Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
arbeider med implementering av EUs vanndirektiv i Norge. For å kunne
videreføre arbeidet etter den oppsatte planen, er det nødvendig
med tildeling av ekstra midler. NVE deltar i EUs arbeidsgruppe for å utarbeide
retningslinjer for å håndtere sterkt modifiserte
vannforekomster, som blir viktig i forbindelse med håndtering av
kraftutbygde vassdrag. Arbeidet med karakterisering av vannforekomster
må starte i 2002. Dette skal gjøres i samarbeid
med andre direktorater, men NVE har både kompetanse, og
data som blir helt vesentlige i arbeidet, og vil ha en sentral rolle.
Med bakgrunn i arbeidet med EUs vanndirektiv foreslås
det å øke bevilgningen med 2 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kystpartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
Regjeringens forslag om bevilgning på 2 mill. kroner til
arbeidet med EUs vassdirektiv. Kystpartiet er mot norsk tilknytning
til EØS og mot å bli påtvunget direktiv
og forordninger. Når det gjelder naturressurser er Norge
en stormakt internasjonalt, mens EU ikke er tilsvarende. Derfor
er dette medlem spesielt skeptisk til å godta
direktiver som går på forvaltningen av norske
naturressurser. Dette medlem er derfor i mot bevilgningen
til arbeidet med vassdirektivet.
Komiteen viser når det
gjelder forslag om bevilgning under kap. 1820 post 1 til merknader
under avsnitt 19.1.1.4.
Lov om forebyggende sikkerhetstjeneste med forskrifter
(sikkerhetsloven) trådte i kraft 1. juli 2001. Det innebærer
at alle tidligere delegasjoner til NVE i forbindelse med klareringssaker
ikke lenger er gyldige.
Olje- og energidepartementet har delegert klareringsmyndigheten
for energi- og vassdragsforvaltningen til NVE. Foruten NVEs egne
ansatte norske statsborgere omfatter dette norske statsborgere hos virksomheter
innen energi- og vassdragsforvaltning, herunder Statnett og Statkraft,
og norske statsborgere ansatt hos leverandører ved sikkerhetsgraderte
anskaffelser, jf. sikkerhetsloven, forskrift om personellsikkerhet.
Dette innebærer et betydelig merarbeid som ikke lar seg
løse med bemanningen NVE har innen fagområdet
i dag.
Med bakgrunn i ovennevnte og en gjennomgang
av beredskaps- og sikkerhetsarbeidet i NVE, foreslås det å øke
bevilgningen med 1,5 mill. kroner. Utgiftsøkningen dekkes
inn ved tilsvarende økning i inntektene, jf. kap. 4820
post 1 Gebyr og avgiftsinntekter.
Komiteen tar dette
til etterretning. Komiteen viser når det
gjelder forslag om bevilgning under kap. 1820 post 1 til merknader
under avsnitt 19.1.1.4.
Det norske meteorologiske instituttet (DNMI)
og Norges vassdrags- og energidirektorat har en samarbeidsavtale
for å sikre bedre utnyttelse av data og kompetanse hos
begge parter for å oppnå en bedre flomvarsling.
NVE betaler DNMI 2,1 mill. kroner per. år
for overføring av data og produkt, og til dekning av kommunikasjonsutgifter
og konsulentutgifter. Som følge av innføringen
av merverdiavgift på tjenester pr. 1. juli 2001 vil NVE
få en årlig merutgift på 0,5 mill. kroner
knyttet til ovennevnte avtale. NVE ble kompensert for merutgiften
for 2. halvår 2001 (0,25 mill. kroner) i forbindelse med
endring av bevilgninger for 2001 under OED, jf. St.prp. nr. 24 (2001-2002).
I tråd med ovennevnte foreslås det å øke
bevilgningen for 2002 med 0,5 mill. kroner som følge av
merutgifter ved innføring av merverdiavgift på tjenester.
Komiteen tar dette
til etterretning. Komiteen viser når det
gjelder forslag om bevilgning under kap. 1820 post 1 til merknader
under avsnitt 19.1.1.4.
