Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 21 post 1 med 6,8 mill. kroner til dekning
av etterlønn til statsråder og statssekretærer
i regjeringen Stoltenberg, og lønnsøkning til
statsråder, statssekretærer og politiske rådgivere.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen under post 1 Driftsutgifter med totalt 36 mill. kroner
i 2002, jf. omtalen av de ulike tiltakene nedenfor.
Det foreslås å øke
toll- og avgiftsetatens driftsbudsjett med 20 mill. kroner for å styrke
etatens kontrollaktivitet, blant annet for å sikre
statens inntekter.
Etatens virksomhetskontroll (bokettersyn mv.)
er et viktig virkemiddel for å avdekke økonomisk
kriminalitet og hindre konkurransevridende effekter i næringslivet.
Grensekontroll er et viktig virkemiddel for å hindre ulovlig
inn- og utførsel av varer, blant annet narkotika, sprit
og tobakk. Import og eksport av varer og antall reisende over grensen
har økt betydelig de siste årene. Dette har skapt økt
press på toll- og avgiftsetatens ressurssituasjon. Styrking
av grensekontrollen vil føre til flere beslag, og samtidig
ha en preventiv effekt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, tar dette til etteretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
enig i behovet for å styrke etatens kontrollaktivitet,
men mener dette må skje innenfor de budsjettrammer som
ble gitt i forbindelse med statsbudsjettet for 2002, og vil derfor
gå imot forslaget om å øke driftsrammene
med 20 mill. kroner.
Komiteen viser når det
gjelder forslag om bevilgning til dette formålet til merknader
under avsnitt 17.2.1.5.
I dag tilbys elektronisk fortolling til næringslivet gjennom
toll- og avgiftsetatens system "TVINN". Denne løsningen
er imidlertid mindre egnet for privatpersoner. Privatpersoner som
importerer varer i dag, kan enten deklarere gebyrfritt ved å møte
opp på nærmeste tollkontor, eller få en
speditør til å foreta fortolling av varen elektronisk.
Varesendinger med en verdi på under 200 kroner skal ikke
fortolles.
Regjeringen ønsker å tilby
en forenklet elektronisk fortollingsløsning også for
privatpersoner, innenfor rammen av dagens TVINN-system. Det tas
sikte på at en slik løsning kan settes i drift
fra 1. januar 2003.
Det foreslås bevilget 5 mill. kroner
til dekning av kostnader ved tilpasninger og forbedringer i TVINN-systemet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter
forslaget om at det skal utvikles et tilbud om elektronisk fortolling
for private. Disse medlemmer forutsetter imidlertid
at disse utgiftene kan dekkes inn i etatens ordinære drift. Disse
medlemmer går derfor mot bevilgningsforslaget.
Komiteen tar dette til etteretning. Komiteen viser
når det gjelder forslag om bevilgning til dette formålet
til merknader under avsnitt 17.2.1.5.
Saken er omtalt i St.prp. nr. 1 (2001-2002)
for Finansdepartementet.
I medhold av frihandelssamarbeidet med EU har såkalt
hvitfisk (torsk, hyse og sei) med opprinnelse i EØS gjennomgående
lavere tollbelastning ved innførsel til EU enn fisk med
opprinnelse utenfor EØS-området, for eksempel
fra Russland. For at fisken skal anses å ha opprinnelse
innen EØS kreves som hovedregel at fisken er fanget av
EØS-fiskefartøy. For å oppnå preferansetollbehandling
ved innførsel av fisk til EU må opprinnelsen dokumenteres
enten ved at tollmyndigheten i eksportlandet utsteder et sertifikat
om dette eller at eksportøren, på nærmere
bestemte vilkår, selv utsteder opprinnelsesbevis.
Etterkontroll av opprinnelsesbevis utstedt av
norske eksportører for fisk og fiskevarer utøves
av norske tollmyndigheter, normalt ved at importstaten ber om verifikasjon
på opprinnelse av varer. Toll- og avgiftsetaten har etter
initiativ fra the European Anti-Fraud Office (OLAF), som ligger
under EU-systemet, gjennomført en større kontrollaksjon
rettet mot 18 norske firmaer og deres underleverandører.
Kontrollaksjonen har avdekket at flere norske eksportører
ikke kan dokumentere riktigheten av utstedte opprinnelsesbevis.
For å kunne opprettholde preferansetollbehandlingen
på fisk er det av stor betydning at det er tillit til norsk
fiskeeksport. Regjeringen vil derfor styrke arbeidet med opprinnelseskontroll
av fisk som eksporteres. Det foreslås satt av 9 mill. kroner
til ekstraordinære kontrolltiltak i 2002, tilsvarende ca.
20 årsverk.
Komiteen tar dette
til etterretning. Komiteen viser når det
gjelder forslag om bevilgning til dette formålet til merknader
under avsnitt 17.2.1.5.
Norge og Sverige har undertegnet en avtale om
fergeselskapers rett til å proviantere tax-free varer for
salg om bord på såkalte "korte ruter". Avtalen
innebærer at fergeselskaper i trafikk mellom Norge og Sverige
på nærmere fastsatte vilkår får
rett til å proviantere tax-free varer for salg om bord
inn til og med en linje mellom Sandefjord på norsk side
og Strømstad på svensk side. I Norge medfører
avtalen en endring av forskrift av 26. mai 1978 nr. 12 om tollfrihet
for reiseutstyr og reisegods § 6. De nye reglene iverksettes
fra 1. juni 2002. Saken er tidligere omtalt overfor Stortinget i St.meld.
nr. 2 (1999-2000) Revidert nasjonalbudsjett 2000 og St.prp. nr.
1 (2000-2001) Skatte-, avgifts- og tollvedtak. Ved behandlingen
av Budsjett-innst. S. II (1999-2000) og Budsjett-innst. S. nr. 1
(2001-2002) sluttet Stortinget seg til hovedprinsippene i avtalen.
Den nye forskriften vil ha økonomiske
og administrative konsekvenser for toll- og avgiftsetaten knyttet til
ekspedisjon og kontroll av flere skipsanløp. Det foreslås
bevilget 2 mill. kroner til dekning av etatens utgifter i 2002.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti merker
seg at det forventes økt belastning på etaten
som følge av flere skipsanløp etter lettelsene
i tax-free-regelverket. Disse medlemmer forutsetter
imidlertid at disse utgiftene kan dekkes inn i etatens ordinære
drift. Disse medlemmer går derfor mot bevilgningsforslaget.
