Både nasjonale styresmakter og internasjonale
organ er involverte i arbeidet med å sikre finansiell stabilitet, og
internasjonalt samarbeid på området har blitt
utvida. Det kan nemnast at det internasjonale valutafondet (IMF)
er ein sentral aktør i det internasjonale arbeidet, og
har mellom anna eit hovudansvar for å fremme stabiliteten
i det internasjonale monetære systemet. Kapittel 11 i meldinga
omtalar verksemda til IMF. I dette kapitlet om finansiell stabilitet
blir det lagt vekt på forhold som er viktige for finansiell
stabilitet innanlands.
Dersom det skjer ei forstyrring i det finansielle
systemet som i monaleg grad svekkjer måten det fungerer på,
blir det i mange tilfelle omtala som ei finansiell krise. Ser ein
nærare på innanlandske forhold, kan ei slik krise
utløysast av at fleire større institusjonar blir ramma
av problem samtidig, slik at normal drift er umogleg. Sjølv
om institusjonane er uavhengige av kvarandre kan dei bli ramma samtidig,
for eksempel ved eit fall i bustadprisar eller auke i arbeidsløyse.
Ei finansiell krise kan òg oppstå fordi problem
forplantar seg frå ein institusjon til ein annan. Enkelte
institusjonar kan òg vere så viktige at problem
i denne institusjonen åleine kan vere opphav til problem
for systemet som heilskap. Finansiell stabilitet inneber at slike finansielle
kriser er fråverande eller lite sannsynlege, og kan ikkje
sikrast berre gjennom solide enkeltinstitusjonar, men krev at ein
ser både finansinstitusjonar, det finansielle systemet
og regelverket i samanheng. Ei finansiell krise kan likevel gå ut
over eller ha sitt utspring i delar av det finansielle systemet,
og før ein går nærare inn på finansiell
stabilitet, kan det derfor vere formålstenleg å sjå nærare
på det finansielle systemet og dei ulike delane av det.
I avsnitt 2.2 i meldinga er det omtale av kapitaldekningsregelverket
og enkelte andre føresegner om soliditet på finansmarknadsområdet.
I avsnitt 2.3 er det omtale av marknadsrisiko og utviklinga i aksje-
og rentemarknader den siste tida. Avsnitt 2.4 omhandlar oppgjersrisiko
og avsnitt 2.5 i meldinga tek for seg sårbarheit i finansiell
sektor.
Livsforsikringsselskapa si evne til å ta
ytterlegare tap er klart svekt etter ein sterk reduksjon av bufferkapitalen
det siste året. I tråd med selskapa si evne til å tole nye
tap har selskapa redusert marknadsrisikoen sin, hovudsakleg ved
redusert eksponering i aksjemarknaden. I skadeforsikring er også eksponeringa
mot aksjemarknadene redusert monaleg, og det tekniske resultatet
har vist ei positiv utvikling.
Dei norske bankane ser ut til å kunne
tole monalege tap, også i historisk perspektiv, før
dei kjem ned på det lovbestemte minstekravet til kjernekapital.
Kredittrisikoen i samband med lån til hushaldningane ser
ut til å vere avgrensa som følgje av at rentebelastninga
for hushaldningane samla sett utgjer ein relativt liten del av disponibel
inntekt, og at ein stor del av låna er gitt med sikkerheit
i bustad.
Den sterke gjeldsveksten til hushaldningssektoren kan
derimot ikkje halde fram på lengre sikt. Fall i bustadprisane,
auka arbeidsløyse, vesentleg renteauke eller ein kombinasjon
av desse faktorane kan gi auka kredittrisiko i samband med lån
til hushaldningssektoren. I føretakssektoren er innteninga
noko redusert, medan eigenkapitaldelen til føretaka framleis
er forholdsvis høg.
Komiteen tek det som
står i meldinga om finansiell stabilitet til
orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til den høye
gjeldsveksten i husholdningene, en betydelig økning i misligholdte
lån og økende arbeidsledighet, og mener at dette
er forhold som bør mane til forsiktighet fra bankenes side.
