Kapitlet er i stor utstrekning en direkte tilbakemelding
på de sektorvise tiltakene Sårbarhetsutvalget anbefaler
for økt samfunnssikkerhet. Det er enkelte unntak fra denne
systematikken. Kapitlet inneholder eksempelvis en fremstilling av
beredskapen i forhold til naturkatastrofer, herunder skred. Dette
temaet er kommet til på bakgrunn av mottatte høringsuttalelser. Likeledes
er for eksempel den materielle kulturarven omtalt særskilt.
En rekke av de problemstillinger som reises i dette kapitlet, er
også aktuelle for Svalbard, men må i stor grad
løses ved bruk av andre virkemidler enn de som anvendes
på fastlandet. Beredskapsmessige forhold på Svalbard
omtales i kapittel 8.5.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) betegner
sammensmeltningen mellom informasjonsteknologi og telekommunikasjon.
De siste 10-20 år har samfunnets økonomiske vekst
og velferdsutvikling i stor grad vært sammenfallende med
utviklingen innen IKT. Drifts- og produksjonsapparatet i de fleste
samfunnssektorer baserer seg i stor grad på slik teknologi. Denne
teknologien har også gjort samfunnet mer sårbart.
For eksempel er kraftforsyningen avhengig av velfungerende IKT.
Konsekvensene i driftsforstyrrelser i IKT-systemer og infrastruktur
kan være sammensatte og alvorlige for samfunnets funksjonsdyktighet. Fungerende
IKT vil også ha stor betydning for samfunnets evne til å håndtere
kriser.
Sårbarhetsutvalgets arbeid med IKT-sårbarhet
har vært koordinert mot et prosjekt i regi av Nærings-
og handelsdepartementet. Utvalget konkluderer blant annet med at
eksisterende tiltak for fysisk sikring av tele- og kraftsektoren
begynner i en del tilfelle å bli utilstrekkelige, og foreslo
at den overordnete målsetning for arbeidet med IKT-sårbarhet
og kritisk infrastruktur burde være "Å øke
robusthetsnivå i IKT-infrastruktur til et nivå som
gjør det helt usannsynlig at viktige samfunnsfunksjoner
stanses i en normalsituasjon. I en krisesituasjon skal robustheten
være tilstrekkelig til å opprettholde kritiske
funksjoner".
Sårbarhetsutvalget ga en rekke konkrete
anbefalinger til hvordan sårbarheten på området
kunne reduseres, herunder at det etableres et Senter for informasjonssikring
(SIS) som bør få i oppgave å koordinere
oppgaver innen hendelsesrapportering, varsling, analyse og erfaringsutveksling
i forhold til trusler mot IKT-systemer. Utvalget mente også det
var behov for å etablere et varslingssenter for trusler
mot IKT-tjenester i offentlig virksomhet. Utvalget så også behov
for å styrke utdanningen og forskningen innen IKT og at
det settes klare sikkerhetskrav i forbindelse med etablering og
drift av kritiske IKT-systemer. Sertifiseringsarbeid er et viktig fundament
i dette arbeidet. Utvalget så blant annet også behovet
for en nærmere vurdering av behovet for endringer i lover
og regler og tiltak for en mer effektiv kriminalitetsbekjempelse.
I dag eksisterer det en rekke ulike sambandsløsninger for
utveksling av graderte opplysninger mellom aktørene i totalforsvaret.
Dette gjelder både stasjonære og mobile løsninger.
Forsvaret har utviklet krypterte GSM-mobiltelefoner som skal kunne
anvendes nasjonalt og internasjonalt og være basert på tilgjengelige kommunikasjonsnett.
Det er avgjørende at aktørene
i totalforsvaret er i stand til å kommunisere sikkert seg
imellom. Direktoratet for sivilt beredskap vil derfor få klargjort
og presisert sitt ansvar for samband. Dette ansvaret vil blant annet
innebære at det føres tilsyn med at de ulike etatene
har tilstrekkelig med utdannet sambandspersonell, at sambandsløsningene
er oppdaterte, og at det gis råd om hvilke løsninger
som bør anskaffes innen de ulike deler av forvaltningen.
Mulighetene til sikker kommunikasjon med e-post skal også vurderes
for flere aktører.
Beredskapsapparatet og nødetatenes
virksomhet kan ikke basere seg på kommunikasjonssystemer
som har en uakseptabel høy sannsynlighet for å svikte
nettopp i de situasjoner hvor sambandsbehovet er størst.
Godt fungerende radiosamband er en forutsetning for at de mange
oppgavene innenfor redning og beredskap skal kunne løses
raskt og effektivt. Små og store nød- og krisesituasjoner
involverer en rekke aktører. Et godt samarbeid mellom disse
aktørene forutsetter gode telekommunikasjonssystemer også mellom
etatene.
Dagens sambandssituasjon for nød- og
beredskapsetatene er komplisert og uoversiktlig. Årsaken
til denne situasjonen er at hver nødetat har hatt ansvar
for etablering og drift av sine egne sambandssystemer, og etatene
har gjennom tidene utviklet ulike sambandsløsninger. Alderen
på en del eksisterende systemer og generasjonsskiftet fra
analog til digital teknologi tilsier at de eksisterende systemene
vil bli stadig vanskeligere og dyrere å vedlikeholde. Analog
teknologi er i ferd med å bli foreldet, og i løpet
av noen år blir det vanskelig å holde utstyret
nødetatene har i dag i drift.
De eksisterende sambandssystemene tilfredsstiller ikke
brukernes krav til funksjonalitet. Sambandene har variabel og ufullstendig
geografisk radiodekning. Redningsmannskapene kan ikke enkelt snakke
sammen på tvers av sine forskjellige radionett og samtalene
kan med få unntak avlyttes av uvedkommende.
Nødetatene baserer seg i dag i stor
utstrekning på bruk av mobiltelefoner for å supplere
sambandssystemene. Dette er meget betenkelig. Mobilnettet har en betydelig
innebygget sårbarhet og bryter lett sammen ved belastninger
enten belastningen skyldes stor trafikk eller bortfall i strømforsyningen.
Mobiltelefonsambandet brøt for eksempel sammen under Åsta-ulykken.
Dette gjør at nød- og beredskapsetatene har behov
for et nytt samband som er mer robust og bedre tilpasset deres behov
enn det som kan tilbys innen kommersielle mobiltelefontjenester.
På denne bakgrunn er det utviklet en
ny digital standard for kommunikasjon innen nød- og beredskapsetater
kalt TETRA-standarden. Tolv andre land i Europa har satt i gang
aktiviteter med henblikk på utbygging av TETRA-nett for
sine nød- og sikkerhetstjenester. Fem land har inngått
kontrakter om utbygging av landsdekkende TETRA-nett og sju land
har inngått kontrakter om utbygging av ett eller flere
pilotsystemer. Landsdekkende statlig finansierte nett er under etablering
i Belgia, Finland og Nederland. En rekke andre land arbeider med å få til
det samme. I Storbritannia er det inngått langsiktig kontrakt
med operatør om kjøp av TETRA-basert radiotjeneste,
mens på Island har politiet inngått avtale med
privat tjenesteleverandør. Irland, Spania, Sverige og Østerrike
gjennomfører piloter som inkluderer alle nødetatene,
mens Italia, Portugal og Tyskland har begrenset piloteringen til å gjelde
politietaten. Med dagens teknologi kan ikke norske politimyndigheter
kommunisere direkte over landegrensene, for eksempel med svenske
eller finske kollegaer, da radiosambandene ikke har sammenfallende
frekvenser. Schengen-samarbeidets anbefaling av TETRA-standarden
og det faktum at flere europeiske land har valgt TETRA-standarden,
bør tale for at Norge tilstreber etablering av et radiosamband
som tilrettelegger for kommunikasjonsforbindelser mellom landene.
Det vil bli behov for å ruste opp sambandssystemene til
nød- og beredskapsetatene. Et sambandsnett for nød-
og beredskapsetater må bygges slik at tilgjengeligheten
til radiokommunikasjonen er høy, selv i en krisesituasjon.
Aktørene innen redningsarbeidet skal fortsatt kunne kommunisere
i situasjoner hvor offentlige nett har brutt sammen. Et beredskapsnett
må være svært robust for å kunne
tåle ekstraordinære hendelser, som strømbrudd,
brutte telelinjer eller at enkelte sentrale nettelementer blir satt
ut av funksjon. Forsvarsdepartementet har gitt tillatelse til at
TETRA kan benytte Forsvarets digitale nett (FDN) for å ivareta
robusthet og redusere sårbarheten i systemet. TETRA-prosjektet vil
vurdere om bruk av FDN er hensiktsmessig.
TETRA-standarden har en innebygd robusthet ved
at en basestasjon vil fungere lokalt selv om forbindelsen til sentralen
brytes. Det vil da være mulig å kommunisere med
andre brukere innenfor det lokale området.
I og med at TETRA-apparater kan brukes som mobiltelefoner
og at nettet er driftssikkert og robust mot ytre påkjenning,
vil det være mulig å nytte TETRA-nettet som sambandssystem
for Regjeringen, fylkesmenn og andre sentrale aktører i
totalforsvaret. I større krisesituasjoner vil disse aktørene
ha behov for å kommunisere med hverandre for å få et
oppdatert situasjonsbilde, koordinere innsats og treffe avgjørelser.
En bygging av et TETRA-nett vil kunne gi en
vesentlig hevning av beredskapen i landet i forhold til så vel nødetatenes
daglige virksomhet som til samfunnets evne til å kunne
motstå krisesituasjoner. Tilgang til robuste og effektive
kommunikasjonsmidler med veldefinert funksjonalitet og kvalitet
for alle involverte er en helt nødvendig forutsetning for
maksimal utnyttelse av samfunnets ressurser i en krisesituasjon.