Komiteen tar dette til etterretning. Komiteen viser
når det gjelder forslag om bevilgning til dette formålet
til merknader under avsnitt 17.2.1.5
Standpunkttabell, avsnitt
17.2.1.5
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
1610 | 1 | Toll- og avgiftsetaten | | | | | | | |
| 1 | Styrking av kontroll | +20,000 | +20,000 | 0,000 | +20,000 | 0 | +20,000 | +20,000 |
| 2 | Elektronisk fortolling
av privatperoner | +5,000 | +5,000 | + 5,000 | +5,000 | +5,000 | +5,000 | +5,000 |
| 3 | Opprinnelseskontroll, fiskeeksport | +9,000 | +9,000 | + 9,000 | +9,000 | +9,000 | +9,000 | +9,000 |
| 4 | Tax-Free-salg
på korte ferjeruter Sverige/Norge | +2,000 | +2,000 | +2,000 | +2,000 | +2,000 | +2,000 | +2,000 |
| | Sum | 36,000 | 36,000 | +16,000 | 36,000 | +16,000 | +36,000 | 36,000 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye
bevilgningen under kap. 1610 post 1 med i alt 36 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at det ikke er nødvendig
med en generell styrking av etaten med 20 mill. kroner og fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1610 | | Toll- og avgiftsetaten
(jf. kap. 4610) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 16 000 000 |
| | fra kr 805 300 000 til
kr 821 300 000" | |
Det foreslås å redusere post
21 med 2 mill. kroner. Regnskapstall for 2001 viser at utgifter
til dette formålet kan reduseres i forhold til anslaget
gitt i St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Terrorangrepene 11. september 2001 i USA har økt toll-
og avgiftsetatens utfordringer, jf. omtale i St.prp. nr. 54 (2001-2002)
Om tilleggsbevilgninger i 2002 knyttet til ressursbehovet innen
det sivile beredskap og politiets (inkludert Politiets sikkerhetstjenestes)
beredskap. Det foreslås blant annet på denne bakgrunn å anskaffe
mobilt utstyr for skanning av containere.
Skanningmaskiner kan relativt raskt gjennomlyse hele
containere, og slik kontroll kan dermed gjøres i et større
omfang enn tidligere. Det forventes at tiltaket vil gi en preventiv
effekt, og at kontrollen av gods vil bli mer effektiv, både
med hensyn til terrorberedskap, men også ved avdekking
av annen smuglervirksomhet.
Det foreslås bevilget 40,2 mill. kroner
til anskaffelse av skanningutstyr i 2002. Varige driftskostnader
fra 2003 er beregnet til 4,75 mill. kroner årlig. Regjeringen
kommer tilbake til dette i St.prp. nr. 1 (2002-2003) for Finansdepartementet.
Øvrige bevilgninger på post
45 foreslås redusert med 3 mill. kroner som følge
av utsatt/forsinket anskaffelse av IT-utstyr. Samlet foreslås
posten økt med 37,2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 1610
post 45 med netto 37,2 mill. kroner.
Det foreslås å øke
post 1 med 5 mill. kroner til dekning av skatteetatens administrasjonsutgifter
knyttet til ordningen med kompensasjon til frivillige organisasjoner
for merutgifter ifm. merverdiavgiftsreformen, jf. omtale under kap.
1632. Det er usikkerhet knyttet til anslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett
foreslo å øke bevilgningene på kap. 1618
med 5,0 mill. kroner. Flertallet viser videre til
budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets subsidiære
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2002 med de endringer som følger av avtalen. På bakgrunn
av behovet for omprioriteringer på budsjettet støtter flertallet ikke Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti merker seg at det forventes økt
belastning på etaten som følge av ordningen med
momskompensasjon for frivillige organisasjoner. Disse medlemmer forutsetter
imidlertid at disse utgiftene kan dekkes inn i etatens ordinære drift. Disse
medlemmer går derfor mot bevilgningsforslaget.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag under
kap. 1618 post 1 og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1618 | | Skatteetaten (jf. kap.
4618) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 5 000 000 |
| | fra kr 3 088 100 000 til
kr 3 093 100 000" | |
Det foreslås å endre benevnelsen
på kap. 1632 til "Merverdiavgiftskompensasjon for kommuner,
fylkeskommuner og frivillige organisasjoner" i 2002 i forbindelse
med at det opprettes en ny post 70 Momskompensasjon til frivillige
organisasjoner.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Det foreslås opprettet en ny post 70
Momskompensasjon til frivillige organisasjoner. Det foreslås
bevilget 195 mill. kroner under post 70 for 2002.
Dette innebærer at Regjeringen foreslår
at det totalt bevilges 200 mill. kroner i forbindelse med denne
ordningen, jf. kap. 1618 post 1. Foreløpig har dette beløpet vært
avsatt på kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
I forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
2001 ba et flertall i finanskomiteen Regjeringen komme tilbake med
en ordning for å kompensere frivillige organisasjoner fullt
ut som følge av innføringen av merverdiavgiftsreformen,
jf. Budsjett-innst. S. II (2000-2001). I tråd med Regjeringens
forslag i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet for 2002, vedtok
Stortinget å gi Finansdepartementet fullmakt til å fordele
200 mill. kroner i 2002 for å gi frivillige organisasjoner
kompensasjon for merkostnadene som følge av merverdiavgiftsreformen,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 1.
Finansdepartementet har kommet til at en søknadsbasert
refusjonsordning i form av en tilskuddsordning er mest hensiktsmessig
og treffsikker. Ordningen vil ta utgangspunkt i organisasjonenes
faktiske merutgifter som følge av merverdiavgiftsreformen.
Ordningen vil være rammestyrt, og administrert av skatteetaten.
Hvilke organisasjoner som omfattes, følger
avgrensingen i bestemmelsene i merverdiavgiftsloven om veldedige
og allmennyttige organisasjoner. En slik avgrensing innebærer
blant annet at idrettslag, kor, korps og humanitære og
kristelige organisasjoner omfattes. Nærings-, yrkes- og
arbeidslivsorganisasjoner, partitilknyttede organisasjoner som driver
politisk virksomhet mv., vil falle utenfor.
For at en slik ordning skal la seg gjennomføre,
må det foretas avgrensinger, blant annet for å hindre
at refusjonsordningen blir for administrativt krevende for skatteetaten.
Det forutsettes at organisasjonene som skal omfattes av ordningen
har et nasjonalt omfang, eller tilhører en sammenslutning
av organisasjoner med nasjonalt omfang. Refusjonssøknader
må fremmes gjennom organisasjonens sentrale ledd. Av administrative
grunner er det også behov for å sette en nedre grense
for hvilke søknadsbeløp som kan bli refundert. Det
foreslås at grensen settes til minimum 10 000 kroner i
merutgift til merverdiavgift pr. år for hver organisasjon
eller sammenslutning. Videre vil departementet gå inn for
at tilskuddsordningen baseres på én årlig søknad,
og at fristen knyttes opp mot de årlige regnskapsoppgjørene.
Det legges opp til at søknadene attesteres av revisor,
ev. ved en særrapport. Etter Finansdepartementets vurdering
er en slik attestering nødvendig for at ordningen skal
kunne administreres på en forsvarlig måte.
Finansdepartementet vil i samarbeid med Skattedirektoratet utarbeide
nærmere retningslinjer for en slik tilskuddsordning. Det
vil også bli tatt kontakt med noen berørte parter,
som Den norske Revisorforening og enkelte frivillige organisasjoner.
For å få ordningen raskt i gang, tar departementet
sikte på utforme spesielle retningslinjer for innføringsåret,
slik at første utbetaling til organisasjonene kan iverksettes
i 2002. Søknadsfrist for organisasjonene vil ventelig være
i løpet av tredje kvartal 2002. Dette vil Skattedirektoratet informere
nærmere om. Det legges videre opp til at tilskuddsordningen
evalueres etter tilskuddsåret 2003.