Standpunkttabell, avsnitt
19.1.1.4
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
1820 | 1 | Norges vassdrags- og energi-
direktorat | | | | | | | |
| 1 | Implementering av EUs vanndirektiv | +2,000 | +2,000 | +2,000 | +2,000 | +2,000 | +2,000 | 0,000 |
| 2 | Klareringsmyndighet for
energi- og vassdragsforvaltningen | +1,500 | +1,500 | +1,500 | +1,500 | +1,500 | +1,500 | +1,500 |
| 3 | Moms på tjenester | +0,500 | +0,500 | +0,500 | +0,500 | +0,500 | +0,500 | +0,500 |
| | Sum | +4,000 | +4,000 | +4,000 | +4,000 | +4,000 | +4,000 | +2,000 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye kap. 1820 post 1 med 4 mill.
kroner.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
sin merknad under avsnitt 19.1.1.1 og fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1820 | | Norges vassdrags- og energidirektorat (jf.
kap 4820 og 4829) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 2 000 000 |
| | fra kr 209 000 000 til
211 000 000" | |
Det er behov for å øke budsjettet
under denne posten blant annet for å dekke nødvendige
utgifter til det pågående arbeidet på Kirkenæranlegget
som ventes ferdigstilt i løpet av 2002. Totalrammen for
prosjektet har blitt overskredet på grunn av at det har
vært nødvendig med tilførsel av mer stein
til erosjonssikring enn først beregnet, samt kommunal innsigelse
mot en del av traseen som førte til en noe dyrere løsning.
I tillegg har den generelle prisutviklingen vært noe høyere enn
opprinnelig antatt.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
bevilgningen under kap. 1820 post 22 økt med 4 mill. kroner,
fra 55,35 til 59,35 mill. kroner. Utgiftsøkningen dekkes inn
ved tilsvarende økning i inntektene, jf. kap. 4820 post
40 Forbygningsvirksomhet.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1820 post 22.
I St.prp. nr. 1 (2000-2001) ble det foreslått å støtte
et større pilotprosjekt, primært knyttet til bygging
av gassrør, som skulle bidra til at gass ble gjort tilgjengelig
for større brukergrupper. Regjeringen foreslo at pilotprosjektet
skulle gjennomføres i Bergensområdet, og det ble
avsatt 20 mill. kroner til dette formålet i budsjettet
for 2001. Forslaget fikk støtte fra stortingsflertallet,
men ble skilt ut på egen budsjettpost (kap. 1825 post 74),
men ble ikke gjort overførbar slik Regjeringens forslag
til bevilgning var (kap. 1825 post 70).
NVE ga i 2001 tilsagn på inntil 20
mill. kroner til Naturgass Vest AS knyttet til prosjekt "Gassrør
til Bergen". Det ble utbetalt 1,3 mill. kroner til prosjektet i 2001.
Som følge av at budsjettposten ikke var overførbar
til 2002 ble gjenværende midler på 18,7 mill.
kroner tilbakeført til statskassen ved slutten av 2001.
Naturgass distribueres allerede som CNG (Compressed
natural gas) i Bergens-området. Kapasiteten i det eksisterende
distribusjonssystemet er knapp, og Naturgass Vest er i ferd med å utvide
lavtrykks distribusjonsnett i Bergens-området. Flere løsninger
for føring av gass fra Kollsnes til Bergen vurderes. Naturgass
Vest har arbeidet med et prosjekt for en gassledning til Bergen.
Naturgass Vest har imidlertid utsatt byggingen av røret,
og distribusjonsnettet planlegges nå forsynt ved LNG (Liquefied
natural gas) inntil det etterspørres tilstrekkelig store
volumer gass i Bergens-området til at det vil være
lønnsomt å føre gassen fra Kollsnes.