Næringslivet og offentlige myndigheter
har felles utfordringer i å sikre kritisk infrastruktur.
Nærings- og handelsdepartementet og Justisdepartementet
vil i samarbeid med Forsvarsdepartementet og i forlengelsen av de
utredninger som er gjort om sårbarheten innen IKT, ta initiativ
til å utarbeide en nasjonal strategi for informasjonssikkerhet.
Strategien skal omfatte IKT-sikkerhet i hele samfunnet og favne
videre enn Sårbarhetsutvalgets forslag. Arbeidet med strategien skal
være bredt forankret i flere departementer og også søke å inkludere
privat sektor.
Senter for informasjonssikring er under etablering. Senteret
skal bygge tillitsbaserte relasjoner til virksomheter i offentlig
og privat sektor for å få tilgang til informasjon
om sikkerhetsbrudd og -hendelser. Senteret etableres uavhengig av
myndigheter og tilsynsorganer og skal i første omgang organiseres
som et treårig forsøksprosjekt under Nærings-
og handelsdepartementet. Det er et mål at senteret skal
bidra til mer robust IKT-infrastruktur og være et ressurs-
og kompetansesenter for offentlige og private aktører som
kan ivareta nødvendige funksjoner for informasjonsutveksling,
varsling og analyse av sikkerhetsbrudd og trusler.
Anslag mot eller via IKT-systemer vil ofte være
en straffbar handling, gjerne kalt IKT-kriminalitet. Denne kriminaliteten
kan rette seg mot IKT-systemene som sådan eller for å oppnå en
annen fordel, som for eksempel ved bedrageri. Økokrim er
i ferd med å opprette et datakrimsenter. Norge er i dag
godt rustet til å oppklare datakriminalitet i form av forskjellige
angrep mot IT-tjenester og infrastruktur. Det er viktig å utvikle
lovverk og andre tiltak for best mulig å kunne møte
denne type kriminalitet.
For en effektiv kriminalitetsbekjempelse er
det viktig at politiet får gjennomført kommunikasjonskontroll der
lovens betingelser for dette er til stede. For å sikre politiets
adgang til kommunikasjonskontroll, har man nå gjort nødvendige
tilpasninger for avlytting av GSM-nett, mens tilpasning av ISDN-nettet
for kommunikasjonskontroll er under arbeid.
Nye kommunikasjonssystemer og nytt utstyr vil søkes
tilpasset for kommunikasjonskontroll allerede ved innfasing.
Post- og teletilsynet har fått ansvaret
for å sette krav til telesikkerhet og teleberedskap, og
vurdere investeringer i tiltak for å øke robustheten
i telenettene, samt føre tilsyn med at pålagte
tiltak blir iverksatt. Post- og teletilsynet har også fått
ansvar for bevisstgjøring, kompetanseheving og veiledning
overfor operatører, brukere og andre aktører,
samt arrangere samøvelser og utvikle samarbeid mellom teleoperatørene.
Regjeringen vil komme tilbake til TETRA-utbygging
i kommende budsjett.
En sikker kraftforsyning er avgjørende
for et moderne samfunn. Mange norske husholdninger er svært
avhengige av elektrisk kraft til oppvarming. Norge bruker mer elektrisk
energi pr. innbygger enn land det er naturlig å sammenlikne
med. Denne avhengigheten gjør oss sårbare for
svikt i kraftforsyningen.
Olje- og energidepartementet har det overordnede forvaltningsansvaret
for energisektoren og store deler av vassdragsvirksomheten i Norge.
Norges vassdrags- og energidirektorat er underlagt Olje- og energidepartementet
med ansvar for å forvalte landets vann- og energiressurser.
Sikkerhets- og beredskapsarbeidet i Olje- og energidepartementet
og i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) er forankret i
lovverk, målstrukturer og nedfelt i organisasjonen.
Forutsetningene og utfordringene for beredskapsarbeidet
i norsk kraftforsyning har endret seg vesentlig de siste årene.
Strømbrudd som følge av antatt ekstremt vær
kan komme til å øke i de kommende årene.
I tillegg kommer risiko for enkeltstående sabotasjeangrep
mot kraftforsyningen enten i form av fysiske anslag eller i form
av dataangrep mot en kraftforsyning der IKT-avhengigheten blir stadig
sterkere.
Det har de senere årene blitt lagt
vekt på å oppnå en bedre reparasjonsberedskap
og rehabiliteringsevne i forbindelse med avbrudd i strømforsyningen
i fredstid. Det er også etablert en regional rasjoneringsberedskap for å kunne
håndtere en eventuell knapphetssituasjon innen regioner
og fylker.
Som følge av endringer i energiloven
som trådte i kraft 1. januar 2002 er det inntatt en ny
generell bestemmelse i loven om rasjonering av elektrisk energi og
fjernvarme. I henhold til bestemmelsen kan Olje- og energidepartementet
iverksette rasjonering, herunder tvangsmessige leveringsinnskrenkninger
eller rekvisisjon, når ekstraordinære forhold
tilsier det. 1. januar 2002 trådte også ny forskrift
om rasjonering i kraft. Norges vassdrags- og energidirektorat vil
være rasjoneringsmyndighet med ansvar for planlegging og administrativ
gjennomføring av tiltak i forbindelse med rasjonering.
Direktoratet for brann- og elsikkerhet har blant
annet forvaltningen av regelverket som regulerer hvordan el-anleggene
skal være konstruert for å være sikre
for montører, reparatører og andre. Direktoratet
for brann- og elsikkerhet forvalter elsikkerhet i hele verdikjeden fra
produksjon, distribusjon og bruk i virksomhet eller i hjemmet. Elektrisitet
er et av de få produktene som representerer en fare i seg
selv. Berøring av ledere, feil i elektriske anlegg eller
feil bruk av elektrisk utstyr er områder som reguleres
av Direktoratet for brann- og elsikkerhets regelverk.
Sårbarhetsutvalget anbefalte en gjennomgang
og oppdatering av retningslinjene for sikring av kraftforsyningen.
Det er et mål for arbeidet med kraftforsyningsberedskap å sikre
en motstandsdyktig og driftssikker energiforsyning under krisesituasjoner
i fredstid og i krig gjennom å holde infrastrukturen i
form av produksjonsanlegg, transformatorstasjoner, koblingsanlegg og
overføringsanlegg intakte. Høy reparasjonsberedskap
skal raskest mulig bringe skadede komponenter tilbake til driftsklar
stand. Det settes krav til anlegg for å unngå utfall,
herunder krav om reparasjonsberedskap og krav til lagre av reservemateriell.
Både Sårbarhetsutvalget og
BAS 3-prosjektet beskriver kraftforsyningens sårbarhet.
Rapportene peker blant annet på behovet for å forebygge
fysiske anslag mot kritiske punkter og forbedre mulighetene til
reetablering etter skade. Olje- og energidepartementet, NVE og kraftforsyningen
skal selv følge opp og utbedre de kritiske områdene.
Et nytt og helhetlig beredskapskonsept skal omfatte:
– Analyser
av trusler og risikoer.
– Gjennomføring av forebyggende
tiltak.
– Planlegging og organisering
av ressurser for å håndtere kritiske situasjoner.
– Håndtere kriser og
gjenopprette funksjonalitet.
For å imøtekomme disse utfordringene
vil beredskapsarbeidet bli styrket gjennom pålegg om, og
kontroll med gjennomføring av sikringstiltak ved kraftforsyningsanlegg.
Sikringstiltakene skal gjennomgås med sikte på å fremme
kostnadseffektive tiltak, tilpasset moderne teknologi og det aktuelle
trusselbildet. Det arbeides også kontinuerlig med sikring
av data, sambands- og andre elektroniske systemer, herunder også driftsradio.
Det skal utføres dambruddsbølgeberegninger
for regulerte vassdrag der skadepotensialet ved dambrudd er stort.
Ansvaret for varsling av dambrudd i dag er delt mellom dameier og
Sivilforsvaret. Ansvarsdelingen vil bli gjennomgått og
det vil bli vurdert om ansvaret for varsling av sivilbefolkningen
i sin helhet overføres til dameier.
Hovedutfordringen er å sikre at betalingsformidlingen
opprettholdes og fungerer tilfredsstillende også under
fredskriser og krig slik at samfunnets behov for betalingstjenester
dekkes. Betalingsformidlingen er en integrert del av betalingssystemet,
som igjen er en sentral funksjon i finansiell sektor. I lys av de
sårbarhetsforholdene som gjør seg gjeldende
i et moderne betalingssystem, er beredskapsarbeidet på dette
området knyttet til finansiell sektor som helhet og basert
på et samarbeid mellom sentrale aktører i sektoren.
Sårbarheten i finansiell sektor er
i økende grad knyttet til driften av IKT-systemer og kontinuerlig
tilgang på telekommunikasjon og strømforsyning.
Dette innebærer at driftsproblemer og driftsavbrudd lett
vil kunne få store ringvirkninger. Det har de senere år
blitt arbeidet med å effektivisere og tilpasse beredskapsapparatet
i finansiell sektor til de sårbarhetsforholdene som et
moderne betalingssystem innebærer. Som et resultat av dette
arbeidet besluttet Norges Banks hovedstyre i oktober 2000 å etablere
et nytt beredskapsutvalg for finansiell infrastruktur (BFI). Beredskapsutvalget
har to hovedoppgaver:
1. Komme frem til og
koordinere tiltak for å forebygge og løse krisesituasjoner
og andre situasjoner som kan resultere i store forstyrrelser i den
finansielle infrastruktur.