Refusjonsordningen vil medføre økt
personellbehov i skatteetaten knyttet til behandling av søknader
og informasjonsarbeid. I innføringsåret vil det
også påløpe utgifter til utforming av
retningslinjer, omprogrammering av IT-systemer, og informasjon til
brukerne. Det er betydelig usikkerhet knyttet til antallet søknader,
og blant annet derfor vanskelig å anslå eksakt
hvilke administrative konsekvenser ordningen vil medføre.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 195 mill. kroner
under kap. 1632 ny post 70.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til den store innsats
de frivillige organisasjonene bidrar med i samfunnet. Disse
medlemmer tar Regjeringens forslag til fordelingsmodell
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
finanskomiteen har fått henvendelser fra en rekke av organisasjonene
som vil bli omfattet av ordningen med kompensasjon for tjenestemomsen
i forbindelse med den refusjonsmodell Regjeringen legger opp. Det
pekes på at den vil kreve særkompetanse og store
administrative ressurser og være arbeidskrevende for organisasjonene.
Den vil i følge Regjeringens forslag også kreve økte
ressurser i skatteetaten.
Disse medlemmer ber Regjeringen
vurdere innspillene fra organisasjonene på nytt med sikte
på å finne fram til en modell som er enklere å praktisere, både
for organisasjonene og skatteetaten innenfor de rammer som ellers
er vedtatt for ordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet er ikke tilfreds med Regjeringens forslag
til momskompensasjonsordning for frivillige organisasjoner fordi
ordningen er usikker og unøyaktig. Den krever særkompetanse
og store administrative ressurser både hos organisasjonene
og i skatteetaten.
– Ordningen
er rammestyrt, og sikrer derfor ikke full kompensasjon.
– Ordningen vil være
svært arbeidskrevende for organisasjonene.
– Den gjør foreningene
svært sårbare ved personellskifte.
– Den krever økte ressurser
til skatteetaten.
Disse medlemmer mener at en nedre
grense på kr 10 000 er satt for høyt, og vil ramme
mange små organisasjoner som har f.eks. mindre enn kr 50
000 i portoutgifter.
Disse medlemmer forutsetter at
Regjeringen fra 2003 får på plass en permanent
ordning som er enkel og lite byråkratisk, og også ta
tar hensyn til de mange små organisasjonene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Regjeringen har foreslått en kompensasjonsordning
for 2001 og 2002 hvor de frivillige organisasjonene må søke
om å få kompensert utlegg.
Dette medlem støtter
den avgrensning departementet har lagt til grunn for hvilke organisasjoner
som skal være berettiget til momskompensasjon.
Dette medlem mener imidlertid
at den ordningen som departementet legger opp til er for byråkratisk
for både staten og organisasjonene. Derfor bør
kompensasjonsordningen erstattes med et generelt fritak for moms
fra og med 1. januar 2003.
Dette medlem mener videre at
det for inneværende år ikke bør settes
en nedre grense for søknadssum. En grense på 10
000 kroner betyr for eksempel at organisasjoner med mindre enn 50
000 kroner i portoutgifter ikke får kompensert sine merutgifter.
Dette medlem vil dessuten understreke
at det er viktig at ordningen med kompensasjon kommer på plass
så fort som mulig slik at de organisasjonene som har hatt
relativt store utlegg for kompensert disse.
Dette medlem går inn
for å erstatte en momskompensasjonsordning for de frivillige
organisasjonene med en ordning med nullsats i momssystemet. En slik
ordning bør innføres fra 1. januar 2003.
Det foreslås å øke
bevilgningen under post 1 med 4,3 mill. kroner som følge
av økt innkrevingsaktivitet, jf. kap. 4634 Statens innkrevingssentral.
Kap. 4634 Statens innkrevingssentral.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1634 post 1.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti merker
seg at det forventes økt innkrevingsaktivitet og at Regjeringen
mener dette krever økt bevilgning. Disse medlemmer forutsetter imidlertid
at disse utgiftene kan dekkes inn i innkrevingssentralens ordinære
drift. Disse medlemmer går derfor mot bevilgningsforslaget.
Bevilgningen under post 81 foreslås økt
med 50 mill. kroner som følge av nye inntektsanslag.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningen under post 84 foreslås økt
med 15 mill. kroner som følge av nye inntektsanslag.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningen under post 85 foreslås økt
med 15 mill. kroner som følge av nye inntektsanslag.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Avskrivninger fra forvaltningsbedriftenes driftsbudsjett
inntektsføres på post 30. Foreslått revisjon
av Luftfartsverkets og Statsbyggs driftsbudsjett påvirker post
30 med netto -44,5 mill. kroner, jf. sammenheng med kap. 2450 post
24, underpost 24.6 Avskrivninger, og kap. 2445 post 24, underpost
24.3 Avskrivninger. Posten foreslås derfor redusert med
44,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 5491 post 30 med 44,5 mill. kroner.
Det vises til omtale av fritak for investeringsavgift for
nye avgiftspliktige i avsnitt 2.4 i proposisjonen. Bokført
virkning av tiltaket er beregnet til 3 mill. kroner, mens anslagsøkningen
på kapittelet er 2 168 mill. kroner. Bevilgningen på kap.
5521 post 70 foreslås derfor økt med 2 165 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag.om å forhøye kap. 5521
post 70 med 2 165 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at disse medlemmer har vært mot opphevelsen
av investeringsavgiften. Disse medlemmer tar til
etterretning at stortingsflertallet har vedtatt opphevelse, men
mener dette kan utsettes til årsskiftet for å skaffe
midler til viktige velferdsoppgaver. Disse medlemmer viser
til merknad og forslag i Innst. O. nr. 80 (2001-2002) og fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5521 | | Merverdiavgift og avgift
på investeringer mv. | |
| 70 | Avgift, forhøyes
med | 2 665 000 000 |
| | fra kr 130 535 000 000
til kr 133 200 000 000" | |
Renter av statens kapital i forvaltningsbedriftene føres
på denne posten. Foreslått revisjon av Luftfartsverkets
driftsbudsjett påvirker post 80 med -1,5 mill. kroner jf.
kap. 2450 post 24 underpost 24.7 Renter av statens kapital. Posten foreslås
derfor redusert med 1,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 5603 post 80.
Det vises til omtale av redusert arbeidsgiveravgift på lønn
til arbeidstakere over 62 år i avsnitt 2.5 og innstramming
i beskatning av firmabil og kjøregodtgjørelse
i avsnitt 2.6 i proposisjonen. Inkludert anslagsendringer foreslås
bevilgningen på kap. 5700 post 72 økt med 546
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
med Fremskrittspartiet, omtalt under kap. 1.2, om subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2002 med de endringer som følger av avtalen. Partene er
her enige om å fjerne inntektsbeskatningen av kjøregodtgjørelse
opp til statens satser fra 1. januar 2002 og oppheve arbeidsgiveravgiften på kjøregodtgjørelse
fra 1. juli 2002. Lettelsen innebærer at kap. 5700 post
72 Folketrygdens inntekter, arbeidsgiveravgift reduseres med 65
mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5700 | | Folketrygdens inntekter | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift, forhøyes
med | 481 000 000 |
| | fra kr 78 629 000 000 til
kr 79 110 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til merknader under kapittel 2.5 i
denne innstilling, og viser videre til at provenytapet av Fremskrittspartiets
forslag knyttet til beskatning av bilgodtgjørelse og firmabiler
teknisk er postert under kap. 5501 post 72.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, er en subsidiær avtale fra Fremskrittspartiets
side.