Gjeldsbelastningen øker særlig for husholdningene
i de lavere inntektsgruppene, og gjør at det er en langt
større del av husholdningene som har en høy gjeldsbelastning
i dag enn det var på 1980-tallet. Lån til husholdningene
er stort sett gitt med pant i bolig, og når det også er
en økning i lån som er gitt med belåningsgrad
ut over 100 pst. av boligverdien er kredittrisikoen stor for en
del av bankutlånene. Boligprisene har steget kraftig gjennom
mange år, og et kraftig fall i boligprisene slik som vi
så på slutten av 1980-tallet vil kunne påføre
bankene betydelige tap. Disse medlemmer viser til
at selv om bankene ser ut til å kunne tåle betydelige
tap før de kommer ned på det lovbestemte minstekravet
til kjernekapital mener disse medlemmer at den høye
gjeldsveksten i husholdningssektoren gir grunn til bekymring om
den fortsetter over lang tid.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
bekymret over tegnene til en for høy utlånsvekst
i Norge. I Norges Banks siste inflasjonsrapport går det
fram at husholdningene med de laveste inntekene i samfunnet vårt
har økt gjennomsnittlig gjeldsbelastning til nesten 150
pst. av kontantinntekt. Det er særlig alvorlig om mange
husholdninger får et høyt låneopptak
i en tid hvor arbeids-ledigheten øker, antallet
konkurser er stigende og det er tegn til stagnasjon i boligmarkedet. Disse
medlemmer mener det er grunn til å advare mot denne
utviklingen, og til å kreve varsomhet fra bankenes side.
Disse medlemmer vil særlig
rette oppmerksomheten mot aggressiv markedsføring av forbrukslån, som
kombinert med dårlig sjekk av mottakernes privatøkonomi,
skaper grunnlag for nye gjeldsofre. For personer og husholdninger
med dårlig økonomi kan dette være en
fristende løsning på kort sikt, med større
problemer på lang sikt som følge. Utviklingen
i retning av større gjeldsbelastning for lavinntektsgruppene,
gir en risiko for økte tap på utlån til
privatpersoner. Dersom en vesentlig andel av denne økningen
er usikrede forbrukslån, øker risikoen for en
ny gjeldskrise og dermed også problemer for banker og andre
kredittinstitusjoner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet ser det som viktig at Norge bidrar til å opprettholde
et sikringssystem i finansverdenen som baserer seg på ansvarliggjøring
av finansinstitusjonene og aktørene i markedene. Det er
da viktig å sikre gode styringsredskaper, spre makt og
eierskap og å fremme åpenhet og innsyn. Disse
medlemmer vil påpeke at den sittende regjering
ved flere anledninger i inneværende periode har fått
støtte fra flertallet på Stortinget til å føre
en politikk som trekker i motsatt retning. Disse medlemmer viser
til at det i løpet av det siste året blant annet
er sikret flertall for privatisering av Verdipapirsentralen, åpning
for forvalterregistrering av verdipapirer, åpning for omdanning
av sparebanker til allmennaksjeselskaper og åpning for
verdipapirisering av låneporteføljer. De nevnte
sakene er eksempler på endringer i de politiske rammevilkårene
som på ulike måter kan skape økt maktkonsentrasjon,
mindre innsyn og økt risiko. Disse medlemmer har
gjentatte ganger advart mot en slik utvikling.
Disse medlemmer vil peke på at
vi internasjonalt de siste årene har sett en utvikling
hvor hyppige konjunktursvingninger og en rekke alvorlige kriser
har rammet finansmarkedene, og mye tyder på at en omfattende
nedtur nå er i ferd med å forplante seg til verdensøkonomien
som helhet. Selv om den finansielle stabilitet i Norge ikke synes å være
vesentlig svekket, er det liten grunn til å tro at vi ikke
vil bli berørt av en slik utvikling. Disse medlemmer mener
den internasjonale situasjonen påkaller en debatt om de
modeller som har vært retningsgivende for den økonomiske strukturpolitikk
som har vært ført de siste tiårene. Omfattende
liberalisering og deregulering har ført til at kapitalbevegelsene
går mye raskere og er mindre kontrollerbare enn før.
Både internasjonalt og i enkeltland har dette ledet til
svekket forutsigbarhet, økt ustabilitet, og sårbarhet
overfor spekulasjon. Børs- og valutahandel utgjør
i dag den helt dominerende del av internasjonale finansielle transaksjoner
i verden, mens handel med varer og tjenester kun utgjør
en liten del. Det sterke spekulative elementet i verdensøkonomien
er en trussel mot menneskers arbeid og velferd verden over. Disse
medlemmer beklager at det til nå ikke har lykkes å gjøre
Norge til en pådriver for tiltak som kan begrense spekulasjonsøkonomien,
for eksempel innføring av den såkalte Tobin-avgiften.