Som en følge av den gjennomførte
overføring av tidligere personale i Slottsforvaltningen
til Det Kongelige Hoff, er det foretatt nye beregninger når
det gjelder arbeidsgiverandel til Statens Pensjonskasse (SPK), feriepenger
og forsikringer. I tillegg er det behov for et styrket vedlikehold
ved Det Kongelige Slott, Bygdø Kongsgård og Oscarshall.
Posten foreslås økt med 9,2
mill. kroner til 83,25 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten foreslås økt med 2,0
mill. kroner til 4,5 mill. kroner. Forslaget må sees i
sammenheng med kronprinsparets overtakelse av Skaugum, og at staten
har ansvar for å holde tronarvingen med en bolig av tilfredsstillende
standard.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.prp. nr. 86 (2000-2001), ble det bevilget 8,7 mill. kroner. Tilskuddet
til avsetningen i 2001 ble beregnet på grunnlag av lønnsmassen
i det statlige tariffområdet pr. 1. oktober 2000. Beløpet
skal videreføres til 2002, og det fremmes derfor forslag
om tilleggsbevilgning på 8,7 mill. kroner under kap. 1503
post 70.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Stortinget har vedtatt at fylkeslegene og utdanningsdirektørene
skal inkluderes i fylkesmannsembetene fra 1. januar 2003, og at
de tre nåværende etatene blir én etat
fra samme tidspunkt. Økonomiske konsekvenser ved integreringen
av om lag 600 personer hos fylkeslegene og statens utdanningskontorer
til fylkesmannsembetene utgjør ca. 12 mill. kroner.
En slik inkludering innebærer bl.a.
at de administrative funksjonene i de tre embetene skal slås
sammen til én funksjon. Arbeidet med omorganiseringen er
planlagt gjennomført i løpet av inneværende år,
med sikte på at den nye etaten skal være operativ
fra årsskiftet.
En prosjektgruppe for integreringen (Inn-gruppa) har
satt ned fire faggrupper for å kartlegge problemstillingene,
gi forslag til løsninger og utarbeide kostnadsanslag for
løsningene. De berørte fagdepartementene og etatene
er med i gruppene. I faggruppe for personal er også de
tilsattes organisasjoner med.
Komiteen tar dette
til orientering.
1. Rydding og klargjøring
av arkiver for overføring/ avlevering
2. Innbinding av kopibøker
3. Innbinding av journaler
4. Utarbeiding av ny, felles arkivnøkkel
for fylkesmennene
5. Konverteringskostnader
6. Kompetanseutviklingstiltak
I forbindelse med integrasjonen på arkivområdet foreslås
det bevilget 5 mill. kroner for 2002.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteen viser når det
gjelder forslag til bevilgning under kap. 1510 post 1 til merknader
under avsnitt 16.4.5.
1. Standard kontorprogramvare
for alle virksomheter
2. Minstekrav til ytelse på PC-er
som benyttes til standardoppgaver
3. Integrasjon av de ulike ekstranettløsninger,
som samles med nødvendig funksjonalitet under fylkesmennenes
ekstranettløsning "Idun"
4. Utdanningskontorene og fylkeslegene deltar
i samarbeidet med felles web-publisering allerede fra april/ mai
2002, for å være fullt ut til stede fra 1. januar
2003.
De direkte kostnadene som kan forventes å påløpe
i forbindelse med integrasjonen på IKT-området
er ca. 5 mill. kroner under post 1.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteen viser når det
gjelder forslag til bevilgning under kap. 1510 post 1 til merknader
under avsnitt 16.4.5.
Som følge av integreringen er det ønskelig
med samlokalisering. Dette er aktuelt hos fylkesmannen i Nordland,
Telemark og Aust-Agder.
1. Hos fylkesmannen i
Nordland er ikke Statens utdanningskontor samlokalisert med de andre
etatene, men det legges opp til et makeskifte med Kartkontoret som
holder til i Statens hus.
2. I Telemark er engangskostnadene knyttet
til flytting av både fylkeslegen og utdanningskontoret, samt
til ombygging knyttet til husleieavtalen.
3. I Aust-Agder kan utdanningskontoret
flytte inn i Statens hus til høsten. Fylkeslegen forventes å kunne
gjøre dette ved årsskiftet 2002/ 2003.
Engangskostnader i forbindelse med samlokaliseringen
i disse tre fylkene er beregnet til 2 mill. kroner for 2002.
Det fremmes på grunnlag av dette forslag
om en økning av kap. 1510 Fylkesmannsembetene post 1 Driftsutgifter
med 12 mill. kroner.
Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteen viser når det
gjelder forslag til bevilgning under kap. 1510 post 1 til merknader
under avsnitt 16.4.5.
Standpunkttabell, avsnitt
16.4.5
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
1510 | 1 | Fylkesmannsembetene | | | | | | | |
| 1 | Arkiv | +5,000 | +5,000 | 0,000 | +5,000 | 0,000 | +5,000 | +5,000 |
| 2 | IKT | +5,000 | +5,000 | 0,000 | +5,000 | 0,000 | +5,000 | +5,000 |
| 3 | Samlokalisering i tre fylker | +2,000 | +2,000 | 0,000 | +2,000 | 0,000 | +2,000 | +2,000 |
| 4 | Ressurser til tilsyn med
barnevernsinstitusjoner | | | | | +33,480 | | |
| | Generell effektivisering | | | | -30,000 | | | |
| | Sum | +12,000 | +12,000 | 0,000 | -18,000 | +33,480 | +12,000 | +12,000 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 1510 post 1 med i alt 12 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at fylkeslegen og
utdanningsdirektøren skal inkluderes i fylkesmannsembete.
Dette bør gi innsparinger som kan dekke omstillingskostnadene.
Det samlede budsjettet er uten denne økningen på nesten
730 mill. kroner. Disse medlemmer går derfor
inn for å kutte 12 mill. kroner på kap. 1510 post
1. Disse medlemmer vil derfor stemme imot Regjeringens
forslag under kap. 1510 post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er betydelig rom for effektivisering av fylkesmannsembetene,
ikke minst ved å unngå dobbeltarbeid i forhold
til andre offentlige etater. Det er også rom for besparelser
og redusert byråkrati knyttet til Fylkesmannens landbruksavdeling. Disse
medlemmer foreslår derfor å redusere bevilgningene med
18 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1510 | | Fylkesmannsembetene (jf.
kap. 4510) | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes
med | 18 000 000 |
| | fra kr 728 465 000 til
kr 710 465 000" | |
Disse medlemmer viser til at
budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene, omtalt
under kap. 1.2, er en subsidiær avtale fra Fremskrittspartiets
side.