Disse medlemmer vil derfor subsidiært
støtte bevilgningsforslaget fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
Regjeringens forslag og vil øke bevilgningen med 546 mill.
kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5700 | | Folketrygdens inntekter | |
| 72 | Arbeidsgiveravgift, forhøyes
med | 546 000 000 |
| | fra kr 78 629 000 000 til
kr 79 175 000 000" | |
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti vil
vise til St.prp. nr. 1 (2001-2002) der regjeringa Bondevik II gjer
greie for skattlegginga av firmabil. Regjeringa slår fast
at skattlegginga som gjaldt til og med 2001 var svært gunstig.
Dette skuldast mellom anna at kilometersjablonen truleg var for
låg i høve til faktisk privat køyring,
ettersom den årlege samla køyrelengda med personbil i
gjennomsnitt utgjer 13 500 km. I praksis innebar tidlegare regelverk
ein svært gunstig skattlegging av den private køyringa
til mange næringsdrivande med yrkesbil. Desse medlemene var
samd i vurderinga til regjeringa Bondevik II i statsbudsjettet for
2002 om at det prinsipielt kan argumenterast for at det bør
vere skatteplikt for overskott som følgje av at satsane
til staten dekkjer meir enn dei variable kostnadane. Desse
medlemene vil difor gå imot å fjerne inntektsskatten
av køyregodtgjerdsle opp til staten sine satsar frå 1.januar
2002, og opphevinga av arbeidsgivaravgifta på køyregodtgjerdsle.
Småbåtregisteret samler inn,
samordner og systematiserer data om fritidsbåter. Det ble
vedtatt opprettet i 1994, og satt i regulær drift fra 1.
januar 1998. Registeret avløste det tidligere desentraliserte
båtregisteret som ble administrert av de lokale politimyndigheter, og
som det var funnet betydelige mangler ved. Politiets registreringsordning
for båter ble etablert i 1948, og var obligatorisk. Registeret
drives i dag av toll- og avgiftsetaten, med en sentral enhet lokalisert
i Fredrikstad (6 årsverk). I tillegg gjøres registreringsarbeid
ved det enkelte tolldistrikt. Bakgrunnen for at toll- og avgiftsetaten
ble valgt som registreringsenhet, var at etaten hadde under oppbygging
tilgjengelige EDB-systemer som var særlig egnet til å ivareta
en registreringsordning. Videre ville toll- og avgiftsetaten være en
betydelig bruker av opplysninger fra registeret, og etaten ville
dessuten ha interesse av opplysningene dersom Stortinget skulle ønske å innføre
en avgift på båter. Registeret har siden 1998
vært i en oppbyggingsfase. I dag er det registrert ca.
320 000 småbåter i registeret (dvs. ca. 80 pst.
av de antatte registreringspliktige).
Stortinget ba ved behandlingen av Innst. O.
nr. 37 (1999-2000) om at det legges fram en evaluering av ordningen
med registrering av fritids- og småbåter i Småbåtregisteret etter
sesongen 2001, slik at Stortinget får anledning til å evaluere
ordningen senest i vårsesjonen 2002 (Revidert nasjonalbudsjett
2002). Det er i proposisjonen redegjort nærmere for evalueringen.
Regjeringen foreslår å avvikle
registreringsplikten i Småbåtregisteret fra 1.
januar 2003. Det er ikke aktuelt for Regjeringen å innføre
en båtavgift, og Regjeringen ser ikke at behovet for en
obligatorisk registrering på dette private området
er stort nok til å rettferdiggjøre en offentligrettslig,
straffesanksjonert meldeplikt. Lovforslaget om avvikling av registreringsplikten
vil bli fremmet til høsten.
Departementet vil på bakgrunn av at
registreringsplikten foreslås avviklet arbeide videre med
spørsmål rundt organisering av registeret, herunder
muligheten for å konkurranseutsette en fremtidig, frivillig
registerforvaltning. Inntil videre foreslår Finansdepartementet at
Småbåtregisteret opprettholdes i toll- og avgiftsetaten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmerfraArbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietviser
til at den vurdering ECON har foretatt av Småbåtregistret
helt entydig konkluderer med at registeret er til nytte for politiet ved
at etterforskning av tyveri, skadeverk, kollisjoner, promillekjøring
m.v. blir mer effektiv. For Hovedredningssentralene bidrar Småbåtregisteret til
at leteaksjoner enten ikke iverksettes eller blir hurtig avblåst,
noe som innebærer betydelige samfunnsøkonomiske
besparelser. Evalueringen viser videre at Tollvesenet har nytte
av registeret i arbeidet mot ulovlig innførsel av småbåter
og i arbeidet med innkreving av toll, moms og HK-avgift. Forsikringsbransjen
viser til at et komplett register gjør det mulig å innføre
en obligatorisk ansvarsforsikring, som kan virke skadeforebyggende.
Disse medlemmer viser også til
brev fra Finansnæringens Hovedorganisasjon til finanskomiteen,
hvor det pekes på at et obligatorisk småbåtregister
vil ha en kriminalitetsforebyggende effekt, blant annet ved at det
er et virkemiddel for å forhindre forsikringssvindel og
hvitvasking av svarte penger. Det pekes på at forutsetningen
for at registeret skal fungere etter sin hensikt, er at det er obligatorisk.
Disse medlemmerviser
til at ECON konkluderer sin evaluering med at det er sannsynlig
at den samfunnsøkonomiske nytteverdien av Småbåtregisteret over
tid overstiger den samfunnsøkonomiske kostnaden, og at
den samfunnsøkonomiske gevinsten forventes å øke
framover. Finansnæringens Hovedorganisasjon sier i sitt
brev at en avvikling av Småbåtregisteret etter
deres syn vil være en feilaktig beslutning som i tillegg
til å redusere sikkerheten til sjøs, også vil
gi store samfunnsøkonomiske kostnader som følge
av økt kriminalitet.
Disse medlemmer mener det er
oppsiktsvekkende at Regjeringen ikke har tatt hensyn til disse tungtveiende
argumentene og står fast på forslaget om å avvikle
registeringsplikten i Småbåtregisteret fra 1. januar
2003. Regjeringen bekrefter i sitt brev til finanskomiteen at en
opphevelse av registreringsplikten vil svekke nytteverdien av registeret,
når de sier: "Opphevelse av registreringsplikten kan nokover til svekke denne nytteverdien".