I forbindelse med gjenbevilgning av midlene foreslås det derfor
at bevilgningen knyttes opp mot etablering av infrastruktur for
distribusjon av naturgass.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
midlene gjenbevilget i 2002 og at post 74 gjøres overførbar.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om at post 74 gjøres overførbar.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen
har forhøyet bevilgningen under kap. 1825 post 74 Naturgass
med 18,7 mill. kroner. Disse medlemmer viser videre
til avtalen med Fremskrittspartiet om subsidiær støtte
til regjeringspartienes justerte forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2002, og er enig om å redusere posten med 5 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår derfor
en samlet bevilgning til kap.1825 post
74 Naturgass på 13,7 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiets primærforslag til budsjettering
av dette kapittel og post ikke fremmes, fordi det ville ha fått
flertall i strid med den subsidiære budsjettavtale mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 1825
post 74 med 18,7 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1825 | | Omlegging av energibruk
og energiproduksjon | |
| 74 | Naturgass, kan
overføres, forhøyes med | 18 700 000 |
| | fra kr 30 000 000 til kr
48 700 000" | |
"Grønn Hydrogen"
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, vil understreke betydningen av teknologiutvikling
som understøtter bruk av naturgass innenlands. Pilotprosjektet
"Grønn Hydrogen" på Notodden er et eksempel på et
prosjekt som har kommet langt på teknologiutvikling, særlig
knyttet til bruk av hydrogen som energibærer.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke viktigheten
av å skaffe ny fornybar energi. Eksempler på pilotprosjekter
som har kommet langt er arbeidet med utviklingen av Sørøyegget
og forskningsprosjektet med tidevannskraftverk utenfor Hammerfest.
Naturgass
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til den brede enigheten om å ta en større del av
naturgassen i bruk innenlands og kan derfor ikke støtte
avtalepartenes forslag om å redusere post 74 Naturgass
med 5 mill. kroner. Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til flertallets merknad i Budsjett-innst. S. nr. 9 (2001-2002)
fra energi- og miljøkomiteen:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, har
registrert Regjeringens ønske om å legge til rette for økt
bruk av naturgass innenlands. Det er satt av støtte til
videreføring av pilotprosjekt i Bergensområdet,
og Regjeringen vil at bevilgningen og tilsagnsfullmakten også skal
kunne benyttes til andre prosjekter, for eksempel vurdering av naturgass
ført til Grenlandsområdet, basert på mål
om effektiv bruk av offentlige midler og best mulig resultat av
gass-satsingen."
Disse medlemmer viser til at
det flere steder er under utarbeidelse planer og prosjekt for distribusjon av
naturgass. Flere av disse prosjektene vil trenge statlig medvirkning.
Bevilgningene som er bevilget til dette formålet er forholdsvis
små og disse medlemmer mener derfor at bevilgningene
for inneværende ikke år bør reduseres
og opprinnelig beløp i sin helhet bør gjøres
overførbart.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at dette dreier seg om gjenbevilgning av midler til et større
pilotprosjekt for bygging av gassrør. Naturgass Vest har
utsatt byggingen av røret, og det er ikke foretatt en grundig
evaluering av status for gassdistribusjon med hensyn på hvorvidt reduksjoner
av klimagassutslipp er oppnådd ved landbasert bruk av gass
på Haugalandet. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn å bevilge 1 mill. kroner til
et slikt evalueringsprosjekt. De resterende 17,7 mill. kroner foreslås
bevilges til ENOVA for bruk innenfor deres mandat, jf. merknad til
kap. 20.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1825 | | Omlegging av energibruk
og energiproduksjon | |
| 74 | Naturgass, kan
overføres, forhøyes med | 1 000 000 |
| | fra kr 30 000 000 til kr
31 000 000" | |
I Sem-erklæringen har Regjeringspartiene
varslet at en vil arbeide med å etablere et samarbeidsprogram
for gasskraftverk med CO2-håndtering.
Gassteknologiutvalget har bl.a. vurdert dette spørsmålet
og foreslår en bred satsing med fokus på forskning og
utvikling i årene fremover.
På denne bakgrunn ønsker Regjeringen å styrke
satsingen knyttet til forskning og utvikling av gasskraftverk med
CO2-håndtering allerede i 2002-budsjettet. Det
vises også til den pågående dialogen
og samarbeidet med bransjen om en realisering av pilotanlegg for gasskraftverk
med CO2-håndtering.
Det foreslås en bevilgning i 2002 på 25
mill. kroner under nytt kap. 1827 Miljøvennlig gassteknologi,
ny post 70 Tilskudd. Midlene skal nyttes til utvikling av en framtidsrettet
teknologi for gasskraftverk med CO2-håndtering
i samarbeid med bransjen.
Regjeringen vil prioritere videre forskning på gasskraftteknologi
og utvikling av et pilotprosjekt for CO2-håndtering.