Disse medlemmer vil derfor subsidiært
støtte bevilgningsforslaget fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at fylkesmannsembetene har ansvaret for tilsynet med barneverninstitusjoner.
Manglende ressurser til tilsyn rammer de svakeste som kan bli utsatt
for ytterligere negative opplevelser.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1510 | | Fylkesmannsembetene (jf.
kap. 4510) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 33 480 000 |
| | fra kr 728 465 000 til
kr 761 945 000" | |
Statens forvaltningstjeneste fikk en forskyvning
av utgifter som var planlagt på driftsposten i 2001, til 2002.
Terminforskyvningen medførte at Forvaltningstjenesten ikke
fikk nyttiggjort seg merinntekter for ca. 8 mill. kroner. Dette
medfører at det er behov for gjenbevilgning av utgifter
knyttet til bl.a. forvaltningsnettsamarbeidet og telefontjeneste
for departementsfellesskapet. Det foreslås derfor en tilleggsbevilgning
på 8,0 mill. kroner.
Regjeringen ønsker å utvikle
felles løsninger for elektronisk arkiv- og saksbehandling
for departementene (Dep-sak). Kostnadene i 2002 utgjøres
av en del engangskostnader, som innkjøp av maskinvare og
nødvendig utstyr, samt ansettelse/ engasjement
av personer/ konsulenter til prosjektarbeidet og IT-arbeid.
Totale merutgifter i forbindelse med prosjektet
er for 2002 beregnet til 6,140 mill. kroner. Av dette foreslås 1,230
mill. kroner på post 1.
Til sammen foreslås det en økning
av bevilgningen under kap. 1522 post 1 med 9,230 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
16.5.1
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
1522 | 1 | Statens forvaltningstjeneste | | | | | | | |
| 1 | Terminforskyvning av inntekter | +8,000 | +8,000 | +8,000 | +8,000 | +8,000 | +8,000 | +8,000 |
| 2 | Elektronisk arkiv mv. | +1,230 | +1,230 | 0 | +1,230 | 0 | +1,230 | +1,230 |
| 3 | Kutt | | | | | | | |
| | Sum | +9,230 | +9,230 | +8,000 | +9,230 | +8,000 | +9,230 | +9,230 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 1522 post 1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti går imot Regjeringens
forslag til påplussing på kap. 1522 post 1 med
1,23 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1522 | | Statens forvaltningstjeneste (jf.
kap. 4522) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 8 000 000 |
| | fra kr 228 317 000 til
kr 236 317 000" | |
Norge forpliktet seg etter EØS-avtalen til å følge fastsatte
oversendelsesrutiner med bruk av elektroniske blanketter i kommunikasjonen
med EUs Publication Office. Kostnadene med å tilpasse Norsk
lysingsblads løsninger til disse kravene har vist seg å være større
enn anslått på budsjetteringstidspunktet. I tillegg er
portokostnadene blitt høyere.
Posten foreslås økt med 1,4
mill. kroner mot tilsvarende økning på inntektskapittel
4522 post 4.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1522 post 21.
Det foreslås en økning av
bevilgningen på post 45 på totalt 7,535 mill.
kroner. 2,625 mill. kroner skal dekke investeringer for å utbedre
kvalitetsproblemer ved departementenes felles internettportal, Odin,
gjennom ekstraordinær utskifting av enkelte deler av systemløsningene.
Videre foreslås en økning av posten på 4,910 mill.
kroner for å utvikle fellesløsninger for elektronisk arkiv-
og saksbehandlingssystem (jf. omtale under post 1).
Standpunkttabell, avsnitt
16.5.3
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill.
kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
1522 | 45 | | | | | | | | |
| 1 | ODIN | +2,625 | +2,625 | +2,625 | +2,625 | +2,625 | +2,625 | +2,625 |
| 2 | Elektronisk
arkiv mv. | +4,910 | +4,910 | 0 | +4,910 | 0 | +4,910 | +4,910 |
| | Sum | +7,535 | +7,535 | +2,625 | +7,535 | +2,625 | +7,535 | +7,535 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 1522 post 45.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti går imot Regjeringens
forslag til påplussingen til elektronisk arkiv på kap.
1522 post 45 med 4,91 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1522 | | Statens forvaltningstjeneste (jf.
kap. 4522) | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres,
forhøyes med | 2 625 000 |
| | fra kr 16 759 000 til kr
19 384 000" |
Inntektene til Norsk lysingsblad er knyttet
til abonnementer og annonser. For å delvis dekke økte
kostnader ved produksjonen av Norsk lysingsblad foreslås annonseprisene
satt opp med 11 pst., og prisen for firmameldinger satt opp med
5 pst. med virkning fra 1. juli 2002. Dette er antatt å gi
en inntektsøkning på 1,4 mill. kroner.
Kap. 4522 post 4 foreslås derfor økt
tilsvarende, jf. kap. 1522 post 21.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I saldert budsjett for 2002 er det lagt til
grunn et bevilgningsbehov på 26,156 mill. kroner. Oppdaterte regnskapstall
viser at det for 2001 er regnskapsført totalt 16,478 mill.
kroner under kap. 1541 post 1. Bakgrunnen for forskjellen i regnskapstall
for 2001 og budsjett 2002 er en ekstraordinær nedgang i
spesielle førtidspensjoner i NSB, som føres under
dette kapitlet. På bakgrunn av oppdaterte prognoser forventes
det en ytterligere nedgang i kostnadene under dette kapitlet i 2002.
Det foreslås derfor at bevilgningen
på kapittel 1541 post 1 justeres ned med 11,156 mill. kroner
i forhold til saldert budsjett for 2002, slik at total bevilgning
blir 15,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Prognosene for 2002 baserer seg blant annet
på tall fra 2001. Regnskapstallene fra 2001 viser en lavere
tilgang av nye pensjoner enn forventet. Ikke minst har økningen
av AFP-pensjoner vært lavere enn det som ble anslått
ved budsjetteringstidspunktet for 2002-budsjettet. De oppdaterte
prognosene viser at pensjonsutbetalingene i 2002 vil bli om lag
654 mill. kroner lavere enn lagt til grunn i St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Regjeringens forslag om å øke
toleransebeløpet under AFP-ordningen fra 4 000 til 15 000
kroner anslås på den annen side å medføre
5 mill. kroner i økte utbetalinger. Det vises til nærmere
omtale av forslaget under kap. 666. På grunnlag av ovenstående
foreslås bevilgningen under kap. 1542 post 1 redusert med 649,074
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til omtalen ovenfor av post 1. På grunnlag av
nye anslag, foreslås bevilgningen under post 70 redusert
med 7,883 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I vedtatt budsjett for 2002 er bevilgningen
på kap. 1544 post 90 på 1,5 mrd. kroner. Statsregnskapet
for 2001 viser at det er regnskapsført totalt 4,593 mrd.
kroner under kap. 1544 post 90.