I dag omfatter Småbåtregisteret 320 000 småbåter,
om lag 80 pst. av alle småbåter. I Sverige, hvor
registreringen ikke er obligatorisk, omfatter registeret bare 20
pst. av småbåtflåten.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen på denne måten aktivt svekker sikkerheten
til sjøs, kampen mot økonomisk kriminalitet og
båttyverier, og skusler bort de 84 mill. kroner som til
nå er brukt for å etablere og bygge opp et register
som er til stor nytte for både eierne og samfunnet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at det gjennom høringen
har kommet frem at det fra flere hold er betydelig interesse for å opprettholde
Småbåtregisteret i sin nåværende
form, men slutter seg til Regjeringens vurdering når det
gjelder grunnlaget for å opprettholde en obligatorisk registreringsplikt.
Under det videre arbeidet med spørsmål
rundt organiseringen av registeret, ser disse medlemmer det som
meget viktig at Regjeringen sørger for at registeret blir
organisert og drevet på en slik måte at det ikke
uten videre kan brukes som grunnlag for en eventuell ny båtavgift.
Under Stortingets behandling av kontroll- og
konstitusjonskomiteens innstilling om Dokument nr. 3:5 (2001-2002)
Riksrevisjonens undersøkelse av skatteoppkrevernes stedlige
arbeidskontroll 21. mars 2002, jf. Innst. S. nr. 106 (2001-2002),
vedtok Stortinget å ".. be Regjeringen legge fram forslag
til tiltak som kan gi resultatforbedringer når det gjelder
lokal skatteinnkreving, både mht. arbeidsgiverkontroll
og skatteinnkreving".
Finansdepartementet har det faglige ansvaret
for landets skatteoppkrevere, og den faglige styringen skjer gjennom
Skattedirektoratet og de underliggende skattefogdkontorene. Skatteetaten
har spesielt de seneste årene (etter innlemmelsen av skattefogdkontorene
i etaten i 1997) gjort en betydelig innsats for å bedre
den faglige styringen av skatteoppkreverne gjennom ulike tiltak,
bl.a. ved modernisering av instruksverk, etablering av planleggings-
og rapporteringssystem, opplæring og veiledning. Riksrevisjonens
undersøkelse, kontroll- og konstitusjonskomiteens innstilling
og Stortingets vedtak tilsier at dette ikke har hatt tilstrekkelig
effekt. Departementet ser derfor et behov for å igangsette
en bred utredning av alternative tiltak for å forbedre
skatteoppkreverfunksjonen, enten innenfor dagens kommunale organisering
eller ved en statlig overtakelse av funksjonen.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for bakgrunnen for saken.
Basert på undersøkelser fra
Riksrevisjonen samt skatteetatens erfaringer som faglig overordnet
kan dagens skatteoppkreverfunksjon etter Finansdepartementets vurdering
karakteriseres som problematisk på de tre oppgaveområder:
– Kontroll
av arbeidsgiverne:
Denne oppgaveutøvelsen er kjennetegnet
av store forskjeller mellom kommunene mht. prioritering og kompetanse,
og derfor mht. til omfanget og kvaliteten av kontrollene. Dette
medfører uriktig skatteinngang, forskjellsbehandling av
arbeidsgiverne og grunnlag for konkurransevridning. Den stedlige
arbeidsgiverkontrollen er således lite tilfredsstillende,
noe som er alvorlig fordi det dreier seg om kontroll med statens
viktigste skattegrunnlag (lønn). Betydningen av god arbeidsgiverkontroll
har økt etter innføringen av forhåndsutfylte selvangivelser.
Videre skjer denne oppgaveutøvelsen til dels
ukoordinert med skatteetaten, som også utfører
kontroll av arbeidsgiverne (i deres egenskap av næringsdrivende).
Dette er uheldig både for myndighetene og arbeidsgiverne. Tiltak
med felles kontrollplaner er nødvendig, men ikke tilstrekkelig
fordi det er avhengig av kommunenes oppfølging.
– Innkreving av skatt, trygdeavgift og
arbeidsgiveravgift:
Det faktum at ca. 99 pst. av fastsatte
skatter og avgifter blir innbetalt skyldes i stor grad statens (lovgiverens)
utforming av innbetalingssystemer, som stimulerer til frivillig
innbetaling. Bl.a. er skattetrekkordningen straffesanksjonert. Skatteoppkrevernes
innfordringsarbeid (tvangsinnkrevingen) er derimot mindre tilfredsstillende.
Det kjennetegnes av store forskjeller mellom kommunene mht. prioritering
og kompetanse, og derfor mht. om innfordringstiltak iverksettes
og hvilken type tiltak som iverksettes. Også dette medfører uriktig
skatteinngang, forskjellsbehandling av skattyterne og grunnlag for
konkurransevridning i næringslivet. I tillegg skjer denne
innfordringen parallelt med, men uavhengig av (og dermed i konkurranse
med) statens innfordring, bl.a. av merverdiavgift. Dette er ressursbelastende
både for det offentlige som kreditor og for de private
debitorer.
– Føring av skatteregnskapet:
Konsekvensen av at denne oppgaven er lagt
til de kommunale skatteoppkreverne er at det er hele 434 driftsenheter
som har ansvar for føring av landets skatteregnskap. Med
434 regnskapsførere og flere innviklede fordelingssystemer
er skatteregnskapet et svært komplekst regnskapssystem.
En slik løsning er klart uhensiktsmessig og kostnadsdrivende både
for drift og videreutvikling av skatteregnskapet. En fortsatt organisering
med 434 driftsenheter har derfor uheldige bindinger for det pågående, store
arbeidet med å modernisere skatteregnskapet.
Det foreligger med andre ord betydelige utfordringer knyttet
til skatteoppkreverfunksjonen, og det er nødvendig med
tiltak for å sikre at funksjonen ivaretas på en
bedre måte enn i dag.
ECON Senter for økonomisk analyse har
på oppdrag fra Finansdepartementet vurdert dagens kommunale skatteoppkreverfunksjon
opp mot en alternativ statlig organisering av funksjonen (Rapport
62/01). ECON, som drøfter alternativene ut fra
kriterier som kvalitet, effektivitet, likebehandling, rettssikkerhet
nærhet, kompetanse, distriktshensyn, kommunalt selvstyre, brukervennlighet,
styring, teknologi og administrativ ressursbruk, mener at de fleste
hensyn taler for at funksjonen bør statliggjøres.
Departementet mener at det må foretas
ytterligere utredninger før det kan tas stilling til spørsmålet
om framtidig organisering av skatteoppkreverfunksjonen.
For det første oppfattes den nåværende
kommunale løsning å ha lokale fordeler. En av
de reelle fordeler er at det faglige økonomimiljø i
ellers små kommuneadministrasjoner holdes bedre oppe ved
at kommunene også har skatteoppkreverfunksjonen. Et spørsmål
blir hvordan en kan løse dette ved en eventuell statsovertakelse.
For det andre bør alternativer til
statsovertakelse være vurdert før konklusjonen
trekkes. En tenkt statsløsning må kunne sammenlignes
med en fortsatt kommunal løsning basert på gjennomførbare
bedringstiltak. Det kan tenkes mer styringspregede enkelttiltak fra
skatteetaten overfor de kommunale skatteoppkreverne, eller endog
statlig instruks som er bindende for hele kommunen, også det
folkevalgte kommunestyre, i prioriteringen (ressurstildeling mv.)
og styringen av skatteoppkreverfunksjonen. Det bør vurderes
om slike tiltak er hensiktsmessige.