2. Forestå nødvendig
koordinering av beredskapssaker innenfor finansiell sektor, herunder
samordne utarbeidelse og iverksettelse av varslingsplaner og beredskapstiltak
ved sikkerhetspolitiske kriser og krig.
Regjeringen vurderer beredskapen i finansiell
sektor som tilfredsstillende, men er oppmerksom på den
rolle kritisk infrastruktur, herunder kraftforsyning og telekommunikasjon,
spiller med sikte på å opprettholde en effektiv
betalingsformidling. Ytterligere tiltak for å redusere
sårbarheten i finansiell sektor vil derfor bli fortløpende
vurdert.
Hver enkelt aktør i finansiell sektor,
for eksempel banker og datasentraler, har et primæransvar
for beredskapsløsninger knyttet til egen drift. Dette innebærer
at det skal finnes reserveløsninger for sentrale funksjoner og
prosedyrer for å sette disse i verk dersom det oppstår avbrudd
og avvik i normal drift.
Transportsektoren har stor samfunnsmessig betydning.
Transport vil være et sentralt vurderingstema både
i forhold til ulykker og i forhold til hvilke tjenester som skal
ytes i krise og krig. I dette kapitlet vil det bli skilt mellom
arbeidet for å hindre storulykker og arbeidet for å sikre
en tilstrekkelig beredskap ved kriser og krig.
Sårbarhetsutvalget anbefalte at det
bør arbeides for å etablere et klarere skille
mellom tilsynsfunksjoner og sektorinteresser, at det etableres et
tettere samarbeid eller vurderes å sammenslå tilsynene
for transport med fly, båt og jernbane, herunder sørge
for uavhengig tilsyn med sikkerheten på vei og i tunneler.
Det ble også blant annet foreslått en vurdering
av sikkerheten ved transport av farlig gods. Sårbarhetsutvalget
anbefalte blant annet også at plan- og bygningsloven må gjøres gjeldende
for utbygging av nye tunneler.
Regjeringen vil som del av arbeidet med modernisering
og fornying av offentlig forvaltning igangsette en bred gjennomgang
av de statlige tilsynene. Hensiktsmessigheten av å skille
mellom tilsyn og næringsvirksomhet, samt grunnlaget
for sammenslåing av tilsyn, herunder samling og forankring
vil bli undergitt en prinsipiell vurdering.
Hovedmålet for samferdselsberedskapen
er at samfunnets sivile og militære behov for transport-
og kommunikasjonstjenester skal bli dekket tilfredsstillende ved
kriser i fred og ved beredskap og krig. I tillegg omfatter samferdselsberedskap
forberedelser til de tiltak som er nødvendig for å fylle
Norges forpliktelser overfor NATO, herunder å tilrettelegge
for videretransport av forsyninger og forsterkninger som vil ankomme
Norge under kriser og krig. For samferdselsberedskapen er det et
siktemål at organisasjon, tiltak og planer skal være
så fleksible at de kan brukes både i fred og i
krig.
Sårbarhetsutvalget ga uttrykk for at
transportberedskapen kan være moden for en fundamental
gjennomgang. Utvalget fremholdt videre at det understreket viktigheten
av å legge til rette for en mest mulig oppdatert transportberedskap.
Hurtigbåten MS Sleipners forlis 26.
november 1999, Åsta-ulykken 4. januar 2000 og Lillestrøm-ulykken
5. april 2000 aktualiserte spørsmålet om etableringen
av en felles havarikommisjon. I NOU 2000:30 "Åsta-ulykken,
4. januar 2000", anbefalte kommisjonen at det vurderes å opprette
en fast kommisjon for undersøkelse av alvorlige togulykker,
eventuelt med kompetanse til å undersøke ulykker
innenfor alle transportsektorer. Det ble påpekt at dette
ville gi gevinster i form av økt kvalitet og hurtigere
granskning. I denne sammenhengen vil særlig hensynet til
hurtighet i granskningsarbeidet være viktig å ivareta.
Sårbarhetsutvalget foreslår
at det bør etableres en felles, nasjonal ulykkes- og krisekommisjon
med ansvar for å granske større hendelser og ulykker
uavhengig av sektor. Etter Sårbarhetsutvalgets vurdering
vil dette sikre god og bred oppfølging av erfaringer fra
nasjonale og internasjonale ulykker og katastrofer, slik at man
kan iverksette riktige virkemidler og tiltak for å hindre
tilsvarende hendelser i fremtiden.
Både på bakgrunn av Sem-erklæringen
og Sårbarhetsutvalget, har spørsmålet
om en felles havarikommisjon vært til vurdering. En arbeidsgruppe
ledet av Samferdselsdepartementet med deltakelse fra berørte departementer,
Havarikommisjonen for sivil luftfart og SINTEF har i februar 2002
fremlagt en rapport om etablering av felles havarikommisjon. Arbeidsgruppen foreslår
at det bør opprettes en felles havarikommisjon for sivil
luftfart, jernbane-, sjø- og vegtransport med utgangspunkt
i den nåværende Havarikommisjonen for sivil luftfart.
Arbeidsgruppen legger til grunn at den foreslåtte
felles havarikommisjonens ansvar og mandat skal være avgrenset
til å finne årsaksfaktorene til en ulykke eller hendelse,
med tanke på å forebygge framtidige ulykker. I
likhet med dagens Havarikommisjon for sivil luftfart skal den foreslåtte
kommisjonen dermed ikke fordele skyld og ansvar, og den skal ikke
utrede straff eller erstatningsansvar.
Næringsberedskapen skal sikre Forsvaret
og sivilbefolkningen tilgang til varer og tjenester under krise
og krig. Nedbygging av lagre og globalisering av næringslivet
har endret forutsetningene for den nasjonale næringsberedskap.
For å sikre god beredskap vil det imidlertid også være
behov for å iverksette tiltak som reduserer sårbarheten,
styrke rammebetingelsene eller sikre at beredskapstiltak kan iverksettes
ved krise eller krig. Næringslivets nasjonale og internasjonale
virksomhet vil i stadig større utstrekning måtte
betraktes som et hele.
Sårbarhetsutvalget anbefalte blant
annet at forsyningssikkerheten innen kritiske samfunnsområder
og i særlig utsatte geografiske områder bør
gjøres mer robust ved å bygge inn krav til forsyningssikkerhet
i avtaleverk med leverandører. Utvalget pekte også på partnerskap
mellom myndigheter og næringsliv som en strategi for å bedre
samfunnssikkerheten på forsyningssiden, og anbefalte risiko-
og sårbarhetsanalyser for eksempel for matvarer som mulige
samarbeidsprosjekter. Det ble videre lagt vekt på å etablere
et tettere samarbeid mellom sivile og militære myndigheter
med sikte på å forvalte sivile og militære
ressurser i sammenheng.
Regjeringen sier seg generelt tilfreds med situasjonen
innen næringsberedskapen, men understreker at utfordringene
på området er store. Sårbarheten for
tilgangen på enkelte produkter vurderes som betydelig. Siden
det i mange tilfeller dessuten er vanskelig å gi noen god
prognose for hvilke produkter det kan bli knapphet på,
vil Regjeringen fortsatt arbeide for at man gjennom et nært
samarbeid med næringslivet innhenter informasjon av betydning
for forsyningsberedskapen, foretar risiko- og sårbarhetsanalyser
og bygger opp nettverk som kan bidra i planlegging og iverksetting
av tiltak for å sikre tilgang av samfunnsviktige varer
og tjenester. På en del områder har analysearbeid
avdekket at det kan være behov for ordninger myndighetene
kan bruke til å påvirke forbruksmønsteret.
Det aktuelle risikobildet tilsier imidlertid at disse ordningene
må være slik at bruken kan tilpasses den aktuelle
situasjonen.
På oppdrag fra Nærings- og
handelsdepartementet og Direktoratet for sivilt beredskap har et
konsulentfirma evaluert virkemiddelapparatet innenfor forsyningsberedskap
og analysert beredskapsmessige konsekvenser av internasjonal varehandel.
Disse to utredningene vil inngå som en del av grunnlaget
når man i tiden som kommer vurderer videreføringen
av særskilte beredskapstiltak. Analysene indikerer at det
også i framtiden er behov for statlige inngrep i spesielle
situasjoner for å sikre tilgang til en del varer. Noen
justeringer av rasjoneringssystemet for matvarer er allerede foretatt slik
at man nå ikke lenger forhåndsbestemmer hvilke produkter
som skal rasjoneres i en krisesituasjon. Rasjoneringsordningen for
tekstilvarer og skotøy er opphevet.
Det er gjennomført en analyse av de
eksisterende beredskapsordningene for utenriks skipsfart. Denne
er behandlet og det arbeides med omlegging, herunder å erstatte
NORTRASHIP som et statsrederi med basis i 2. verdenskrig med en
ny organisasjon for skipsfartsberedskap som er mer fleksibel. Organisasjonen
skal kunne håndtere situasjoner og transportbehov ved kriser
i fredstid, internasjonale operasjoner og krig og bygger på prinsippet
om næringsbaserte beredskapssystemer.
Ordningen med krigsforsikring av skip er opprettholdt
i planperioden. Denne er basert i skipsfartsnæringen, men
Nærings- og handelsdepartementet ser ordningen som et viktig
virkemiddel som bidrar til å gjøre næringen
i stand til å fortsette sin virksomhet også i
kriser. Det arbeides på sivil side i NATO med å opprette en
krigsforsikringsordning for skip, og Norge støtter dette
arbeidet.
