige merkostnader i 2002 knyttet til flytting av
Kystdirektoratet til Ålesund. I tillegg ble det bevilget
30 mill. kroner i 2001, hvorav om lag 8,1 mill. kroner er overført
til 2002. Det vises for øvrig til omtale av flyttingen
av Kystdirektoratet både i St.prp. nr. 1 (2001-2002) for
Fiskeridepartementet og i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002).
Bevilgningen i 2002 var basert på en
ekstern konsekvensutredning fra 21. mars 2001. Reviderte anslag
fra Kystverket viser at det er behov for en tilleggsbevilgning på 11
mill. kroner i 2002, bl.a. til rekrutteringsbistand og stillingsannonser,
rettighetsbaserte kostnader for ansatte, arbeidsmarkedstiltak for
overtallige, kompetanseoverføring til nye ansatte i direktoratet
og arkivkostnader. Det legges til grunn at om lag 8-9 mill. kroner
i kostnader ved tilpasning av Kystdirektoratets nye lokaler i Ålesund
dekkes av huseier, og dekkes inn gjennom økt husleie for
lokalene.
På bakgrunn av dette fremmes det forslag
om at kap. 1062 Kystverket post 1 Driftsutgifter økes med
11 mill. kroner i 2002 til økte nødvendige merkostnader
som følge av flyttingen av Kystdirektoratet til Ålesund.
Av dette er 0,8 mill. kroner kompensasjon for økt husleie
i Ålesund, som vil bli justert inn i budsjettet for 2003
og senere budsjettår. Fiskeridepartementet vil komme tilbake
til Stortinget med en nærmere redegjørelse for prosessen
rundt flytting av Kystdirektoratet i forbindelse med 2003-budsjettet.
I tillegg foreslås 7 mill. kroner overført fra
post 45, jf. omtale nedenfor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 1062
post 1 med i alt 18 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kystpartiet mener skipsfarten
må likestilles med tilsvarende næringer på land,
og er derfor imot at lostjenesten skal være brukerfinansiert. Dette
medlem mener at man bør utvide losplikten til å gjelde
alle skip som går i kystnære farvann og ikke har
skipsoffiserer med kjennskap til leia. Dette medlem mener
også at en gratis lostjeneste vil gi incitament til at
flere skip benytter seg av lostjenesten med de fordeler dette kan
ha for andre skip og for den allmene sikkerheten langs kysten.
Dette medlem mener også at
det er uheldig at det skjer merforbruk innenfor statsforvaltninga,
men registrerer her at det er vanskelig å beregne inntektene til
lostjenesten i forhold til varierende bruk av den pliktige lostjenesten.
Dette medlem er redd at en brukerfinansiert
inndekning av tidligere års merforbruk vil påføre
norsk skipsfart nye konkurranseulemper i forhold til utenlandske
konkurrenter, i og med at mange utenlandske fartøyer er
unntatt fra losplikten. Dette medlem er også skeptisk
til en tanke om at dagens brukere av lostjenesten skal betale såpass
høyere avgifter på grunn av dårlig budsjettering
i tidligere år.
Dette medlem er derfor uenig
i prinsippet om at det negative avviket på 27,79 mill.
kroner skal dekkes inn i 2002 og 2003 gjennom en økning
av losgebyret i disse årene.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1062 | | Kystverket (jf. kap. 4062) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 27 790 000 |
| | fra kr 693 320 000 til
kr 721 110 000" | |
Kystverket benytter fra og med 1. januar 2002
regnskapsprinsippet i sitt internregnskap. Anskaffelser over 200
000 kroner (med noen unntak) aktiveres i balansen. For å få en
best mulig sammenheng mellom Kystverkets internregnskap og statsbudsjettet/bevilgningsregnskapet,
er det lagt opp til at anskaffelser som aktiveres i Kystverkets
internregnskap budsjetteres i statsbudsjettet og posteres i bevilgningsregnskapet
på kap. 1062 post 45, mens øvrige driftskostnader
og anskaffelser under 200 000 kroner budsjetteres og posteres på kap.