Det vil bli aktuelt med ytterligere bevilgninger og tilsagnsfullmakt i
budsjettet for 2003.
Regjeringen vil komme tilbake med en nærmere
vurdering av Gassteknologiutvalgets innstilling i den kommende gassmeldingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 25 mill. kroner
under kap. 1827 ny post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at styrkingen av satsingen knyttet til forskning og utvikling av
gasskraftverk med CO2-håndtering
ble foretatt med 30 mill. kroner ved budsjettbehandlingen høsten
2001.
Disse medlemmer ser ingen vesentlig
grunn til å fravike denne satsingen i forbindelse med en
ren budsjettrevisjon.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Regjeringens bebudede stortingsmelding om innenlandsk bruk av
gass, og vil ikke forskuttere evt. bevilgninger til gassteknologi.
Det nye tilskuddet foreslås derfor frafalt.
Disse medlemmer vil stemme imot
Regjeringens forslag.
Sammendrag
Tabell 19.1. Endring av
bevilgninger på statsbudsjettet for 2002 under kap. 2440
og kap. 5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (i
mill. kroner)
Kap/post/underpost | Saldert budsjett 2002 | Forslag til ny bevilgning for 2002 | Endring |
Kap. 2440 | | | |
22 Fjerningsutgifter, overslagsbevilgning
| 140 | 90 | - 50 |
30 Investeringer | 15 300 | 14 300 | - 1 000 |
50 Overføring
til Statens petroleumssforsikringsfond | 600 | 700 | 100 |
Sum
kap. 2440 | 16
040 | 15
090 | -
950 |
Kap. 5440 | | | |
24.01 Driftsinntekter | 110 400 | 107 800 | - 2 600 |
24.02 Driftsutgifter | - 17 600 | - 16 900 | 700 |
24.03 Lete- og feltutviklingsutgifter
| - 1 500 | - 1 200 | 300 |
24.04 Avskrivninger | - 17 600 | - 14 700 | 2 900 |
24.05 Renter
| - 7 000 | - 6 500 | 500 |
24 Driftsresultat | 66 700 | 68 500 | 1 800 |
30 Avskrivninger | 17 600 | 14 700 | - 2 900 |
80 Renter
| 7 000 | 6 500 | - 500 |
Sum
kap. 5440 | 91
300 | 89
700 | -
1 600 |
Kontantstrømmen
til SDØE: Innbetalinger | 110 400 | 107 800 | - 2 600 |
Utbetalinger
| 35 140 | 33 190 | - 1 950 |
Netto
kontantstrøm fra SDØE | 75 260 | 74 610 | - 650 |
Det har vært foretatt et salg av om
lag 6,5 pst. av SDØE til Norsk Hydro og andre selskaper
slik Stortinget vedtok 26. april 2001, jf. Innst. S. nr. 198 (2000-2001).
Dette har ikke vært tatt hensyn til i tidligere budsjett,
og forslagene til nye bevilgninger vil derfor innebære
en nedjustering som følge av salget. Pro et contra-oppgjøret
knyttet til dette salget er ikke ferdigstilt, og vi vil komme tilbake
til dette i forbindelse med endelig budsjettering av salgsoppgjøret
senere i år.
Kap. 2440 post 22 Fjerningsutgifter er redusert
med 50 mill. kroner, fra 140 til 90 mill. kroner. Reduksjonen skyldes
en generell nedjustering av fjerningsutgifter for avsluttede felt.
Anslagene for investeringer under kap. 2440
post 30 er redusert med 1 000 mill. kroner, fra 15 300 til 14 300 mill.
kroner. Reduksjonen skyldes i hovedsak nedsalget på om
lag 6,5 pst. Reduksjonen som følge av nedsalget motvirkes
noe av en generell økning i investeringskostnadene på norsk
kontinentalsokkel, fremskyndingen av Snøhvit og at investeringskostnader
til bygging av NGL-anlegg på Kollsnes ikke har vært
med i tidligere budsjettanslag.