Statens varekrigsforsikring ble utredet i perioden 1999-2002,
og er foreslått videreført med en modernisering
av varekrigsforsikringsloven. Ordningen omfatter krigsdekning for
varetransport med ulike transportformer. Dette er i tråd
med at man ønsker å opprettholde ordinære
logistikksystemer så langt som mulig også i kriser.
Anbefalingen fra Sårbarhetsutvalget
om sterkere samarbeid med Forsvaret følges opp i flere
sammenhenger. Et eksempel på dette er innkjøp
og rullering av nødproviant.
Forsvarets oppmerksomhet er i dag i stor grad
knyttet til støtte til operasjoner utenfor Norge. Forsyningsspørsmål
i denne forbindelse løses stort sett innenfor rammene for
ordinær kontakt mellom Forsvaret som kunde eller oppdragsgiver
og næringslivet.
Norge er en stor og stabil leverandør
av olje og gass. Petroleumsvirksomheten reguleres gjennom petroleumsloven
og et omfattende og tverrsektorielt regelverk, hvor sikkerhet og
beredskap er høyt prioritert. Den innebygde driftssikkerheten
er meget høy, og industrien har stor kapasitet til hurtig å utføre
nødvendige reparasjoner og utbedringer. Selv om det normalt skjer
et stort antall driftsforstyrrelser knyttet til produksjonen, påvirker
ikke dette leveranseregulariteten. Regulariteten er meget høy,
tilnærmet 100 pst. Det planlegges også for et
bredt spekter av potensielle fare- og ulykkessituasjoner. Det faktum
at man i stor grad har alternative systemer som kan overta ved bortfall
av et ledd i kjeden, gjør at heller ikke enkeltstående
terror- og sabotasjehandlinger kan lamme totalleveransene fra Norge.
Det er et høyt prioritert mål å opprettholde
en høyest mulig leveransesikkerhet for olje og gass fra
norsk sokkel innenfor rammen av forsvarlig virksomhet. Dette mener
Olje- og energidepartementet er situasjonen i dag, der hensynet
til sikkerheten for gassleveranser til Europa er godt balansert
med sikkerhetssituasjonen på norsk sokkel.
Olje- og energidepartementet og Arbeids- og
administrasjonsdepartementet er sektoransvarlige beredskapsdepartementer.
Oljedirektoratet er adminstrativt underlagt Olje- og energidepartementet
i saker knyttet til ressursforvaltning og til Arbeids- og administrasjonsdepartementet
for de helse-, miljø- og sikkerhetsmessige sidene ved petroleumsvirksomheten.
Sikring og beskyttelse av ressursene og leveransene er
politiets og Forsvarets ansvar.
Det er Olje- og energidepartementets målsetting å forberede
og legge til rette for en krisehåndteringsberedskap som
sørger for at samfunnet så langt som mulig sikres
behovet for petroleumsprodukter. Beredskapssystemene og -virkemidlene
skal også kunne brukes til å dempe uønskede
samfunnsmessige virkninger av alvorlige forstyrrelser i oljemarkedet.
Petroleumsproduktberedskapen er basert på følgende hovedelementer:
– Statlige
produktbeholdninger.
– Forskrifter og systemer for
begrensninger i forbruket av oljeprodukter.
– Beredskapsorganisering av de
4 landsdekkende oljeselskapene.
Samtlige elementer er gjennomgått og
vurdert i løpet av de siste årene.
Statens beredskapsbeholdninger består
av produktene bensin, gassolje og parafin. Produktene lagres både
i statens egne tankanlegg og i tankanlegg leid hos oljeselskapene.
Olje- og energidepartementet har i samarbeid
med de markedsførende oljeselskapene og Forsvaret gjennomført
en kartlegging og analyse av landets samlede nasjonale ressurser
i forhold til totalforsvarets anslåtte behov ved beredskap
og i krig. Analysen viser underdekning for ett oljeprodukt. Utover
det synes den normale nasjonale forsyningskapasitet, sammen med
de statlige sivile og militære beredskapsbeholdningene, å være
i balanse med behovet. For å møte underdekningen
er det forberedt beredskapstiltak som utløses ved iverksettelse
av beredskapslovverket.
Sårbarhetsutvalget anbefalte at ansvarlige
myndigheter bør foreta en utredning av behovet for å tilpasse og
utvikle beredskapsorganisering, beredskapsplaner og mobiliseringstiltak
i forhold til nye risiko- og sårbarhetsvurderinger. De
rådende prinsipper for risikobasert styring og kontroll
bør i henhold til utvalget suppleres med grunnleggende
sikkerhetskrav om barrierer og redundans ut fra et føre-var-prinsipp.
Utvalget anbefaler en styrking av samordningen
mellom Kommunal- og regionaldepartementets (nå Arbeids-
og administrasjonsdepartementets) arbeid med storulykkesrisiko og
det arbeidet som Olje- og energidepartementet nedlegger for å forhindre
og å begrense konsekvensene av sabotasje, terroraksjoner
og militære angrep. Videre foreslo utvalget at Olje- og energidepartementet/Oljedirektoratet
bør utrede egnede beskyttelsestiltak for å hindre
at personer som innebærer risiko blir engasjert innen olje-
og gassindustrien.
Utvalget hevder at den største risikoen
for alvorlige, bevisste skadevoldende handlinger innenfor denne sektoren
i dag synes å være knyttet til terror- og sabotasjeanslag
uten at Norge er direkte truet av krig. Etter utvalgets mening bør
derfor Forsvarets evne til overvåkning og forsvar av olje-
og gassvirksomheten styrkes.
Sårbarhetsutvalget påpeker
at det ikke finnes lovhjemmel som gir oljeselskapene mulighet til å oppdage og
forhindre at personer som bruker narkotika får arbeide
offshore. Eneste mulighet i dag er bagasjekontroll ved ut- eller
innreise til installasjonene. Utvalget har også merket
seg at det ikke finnes lovhjemmel som gjør det mulig for
selskapene å kreve sikkerhetsklarering eller vandelsattest
ved ansettelse eller innleie av personell. Sikkerhetsklarering forutsetter
at den som skal klareres vil kunne få adgang til skjermingsverdig (gradert)
informasjon. Utvalget mener dette kan være sikkerhetsmessig
og beredskapsmessig betenkelig, og anbefaler at ansvarlige myndigheter
utreder egnede beskyttelsestiltak for å hindre at personer
som antas å innebære risiko blir engasjert innen
olje- og gassvirksomheten.
Sårbarhetsutvalgets innstilling inneholder
et ikke-uvesentlig antall anbefalinger som er relatert til petroleumsvirksomheten.
Etter Olje- og energidepartementets skjønn kan det synes
som om utvalgets anbefalinger bygger på mangelfull innsikt
i deler av petro-leumsvirksomheten og dens utvikling.
For å sikre innretningene på norsk
sokkel er det iverksatt en rekke tekniske og operasjonelle tiltak.
Ved utskipingsbasene gjennomføres kontroller, og det er etablert
prosedyrer for å hindre at ulovlig gods og gjenstander
blir transportert ut. Ved helikopterterminalene kontrolleres hver
enkelt person, og operatørselskapene har kontroll med og
oversikt over de personer som til enhver tid skal reise ut til eller
oppholder seg på innretningene. Rundt disse er det opprettet
sikkerhetssoner for å hindre adgang for andre fartøyer
enn dem som har tillatelse. Det gjennomføres overvåking
av havområdene rundt innretningene fra selve innretningen,
beredskapsfartøyer eller landterminaler. Plassering av
beredskapsfartøy i nærheten av innretningene skal
også kunne bidra til å hindre inntrenging. Det
er operatørens ansvar å vise bort uvedkommende
fartøy fra sikkerhetssonen. Spørsmål
om tildeling av politimyndighet i denne sammenheng vil bli vurdert.
For å måle beredskapsnivået
blir det jevnlig gjennomført øvelser. Tiltakene
er iverksatt for å opprettholde sikkerhetsnivået
i petroleumsvirksomheten generelt, men vil også redusere
mulighetene for terror-/sabotasjehandlinger.
Det pågår for tiden et arbeid
under Forsvarsdepartementet som adresserer spørsmål
som Sårbarhetsutvalget tar opp i sin innstilling,
herunder spørsmålet om sikkerhetsklarering av
offshorepersonell. Tilgangen til installasjonene til havs er strengt
kontrollert ved sikkerhetskontrollen som er betydelig strengere
enn på flyplassene. Adgangen til helikoptertransport og
forsyningsskip gis bare til personer som på forhånd
er godkjent. Gjennom denne strenge sikkerhetskontroll sikrer en
trolig langt på vei de hensyn som Sårbarhetsutvalget drøfter.
Dette vil adresseres i arbeidet under Forsvarsdepartementet. I dette
arbeidet vil det bli tatt hensyn til at virksomheten på sokkelen
har eksistert i 30 år uten at det har oppstått
problemer med sikkerheten under eksisterende rutiner. En vil videre
påse at arbeidet ikke resulterer i at restriksjoner vil
redusere muligheten for å tiltrekke seg kvalifisert personell,
senke regulariteten i produksjonen eller øke kostnader
uten i vesentlig grad å styrke sikkerheten i systemet.
Det vises for øvrig til St.meld. nr.
7 (2001-2002) om helse, miljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten, hvor
en rekke tiltak for sikring av innretningene på sokkelen
omtales.
Sårbarheten i infrastrukturen på norsk
sokkel, i forhold til samlet produksjon og leveransesikkerhet, er redusert
gjennom oppbyggingen av infrastruktur til havs og på land.