1062 post 1.
I forbindelse med vurderingen av fordelingen
av statsbudsjettet for 2002 mellom kap. 1062 postene 1 og 45 ble
7 mill. kroner som skulle vært lagt på 1-posten ved
en inkurie plassert på 45-posten.
Det fremmes forslag om at kap. 1062 Kystverket post
45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold reduseres
med 7 mill. kroner mot en tilsvarende økning av kap. 1062
Kystverket post 1 Driftsutgifter.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1062 post 45.
Lostjenesten finansieres gjennom losgebyrene,
jf. forskrift av 23. desember 1994 nr. 1128 om losberedskapsgebyr
og losingsgebyr. Lostjenestens utgifter, som omfatter lønns-
og driftsutgifter i lostjenesten samt investeringer og vedlikehold
av losbåter og materiell, har inntil 2001 vært
budsjettert over kap. 1066 Lostjenesten postene 1 Driftsutgifter
og 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold. Losgebyrene,
som omfatter losingsgebyr og losberedskapsgebyr, var inntil 2001
budsjettert over kap. 4066 post 1 Losgebyr. Losgebyrene er forutsatt å skulle
dekke alle utgiftene under kap. 1066 Lostjenesten. Fra 2002 er utgiftene
og inntektene budsjettert over Kystverkets nye kapittel 1062.
I statsregnskapet for 2001 ble det under kap.
1066 post 1 Driftsutgifter et uhjemlet merforbruk på 10,33 mill.
kroner, noe som utgjør om lag 2,9 pst. av bevilgningen
på posten. I tillegg ble det en mindreinntekt på kap.
4066 post 1 Losgebyr på 17,46 mill. kroner. Samlet ble
det således et negativt uhjemlet avvik på 27,79 mill.
kroner i forhold til disponibel bevilgning.
Av mindreinntektene på kap. 4066 post
1 Losgebyr er om lag 9 mill. kroner knyttet til forskyvning i innbetalingen
av årsgebyrene. Disse inntektene er postert i regnskapet
for 2002. Forskyvningen skyldes at regnskapssystemet måtte
legges ned en periode ved utløpet av 2001 for å tilpasses
det nye økonomisystemet som ble innført med virkning
fra 2002. Sett i forhold til dette, er reell inntektssvikt om lag
8,5 mill. kroner. Til tross for en økning i gebyrsatsene
på 4 pst. i 2001, økte gebyrinntektene med kun
0,6 pst. Bakgrunnen for at endret trafikksammensetning gir så store
utslag, er at gebyrsatsene fastsettes ut i fra størrelsen
på fartøyene, og ikke ut fra den reelle kostnaden
knyttet til den enkelte losing. Dette fører til at de største
fartøyene betaler forholdsmessig mye høyere gebyrer
enn små fartøy. Når andelen av trafikken
knyttet til store fartøyer går ned, gir dette
en vesentlig nedgang i gebyrinntektene.
Fiskeridepartementet har sammen med Kystdirektoratet startet
en gjennomgang av gebyrstrukturen under Kystverket, herunder en
vurdering av losgebyrene. Dette er dels en oppfølging av
St.meld. nr. 47 (1998-1999) Om evaluering av losplikt- og losgebyrsystemene,
samt en oppfølging av St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal
transportplan 2002-2011 og St.meld. nr. 13 (2000-2001) Om organiseringen
av Kystverket, hvor det varsles at Fiskeridepartementet vil foreta
en gjennomgang av gebyrstrukturen. I Budsjett-innst. S. nr. 13 (2001-2002)
uttaler samferdselskomiteen at det har vært en vekst i
gebyrene de siste årene, og ber om at det vurderes tiltak
som reduserer kostnadsnivået uten at sikkerheten til sjøs
svekkes. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget på egnet
måte om dette. På denne bakgrunn vurderes det
nå en endring av regelverket, hvor man ser på muligheten
for å gjøre gebyrbelastningen mer kostnadsorientert
ved at den fordeles jevnere på de ulike fartøystørrelser.