For det tredje bør det skisseres nærmere
hva en eventuell statsovertakelse vil innebære av konkrete
løsninger. Viktige spørsmål om utforming
av kontorstruktur og personalmessige forhold må dessuten
løses.
Finansdepartementet vil derfor, som ledd i Regjeringens
arbeid for modernisering, effektivisering og forenkling av offentlig
sektor, gjennomføre en bred utredning av tiltak for resultatforbedring
i skatteinn-fordringen og tilhørende kontrollvirksomhet.
Slike tiltak vurderes både i forhold til en videreføring
av dagens kommunale løsning, og ved en statlig overtakelse
av ansvaret for oppgaven. I utredningen kartlegges konsekvensene
for skattyterne, kommunene og staten av ulike alternativer. Et underliggende
formål med utredningsarbeidet er å tilstrebe enighet
om situasjonsbeskrivelse og virkelighetsoppfatning, herunder om betingelsene
for å gjøre sammenligninger. Utredningen bør
også inkludere vurderinger av skatteinnkrevingen i Sverige og
Danmark. Kommunesektoren og berørte departementer inviteres
til å delta i arbeidet med utredningen, likeså relevante
tjenestemannsorganisasjoner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet vil peke på at
skal utredningen gi forsvarlig grunnlag for beslutning, må den
kartlegge både de eksisterende statlige og de eksisterende
kommunale skattekontorer, og den må være objektiv
og likebehandlende. Bare på den måten får
man fram konkrete resultater og erfaringer, ikke bare vurderinger. Disse medlemmer mener
at følgende premisser må legges til grunn for
utredningen:
– Både
innkreving og kontroll undersøkes.
– Både de kommunale skattekreverkontor
og de statlige skattekontor (likningskontor, fylkesskattekontor
og skattefogdkontor) undersøkes både mht. innkreving
og kontroll.
– Følgende forhold ved
innkreving og kontroll undersøkes:
– Rettssikkerhet
– Mulighet for folkevalgt innsyn
og kontroll
– Kvalitet
– Nærhet til bruker/brukervennlighet
– Effektivitet/resursbruk
– Distriktspolitiske hensyn
– Samordning med annen innkreving
– Teknologi
– Stat og kommune får
like mange representanter i styringsgruppe, referansegruppe, prosjektgruppe m.m.
Formannskap går på "omgang".
– Valg av eksterne rådgivere/konsulentfirmaer
gjøres av styringsgruppen.
– Alt grunnlagsmateriale vurderes
mht. korrekthet, objektivitet og hvor ajour det er før
det trekkes konklusjoner.
– Ved eventuelle undersøkelser
av andre lands skatteinnkreving og -kontroll, skal det innhentes
datagrunnlag og vurderinger fra statlig og kommunal sektor i landet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre tar Regjeringens redegjørelse
til orientering. Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i at det igangsettes en bred utredning med tiltak for resultatforbedring
i skatteinnfordringen og tilhørende kontrollvirksomhet. Disse medlemmer vil
understreke at både innkreving og kontroll må undersøkes
hvor rettssikkerhet, mulighet for folkevalgt innsyn og kontroll,
kvalitet, effektivitet, teknolog, samordning, med annen innkreving
og brukervennlighet står sentralt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. S. nr. 106 (2001-2002) Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
om Riksrevisjonens undersøkelse av skatteoppkrevernes stedlige arbeidsgiverkontroll,
Fremskrittspartiets merknader og forslag i innstillingen. Disse
medlemmer mener det er nødvendig at det administrative
og økonomiske ansvaret for den stedlige arbeidsgiverkontrollen
overføres til staten. Disse medlemmer mener
videre at det er fornuftig å utrede muligheten for en sammenslåing
av skatteoppkreverkontorene, skattefogdkontorene og fylkesskattekontorene
til en felles enhet. Disse medlemmer tar for øvrig
dette til orientering.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Regjeringen mener at det må foretas ytterligere
utredninger før det kan tas stilling til spørsmålet om
framtidig organisering av skatteoppkreverfunksjonen.
Dette medlem mener at det er
ganske oppsiktsvekkende at Regjeringen leverer en rein ideologisk begrunnelse
for å statliggjøre, og dermed sentralisere skatteoppkrevingen.
Dette medlem viser til at så å si
alle høringsuttalelser som er kommet inn går
mot en slik sentralisering. Det pekes på at 99,5 pst. av
samlet utlignet skatt innbetales/innfordres og at 99,7
pst. av all arbeidsgiveravgift innbetales/innfordres
Dette medlem mener at disse resultatene
viser at det ikke er forbedringspotensiale av betydning ved en slik
sentralisering.
Statens innfordring av merverdiavgift viser
dessuten dårligere tall enn kommunenes skatteinnfordring.
Når det gjelder arbeidsgiverkontrollenhar kritikken gått på at
kontrollmiljøene er for små. Mange kommuner har
på denne bakgrunn gått sammen om felles arbeidsgiverkontrollordninger.
Dette er en modell som dette medlem mener er fornuftig å bygge
videre på.
På denne bakgrunn går dette
medlem inn for å beholde kommunal skatteinnkreving
og arbeidsgiverkontroll. Kommunene oppfordres til interkommunalt samarbeid
for å styrke kontrollmiljøene og arbeidsgiverkontrollen.
Dette medlem mener videre der
er grunn til å peke på at Regjeringen snakker
om utplassering av statlige arbeidsplasser, men legger samtidig
til rette for stadig sentralisering av kommunale arbeidsplasser skatteoppkreverfunksjonen
inkludert.
Stortinget ga i forbindelse med salderingen
av 2002-budsjettet Regjeringen en fullmakt til å redusere
departementenes drifts- og investeringsutgifter med 65 mill. kroner.
Innsparingen ble foreløpig lagt som en reduksjon av bevilgningen
på kapittel 2309. Denne innsparingen er nå fordelt
på departement, jf. omtale avsnitt 1.3 og vedlegg 1 til
proposisjonen. Midlene er på denne bakgrunn tilbakeført
til kapittel 2309 som dermed er økt med 65 mill. kroner.
Det var avsatt en reserve på 200 mill.
kroner på kapittel 2309 for å dekke kompensasjon
til frivillige organisasjoner for innføring av merverdiavgift på tjenester.
Det foreslås i denne proposisjonen å innføre
en refusjonsordning. På denne bakgrunn er bevilgningene under
kapitlene 1618 og 1632 økt tilsvarende den foreslåtte
refusjonen. Som motpost for denne bevilgningsøkningen er
reserven på 200 mill. kroner tatt ut fra kap. 2309 og bevilgningen
isolert sett redusert tilsvarende.
Det var i saldert budsjett avsatt reserver for å dekke inntektsoppgjør innenfor
en ramme på 4G pst. inntektsvekst fra 2001 til 2002. På bakgrunn
av at rammene for oppgjørene i privat sektor er blitt høyere
enn tidligere lagt til grunn, er rammene for inntektsoppgjør der
staten er part økt med knapt I prosentenhet. For å ha
tilstrekkelig reserver for å dekke vårens inntektsoppgjør
innenfor den økte rammen, samt ha tilstrekkelige reserver
for tilleggsbevilgninger 2. halvår, foreslås bevilgningen
på kap. 2309 isolert sett økt 1 024 mill. kroner.