I dag finnes det en stor grad av fleksibilitet mht. alternative
leveranseveier. Denne utviklingen er resultatet av et samarbeid
mellom industrien og myndighetene i anstrengelsen for å gjøre
petroleumsvirksomheten så robust som mulig. Norge har i
dag et unikt produksjons- og leveransesystem, hvor man har tatt
høyde for et vidt spekter av potensielle fare- og krisesituasjoner.
Det faktum at man i stor grad har alternative systemer som kan overta
ved bortfall av et ledd i kjeden, gjør at de kritiske produksjons-
og leveransepunktene er sterkt redusert. Den sikring og beskyttelse av
infrastrukturen utover hva industrien selv gjennomfører,
ivaretatt av politiet og/eller Forsvaret, anses som fullt
ut tilstrekkelig i forhold til dagens trusselbilde.
Hovedtyngden av systemer og virkemidler under petroleumsproduktberedskapen
har i stor grad vært relatert til og dimensjonert i forhold
til alvorlige sikkerhetspolitiske hendelser. Det har derfor vært
nødvendig å foreta en markert forskyvning i planlegging
og ressursbruk fra ren krigsberedskap til virkemidler som skal gjøre
områdene mer robuste i forhold til hele krisespekteret.
Dette innebærer at enkelte rene krigsordninger avvikles,
mens andre justeres og tilpasses et bredere spekter av krisesituasjoner.
Beredskapsorganiseringen av de landsdekkende
oljeselskapene videreføres.
Ut fra NATOs krav om forsyningssikkerhet ved beredskap/krig
og beregnet å skulle ivareta prioritert sivilt behov i
30 dager, er statens beredskapsbeholdninger av oljeprodukter nå i
underkant av kravet. Basert på endrede sikkerhetsforutsetninger
har Olje- og energidepartementet lagt til rette for at beholdningene
skal kunne brukes ved alle typer kriser, også ved alvorlig svikt
i det internasjonale markedet og da i forbindelse med krisehåndtering
under Det internasjonale energibyrå (IEA). Forvaltningen
av beholdningene, slik at de til enhver tid tilfredsstiller kommersielle
standarder og derved miljøkravene, er en høyt
prioritert oppgave.
En effektiv helsesektor er en vesentlig forutsetning for å begrense
skadevirkningene som følge av krise og krig. Helsesektoren
har ansvaret for egen drifts- og forsyningssikkerhet (for blant
annet legemidler og materiell), personell, samt krisepsykiatri,
smittevern, inkludert næringsmiddel- og drikkevannsbårne
sykdommer (epidemier), strålevern, akuttmedisinsk beredskap, ambulansetjeneste,
nødmeldetjeneste, brann-, gass- og kjemikalieberedskap.
Dette gjør at omfattende beredskapsutfordringer er knyttet
til helsesektoren. Dette kommer i tillegg til de utfordringer helsevesenet
har i det daglige.
Sårbarhetsutvalget ga ingen vurdering
av beredskapen innen helsesektoren eller sosialsektoren som sådan,
men knyttet sine anbefalinger til sektorvise tiltak innen disse
sektorene, slik som for eksempel innen smittevern og atomberedskap.
Beredskapsnivået innen helsesektoren har et godt utgangspunkt
og vil for de fleste kjente situasjoner være tilfredsstillende.
Dette tilskrives blant annet at helsesektoren i stor utstrekning har
beredskap integrert i sin daglige virksomhet.
Det vil bli arbeidet videre med å fastlegge
omfang og innretning av den materiellberedskap staten sentralt bør
ha ansvaret for. Dette for å sikre en tilfredsstillende total
nasjonal beredskap innenfor sektoren. Den løpende forsyning
av helsemateriell er sårbar. Det vil derfor bli arbeidet
med å få bygget inn en større forsyningssikkerhet
i avtaleverk og i sektorens ordinære logistikksystemer.
I tillegg er det behov for å forbedre beredskapsplaner
og utstyr. Det er en del typer materiell som i liten grad benyttes
til daglig og som det anses lite praktisk eller samfunnsøkonomisk
forsvarlig at alle deler av helsetjenesten skal ha ansvar for. Det
anses naturlig at staten sentralt tar et ansvar for at dette materialet
er tilgjengelig.
Legemiddelberedskapen hviler på at
tilbydere av helse- og sosialtjenester selv sørger for å kunne
fortsette sin virksomhet dersom en krise eller katastrofe skulle
inntreffe. I tråd med dette er det gjennom den fylkeskommunale
innkjøpsordning for legemidler etablert et beredskapslager
hvor legemidlene lagres og rulleres gjennom avtaler med produsenter
og grossister. Innenfor legemiddelberedskapen er det oppgaver som
er av en slik karakter at staten må ta et sentralt ansvar.
Den statlige legemiddelberedskapen er i dag samlet i et beredskapslager
hos Norsk Medisinaldepot. I St.prp. nr. 46 (1998-1999) om salg av
aksjer i Norsk Medisinaldepot AS fremgår det at Sosial-
og helsedepartementet skal legge ansvaret for etablering og drift av
et eget beredskapslager ut på anbud blant grossistene.
Etter oppdrag gitt fra departementet, har Statens helsetilsyn startet
den videre anbudsprosessen.
I Forsvaret og Sivilforsvaret finnes det også medisinske
lagre med utstyr som har tidsbegrenset varighet. Alle medisinske
lagre representerer store verdier, og det må legges til
rette for en rullering av utstyr mellom de forskjellige brukere
slik at utstyr ikke må destrueres på grunn av
at det er gått ut på dato. Erfaringer fra internasjonale
krisesituasjoner viser at det er behov for å ha nasjonale
lagre av legemidler. Under kriser og krig vil behovene for legemidler
(og materiell) øke betydelig, samtidig som tilgangen på legemidler
blir mer usikker blant annet fordi produksjonen i stor grad foregår
i andre land. Dette krever at det finnes nasjonale beredskapslagre
av legemidler og materiell.
Den sivile helsetjeneste skal yte støtte
til Forsvaret. Forsvaret utgjør også med sitt
personell, utstyr og kompetanse en viktig ressurs for det sivile
samfunn ved kriser og katastrofer, også for helse- og sosialtjenestene. Det
fremtidige forsvar vil bli mindre og mer mobilt. Dette vil medføre
nye utfordringer for den sivile støtten til Forsvaret ved
at det stilles krav til større fleksibilitet. Lov om helsemessig
og sosial beredskap med forskrifter legger til rette for å møte
disse utfordringene. Lov om helsemessig og sosial beredskap gir
ikke hjemmel for å beordre personell eller rekvirere utstyr
med sikte på bidrag i internasjonale operasjoner i fredstid.
Det tas sikte på at det blir utarbeidet et nytt konsept
for sivil støtte til Forsvaret i situasjoner der beredskapslovgivningen
ikke kan anvendes. Hensikten må være å legge til
rette for en fleksibel sivil støtte med kort reaksjonstid.
Et slikt konsept må utvikles i nært samarbeid
med andre departementer som har fagansvar for levering av ressurser
til Forsvaret.
Sikring av pensjons- og stønadsutbetalinger
er en hovedutfordring, og etaten er avhengig av sikre IT-systemer
for å levere rett ytelse til rett tid. På dette
området gjelder de samme krav enten landet er i en normalsituasjon
eller det er krigs- eller krisetilstand. Som ledd i satsingen på trygdeberedskap,
vedtok Stortinget beredskapsbestemmelser i folketrygdloven §§ 25-16
og 25-18 (lov 21. desember 2000 nr. 125). Det ble her blant annet
lovfestet planplikt, unntaksbestemmelser ved kriser, informasjonssikkerhet
og beordringsbestemmelser.
Et godt alminnelig smittevern er en forutsetning
for å kunne håndtere en krise, enten det er en
naturlig forekommende smittsom sykdom, eller et terroranslag med biologiske
stridsmidler.
Smittsomme sykdommer kan være en betydelig beredskapsutfordring.
Sykdommer kan smitte både ved naturlige utbrudd og som
følge av bruk av biologiske midler. Utbredelsen av smittsomme
sykdommer skyldes ikke bare nye og modifiserte smittestoffer, men vel
så mye endringer i livsstil og miljø.
Sårbarhetsutvalget ga en bred vurdering
av smittevern og anbefalte blant annet en styrking av smittevernarbeidet
i kommunene, styrking av meldingssystemet for smittsomme sykdommer,
en styrking av laboratoriekapasiteten og en gjennomgang
av tilgangen på enerom ved sykehus.
Det pågår et systematisk arbeid
for å styrke beredskapen innen smittevern, blant annet
i kommunene og som oppfølging av anbefalingene fra Sårbarhetsutvalget. Styrking
av det lokale smittevernarbeidet anses å være det
viktigste tiltaket som kan gjennomføres i forhold til smittevernberedskapen.
På bakgrunn av Sårbarhetsutvalgets anbefaling
vil Helsedepartementet blant annet se nærmere på en
styrking av smittevernarbeidet ved blant annet å etablere
et interkommunalt samarbeid.
Som følge av terroraksjonene i USA
den 11. september 2001 har Nasjonalt folkehelseinstitutt hatt en
sentral rolle i arbeidet med økt smittevernberedskap og informasjon.
Dette omfatter blant annet anskaffelse av legemidler til behandling
av pasienter som er utsatt for biologiske eller kjemiske midler,
for eksempel antidoter, antitoksiner, antibiotika, vaksiner med
videre. Kompetansetiltak for personell i bruk av utstyr og håndtering
av pasienter inngår også i tiltakene. Det er også utarbeidet
en foreløpig plan for anskaffelse av et beredskapslager
av legemidler mot biologiske og kjemiske midler. Ut over disse strakstiltakene
har Folkehelsa også fått i oppdrag å komme
med forslag til oppfølgingsplan for innkjøp av
legemidler for behandling av pasienter som er utsatt for ABC-våpen.