I 2002 er det budsjettert med utbetaling av
ca. 13 200 nye lån. Det er forutsatt en gjennomsnittlig
utbetaling på 460 000 kroner pr. lån, noe som
gir en total økning av utlånsporteføljen
med 6,072 mrd. kroner. Samtidig forventes de totale avdrag og ekstraordinære
innfrielser å beløpe seg til ca. 1,8 mrd. kroner.
På bakgrunn av SPKs prognoser for 2002
foreslås det at kap. 1544 post 90 oppjusteres med 2,772
mrd. kroner, slik at det totale bevilgningsbehovet blir 4,272 mrd.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, ber Regjeringen i samarbeid med partene gjennomgå omfanget
og innholdet i boliglånsordningen, og vurdere en innstramming
i denne. Gjennomgangen må synliggjøre statens
kostnader med ordningen og fordeler som knytter seg til denne for
låntaker. I forbindelse med budsjettet for 2003 legges
det frem en orientering om dette. Endringer i lånerammen
kan komme i forbindelse med ordinære forhandlinger mellom
staten som arbeidsgiver og de statsansatte.
Medlemene i komiteen frå Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti vil peike på at det er
arbeidsgivar sin rett, både i offentleg og privat sektor, å tilby
sine tilsette gunstige låneordningar gjennom pensjonskasser.
Dette både for å kunne halde på, og kunne
rekruttere kvalifisert personale.
Som følge av forslaget om å øke
kap. 1544 Boliglån til statsansatte post 90 med 2,772 mrd.
kroner, forventes de totale renteinntektene under kapittel 5607
post 80 å øke med 90,09 mill. kroner, noe som
medfører en total bevilgning på 775,09 mill. kroner
i 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I saldert budsjett for 2002 er det lagt til
grunn en bevilgning på 54,288 mill. kroner. Regnskapet
for 2001 viser imidlertid at premieinntektene ble betydelig høyere
enn budsjettert. Årsaken til merinntektene i fjor er hovedsakelig
avtalen om yrkesskadeforsikring som Posten Norge BA inngikk med
SPK. På bakgrunn av at avtalen med Posten Norge BA er forlenget
med ett år, viser SPKs prognoser at bevilgningen på kap.
4546 bør oppjusteres med 26 mill. kroner i forhold til
saldert budsjett for 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2002
vedtok Stortinget å avvikle tilskuddsordningen på kap.
1560 fra og med 1. januar 2002. For å dekke etterslep fra 2001
ble det bevilget 25 mill. kroner. Denne bevilgningen er allerede
brukt til å dekke deler av innsendte krav. I tillegg foreligger
det ubetalte krav på 15,5 mill. kroner.
For å dekke de ubetalte kravene fra
2001 foreslås det en tilleggsbevilgning under kap. 1560
på 15,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2001-2002):
"Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at formålet med
pristilskudd er å jevne ut prisforskjeller mellom ulike
geografiske områder for de aktuelle varene.
Disse
medlemmer har merket seg at konkurransetilsynet har foreslått
noen mindre endringer i forskriften om særtilskudd til
Nord-Norge, og at dette er mindre korrigeringer for at forskriften
skal framstå mer helhetlig.
I St.prp. nr.
1 (2001-2002) foreligger et forslag som innebære en besparelse
på 60 mill. kroner der innsparingen betyr at fraktkostnadene
konsentreres til distrikter der kostnadene er høyest. Disse
medlemmer mener derfor det er beklagelig at regjeringen Bondevik,
også i denne saken, mangler perspektiver på distriktspolitikk i
sitt budsjettforslag St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1-4 (2001-2002),
når de nå foreslår å fjerne
både frakttilskuddsordningen for bensin og autodiesel og
særtilskuddet for Nord-Norge fra 1. januar 2002.
Disse
medlemmer mener dette er viktige tilskudd til oljeselskapene på bensin og
diesel, slik at de kan redusere frakttillegget ved salg, spesielt
i distriktene.
Disse medlemmer ser også verdien
av særtilskuddet for Nord-Norge, som gir reduserte priser
på blant annet en viktig matvare som frukt. Disse medlemmer
mener dette er god distriktspolitikk.
Disse medlemmer
viser til at totalrammen til AADs budsjett er kuttet med 95 mill.
kroner, og at det derfor er umulig å finne inndekning for
regjeringen Bondeviks kutt på pristilskuddet."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet vil øke kap. 1560
post 70 med 21,7 mill. kroner ut over Regjeringens forslag, for å gjeninnføre
fraktutjamningsordning for bensin og diesel fra og med andre halvår
2002.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1560 | | Pristilskudd | |
| 70 | Til regulering av forbrukerprisene,
forhøyes med | 37 200 000 |
| | fra kr 25 000 000 til kr
62 200 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil øke
kap. 1560 post 70 med 15,5 mill. kroner slik at pristilskuddet blir
gjeninnført fra og med andre halvår 2002.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1560 | | Pristilskudd | |
| 70 | Til regulering av forbrukerprisene,
forhøyes med | 31 000 000 |
| | fra kr 25 000 000 til kr
56 000 000" | |
Det vises til St.prp. nr. 48 (2001-2002) Nytt
operahus i Bjørvika, hvor det uttales følgende:
”Det er forutsatt at oppstart av prosjektet
skal skje umiddelbart etter Stortingets vedtak. De viktigste aktivitetene
i 2002 er detaljprosjektering, kontrahering av entreprenører
og forberedende arbeider på tomt. Det er viktig å ha
kontinuitet i prosjektet, slik at det ikke påføres
risiko for å miste opparbeidet kompetanse. Regjeringen
vil derfor komme tilbake til den budsjettmessige oppfølging
i Revidert nasjonalbudsjett for 2002.”
Det forutsettes at prosjektet videreføres
i henhold til omtalen i St.prp. nr. 48 (2001-2002).
Regjeringen foreslår en startbevilgning
på 35 mill. kroner for 2002, jf. bevilgningsreglementets § 9.