Det er noe lavere enn den isolerte effekten av høyere lønnsvekst
for statsansatte og regulering av grunnbeløpet i folketrygden med
knapt I pst. skulle tilsi. Samlet sett innebærer dermed
dette en redusert reserve for å fremme tilleggsbevilgninger
i 2. halvår.
Ved at kap. 2309 allerede er økt med
65 mill. kroner ved fordeling av innsparingsfullmakten, jf. vedlegg
1, foreslås bevilgningen samlet sett økt med 823,7
mill. kroner netto i denne proposisjonen.
Standpunkttabell, avsnitt
17.12
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
2309 | 1 | Tilfeldige utgifter | | | | | | | |
| 1 | Tilbakeføring
av innsparing | +65,000 | +65,000 | +65,000 | +65,000 | +65,000 | +65,000 | +65,000 |
| 2 | Refusjonsordning - moms
frivillige org. | -200.000 | -200,000 | -200,000 | -200,000 | -200,000 | -200,000 | -200,000 |
| 3 | Inntektsoppgjøret
og reserve for
tilleggsbevilgninger | +1024,000 | +1024,000 | +1024,000 | +1024,000 | +1024,000 | +1024,000 | +1024,000 |
| 4 | Differanse | -65,315 | -65,315 | -65,315 | -65,315 | -65,315 | -65,315 | -65,315 |
| | Sum 1-4 | +823,685 | +823,685 | +823,685 | +823,685 | +823,685 | +823,685 | +823,685 |
| 5 | Driftskutt i departementene | | -19,000 | -165,000 | -16,000 | -165,000 | -48,000 | -16,000 |
| 6 | Inndekning barnehager | 0,00 | 0,00 | -84,000 | -84,000 | -84,000 | -84,000 | 0,00 |
| 7 | Generelt kutt | 0 | | | -270,000 | -150,000 | | -270,000 |
| | Sum 1-8 | +823,685 | +804,685 | 574,685 | +453,685 | +424,685 | 775,685 | +537,685 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Voteringspostene 1-4, jf.
tabell foran
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge til sammen 823,685
mill. kroner under voteringspostene 1-4.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter | |
| | (1-4) Sum, forhøyes
med | 823 685 000 |
Voteringspost 5 Driftskutt
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser videre til budsjettavtalen
med Fremskrittspartiet, omtalt under kap. 1.2, om subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2002 med de endringer som følger av avtalen. På bakgrunn
av behovet for omprioriteringer på budsjettet går disse
medlemmer inn for driftskutt i departementene på 19
mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"a
I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter | |
| 5 | Driftskutt,
nedsettes med | 19 000 000 |
b
Stortinget samtykker i at det spares
inn 19 mill. kroner på departementenes driftsutgifter.
Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen
av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler
og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse
med ny saldering av 2002-budsjettet. Innsparingen tas foreløpig
ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 19 mill.
kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler
og poster, tilbakeføres 19 mill. kroner til kap. 2309.">>>
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, er en subsidiær avtale fra Fremskrittspartiets
side.
Disse medlemmer vil derfor subsidiært
støtte bevilgningsforslaget og fullmaktsforslaget foran
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at det er mulig å effektivisere
noe i statsforvaltningen, og foreslår derfor å kutte
driftsbudsjettet med 0,3 pst. Det har blitt satt effektivitetskrav
til Helseforetakene, så disse unntas fra det generelle
kuttet. Regjeringen får fullmakt til å fordele
kuttet.
Disse medlemmer viser til tabellen
foran og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | |
| 1 | Driftsutgifter | | |
| 5 | Driftskutt,
nedsettes med | 165 000 000 |
Disse medlemmer fremmer i tillegg
følgende forslag:
"Fullmakt
Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1
på 165 mill. kroner på statsbudsjettets driftsposter.
Dette gjelder ikke for driftspostene til Helseforetakene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til tabellen foran og merknader nedenfor
og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | |
| 1 | Driftsutgifter | | |
| 5 | Driftskutt,
nedsettes med | 16 000 000 |
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det er mulig å spare inn betydelige beløp under drift
av departementene ved ulike effektiviseringstiltak.
Dette medlem viser til at kommunalminister Erna
Solberg ved flere anledninger har sagt at kommunene får
effektivisere, når det påpekes at det i følge
KS mangler 5,9 mrd. kroner for å dekke kommunenes pensjonsforpliktelser. Dette
medlem mener at dette er et helt urealistisk effektivitetspress å utsette
kommunene for.
Dette medlem viser til svar fra
departementet på spørsmål nr. 29, av
16 mai 2002 fra Senterpartiet finansfraksjon hvor det spørres
om effektivisering i statsadministrasjonen. Det interessante ved
svaret fra Finansdepartementet er det siste avsnittet hvor det påpekes:
"Finansdepartementet vil bemerke at det i statlig virksomhet
foreligger bindinger blant annet på personalsiden og i
form av inngåtte kontrakter for leveranser av varer og
tjenester. Det vil derfor i praksis kreves noe tid for å iverksette
vesentlige reduksjoner i bevilgningene til driftsutgifter."
Dette medlem kan ikke se at dette
forholder seg vesentlig annerledes for kommunene enn for statsadministrasjonen.
Dette medlem er forundret over
at det i forliket er foretatt så beskjedne kutt i utgiftene
til den statlige administrasjonen, som sitter nærmest statsrådene. Reduserte
administrasjonsutgifter i departementene utgjør beskjedne
16 mill. kroner av de samlede kutt på 622 mill. kroner.
Flere talsmenn fra Regjeringen og samarbeidspartiene har gitt uttrykk
for at de ansvarlige i kommunesektoren relativt lett må kunne
greie milliard-innsparinger uten at viktige velferdstjenester skal bli
berørt i vesentlig grad.
Dette medlem foreslår
derfor et kutt på 48 mill. kroner i ymseposten, som dekkes
ved et generelt driftskutt i departementene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | |
| 1 | Driftsutgifter | | |
| 5 | Driftskutt,
nedsettes med | 48 000 000 |
Voteringspost 6
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til avtale inntatt under avsnitt
10.4.2 om barnehager i perioden 2002-2005 og fremmer følgende
forslag:
"a
I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter | |
| 6 | Inndekning barnehager nedsettes
med | 84 000 000 |
b
Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det i statsbudsjettet
for 2002 spares inn 84 mill. kroner på postene 01-29 driftsutgifter
(unntatt post 24), postene 30-49 investeringer og post 50 overføringer
til andre statsselskap som gjelder drift og investeringer. Helseforetakene
unntas. Innsparingen skal primært foretas på områder
hvor det forventes et mindreforbruk og på områder
hvor det kan hentes ut effektiviseringsgevinster. Regjeringen gis fullmakt
til å foreta den endelige fordelingen av beløpet.
Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget
orienteres om fordelingen i forbindelse med ny saldering av 2002
budsjettet. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere
kapittel 2309 Tilfeldige utgifter med 84 mill. kroner. Når
beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres
84 mill. kroner til kapittel 2309."