Spørsmålet om isolering av
pasienter i smittevernøyemed vil bli undergitt
en ytterligere vurdering.
Samfunnet kan ikke fungere uten både
matvaresikkerhet, at mat er tilgjengelig, og matvaretrygghet, at maten
er trygg å spise. Hygienisk svikt som følge av enten
feil eller skadevoldende handling, kan lett føre til store
sykdomsutbrudd.
Sårbarhetsutvalget vurderte tiltak
innen matvaretrygghet og anbefalte at lovene på næringsmiddelområdet
samles i en lov, at det etableres et felles uavhengig tilsyn for
matvarekontroll og at det ble arbeidet for å skille mellom
helse- og næringsinteressene i næringsmiddelarbeidet.
Mattryggheten vurderes i utgangspunktet som
tilfredsstillende. Sårbarhetsutvalgets anbefalinger på området
er i stor utstrekning under oppfølging og dette vil bidra
til en ytterligere styrking av mattryggheten.
Det viktigste målet i norsk matpolitikk
er å sikre forbrukerne trygg mat. Dessuten er det et helt
sentralt mål at maten skal oppleves som trygg. Regjeringens
viktigste målsetting med omorganiseringen av matforvaltningen
er å etablere et tilsynsredskap som er tilpasset den nye
virkeligheten på matområdet, der roller knyttet til
fag, forvaltning og politikk er klart definert. Under Landbruksdepartementet
skjer dette ved at de nåværende tilsynsetatene
Statens dyrehelsetilsyn, Statens landbrukstilsyn og Statens næringsmiddeltilsyn
slås sammen til én organisasjon - Mattilsynet.
Samtidig skal de kommunale og interkommunale næringsmiddeltilsynene
statliggjøres og bli en integrert del av Mattilsynet. Med
dette etableres et organ som tar opp i seg de samlede tilsynsoppgavene
langs hele produksjonskjeden. Grunnlaget for et helhetlig statlig
tilsyn fra jord til bord blir dermed lagt, noe som også vil
være et viktig sårbarhetsreduserende tiltak. Det
fremtidige sjømattilsynet skal som i dag utføres
av Fiskeridirektoratet, jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002) for Fiskerideparte-mentet.
Tilsynet legges opp etter en strategi hvor en sikrer trygghet og
kvalitet ved sjømat gjennom innsats i hele produksjonskjeden
fra fjord til bord. Samarbeidet mellom mattilsynene skal utvikles
slik at man sikrer et helhetlig og enhetlig tilsyn.
Til grunn for all krisehåndtering så vel
i krig som i fredstid vil hensynet til befolkningens liv og helse
være det overordnede mål for Mattilsynets prioriteringer.
I dette utvidete helsebegrepet ligger også betydningen for
folkehelsa av å sikre dyrepopulasjonen mot alvorlige smittsomme
sykdommer samt å verne planter og innsatsfaktorer i landbruksproduksjonen
og innen sjømatproduksjonen mot skader som truer næringsmidlenes
helsemessige trygghet.
Vann er en vesentlig faktor både for
at samfunnet skal fungere og i forhold til den enkeltes overlevelsesevne
og sunnhet.
Sårbarhetsutvalget foretok en bred
vurdering av vannforsyningen og ga en rekke forslag til hvordan
sikkerheten på området kunne styrkes. Dette gjelder
både med hensyn til beredskapsplaner og tilsyn/kontroll.
I rapporten fra Sårbarhetsutvalget heter det:
"Med tanke på befolkningens helse og vannverkenes sikkerhet
og beredskap må det settes større kraft bak arbeidet
for at kravene i drikkevannsforskriften blir oppfylt ved alle landets
vannverk."
Sårbarhetsutvalgets anbefalinger er
for tiden til vurdering, blant annet i Helsedepartementet.
Tilsynet med vannverkene er tenkt inngått
i det nye statlige Mattilsynet. Dette vil rette opp det Sårbarhetsutvalget
påpeker som en svakhet, at kommunene har en dobbeltrolle
som godkjenningsmyndighet og tilsynsorgan.
Atomtrusselen dekker et bredt spekter av utfordringer
knyttet til radioaktivitet, fra trussel fra kjernefysiske og radiologiske
våpen til faren for atomulykker ved kjernekraftverk. Atomtrusselen
retter seg mot så vel helse som miljø og materielle
verdier og kan ha sin årsak i ulykker eller skadevoldende
handling. Atomulykker skiller seg fra de aller fleste
andre typer ulykker ved potensial for internasjonale konsekvenser
som krever en internasjonal håndtering gjennom omfattende
informasjonsutveksling, koordinering av tiltak og bidrag i form
av assistanse. En sentral utfordring er herunder å arbeide
for å hindre spredning av kjernefysisk materiale. Dette
kapitlet vil kun omhandle generelle tiltak for å hindre
spredning av og vern mot kjernefysisk materiale. Når det
gjelder bruk av kjernefysisk materiale i masseødeleggelsesøyemed,
vises det til kapitel 6.14 om beredskap mot masseødeleggelsesmider.
Sårbarhetsutvalget gir en bred vurdering
av atomtrusselen. Utvalget foreslår en rekke tiltak både
innen forebygging og beredskap. Utvalget anbefalte blant annet at
samarbeidet mellom norske myndigheter og over landegrensene utdypes
og videreutvikles slik at risikoen for illegal handel og smugling
av radioaktive og spaltbare materialer til eller fra Norge reduseres. Det
anbefalte herunder at grensekontrollen styrkes. Utvalget anbefalte
videre at beredskapsorganisasjonen mot atomulykker sikres tilstrekkelig
ressurser til å ivareta og videreutvikle atomberedskapen.
Det fremholdt videre at varslings- og vaktordningene for den nasjonale
beredskapen på området videreutvikles og at personell
som vil ha oppgaver i akuttfasen av en atom- eller strålingsulykke
gis nødvendig opplæring. Sårbarhetsutvalget
har påpekt at det er viktig at Norge er en pådriver
i internasjonalt beredskapsarbeid.
Atomberedskapen i Norge er i store trekk tilfredsstillende
når det gjelder organisering og tiltak. Beredskapsapparatet
har gjennom håndtering av hendelser og ulykker vist at
det er i stand til å håndtere de situasjoner det
er blitt stilt overfor. Det foregår et bredt anlagt arbeid
som betyr at Sårbarhetsutvalgets anbefalinger gis en hensiktsmessig
oppfølging.
Det er utarbeidet en helhetlig langtidsplan
for utskiftning og fornying av atomulykkesberedskapens måleressurser.
Utskifting i henhold til en slik plan vil være en høyt
prioritert oppgave. Disse problemstillingene skal løses
innenfor den koordinerende embetsgruppen for atomulykkesberedskap.
Det enkelte ansvarlige departement vil, på bakgrunn av
gruppens anbefalinger, ha et ansvar for å bidra til å sikre
midler slik at nødvendig utstyr kan anskaffes eller fornyes
innenfor den tidsplan embetsgruppen setter opp. En gjennomgang av
embetsgruppens oppgaver og mandat vil bli gjennomført for å bli
tilpasset dette koordineringsansvaret.
Et viktig arbeid framover vil blant annet være å videreutvikle
planverk, beredskapsverktøy og kommunikasjon mellom sentrale
og det regionale ledd. Fra norsk side har det dessuten vært
lagt vekt på å få etablert avtaler, prosedyrer
og rutiner for en bedre internasjonal kommunikasjon og utveksling
av resultater fra ulike overvåknings- og varslingssystemer.
Dette arbeidet skal videreutvikles.
Regjeringen har ikke til hensikt å endre
organiseringen knyttet til atomulykkesberedskapen. Det er et overordnet
mål at vi skal ha en høy atomulykkesberedskap som
innebærer at landets innbyggere skal føle seg trygge
på at det er gjort det som er mulig både for å forebygge
ulykker og minimalisere skadene dersom en ulykke skulle inntreffe.
Dette medfører at det beredskapsarbeidet som er påbegynt
skal videreføres, og det skal settes ytterligere fokus
på de tiltak og forhold som er nevnt ovenfor.
Masseødeleggelsesmidler omfatter kjemiske,
biologiske, radiologiske og kjernefysiske stridsmidler. I tillegg
inkluderes farlige kjemiske, biologiske og radiologiske substanser
som er fremstilt for andre formål enn våpenformål,
men som har stort skadepotensial. Kjemiske stridsmidler er først
og fremst nerve-, hud- og blodgasser. De er ekstremt giftige, og
selv små konsentrasjoner vil kunne føre til skade
eller død hvis de pustes inn eller man kommer i berøring
med dem. Biologiske stridsmidler sprer sykdomsfremkallende smitte-stoffer
eller biologisk fremstilte giftstoffer for å skape sykdom
og død hos mennesker, dyr eller planter. Kjernevåpen
er våpen som detonerer ved kjernereaksjon, mens radiologiske
våpen sprer radioaktivt materiale for eksempel ved bruk
av konvensjonelt sprengstoff. Masseødeleggelsesmidler har
potensial til å anrette omfattende skade på liv,
helse, miljø og materielle verdier. Trusselen fra masseødeleggelsesmidler har
fått økt betydning. Nylige funn i Afghanistan
samt situasjonen i USA med forsendelser av miltbrannbakterier har
vist at masseødeleggelsesmidler kan være mulig å fremstille
og spres, også av ikke-statlige aktører.