I den grad det er rom ved omdisponering innenfor kap. 1580 Bygg
utenfor husleieordningen, vil bevilgningsbehov utover 35 mill. kroner
bli dekket over dette kapittel.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag om å bevilge 35 mill. kroner under
ny post 30.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet går imot Regjeringens forslag om
bevilgning.
I statsbudsjettet for 2002 er det øremerket
5 mill. kroner til ferdigstilling av prosjekteringsarbeidene knyttet
til restaurering av Bygdø Kongsgård. Disse midlene
er bevilget over kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen post 32
Prosjektering av bygg. For å ha en mest mulig ensartet
budsjettmessig håndtering av utgiftene til de kongelige
eiendommene foreslås bevilgningen overført til
kap. 1581 Eiendommer til kongelige formål post 1 Driftsutgifter.
Bevilgningen under kap. 1580 post 32 foreslås
på denne bakgrunn satt ned med 5 mill. kroner til 111,274 mill.
kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
16.13.2
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill.
kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
1580 | | Bygg utenfor husleieordningen | | | | | | | |
| 32 | Prosjektering av bygg | -5,0 | -5,0 | -5,0 | -5,0 | -5,0 | -5,0 | -5,0 |
| 1 | Bygdø Kongsgård | | | | | | | |
| 2 | Trondheim fengsel | | | +5,0 | | | | |
| 3 | Odontologibygg
i Bergen | | | +4,0 | | +4,0 | | |
| | Sum | -5,0 | -5,0 | +4,0 | -5,0 | -1,0 | -5,0 | -5,0 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
forslaget til reduksjon i bevilgningen til Bygdøy Kongsgård,
men foreslår å øke bevilgningen til Trondheim
fengsel med 5 mill. kroner til startbevilgning til ny ressursavdeling,
og 4 mill. kroner til Odontologibygget i Bergen.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen har foreslått en bevilgning på 3
mill. kroner til å opprette brakker ved Trondheim fengsel. Disse medlemmer mener
at det er uheldig å sette i verk provisoriske planer, når
behovet tilsier at midlene bør benyttes til nye permanente
plasser i et nytt bygg. Disse medlemmer mener at
midlene bør omdisponeres, og brukes som startbevilgning
til ny ressursavdeling ved Trondheim fengsel. Disse medlemmer foreslår
i tillegg 2 mill. kroner slik at oppstartsbevilgningen til ressursavdelingen
blir totalt på 5 mill. kroner. Disse medlemmer mener
at en helseavdeling må bygges i tilknytning til det nye
bygget i henhold til planene. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1580 | | Bygg utenfor husleieordningen | |
| 32 | Prosjektering av bygg, kan overføres, forhøyes
med | 4 000 000 |
| | fra kr 116 274 000 til
kr 120 274 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti viser til merknad under avsnitt 4.11.2 og 4.11.13,
og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1580 | | Bygg utenfor husleieordningen | |
| 32 | Prosjektering av bygg, kan overføres, nedsettes med
| 1 000 000 |
| | fra kr 116 274 000 til
kr 115 274 000" | |
For å sikre en mer ensartet budsjettmessig
håndtering av de kongelige eiendommene, foreslås
det overført 5 mill. kroner fra kap. 1580 post 32, jf.
omtale under kap. 1580 post 32.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 1581 post 1 med 5 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2002 er det bevilget 165,69
mill. kroner til opprydding av forurenset grunn og infrastrukturinvesteringer
med mer på Fornebu.
I ettertid er det utarbeidet mer detaljerte
planer for gjennomføringen av infrastrukturprosjektet.
Dette har medført at usikkerheten og fremdriften i prosjektet
har blitt justert. Som en konsekvens av dette forventes det nå at
bevilgningsbehovet i 2002 vil bli om lag 40 mill. kroner lavere
enn opprinnelig lagt til grunn. Disse midlene vil etter planen bli
foreslått gjenbevilget i 2004.
Det foreslås på denne bakgrunn
at bevilgningen under kap. 1582 post 30 settes ned med 40 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Regjeringen foreslår at kravet til
Statsbyggs driftsresultat økes med 71,265 mill. kroner,
fra 54,548 mill. kroner i saldert budsjett til 125,813 mill. kroner.
Dette skyldes delvis at avskrivningene i 2002 nå forventes å bli
ca. 60 mill. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Dette vil medføre en tilsvarende reduksjon av inntektene
under kap. 5491 Avskrivninger på statens kapital i statens
forretningsdrift post 30 Avskrivninger.
Utover dette foreslås Statsbyggs driftsresultat økt med
ytterligere 11,265 mill. kroner til inndekning av merbehov andre
steder på statsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 2445 post 24.
I statsbudsjettet for 2002 ble det øremerket
3,5 mill. kroner til prosjektering av Villa Grande over Kap. 2445
post 32. Forprosjektet forventes ferdigstilt 3. kvartal 2002. For
at prosjektet skal få en optimal fremdrift foreslås
det bevilget ytterligere 3 mill. kroner i 2002, slik at nødvendig
detaljprosjektering kan igangsettes umiddelbart etter forprosjekt.
Dette muliggjør byggestart i 2003.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
bevilgningen under kap. 2445 post 30 økt med 3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I statsbudsjettet for 2002 er det avsatt 65
mill. kroner under kap. 2445 post 31 til videreføring av
byggeprosjekt for nytt underjordisk magasin ved Nasjonalbiblioteket,
avdeling Oslo. Videre ble det avsatt 3,5 mill. kroner under kap.
2445 post 32 til prosjektering av rehabiliteringsarbeider ved samme
eiendom. Regjeringen ønsker imidlertid nå å videreføre
prosjektet i regi av Entra Eiendom AS, jf. nærmere omtale
under kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål.