Anslaget for overføring til Statens
petroleumsforsikringsfond under kap. 2440 post 50 er økt
med 100 mill. kroner som følge av justering for avvik mellom antatt
og faktisk premiebesparelse for 2001. Økningen er et resultat
av en markant tilstramning i forsikringsmarkedet. Etter terrorangrepet
på World Trade Center i New York kollapset deler av forsikringsmarkedet. Dette
fikk en umiddelbar effekt på tegning av "nye" byggeforsikringer.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.01 Driftsinntekter
er redusert med 2 600 mill. kroner, fra 110 400 til 107 800 mill.
kroner. Reduksjonen skyldes i hovedsak salget av om lag 6,5 pst.
Denne reduksjonen blir delvis oppveid av høyere oljepriser og
en styrket dollarkurs i forhold til tidligere antagelser. Det er
lagt til grunn en gjennomsnittlig oljepris på 200 kroner
pr. fat i forhold til 185 kroner pr. fat i saldert budsjett for 2002.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.02 Driftsutgifter
er redusert med 700 mill. kroner, fra 17 600 til 16 900 mill. kroner.
Reduksjonen skyldes i hovedsak nedsalget på om lag 6,5
pst.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.03 Lete-
og feltutviklingsutgifter er redusert med 300 mill. kroner, fra
1 500 til 1 200 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i hovedsak nedsalget
på om lag 6,5 pst.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.04 og
post 30 Avskrivninger er redusert med 2 900 mill. kroner, fra 17
600 til 14 700 mill. kroner. Reduksjonen har hovedsakelig sammenheng
med nedsalget på om lag 6,5 pst., samt endret avskrivningsgrunnlag
for noen prosjekter og lavere avskrivninger i enkelte prosjekter enn
antatt i saldert budsjett.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.05 og
post 80 Renter er redusert med 500 mill. kroner, fra 7 000 til 6
500 mill. kroner. Dette skyldes salget av SDØE-andeler.
Ovennevnte endringer i underposter medfører
at SDØEs anslåtte driftsresultat under kap. 5440
post 24 Driftsresultat er økt med 1 800 mill. kroner, fra
66 700 til 68 500 mill. kroner.
Netto kontantstrøm fra SDØE er
redusert fra 75 260 til 74 610 mill. kroner. Dette er en reduksjon
på 650 mill. kroner i forhold til saldert budsjett for
2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 2440 og 5440, jf. tabellen foran,
unntatt kap. 2440 post 30.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 2440
post 30.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til disse partiers merknader
i Innst. S. nr. 100 (2001-2002) (Utbygging, anlegg og drift av Snøhvit LNG),
der Sosialistisk Venstreparti gikk mot forslaget om utbygging av
Snøhvit, av hensyn til manglende kunnskap om konsekvenser
for det sårbare miljøet i Barentshavet. Disse
medlemmer viser også til sine merknader i Innst.
O. nr. 2 (2001-2002) og Innst. O. nr. 76 (2001-2002) (endringer
i petroleumsskatteloven) der disse medlemmer gikk
mot forslaget om å gi skattesubsidier til utbyggingen av
Snøhvit.
Disse medlemmer går
derfor mot den foreslåtte investeringen på 564
mill. kroner på kap. 2440 post 30.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
i tillegg vise til Sosialistisk Venstrepartis merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 9 (2001-2002), der Sosialistisk Venstreparti går
inn for et lavere tempo i oljeleting og -investeringer. Disse
medlemmer merker seg at Regjeringen foreslår en
sterk økning i investeringsnivået til oljeformål. Disse medlemmer støtter
ikke dette, og går inn for et lavere nivå på disse
investeringene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2440 | | Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440) | |
| 30 | Investeringer, nedsettes
med | 1 768 000 000 |
| | fra kr 15 300 000 000 til
kr 13 532 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet går imot investeringer i Snøhvit
på 564 mill. kroner på kap. 2440 post 30.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2440 | | Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440) | |
| 30 | Investeringer, nedsettes
med | 1 564 000 000 |
| | fra kr 15 300 000 000 til
kr 13 736 000 000" | |
NVE har foretatt en ny gjennomgang av budsjettet for
NVE Anlegg for 2002. Ved avslutning av regnskapet for 2001 ble det
gjort en avsetning til reguleringsfondet (underpost 24.5) på om
lag 3,5 mill. kroner. Det anses dermed ikke behov for å budsjettere
avsetning til reguleringsfondet i 2002. Olje- og energidepartementet
foreslår derfor å redusere avsetningen til reguleringsfondet
for 2002 med 2 mill. kroner. Driftsresultatet endres dermed fra
5,3 til 3,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Økte utgifter knyttet til NVEs beredskaps-
og sikkerhetsarbeid under kap. 1820 post 1 øker beregningsgrunnlaget
for innkreving av gebyr- og avgiftsinntekter tilsvarende. På bakgrunn
av dette oppjusteres anslaget på gebyr- og avgiftsinntekter
med 1,5 mill. kroner, fra 12,7 til 14,2 mill. kroner, jf. kap. kap.