Beredskap mot masseødeleggelsesvåpen
er en del av Sivilforsvarets beredskap. Sivilforsvaret har ca. 250 000
vernemasker tiltenkt sivilbefolkningen og 17 000 vernebager tiltenkt
barn. Det finnes 100 000 gassmasker som er tiltenkt Sivilforsvarets
innsatsstyrker). Gassmaskene er av høy alder. Forsvarets
forskningsinstitutt har nylig gjennomført kontroll
av masker tiltenkt Sivilforsvarets innsatsstyrker. Til tross for
den høye alderen var 85 pst. av maskene i godkjent stand. Vernemasker
for sivilbefolkningen er for tiden til undersøkelse ved
Forsvarets forskingsinstitutt. På bakgrunn av de anbefalinger
som blir gitt av Forsvarets forskningsinstitutt, vil maskene av
mindre god kvalitet bli faset ut.
I januar 2001 fastsatte Sosial- og helsedepartementet en
beredskapsplan for pandemisk influensa. Planen beskriver oppgavefordelingen
mellom ulike deler av helsetjenesten, herunder på sentralt
statlig nivå. Den kan anvendes også for andre
smittsomme sykdommer.
Det er foretatt flere vurderinger av den helsemessige beredskapen
med tanke på kjemiske og biologiske stridsmidler, blant
annet i regi av Statens helsetilsyn og Statens institutt for folkehelse
(Nasjonalt folkehelseinstitutt).
Utviklingen i internasjonal terrorisme gjør
at man i fremtiden må legge til grunn at ikke-statlige
grupperinger vil ha kapasitet til å skaffe seg masseødeleggelsesmidler
og intensjon om å bruke dem. Utviklingen av et kunnskapsbasert
samfunn vil medføre at de ressurser som kreves for å kunne
fremstille masseødeleggelsesmidler i fremtiden
vil bli stadig lavere. Derved settes stadig flere personer og grupperinger
i stand til å fremstille slike midler. Det er også grunn
til å frykte at det også i fremtiden vil være
grupperinger som vil ha vilje og ressurser til å gjennomføre
angrep med slike midler. Dette innebærer at beredskapen
mot masseødeleggelsesmidler bør holdes
på et høyt nivå i fremtiden.
Sårbarhetsutvalget mente at risikoen
forbundet med kjemiske og biologiske stridsmidler er så høy
at en viss beredskap må planlegges. Utvalget vurderte landets beredskap
mot kjemiske og biologiske stridsmidler som lav og anbefalte en
rekke tiltak for å styrke beredskapen på området.
Det anbefalte herunder å gi kunnskap omkring kjemiske og
biologiske stridsmidler i de aktuelle utrykningsetaters programmer
for opplæring og videreutdanning, å vurdere en
vaksinering av førstelinjepersonell og at sykehusene inkluderer
scenarier for angrep med kjemiske og biologiske stridsmidler i sine kriseplaner.
Sårbarhetsutvalget anbefalte at Utenriksdepartementet fortsatt
bør være en pådriver i å videreføre
det internasjonale arbeidet med å styrke konvensjonene
mot kjemiske og biologiske våpen. Utvalget anbefalte videre
at det bør etableres et aktivt bilateralt samarbeid med
Russland på dette området.
Regjeringen understreker at beredskapstiltak
mot kjemiske og biologiske midler i størst mulig grad bør integreres
i den daglige løpende virksomhet. En god og vel fungerende
alminnelig beredskap er en forutsetning for også å kunne
håndtere situasjoner med bruk av masseødeleggelsesmidler.
Utbygging av generell infrastruktur, lokalsamfunnenes, nød-
og beredskapsetatenes og sykehusenes krisehåndteringsevne
samt det allmenne smittevernet vil derfor i seg selv være
et gode med tanke på å møte trusselen
fra disse midlene. Videre utvikling av beredskapen bør
følgelig knyttes til eksisterende beredskapsopplegg. Beredskap
med tanke på kjemiske midler er i den sammenheng en naturlig
del av nødetatenes beredskap, som en integrert del av redningstjenesten.
Beredskap med tanke på biologiske midler bygger på den
alminnelige smittevernberedskapen og de planer og systemer for overvåking,
avdekking av sykdommer, varslings- og meldingssystemer, samt behandlingsopplegg
som inngår i smittevernberedskapen.
Norge må være forberedt på at
det kan komme et stort antall flyktninger og asylsøkere
til landet i løpet av kort tid.
Det har vært arbeidet med beredskapsplaner
på området siden 1990/91. Dette omfatter
tiltak innenfor ulike etaters ansvarsområder, slik at et
stort antall asylsøkere og flyktninger blant annet kan
tas imot og innkvarteres. Den eksisterende planen omfatter tiltak
for å ivareta de flyktninger som kommer, uavhengig av antall
eller fluktårsak. Planen bygger på en forutsetning om
at Utlendingsdirektoratet skal kunne motta 50 000 flyktninger per år.
Planen er avgrenset til å omfatte forhold knyttet til ankomst
til landet og til tiden flyktningene oppholder seg i statlige mottak
herunder registrering, kost og losji.
I år 2000 ble asylintervjuene overført
fra politiet til Utlendingsdirektoratet. Dette innebærer
at Kommunal- og regionaldepartementet og Utlendingsdirektoratet har
fått ansvaret for en større del av oppgavene,
også i en situasjon med masseankomst. I utviklingen av beredskapsplaner
ved masseankomster må en effektiv håndtering og
registrering og intervjuer vies særlig oppmerksomhet, herunder
oppgavefordeling mellom instansene.
En massetilstrømning av asylsøkere
og flyktninger kan også stille krav om en velfungerende
helsetjeneste med smittevern, diagnostikk og ernæring som
vesentlige elementer.
Sårbarhetsutvalget vurderte flyktningeberedskapen. Utvalget
ga blant annet en anbefaling om at ansvarsforholdene på området
burde klargjøres, at planleggingsforutsetningene burde
gjennomgås, at beredskapen burde koordineres bedre og at
Utlendingsdirektoratets fullmakter til å skaffe mottaksplasser
ved masseankomst burde vurderes. I sin høringsuttalelse
fremholdt Forsvarsdepartementet at Forsvaret ikke har noe primæransvar
knyttet til bistand ved massetilstrømning i fredstid og
har ikke øremerket ressurser til denne type virksomhet.
En eventuell bistand vil derfor alltid måtte baseres på tilgjengelige
ressurser og infrastruktur som primært skal løse
andre oppgaver. Forsvaret har imidlertid relativt betydelige ressurser
innenfor flere områder som etter anmodning kan stilles
til rådighet for de sivile myndigheter. Kommunal- og regionaldepartementet
bemerket at man ved flere anledninger har invitert sentrale aktører,
herunder fylkesmennene, for å diskutere og avklare fylkesmennenes
ansvar på beredskapsområdet i forhold til blant
annet Utlendingsdirektoratet. Dette er et område som ikke
synes å være avklart i tilstrekkelig grad. Fylkesmannen
i Finnmark etterlyste i sin høringsuttalelse en klargjøring
av fylkesmannens ansvar i forhold til utlendingsmyndigheter og politiet.
Gjeldende rammeplan forutsetter et videre arbeid med
ytterligere sentrale og regionale planer. Dette er delvis fulgt
opp, blant annet med en regional plan for massetilstrømning
av flyktninger i nord. Eksisterende planverk vil bli gjennomgått
i nær fremtid. Behovet for en gjennomgang er blant annet
begrunnet i at ansvaret for den juridiske behandlingen av asyl-
og andre utlendingssaker er overført fra Justisdepartementet
til Kommunal- og regionaldepartementet. Det er også behov for
en gjennomgang og revisjon av planene for å sikre en klar
ansvarsdeling mellom berørte departementer, direktorater
og forvaltningsnivåer. Dette arbeidet vil bli igangsatt
i 2002.
God informasjonsberedskap og en effektiv krisekommunikasjon
er en forutsetning for god krisehåndtering. Dette stiller
krav til at det gjennomføres tiltak for å sikre
at befolkningen får den informasjon de har behov for, sikre
effektiv bruk av kanaler og at den informasjonen som gis er korrekt.
God informasjonsberedskap er også en forutsetning for god
risikokommunikasjon, noe som også kan bidra til effektiv
forebygging eller reduksjon av konsekvenser.
Sårbarhetsutvalget anbefalte blant
annet at det innføres lovpålegg om informasjonsberedskap
i kommunene med basis i en standard for god beredskap og som en
integrert del av en mer omfattende plikt til beredskapsplanlegging.
Utvalget tok også til orde for regelmessig kartlegging
av informasjonsberedskapen med utgangspunkt i en profesjonell standard
for god informasjonsberedskap. Dagens oppgave- og ansvarsdeling mellom
departementene kan bli en hemsko i forhold til å håndtere
fremtidige kriser, og Sårbarhetsutvalget foreslo derfor
at ett departement gis hovedansvaret for myndighetenes informasjonsberedskap.
Utvalget foreslår at det departement som tillegges hovedansvar
for statlig informasjon i krisesituasjoner, bør ta initiativ
til drøftelser med mediene om hvordan man kan styrke deres
muligheter for å fortsette sin virksomhet under mulige
brudd i strømforsyning og datasystemer.