Bevilgningen under kap. 2445 post 31 foreslås
på denne bakgrunn satt ned med 65 mill. kroner, mens bevilgningen
på kap. 2445. post 32 på 3,5 mill. kroner foreslås
overført til kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål post
1 Driftsutgifter. Enkelte sider ved overdragelsen av eiendommen
er ikke avklart. Det tas derfor forbehold om å komme tilbake
til saken i nysalderingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 2445 post 31 med 65 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet viser til sine merknader om Nasjonalbiblioteket under
avsnitt 5.6.1 og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2445 | | Statsbygg | |
| 31 | Videreføring av
byggeprosjekter, forhøyes med | 65 000 000 |
| | fra kr 493 243 000 til
kr 558 243 000" | |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag
om å redusere bevilgningen under kap. 2445 post 32 med
3,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sin merknad under 4.11.2 der disse medlemmer går
inn for å øke bevilgningen til høgskolen i Østfold med
12 mill. kroner. Disse medlemmer vil også av
hensyn til det samlede budsjettopplegget redusere posten med 2 mill.
kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2445 | | Statsbygg (jf. kap. 5445) | |
| 32 | Prosjektering av bygg, kan overføres, forhøyes
med | 6 500 000 |
| | fra kr 78 944 000 til kr
85 444 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti viser til sine merknader til avsnitt 4.11,
og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2445 | | Statsbygg (jf. kap. 5445) | |
| 32 | Prosjektering av bygg, kan overføres, forhøyes
med | 23 000 000 |
| | fra kr 78 944 000 til kr
101 944 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til merknader under kap. 4.1,når
det gjelder bevilgning til høgskolene i Halden, Nesna og
Stavanger på 10 mill. kroner og fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2445 | | Statsbygg (jf. kap. 5445) | |
| 32 | Prosjektering av bygg, kan overføres, forhøyes
med | 13 000 000 |
| | fra kr 78 944 000 til kr
91 944 000" | |
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) ble
det forutsatt at nødvendige midler stilles til disposisjon
for kjøp av tomt og videre prosjektering i forbindelse
med Høgskolen i Bergen.
Statsbygg har på oppdrag fra Utdannings-
og forskningsdepartementet, og med forbehold om Stortingets godkjennelse,
forhandlet frem en avtale om kjøp av tomt på Kronstad
i Bergen. Det er lagt opp til at kjøpet finansieres ved
interne omdisponeringer, herunder salg av andre eiendommer. Kjøpesummen
forventes imidlertid å overstige Arbeids- og administrasjonsdepartementets
fullmakt til kjøp av eiendommer. Det foreslås
på denne bakgrunn gitt fullmakt til kjøp av eiendommen,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag, i forslag V pkt. 11 under kapittel
22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet finner det besynderlig at Staten skal ha
behov for å eie lokaler i Brussel i en situasjon der den
samme Regjering argumenterer sterkt for at statlige bygg i Norge
skal selges for senere å leies. Disse medlemmer er
skeptisk til begge disse strategier, og vil stemme mot forslag V
pkt. 12 under kapittel 22 Komiteens tilråding. Disse
medlemmer vil redusere Statsbyggs beholdning for kjøp
av eiendommer med samme beløp, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2445 | | Statsbygg (jf. kap. 5445) | |
| 49 | Kjøp av eiendommer, kan overføres, nedsettes med
| 110 000 000 |
| | fra kr 99 921 000 til kr
-10 079 000" | |
Statsbygg har på oppdrag fra Utenriksdepartementet utredet
kjøp av kontorbygget som den norske ambassaden og den faste
norske EU-delegasjonen i Brussel pr. i dag leier lokaler i. Bygget
er på 7 800 m2 , hvorav ambassaden
og EU-delegasjon leier ca. 4 600 m2.
Grunnet usikkerhet knyttet til fremtidige leieforhold, og
at bygget har en unik og sentral beliggenhet i forhold til EU- og
EFTA-institusjoner, foreslås bygget kjøpt. Kjøpesummen
forventes å bli i størrelsesorden 110 mill. kroner.
Det tas sikte på å finansiere kjøpet
av denne eiendommen innenfor eksisterende rammer, bl.a. ved salg
av eiendommer.
Et eventuelt kjøp vil overstige den
fullmaktsgrense Statsbygg har for kjøp av eiendommer. Det
foreslås på denne bakgrunn at det gis en særskilt
fullmakt til kjøp av eiendommen, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V pkt. 12 under
kapittel 22 Komiteens tilråding.
I budsjettet for 2002 er det lagt til grunn
en inntekt på denne posten på 13 mill. kroner
i form av overføringer fra Luftfartsverket ifm. opprydding
på Fornebu. I tillegg til dette mottar Statsbygg nå også refusjoner
fra Oslo kommune. Statsbygg har også inntekter fra salg av
utstyr og rensing av masser for oljeselskapene på Fornebu.
Det foreslås på denne bakgrunn
at bevilgningen under kap. 5446 post 2 forhøyes med 12
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I budsjettet for 2002 er det lagt til grunn
en salgsinntekt på 153,3 mill. kroner.
Statsbygg forventer nå at salgsinntektene
vil bli om lag 59 mill. kroner høyere. Merinntekten er
relatert til salg av områdene 5.1 og 7.3, samt Gate Gourmet
og Holtekilen. Det foreslås på denne bakgrunn
at bevilgningen under kap. 5446 post 40 forhøyes med 59
mill. kroner til 212,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2001-2002) er Regjeringen bedt
om å utrede muligheten for at Universitetet i Tromsø kan
overta Nordlysplanetariet.
Nordlysplanetariet blir i dag forvaltet av Statsbygg innenfor
husleieordningen. Bakgrunnen for å innføre husleieordningen
i staten var blant annet behovet for å sikre et verdibevarende
vedlikehold, samtidig som kostnadene ved statlig arealbruk skulle
synliggjøres og dermed sikre fornuftige prioriteringer
mht. arealbruk.
Det er derfor Regjeringens vurdering at dersom
Universitetet i Tromsø har behov for lokalene i Nordlysplanetariet,
bør det på lik linje med øvrige statsinstitusjoner
som leier lokaler av Statsbygg, betale en kostnadsdekkende husleie.
Dvs. at det vil være opp til Universitetet å prioritere
utgifter til leie av den aktuelle eiendommen, samtidig som husleien
vil sikre et verdibevarende vedlikehold av eiendommen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til omtale av Nordlysplanetariet i Tromsø i Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2001-2002) og St.prp. nr. 62 (2001-2002) Omprioriteringer og
tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet for 2002. Disse
medlemmer ser positivt på planene for etablering
av Nordnorsk Vitensenter, og viser særlig til effekten
et slikt senter kan ha for å bedre rekrutteringen av studenter
til realfagstudier. Disse medlemmer finner videre
at Nordlysplanetariet i Tromsø vil være godt egnet
til denne virksomheten og vil foreslå at eiendommen overtas
av Universitetet i Tromsø.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Nordlysobservatoriet i Tromsø overdras
vederlagsfritt til Universitetet i Tromsø fra Statsbygg".