1820 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 4820 post 1.
På bakgrunn av avsluttet regnskap for
2001 og en gjennomgang av budsjettet for 2002, oppjusteres anslaget
for innbetaling av distriktsandeler. Posten foreslås oppjustert
med 4 mill. kroner, fra 12 til 16 mill. kroner, jf. kap. 1820 post
22.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 4820 post 40.
Regjeringen foreslår å innføre
en garantipremie på Statnett SFs lån, med virkning
fra 1. juli 2002. Bakgrunnen for forslaget er nærmere omtalt
under kap. 3961 post 70 Garantiprovisjon, Statkraft SF.
Regjeringen legger til grunn at garantipremien
skal nøytralisere foretakets fordel av statsgarantien i
statsforetaksloven. Det er usikkerhet knyttet til størrelsen på Statnetts
fordel, og det er sannsynlig at den er mindre enn for Statkraft.
For siste halvår av 2002 finner Regjeringen det likevel
hensiktsmessig at garantipremien for Statnett SF settes lik den
garantipremien som foreslås for Statkraft SF. Dette innebærer
et påslag på 0,6 pst. på eksisterende
låneportefølje, samt på nye lån med
løpetid inntil 7 år. På nye lån
med løpetid over 7 år foreslås det en
garantipremie på 1 pst.
Regjeringen vil komme tilbake med et forslag
om utformingen av garantier, samt nye garantipremier som vil gjelde
fra 1. januar 2003 for lån som er opptatt på basis
av statsforetakslovens gjeldende garantibestemmelser.
På bakgrunn av eksisterende låneportefølje
og forventet vekst i inneværende år er provenyinntektene
fra Statnett SF for 2. halvår 2002 anslått til
20 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) ble det budsjettert
med 87 mill. kroner i renteinntekter fra Statnett SF i 2002. Renteinntektene
under denne posten er knyttet til Statnetts serielån, som
pr. 1. januar 2002 hadde en saldo på 1 200,6 mill. kroner.
Renteinntektene knyttet til dette lånet beregnes med utgangspunkt
i renten på ulike statspapirer.
Lånet er delt opp i flere transjer/avdrag
som hver for seg knyttes opp mot et statspapir med en bestemt løpetid
og kupongrente. Det er opp til Statnett å avgjøre hvilket
statspapir den enkelte transjen skal knyttes til.
Usikkerhet rundt Statnetts valg av statspapir
og størrelsen på den tilhørende kupongrenten,
gjør det vanskelig å gi gode anslag ved budsjetteringstidspunktet. Per.
i dag anslås renteinntektene for 2002 til 79 mill. kroner,
det vil si 8 mill. kroner lavere enn tidligere budsjettert.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å redusere bevilgningen for 2002 med 8 mill. kroner,
fra 87 til 79 mill. kroner. Det understrekes at det fremdeles er
knyttet usikkerhet til dette anslaget.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) ble det budsjettert
med 80 mill. kroner i utbytte fra Statnett SF til utbetaling i 2002
for regnskapsåret 2001. Det ble understreket at endelig
vedtak om utbytte fattes av Statnetts foretaksmøte våren
2002 basert på gjeldende utbyttepolitikk og faktisk resultat
for 2001.