Dette vil skape en mer robust gebyrstruktur, som ikke blir så sårbar
ved svingninger i trafikkmønsteret. Saken forventes sendt på høring
i løpet av 2002, og Fiskeridepartementet vil komme tilbake
til Stortinget med saken på egnet måte.
I forhold til kostnadsveksten i 2001 anser Fiskeridepartementet det
som uheldig at losvirksomheten ikke holder seg innenfor de disponible
budsjettrammer. Fiskeri-departementet har derfor bedt Kystdirektoratet om å iverksette
tiltak på kort og lang sikt for å dekke inn merutgiftene
og mindreinntektene fra 2001 samt å redusere utgiftssiden
i lostjenesten. Dette skal gjøres gjennom en mer effektiv
kostnadsstyring og rasjonaliseringstiltak. Tiltak som umiddelbart
er innført, er økt fokus på vedlikeholdsutgifter,
overtidsbruk, drivstoffutgifter og mulig salg av utfasede losbåter
som ikke lenger er i bruk. På noe lengre sikt vil blant
annet en sentralisering av losformidlingstjenesten bli vurdert. Fiskeridepartementet
vil følge den videre utvikling nøye, slik at gebyrbelastningen
for skipsfarten skjermes i størst mulig grad.
Fiskeridepartementet legger til grunn prinsippet
om 100 pst. brukerfinansiering av lostjenesten, og legger opp til
at det uhjemlede negative avviket på 27,79 mill. kroner
i 2001 skal dekkes inn i 2002 og 2003. Fiskeridepartementet vil
komme tilbake til Stortinget med de budsjettmessige konsekvensene
av inndekningen på egnet måte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kystpartiet, tar dette til orientering.
Komiteens medlem fra Kystpartiet mener også at
det er uheldig at det skjer merforbruk innenfor statsforvaltninga,
men registrerer her at det er vanskelig å beregne inntektene
til lostjenesten i forhold til varierende bruk av den pliktige lostjenesten. Dette medlem mener
skipsfarten må likestilles med tilsvarende næringer
på land, og er derfor i mot at lostjenesten skal være
brukerfinansiert. Dette medlem er redd at en brukerfinansiert
inndekning av tidligere års merforbruk vil påføre
norsk skipsfart nye konkurranseulemper i forhold til utenlandske
konkurrenter, i og med at mange utenlandske fartøyer er
unntatt fra losplikten. Dette medlem er også skeptisk
til en tanke om at dagens brukere av lostjenesten skal betale såpass høyere
avgifter på grunn av dårlig budsjettering i tidligere år. Dette
medlem er derfor uenig i prinsippet om at det negative avviket
på 27,79 mill. kroner skal dekkes inn i 2002 og 2003 gjennom
en økning av losgebyret i disse årene.
Dette medlem viser til framlegg
under kap. 1062 Kystverket.
I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-02) foreslo
Regjeringen å ikke bevilge midler over kap. 2415 post 74 Tilskudd
til næringsutvikling i marin sektor (nyskapingsprogrammet).
I Budsjett-innst. S. nr. 8 (2001-2002) uttalte næringskomiteen:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre
og Kristelig Folkeparti, har merket seg at det fra regjeringen Stoltenberg
ble foreslått å bevilge 30 mill. kroner over denne
posten for å prioritere prosjekter som bygger opp om de øvrige
satsingsområder i budsjettet, og hvor eksisterende virkemiddelapparat
ikke fullt ut dekker de utfordringer en voksende fiskeri- og havbruksnæring
står overfor. Flertallet har også merket seg at
regjeringen Bondevik II i sitt budsjett har foreslått å stryke
hele beløpet på denne posten i budsjettet, for å finne
inndekning for Regjeringens øvrige endringsforslag. Flertallet
finner det svært uheldig at den viktige satsingen som det
er nødvendig å gjøre i forhold til næringsutvikling i
marin sektor, på denne måten blir så betydelig
svekket. Flertallet viser til at næringsvirksomhet basert
på marint råstoff skal bidra til et betydelig
og økt tilskudd til verdiskaping i et nasjonaløkonomisk
perspektiv, og gjennom dette utgjøre en del av grunnfjellet
i norsk økonomi i fremtiden. Nyskaping og fleksibilitet
er en forutsetning for at den norske fiskeri- og havbruksnæringa
skal være konkurransedyktig også i fremtiden.