Fra årsskiftet ble det innført
nytt regelverk for attføringsytelser. Sammen med innføring
av et nytt saksbehandlingssystem i Aetat har dette i en overgangsfase gitt
betydelig merarbeid i etaten. Dette har bl.a. slått ut i
forsinkede utbetalinger av ytelser. For å gi bedre og raskere
service til Aetats brukere foreslås en styrking av Aetat
med 15 mill. kroner mot tilsvarende nedsettelse av bevilgningen
under de ordinære arbeidsmarkedstiltakene. Det vises til
omtale under kap. 1591 Arbeidsmarkedstiltak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 1590
post 1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det er nødvendig med en aktiv innsats for å motvirke
arbeidsledigheten. Disse medlemmer viser til at det
er i dag flere tusen som står i kø for å få yrkesrettet
attføring og Aetat er i dag en flaskehals som følge
av Regjeringens budsjettkutt. Disse medlemmer legger
vekt på at en styrking av etaten vil bidra til at søkerne
kommer raskere ut i attføring.
Disse medlemmer mener at Aetat
spiller en sentral rolle for å utvikle et mer inkluderende
arbeidsliv samt å hindre økt ledighet.
Disse medlemmer foreslår å øke
kap. 1590 post 1 til drift av Aetat med 45 mill. kroner ut over
Regjeringens forslag. Ved denne økningen ønsker disse medlemmer både å redusere
attføringskøen og øke Aetats mulighet
til å følge opp og veilede uføretrygdede
som vil ut i arbeid igjen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1590 | | Aetat (jf. kap. 4590) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 60 000 000 |
| | fra kr 1 566 360 000 til
kr 1 626 360 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet viser til at Revidert nasjonalbudsjett ikke
inneholder noen satsing på å få flere
tilbake i arbeid. Inkluderende arbeidsliv er kun for festtalene.
Regjeringens forslag til budsjett for Aetat
hindrer i realiteten ledige i å komme i arbeid og fører
til økt fattigdom. Kuttet i årets budsjett på 30
mill. kroner tok verken hensyn til egne varsler om økt
ledighet, store problemer ved innføringen av nytt datasystem
eller nødvendig kapasitet til innføring av nye
attføringsregler. Økning på 15
mill. kroner nå er ikke nok for å sikre forsvarlig
nivå på service og bistand.
Ifølge tall fra Arbeidsdirektoratets
statistikkavdeling har antall personer som mottok attføringspenger
og som gikk passive på venting/utredning økt
med 1 900 personer fra 8 800 i år 2001, mot 6 900 året
før. Tall for de første månedene i år
2002 viser at utviklingen fortsetter. I november 2001 var det 15
725 personer på venting og utredning til yrkesrettet attføring.
I begynnelsen av mai 2002 er tallet 21 176, en økning på 5
451 personer. Å ha folk gående på passive
ytelser er sløsing med personlige ressurser og i tillegg
svært dårlig samfunnsøkonomi.
Disse medlemmer kan ikke akseptere å kutte
i tiltak for å sikre nødvendig drift i etaten.
Kuttet viser Regjeringens manglende vilje til å sikre ledige
og folk på attføring nødvendig hjelp
og næringslivet nødvendig kompetent arbeidskraft.
Disse medlemmer mener posten
må styrkes med 20 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1590 | | Aetat (jf. kap. 4590) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 35 000 000 |
| | fra kr 1 566 360 000 til
kr 1 601 360 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at en godt fungerende Aetat er helt avgjørende for å gi
arbeidssøkere og virksomheter den hjelp de trenger og for
at alle som har ønske og evne til å arbeide skal
få delta i arbeidslivet. Dette medlem mener
at de senere års omlegging av regelverk for utleie og formidling
av arbeidskraft har gått på bekostning både
av Aetat og av de grupper i samfunnet som er mest avhengig av støtte
og råd for å komme i arbeid. Samtidig er det i
disse grupper mye v vår reservearbeidskraft finnes. Dette
medlem er opptatt av at det ikke blir innført nye
ordninger som gjør at de med størst hjelpebehov
blant yrkeshemmede, innvandrere og attføringsklienter blir
lavere prioritert av Aetat, noe som lett kan skje dersom et belønningssystem
etter stykkprismodellen blir tatt i bruk. Ytterligere begrensning
av Aetats kontaktflate mot virksomhetene som vil skje ved å konkurranseutsette
deler av formidlingen, vil heller ikke bidra positivt til den forbedring
av Aetats fungering som trengs.
Dette medlem vil beklage at departementet
så sent har innsett behovet for økede bevilgninger
til bemanning og drift. Samtidig virker det meget ulogisk at denne
styrking skal tas fra de virkemidler som trengs for at Aetat skal
kunne gjøre en god nok jobb.
I forbindelse med Stortingets behandling av
Budsjett-innst. S. nr. 5 (2001-2002) ble det vedtatt å ikke sette
i gang nytt utleietiltak i regi av Aetat. Vedtaket gir grunnlag
for å sette ned bevilgningen under post 70 med 53,080 mill.
kroner som var avsatt til utleietiltaket, jf. for øvrig
omtale under Kap. 4591 post 1.
Det vises til omtale under kap. 1590 Aetat om
innføring av bl.a. nytt regelverk for ytelser under yrkesrettet attføring fra årsskiftet
med behov for styrking av personellressurser i Aetat. En har lagt
vekt på å gjennomføre personellstyrkingen
ved omprioriteringer av de ressurser som samlet er bevilget til
gjennomføring av arbeidsmarkedspolitikken. Alt i alt har
dette gitt grunnlag for å sette ned bevilgningen til ordinære
arbeidsmarkedstiltak med 15 mill. kroner, tilsvarende om lag 150
plasser på årsbasis, mot å øke
bevilgningen under Aetat (kap. 1590).
Samlet foreslås bevilgningen under
post 70 satt ned med 68,080 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
16.20
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill. kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
1591 | 70 | Arbeidsmarkedstiltak | | | | | | | |
| 1 | Ikke igangsetting av nytt
utleietiltak | -53,080 | -53,080 | -53,080 | -53,080 | -53,080 | -53,080 | -53,080 |
| 2 | Overføring til
Kap. 1590 | -15,000 | -15,000 | 0 | -15,000 | -15,000 | 0 | 0 |
| 3 | 500 nye plasser | | | +33,750 | | | | |
| 4 | Økning | | | | | +40,000 | +40,000 | +40,000 |
| | Sum | -68,080 | -68,080 | -19,330 | -68,080 | -28,080 | -13,080 | -13,080 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å nedsette
bevilgningen under kap. 1591 post 70 med i alt 68,08 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Norsk leverandørindustri har vært inne i
en omfattende omstilling siden 1999, og er i dag en moderne og fremtidsrettet
bransje, som blant annet vinner kontrakter utenfor norsk sokkel.