Konsernets realiserte overskudd etter skatt for
2001 ble 341 mill. kroner. For regnskapsåret 2001 settes utbyttet til
50 pst. av konsernets årsresultat etter skatt, jf. St.prp.
nr. 1 og Budsjett-innst. S. nr. 9 (2001-2002). På denne
bakgrunn oppjusteres utbyttet fra Statnett SF for regnskapsåret
2001 med 90 mill. kroner, fra 80 til 170 mill. kroner som utgjør
om lag 50 pst. av konsernets årsresultat etter skatt.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettavtalen
med regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, omtalt under kapittel
1.2, om subsidiær støtte til Regjeringens forslag
til Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger
av avtalen. På bakgrunn av behovet for omprioriteringer
på budsjettet går disse medlemmer inn
for å øke utbyttet fra Statnett med 70 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag, til sammen 160 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5680 | | Utbytte fra statsforetak
under Olje- og energidepartementet | |
| 80 | Utbytte, Statnett SF, forhøyes
med | 160 000 000 |
| | fra kr 80 000 000 til kr
240 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, er en subsidiær avtale fra Fremskrittspartiets
side.
Disse medlemmer vil derfor subsidiært
støtte bevilgningsforslaget fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår å øke utbyttet fra
Statnett med 70 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Disse
medlemmervil støtte dette
forslaget.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti vil
peike på at regjeringa Bondevik II fører ein uviss
utbyttepolitikk i høve Statnett SF. Ein slik utbyttepolitikk
ville vorte sett på som uforsvarleg av dei fleste private,
konkurranseutsette verksemder.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5680 | | Utbytte fra statsforetak
under Olje- og energidepartementet | |
| 80 | Utbytte, Statnett SF, forhøyes
med | 90 000 000 |
| | fra kr 80 000 000 til kr
170 000 000" | |
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) ble det budsjettert
med 4 600 mill. kroner i utbytte fra Statoil til utbetaling i 2002
for regnskapsåret 2001. Det ble understreket at endelig
vedtak om utbytte fattes av ordinær generalforsamling våren
2002 basert på gjeldende utbyttepolitikk og faktisk resultat
for 2001.
Konsernets årsoverskudd for 2001 korrigert
for engangseffekter ble 15 145 mill. kroner. I prospektet for børsnoteringen
av Statoil står det at styret har til hensikt å foreslå et årlig
utbytte i størrelsesorden 45-50 pst. av konsernets årsoverskudd
i henhold til US GAAP. I et enkelt år kan hensynet til å bevare
selskapets finansielle handlefrihet medføre at utbyttet
utgjør en lavere andel enn 45 pst. av årsoverskuddet
eller en høyere andel enn 50 pst. Et eventuelt avvik vil
være basert på en vurdering av olje- og gassprisenes sykliske
karakter, selskapets kontantstrøm, finansieringsbehov og
investeringsplaner.
På denne bakgrunn foreslo styret i
Statoil et utbytte på 2,85 kroner pr. aksje for regnskapsåret
2001. Dette utgjør om lag 41 pst. av årsoverskuddet
etter korrigering for engangseffekter. Endelig vedtak om utbytte fattes
på generalforsamlingen i mai 2002. Den norske stat eier
1 770 168 598 aksjer i Statoil. Forutsatt generalforsamlingens godkjennelse
blir utbytte fra statens aksjer i Statoil 5 045 mill. kroner.
På denne bakgrunn oppjusteres utbytte fra
Statoil ASA for regnskapsåret 2001 med 445 mill. kroner,
fra 4 600 til 5 045 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til Innst. S. nr. 325 (2000-2001):
"Komiteen viser til at Stortinget i forbindelse med energimeldingen
ba Regjeringen fremme forslag om incentiver som kan øke
energigjenvinning i industrien. Eramet Norway A/S, Tinfoss
Jernverk A/S og Elkem A/S har overfor Olje- og
energidepartementet kommet med slike forslag, som kan utløse
investeringer i store gjenvinningsanlegg. Modellen bygger på at
dagens avgiftsfritak videreføres. De omtalte investeringer
kan skaffe betydelige energimengder uten miljøkostnader og
uten at det må gis offentlige bevilgninger. Komiteen ber
Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2002 vurdere en
modell som stimulerer investeringer i prosjekter av den typen de
nevnte bedriftene har planer for."
Det vises videre til St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 4 (2001-2002):
"Eramet Norway A/S, Tinfoss Jernverk A/S
og Elkem A/S har planer om større investeringer
til gjenvinningsanlegg i Sauda. I merknadene til Revidert nasjonalbudsjett
ba finanskomiteen om at Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2002, vurderte en modell som stimulerer investeringer i prosjekter
av den typen de nevnte bedriftene har planer for. Det foreligger
ingen slike vurderinger i budsjettforslaget fra Regjeringen Stoltenberg.