Flertallet mener ut fra dette at de betydelige kutt i tilskuddet
til næringsutvikling i marin sektor som regjeringen Bondevik
II går inn for, svekker denne muligheten. Komiteen ber
ut fra dette om at Regjeringen følger denne utviklingen
nøye og kommer tilbake til Stortinget med en vurdering
av situasjonen, og evt. også et forslag til bevilgning,
i Revidert nasjonalbudsjett for 2002."
I 2001 ble det bevilget 30 mill. kroner til
nyskapingsprogrammet over kap. 2415 post 74 Tilskudd til næringsutvikling i
marin sektor. Det ble utbetalt 10,16 mill. kroner over posten i
2001, mens 19,84 mill. kroner er overført til 2002. Hele
bevilgningen ble imidlertid disponert i 2001 gjennom tilsagn til
prosjekter. Det vil således ikke bli gitt tilsagn til nye
prosjekter i 2002.
Det vises for øvrig til den pågående
gjennomgangen av virkemiddelapparatet i regi av Nærings-
og handelsdepartementet. Regjeringen vil på bakgrunn av
denne gjennomgangen foreta en helhetlig vurdering av virkemiddelapparatet
i forbindelse med 2003-budsjettet, herunder eventuelle behov for
særlige ordninger knyttet til marin sektor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kystpartiet,
tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet mener
det er uheldig at Samarbeidsregjeringen i budsjettet for 2002 avviklet den
marine satsingen gjennom Nyskapingsprogrammet som innebar 30 mill.
kroner over Fiskeridepartementets budsjett. Disse medlemmer viser
til at konsekvensen av kuttet er dramatisk for det marine samarbeidsprosjektet
med Forskningsrådet, NUMARIO. Videre har kuttet rammet
den felles sterke satsingen på oppdrett av torsk. Den høyt
profilerte satsingen på havbeite av hummer og kamskjell
kommer ikke i gang. SND vil heller ikke kunne følge opp
den betydelige innsatsen på nødvendig teknologiutvikling
innen hvitfisk og pelagisk. Disse medlemmer vil peke på at
virkningen av dette kuttet for næringen forsterkes av de
omfattende nedskjæringene som Regjeringen samtidig foretok
i SND. SND har de siste årene brukt om lag 50 pst. av utlånsrammene og
om lag 20 pst. av tilskuddsrammene til ulike investerings- og utviklingstiltak
innen det marine området. Den foreslåtte reduksjon
av SNDs rammer har derfor store konsekvenser for SNDs evne til å følge
opp vekstmulighetene i denne sektoren.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen ikke har fulgt komiteens anbefaling om å komme
tilbake til Stortinget med en vurdering og eventuelt forslag om
ny bevilgning til Nyskapingsprogrammet.
Disse medlemmer understreker
at nye arter er svært risikofylt å utvikle, det
tar lang tid før den gir avkastning og det kreves derfor
politisk vilje til å prioritere utviklingsarbeid dersom
verdiskapingspotensialet som i næringen skal bli utløst.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til forslag under avsnitt
20.1 hvor disse medlemmer vil bevilge 15 mill. kroner
over kap. 2420 post 50.
Komiteens medlem fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til at Senterpartiet og Kystpartiet vil
prioritere satsing på nye arter gjennom Nyskapingsprogrammet. Disse
medlemmer viser til forslag under kapittel 20.1 i denne
innstillingen om å bevilge 30 mill. kroner over kap. 2415
post 74 Tilskudd til næringsutvikling i marin sektor (Nyskapingsprogrammet).