På kort sikt vil det bli ordrenedgang i bransjen, før
aktiviteten igjen tar seg opp. De budsjetterte midlene til arbeidsmarkedstiltak tar
ikke høyde for situasjonen i offshore leverandørindustrien.
For å ikke miste verdifull kompetanse og for å styrke
kompetansen for framtiden, vil Arbeiderpartiet foreslår å bevilge
midler til 500 nye tiltaksplasser. Halvparten av plassene skal være
ordinære arbeidsmarkedstiltak og halvparten innenfor bedriftsintern
opplæring. (kap. 1591 post 70).
Disse medlemmer går
imot det foreslåtte kuttet på 150 plasser innenfor
de ordinære arbeidsmarkedstiltakene på kap. 1591
post 70.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1591 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 4591) | |
| 70 | Arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, nedsettes med
| 19 330 000 |
| | fra kr 1 184 558 000 til
kr 1 165 228 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at ved utgangen av mars 2002 var det registrert 70 700 personar
helt uten arbeid. Sammenlignet med samme måned i fjor har
antallet på personar helt uten arbeid økt med
8 900 personer (14 pst.). Personer på ordinære
arbeidsmarkedstiltak har i samme periode minket med 3 000 personer
(-21 pst.) til 11 200. Å kutte i tiltak når ledigheten øker,
fører til at færre kvalifiseres for arbeidslivet.
Tiltak virker. For 5. år på rad har SSB vist at
tiltak for arbeidsledige virker. 42 pst. får jobb med tiltak,
28 pst. uten. Dobbelt så mange starter ordinær
utdanning etter å ha vært på tiltak.
Disse medlemmer mener derfor
innsatsen må økes og foreslår en økning
på 40 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1591 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 4591) | |
| 70 | Arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, nedsettes med
| 28 080 000 |
| | fra kr 1 184 558 000 til
kr 1 156 478 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til den ekstra satsinga Senterpartiet
og Kystpartiet foreslo i inneværende års statsbudsjett. Disse
medlemmer er svært forundret over at Regjeringen
foreslår å kutte i antall tiltaksplasser for å redde
et for dårlig økonomisk opplegg for Aetat. Disse
medlemmer viser til vårt forslag under kap. 1591
post 1 og 70.
Disse medlemmer viser til det
særskilte behov som er for arbeidsmarkedstiltak innenfor
offshore-leverandørindustrien. Komiteen er gjort kjent
med at om lag 1 000 personer kan være overtallige i en
periode fra 2. halvår 2002 og inn i 2003. Disse
medlemmer vil påpeke viktigheten av at det settes
inn fleksible tiltak overfor næringer som opplever store
konjunktursvingninger, og for behovet for å ivareta og utvikle
kunnskap og kompetanse innenfor næringene. Disse
medlemmer vil derfor foreslå at det bevilges midler
til å opprette 500 ekstra tiltaksplasser innenfor offshore verkstedsindustri
2. halvår 2002.
Disse medlemmer foreslår
en ekstra bevilgning på 40 mill. kroner til 500 tiltaksplasser
2. halvår 2002, samt reversere Regjeringens kutt på denne
posten på 15 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1591 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 4591): | |
| 70 | Arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, nedsettes med
| 13 080 000 |
| | fra kr 1 184 558 000 til
kr 1 171 478 000 " | |
Under post 1 er det i 2002 ført opp
inntekter fra nytt utleietiltak i regi av Aetat. I forbindelse med
Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. nr. 5 (2001-2002) ble
det vedtatt å ikke sette i gang nytt utleietiltak i regi av
Aetat. Dette gir grunnlag for å sette ned inntektene under
post 1 Utleieinntekter med 53,080 mill. kroner, jf. omtale under
kap. 1591 post 70.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 4591 post 1.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
enig i at utleietiltaket ikke igangsettes, men mener at bortfallet
av dette tiltaket må kompenseres med økt tiltaksaktivitet
ellers. Regjeringens nedlegging av tiltaket kombinert med reduserte bevilgninger
til tiltak er samlet sett et stort kutt i innsatsen mot ledighet.
Regjeringen foreslår å igangsette
forsøk med aktivitetsbasert finansiering internt i Aetat
for yrkeshemmede som skal avklares med sikte på attføring,
jf. forslag til romertallsvedtak. Bakgrunnen for forsøket
er å få arbeidssøkere raskere over i
arbeid. Det vises til nærmere omtale i St.meld. nr. 2 (2001-2002)
Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag
V pkt. 13 under kapittel 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet mener at forutsetningen for å lykkes
bedre med attføring er at Aetat gir hver enkelt bruker
individtilpassing av tiltak basert på kunnskap både
om attføring og om ulike personers særlige behov
og muligheter. Disse medlemmer påpeker at
Aetat mangler kapasitet og er blitt tappet for kompetanse. Aetat
kan med dagens rammer ikke fylle sin rolle.
Disse medlemmer vil ikke avvise
at nye finansieringmodeller kan være nødvendige
i Aetat. Et nytt finansieringsystem må sikres mot uønskede
vridninger i forhold til aktivitet, prioritering mellom brukere
og arbeidskapasitet hos de ansatte. Videre må det åpne
for mer individtilpassede opplegg når det gjelder lengre attføringsløp,
og systemet må ha mekanismer som kan utløse flere
tiltaksmidler dersom behovene, ventetid og ledighet øker.
Disse medlemmer viser til svarbrev
fra Finansdepartementet til finanskomiteen, datert 24. mai 2002, der
det går fram at den foreslåtte aktivitetsbasert
finansieringen ikke skal være en overslagsbevilgning. En slik
finansiering kunne gitt Aetat mulighet til å redusere ventetiden
og øke tilbudet til yrkeshemmede gjennom inntektssystemet.
Videre går det fram at finansieringen ikke er drøftet
med ansatte eller brukere. De som har størst kompetanse
både på hvordan finansiering av aktiviteten påvirker
tilbudet, har altså ikke vært med på å utforme
finansieringsformen.