Voteringspost 7 Generelle kutt
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å redusere
reserven for tilleggsbevilgninger i 2. halvår, og reduserer
derfor Regjeringens foreslåtte økning av dette
kapittel med 270 mill. kroner.
Disse medlemmer viser imidlertid
til at dette gjøres med den grad av usikkerhet som følger
av at Regjeringen er uvillig til å svare på hvor
mye som faktisk er avsatt til tilleggsbevilgninger for 2. halvår.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | |
| 1 | Driftsutgifter | | |
| 7 | Generelt kutt,
nedsettes med | 270 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at det er rom for betydelige innsparinger i driften av Forsvaret gjennom
mer effektiv og rasjonell drift, og foreslår at Forsvaret
pålegges en effektiviseringsgevinst på 150 mill.
kroner på de ulike drifts- og investeringskapitlene innenfor
forsvarsbudsjettet for inneværende år.
Disse medlemmer mener det er
grunn til å stille spørsmål ved Forsvarets
prosjektstyring og evne til samordning mellom de ulike forsvarsgreinene
for å sikre effektiv ressursutnyttelse. Disse medlemmer viser
til at det planlegges flere store prosjekter, som nye fregatter,
programmet GOLF og utbyggingen av Regionfelt Østlandet,
hvor kostnadsrammene er usikre, og hvor det er stor fare for at
rammene overskrides. Disse medlemmer mener det trengs
reformer i styringen av Forsvarets økonomi for å hindre
at ytterligere offentlige midler går tapt som følge
av dårlig styring. Disse medlemmer vil fremme
følgende forslag:
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"a
I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | |
| 1 | Driftsutgifter | | |
| 7 | Generelt kutt,
nedsettes med | 150 000 000 |
b
Stortinget ber Regjeringen pålegge
Forsvaret å effektivisere tilsvarende en samlet innsparing
på 150 mill. kroner for 2002. Regjeringen gis fullmakt
til å fordele innsparingen på de ulike kostnadskapitlene innenfor
Forsvaret."
Komiteens tilråding om bevilgning kap.
2309
Komiteen viser til
de fremsatte forslag ovenfor, og til at voteringspostene 1-4 Sum
fra komiteen, voteringspost 5 Driftskutt fra komiteens medlemmer
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre og voteringspost
6 Inndekning barnehager fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har
tilslutning fra et flertall i komiteen.
Komiteen tar til etterretning
at følgende forslag etter dette blir å føre
til kapittel 22 Komiteens tilråding i denne innstilling:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | |
| 1 | Driftsutgifter | | |
| | 1-4 Sum | + 823 685 000 | |
| 5 | Driftskutt | -19 000 000 | |
| 6 | Inndekning
barnehage | -84 000
000 | |
| 1 | Driftsutgifter,
forhøyes med | 720 685 000 |
| | fra kr 7 159
727 000 til kr 7 880 412 000" | |
Det ble 3. oktober 2001 inngått forlik
mellom bobestyreren i Anders Jahres dødsbo, advokat Even
Wahr-Hansen, og to av boets utenlandske motparter, Lazard Bank og
Lord Kindersley. Avtalen var betinget av flere spesifiserte etterfølgende
godkjennelser. En av godkjennelsene gjaldt statlig garantistillelse
for forutsatte skadesløserklæringer fra boet overfor
de to motparter. Samtykke til å stille slik garanti ble
gitt av Stortinget i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
17 (2001-2002). De øvrige godkjennelser er også gitt
som forutsatt, og avtalen er gjennomført ved innbetaling
av de avtalefestede beløp.
Siden høsten 1994 hadde arbeidet i
Jahre-boet vært finansiert ved lån fra staten
med trekk over kap. 475, Bobehandling post 21, Spesielle driftsutgifter.
Boet har tilbakebetalt lånet med renter, og vil heretter
være selvfinansierende med en kapital på i størrelsesorden
200 mill. kroner. Kap. 475 er ikke noe ordinært lånekapittel på statsbudsjettet.
En foreslår derfor at tilbakebetalingen på om
lag 175 mill. kroner krediteres kap. 5309, Tilfeldige inntekter post
29, Ymse.
Komiteen tar dette
til etterretning. Komiteen viser når det
gjelder forslag om bevilgning under kap. 5309 post 29 til merknader
under avsnitt 17.13.3.
Under Låne- og tilskuddsordningen under
EØS-avtalen, som var åpen for tilsagn i perioden
1994-1998, ble det stilt til rådighet 500 mill. euro i
tilskudd og rentesubsidier til støtte for en låneportefølje
på i alt EUR 1 500 mill. med en beregnet nåverdi
på EUR 160 mill. Den totale støtten var dermed
anslått til EUR 660 mill. De totale funding kostnader ble
dekket over perioden 1994-1998 med et beløp på EUR
595 mill. P.g.a bortfall av enkelte prosjekter, besparelser ved
gjennomføring av andre, samt avkastning på Låne-
og tilskuddsordningens likviditet, er det oppstått et likviditetsoverskudd
på ordningen. Denne tilbakeføres nå til
bidragsyterne i overensstemmelse med den senest vedtatte fordelingsnøkkel
for ordningen.
Per 31. desember 2001 var
Låne- og tilskuddsordningens likviditet: | 168 963 736 euro |
Est. max. utestående
betalingsforpliktelser i form av tilskudd: | 106 940 000 euro |
Est. max. utestående
betalingsforpliktelser i form av rentesubsidier: | +9 000 000 euro |
Est. max. utestående
betalingsforpliktelser totalt: | -115 940 000 euro |
Est. likviditetsoverskudd: | 52 023 736 euro |
Styringskomiteen for Låne- og tilskuddsordningen vedtok
16. november 2001 tilbakeføring av overskuddslikviditet
i 3 transjer med 25 mill.euro som første transje i april
2002. Norges andel av tilbakeføringen er 20,16 pst., dvs.
4 970 339,53 euro .Neste transje på ca. 25 mill.euro er
planlagt for oktober 2002. Størrelsen på tredje
og siste transje vil bli bestemt av ytterligere renteinntekter på likviditeten
samt av eventuelle bortfall eller besparelser på enkelte
prosjekt, som ennå ikke har påbegynt fysisk gjennomføring.
Tilbakebetalinger i forbindelse med Jahre-boet
og Låne- og tilskuddsordningen under EØS-avtalen medfører
at anslaget for inntekter under kapittel 5309 Tilfeldige utgifter samlet
sett foreslås økt med 220 mill. kroner.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteen viser når det
gjelder forslag om bevilgning under kap. 5309 post 29 til merknader
under avsnitt 17.13.3.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring :
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5309 | | Tilfeldige inntekter | |
| 29 | Ymse, forhøyes
med | 250 000 000 |
| | fra kr 450 253 000 til
kr 700 253 000" | |
Komiteen forhøyer inntektene
med 30 mill. kroner på bakgrunn av ekstraordinære
inntekter fra statens garanti for flyforsikring.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene, omtalt under kap. 1.2,
om subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert
nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger av avtalen.
På bakgrunn av ekstraordinære inntekter fra statens
garanti for flyforsikring går disse medlemmer inn
for å forhøye inntektene under kap. 5309 med 30
mill. kroner.