Det har ikke vært mulig for Regjeringen å gjennomføre
slike vurderinger før denne proposisjonen ble lagt fram.
Regjeringen vil i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett vurdere
ulike insentiver som stimulerer investeringer av denne typen."
Regjeringen har med bakgrunn i forslaget over
vurdert virkemiddelbruken overfor energigjenvinning i industrien.
Regjeringen anser spillvarme fra industrien
som en viktig energikilde, og energi-gjenvinning er et tiltak som
hører innunder den miljøvennlige omleggingen av energiforsyningen.
Stortinget har stilt seg bak målene for energiomleggingen
som er:
– økt
bruk av vannbåren varme basert på spillvarme, nye
fornybare energikilder og varmepumper
– økt produksjon av vindkraft
– økt anvendelse av naturgass
- forbruksreduksjon.
Den helhetlige strategien for energiomleggingen
er skissert i Energimeldingen, St.meld. nr. 29 (1998-99) og i Ot.prp.
nr. 35 (2000-2001), i forbindelse med opprettelsen av Energifondet
og Enova SF. Et vesentlig punkt i strategien er å benytte
seg av markedsbaserte virkemidler. Det vil blant annet innebære å la
ulike teknologier og tiltak konkurrere om midlene som er tilgjengelige
i Energifondet. Enova SF er opprettet for å ivareta målene
og utforme nødvendige virkemidler for omleggingen. Enovas
kompetanse vil være å vurdere ulike tiltak og
prosjekter opp mot hverandre, og å støtte de som
mest effektivt bidrar til omleggingen. En robust og langsiktig omlegging
avhenger av at Enova får anledning til å se alle
tiltak under ett og styre mot de omleggingene som gir de beste resultatene.
Økt bruk av miljøvennlige
energikilder og reduksjon i energibruken har vært prioriterte
satsinger i lang tid, og det finnes allerede etablerte virkemidler
som bygger opp under denne satsingen.
Ett eksempel er fritaket for forbruksavgift
på elektrisk kraft (elavgift) for kraft produsert i energigjenvinningsanlegg.
Fritaket innebærer at eiere av energigjenvinningsanlegg
selger kraften de produserer direkte til avgiftspliktige sluttbrukere.
Sluttbrukerne vil være villig til å betale en
merpris for denne kraften fordi den ikke er pålagt avgift.
For sluttbrukerne vil det lønne seg å kjøpe
slik kraft inntil merprisen tilsvarer størrelsen på elavgiften.
For eierne av energigjenvinningsanleggene innebærer dette
at de kan oppnå en merpris på den kraften de leverer
opp imot størrelsen på elavgiften. For 2002 tilsvarer
dette 9,3 øre per. kWh. Dette fritaket innebærer
dermed en indirekte støtte til eiere av energigjenvinnings-anlegg
på 9,3 øre per. kWh kraft som leveres. Til sammenligning
mottar for eksempel produsenter av vindkraft en støtte
tilsvarende halvparten av elavgiften, 4,65 øre per. kWh.
Regjeringen går inn for å videreføre
dagens ordning med fritak for elavgift for kraft produsert i energigjenvinningsanlegg.
Andre tiltak må ses i sammenheng med den helhetlige strategien
for energiomleggingen som Stortinget har stilt seg bak. Regjeringen
mener derfor at det er opp til Enova å vurdere nye støttetiltak knyttet
til energigjenvinning på lik linje med andre tiltak som
hører innunder energiomleggingen.
Investeringer i vindkraftanlegg, bioenergianlegg, varmepumper,
fjernvarmeanlegg, mikro- og minivannkraftverk, tidevannanlegg, distribusjonsnett
for naturgass, solenergianlegg og geovarmeanlegg er i dag fritatt
for investeringsavgift. Fra 1. oktober 2002 bortfaller investeringsavgiften
i sin helhet. I den grad investeringer i energigjenvinningsanlegg som
produserer elektrisk kraft ikke er omfattet av eksisterende fritak,
kan avviklingen av investeringsavgiften bidra til å styrke økonomien
i slike anlegg på lik linje med investeringer i annen miljøvennlig
energiproduksjon.
Komiteen tar dette
til orientering.