Målsetningene og hovedlinjene i dagens
informasjonsberedskap, det vil si at hvert departement har ansvaret
for informasjonsberedskapen innen sitt ansvarsområde og
at øvrig beredskapssamarbeid mellom staten og media skjer
via avtale, vil i hovedsak bli videreført. Kriser vil normalt
ramme en rekke sektorer i samfunnet, som alle vil få utfordringer
i forhold til informasjonsberedskap. Det er derfor ikke hensiktsmessig å konsentrere
informasjonsansvaret ved kriser. Informasjonsberedskapen må organiseres
etter behov. Det vil bli arbeidet for en styrking av en gjennomgripende
informasjonsberedskap i samfunnet, fremfor å velge en løsning
hvor ansvaret for informasjonsberedskap blir samlet på ett
sted. Informasjonsberedskap og informasjonshåndtering er
en viktig del av samfunnssikkerhetsarbeidet. Informasjonshensyn
og informasjonsoppgaver vil derfor bli innarbeidet som en del av planlegging
og øvelser. Det tas sikte på at presse- og informasjonselementet
blir øvet på en mest mulig realistisk måte.
Det vil bli lagt vekt på at publikum og presse får
oppdatert og korrekt informasjon om sikkerhets- og beredskapsspørsmål.
Informasjonsberedskapen skal styrkes. Sårbarhetsutvalgets
forslag om å innføre en lovbestemmelse om informasjonsberedskap
er bare en av flere måter å sikre at myndighetene
har god informasjonsberedskap. Økt bevissthet, blant annet
gjennom rådgivning, kurs og øvelser, kan være
alternative måter å oppnå det samme. Et
viktig fundament når det gjelder informasjonsberedskap
må uansett være prinsippene i informasjonspolitikken.
Det vil bli arbeidet for å etablere
en standard med kvalitetsindikatorer for informasjonsberedskap.
Deretter blir det tatt initiativ til kartlegginger av informasjonsberedskapen
både på lokalt, regionalt og statlig nivå.
Statskonsult skal, med støtte fra Direktoratet for sivilt
beredskap, følge opp med rådgivning og veiledning
i de tilfellene hvor det er mangler ved informasjonsberedskapen.
Sleipnerulykken og Åsta-ulykken medførte
et bredt anlagt arbeid for å sikre at slike katastrofer
ikke inntreffer igjen. En omfattende vurdering av hendelsesforløpet
ble også igangsatt etter Lillestrøm-ulykken. Disse hendelsene
hadde et omfang og en karakter som gjør at de må vurderes
i et samfunnssikkerhetsperspektiv. Et omfattende redningsapparat
ble igangsatt og hendelsene aktualiserte problemstillinger knyttet
til flere sårbare trekk i samfunnet. Generelt innebærer
unnlatelse av varsling i den innledende fase (akuttfasen) unødig tap
av tid og manglende eller dårligere redningsinnsats. Svikten
i mobiltelefonforbindelsen ved Åsta er blant annet illustrert
som en problemstilling i kapittel 6.2 om kommunikasjonssikkerhet
og behov for godt nødsamband i nødetatene. Nødetatens
alarmsentraler har som oppgave å skaffe til veie nødvendige
ressurser til skadestedet så raskt som mulig. Sleipner-ulykken
og Åsta-ulykken avdekket mangler ved varsling og koordinering.
Våren 2001 ble det startet en interdepartemental utredning
for å vurdere dagens organisering av nødmeldetjenesten
(jf. kap. 11.3).
Skipsfart er i utgangspunktet en sikker og miljøvennlig
transportmåte, men når ulykken først
er ute, kan konsekvensene bli store både ved tap av menneskeliv og
gjennom skader på miljøet. Havariene med blant annet
"Sleipner" og "Green Ålesund" minner oss om at sikkerheten
og beredskapen langs kysten må vurderes løpende
med sikte på forbedringer. Regjeringen har som mål å redusere
faren for ulykker og følger opp handlingsplanen for økt
sikkerhet og beredskap langs kysten, fremlagt av regjeringen Stoltenberg.
Som ledd i oppfølgingen har Forsvarsdepartementet ledet
en arbeidsgruppe med deltakelse fra berørte etater, som har
vurdert mulige tiltak for bedre samordning av foreliggende sivile
og militære kystovervåkningsressurser. Det vil
likevel ikke være mulig helt å unngå forlis, grunnstøting
og andre ulykker langs vår værharde kyst. Fare
for skader på mennesker, miljø og naturressurser, blant
annet de levende marine ressurser, som følge av ulykker,
særlig ved eventuelle atomulykker, er et felles anliggende
for Russland og Norge. Russland er i ferd med å endre lovverket
for å tillate import av brukt kjernebrensel for gjenvinning
og lagring i Russland. Det er fremkommet planer om transport av
brukt kjernebrensel gjennom den nordlige sjørute fra Japan
til og fra gjenvinningsanleggene i Frankrike og Storbritannia. I tillegg
vil det bli igangsatt sjøveis frakt av olje fra produksjonsområdene
i nord til markedene i Europa. Også utviklingen i Østersjøregionen
kan medføre trafikkøkning. Alt tyder på at
det vil bli en stadig økende frakt av farlig last i farvannene
utenfor hele norskekysten.
Barentshavet vil fortsatt være øvings-
og opera-sjonsområde for den russiske marine. Samtidig
kan man regne med økt økonomisk aktivitet i nordområdene.
Det blir derfor viktig å påse at varslingsrutinene følges.
Det er etablert et norsk-russisk samabeid om
varslings- og redningssamarbeid på bakgrunn av intensjonsavtalen
som ble inngått i 2000. En bedring av varslingsrutinene
til også å omfatte sjøtransport av farlig
last som kan anrette store miljøødeleggelser i
tilfelle av ulykke, vil være av stor betydning. Det vil
bli tatt initiativ for å inkludere dette.
Naturskader er skader som inntreffer som følge
av naturulykker, definert som flom, storm, skred, stormflo, jordskjelv,
vulkanutbrudd eller lignende.
Statens naturskadeordnings erstatning for naturskader
er en rettighetsordning rettet mot grunneier, for "fast gods i Norge"
som blir skadet ved en naturulykke. Ordningen omfatter ikke skader
på objekter som kan forsikres gjennom alminnelige forsikringsordninger, eller
objekter som er i offentlig eie. Ordningen tilskudd til sikringstiltak
bygger på det kommunale ansvaret for å ta forholdsregler
mot naturskader i sitt plan- og reguleringsarbeid hjemlet i plan-
og bygningsloven. Kommunen har videre en rolle i å gjennomføre
nødvendige sikringstiltak. For slik fare for naturskader
hjemler naturskadeloven at staten ved naturskadefondet kan gi tilskudd
til (kommunale) sikringstiltak. Søknader fra kommuner med
svak økonomi og stort sikringsbehov prioriteres. Ordningen
administreres under Landbruksdepartementet, der Statens landbruksforvaltning
er sekretariat for styret for Statens naturskadefond.
Ansvarsprinsippet medfører at det ikke
vil være hensiktsmessig å samle ansvaret for beredskap
i forhold til naturskade til ett organ.
Det vil bli arbeidet for at fylkesmannen gjennom
sin tilsyns- og veiledningsrolle i forhold til beredskapen i kommunene
også skal vektlegge planlegging i forhold til risiko for
naturskade.
Videre legges det stor vekt på at kunnskap
og materiale om fare for naturskader med videre gjøres
tilgjengelig for alle beslutningstakere, på kommunalt,
regionalt og nasjonalt nivå.
I et beredskapsperspektiv er det særlig
fire trusler som er knyttet til den materielle kulturarven: Brann, flom,
skadeverk, og våpenbruk i krig. Kulturminner i form av
bygninger, infrastruktur som veier, bruer, elektrisitetsforsyning,
telekommunikasjon og andre typer anlegg kan rammes, og viktige samfunnsfunksjoner kan
dermed bli lammet. I tillegg kan ødeleggelser i byer og
andre områder med tett bebyggelse få store materielle
og økonomiske konsekvenser. En vurdering av kulturarvens
sårbarhet har derfor også betydning når en
skal analysere samfunnets sårbarhet.
Tidligere beredskapsplanlegging var knyttet
til krigsfare og basert på Forsvarets risikovurderinger.
Beredskapen var særlig knyttet til museer og deres gjenstandssamlinger,
og ikke mot verdifulle faste kul-turminner, så som bygninger
og arkeologiske lokaliteter. Planene gikk ut på at museenes
samlinger skulle evakueres til trygge oppbevaringssteder, blant
annet i gruver. Dette konseptet ble i stor grad benyttet under siste
verdenskrig. Etter krigen ble beredskapsarbeidet forberedt på full
evakuering av museer og samlinger til et trygt sted dersom trusselbildet
tilsa evakuering. Det viste seg at dette ville bli svært
ressurskrevende, fordi det i en evakueringssituasjon ville bli vanskelig å få tilgang
på tilstrekkelig med både personell og transportkapasitet.
Beredskapstiltaket har derfor ikke blitt opprettholdt, og man vurderer
fortløpende andre mindre ressurskrevende tiltak. Situasjonen
er parallell innenfor andre beredskapsområder. Det har
vært tilsvarende planer for evakuering av arkiver fra depotinstitusjonene
i Arkivverket (Riksarkivet og statsarkivene).
I dag legger Riksantikvaren flere beskyttelsesmåter til
grunn i sitt beredskapsarbeid. Prinsippene ble utarbeidet på 1980-tallet,
og er i hovedsak knyttet til løse kulturminner. Det ble
konkretisert tre sikringsalternativer:
1. Evakuering
til trygt lager.
Gjenstandene pakkes og transporteres til
utpekte lagre.
2. Oppbevaring.
Gjenstandene forblir i sine vanlige lokaler.
Sikringstiltak iverksettes.
3. Kombinasjon av evakuering og oppbevaring.
Høyt prioriterte gjenstander
søkes flyttet til utpekte lagre, mens resterende gjenstander
blir værende. Sikringstiltak må iverksettes.
Alternativ 3 prioriteres i beredskapsarbeidet
for løse kulturminner.