Disse medlemmer viser til Trontaledebatten
i 2001 der arbeids- og administrasjonsministeren i forbindelse med
omstilling og modernisering uttalte:
"Det andre hovedprinsippet er at borgernes interesser og
brukernes behov skal være utgangspunktet for alt vi gjør,
og at brukerne - eller kundene som jeg tror vi ofte kan tillate
oss å kalle dem - skal få reell valgfrihet på flere
områder."
Og videre:
"Det fjerde og siste hovedprinsippet i moderniseringsarbeidet
er at det må forankres hos de ansatte. Gode offentlige
tjenestetilbud forutsetter entusiasme og pågangsmot hos
dem som yter tjenestene. En prosess som de ansatte i verste fall
er imot, og i beste fall bare halvhjertet er med på, vil
ikke føre til målet. Vi vil derfor legge stor
vekt både på å lytte til de ansattes organisasjoner
og å trekke dem sterkt inn i arbeidet."
Disse medlemmer slår
fast at begge prinsipper er brutt i omstillingen i en etat som allerede
sliter med tillit både internt og eksternt. I svarbrevet
kan Regjeringen heller ikke gjøre rede for hvordan den
aktivitetsbasert finansiering skal virke og derfor heller ikke for
hvordan en kan sikres mot uheldige utslag for brukerne.
Disse medlemmer går
imot forslaget nå.
Disse medlemmer viser til forslag
om økt bevilgning på post 70 med 25 mill. . kroner,
jf. avsnitt 16.22.2.
I forbindelse med Stortingets behandling av
Budsjett-innst. S. nr. 5 (2001-2002) ble det vedtatt å ikke sette
i gang nytt utleietiltak i regi av Aetat. Vedtaket gir grunnlag
for å sette ned bevilgningen under post 70 med 14,477 mill.
kroner som var avsatt til utleietiltaket, jf. for øvrig
omtale under kap. 4592 post 1.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad under kap. 1592 Aetat og går imot Regjeringa
sitt forslag.
Desse medlemene fremmer følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjeres
følgjande endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1592 | | Spesielle arbeidsmarkedstiltak for
yrkeshemmede | |
| 70 | Arbeidsmarkedstiltak, drift, kan overføres, kan nyttes under kap.
1591 post 70,
forhøyes med | 10 523 000 |
| | fra kr 2 660 246 000 til
kr 2 670 769 000" | |
Under post 1 er det i 2002 ført opp
inntekter fra nytt utleietiltak i regi av Aetat. I forbindelse med
Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. nr. 5 (2001-2002) ble
det vedtatt å ikke sette i gang nytt utleietiltak i regi av
Aetat. Dette gir grunnlag for å sette ned inntektene under
post 1 Utleieinntekter med 14,477 mill. kroner, jf. omtale under
kap. 1592 post 70.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 4592 post 1.
Arbeidstilsynet har en sentral rolle i arbeidet
med å nå målsettingen om et inkluderende
arbeidsliv gjennom å påvirke virksomhetene til å arbeide
preventivt for å hindre at yrkesrelaterte skader og sykdommer oppstår.
Det er en sterk forventning bl.a. fra partene i arbeidslivet til
at Arbeidstilsynet skal være en viktig aktør i
dette arbeidet.
Regjeringen mener det er viktig at Arbeidstilsynet får
et større handlingsrom for å kunne bidra i dette arbeidet.
Det er i virksomhetene det forebyggende arbeidet må gjøres.
Avgjørende for å lykkes i måloppnåelsen
er at virksomhetene har kunnskap/ kompetanse og mulighet
for å iverksette tiltak. Arbeidstilsynets innsats har ført
til at mange virksomheter har fått økt fokus på internkontroll,
og har innført systemer for sitt arbeid med helse, miljø og
sikkerhet. Dette er imidlertid ikke ensbetydende med at alle er
motivert eller "flinke" til å forebygge skader og sykdom.
Derfor må Arbeidstilsynet fortsatt fokusere på systematisk
HMS-arbeid i virksomhetene, spesielt i lys av intensjonsavtalen
om et inkluderende arbeidsliv.
Muskel- og skjelettlidelser er den viktigste årsaken til
langvarig sykefravær og utstøting fra arbeidslivet. Arbeidstilsynet foreslås
styrket for å få mulighet til å utvikle
nye metoder for informasjon, veiledning og tilsyn som fokuserer
på forebygging av denne type lidelser. På denne
bakgrunn foreslås bevilgningen under kap. 1570 Arbeidstilsynet
post 1 Driftsutgifter økt med 10 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Tilstrømningen av mottakere av attføringspenger
har hittil i år økt noe mer enn det som var lagt
til grunn ifm. saldert budsjett. Økningen har bl.a. sammenheng
med at flere som søker uføretrygd blir prøvd
på attføring. Veksten i antall mottakere anslås
nå å bli på rundt 13 pst. for 2002. Videre
skyldes det økte kostnadsanslaget et noe høyere
nivå pr. mottaker enn det som ble lagt til grunn ved budsjetteringstidspunktet.
På denne bakgrunn foreslås
bevilgningen økt med 200 mill. kroner til 5 897 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet viser til behandlingen av Innst. S. nr. 141
(2001-2002) der en enstemmig kommunalkomité uttalte:
"Under behandlingen av statsbudsjettet for 2002 ble overgangsordningen
forandret og begrenset til kun å gjelde for år
2002. Komiteen mener at det er viktig at en ikke endrer avtaler
og forutsetninger for et attføringsløp som er
avtalt mellom bruker og Aetat.
Komiteen foreslår
derfor:
"Stortinget ber Regjeringen om å videreføre
overgangsordningene for alle dem som ved regelendringenes ikrafttredelse
var under attføring."
Videre mener komiteen
at de som på bakgrunn av feil begått av Aetat
har fått forsinkede utbetalinger av attføringspenger,
skal få kompensert dokumenterte ekstrautgifter som de er
blitt påført som en følge av slike feilutbetalinger.
Komiteen
foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen sikre
at de som har fått forsinkede utbetalinger pga. feil begått
av Aetat, får kompensert dokumenterte ekstrautgifter som
de er blitt påført som en følge av slike
feilutbetalinger.""
Komiteen uttalte også at det viktig
at attføringsordningen gir en reell mulighet til omskolering,
og at ordningen bidrar til at attføring gjennomføres
og flere kommer i arbeid. Komiteen ba derfor Regjeringen gjennomgå hvordan
regelverket har slått ut for ulike grupper.
Disse medlemmer er svært
tilfreds med at opprinnelig overgangsordning nå opprettholdes.
men vil påpeke at dette vil medføre kostnader
utover det som er finansiert i denne proposisjonen.