I meldinga er det gitt ei oversikt over dei
viktigaste endringane i regelverket på finansmarknadsområdet for
2001, og dessutan ei oversikt over sentrale forvaltningssaker for
same år. Omtalen er i hovudsak avgrensa til 2001, men enkelte
stader har ein ført framstillinga fram utover årsskiftet.
Kredittmeldinga 2000 inneheld òg ei framstilling som på enkelte
punkt omfattar endringar i 2001. Enkelte av desse sakene blir kort
omtala på ny her. Ein viser elles til Kredittmeldinga 2000
kapittel 3.
Departementet syner mellom anna til Dokument
nr. 8:52 (2001-2002) frå stortingsrepresentant Siv Jensen om å gje
Noregs Bank fullt sjølvstende, samt Innst. S. nr. 117 (2001-2002)
frå finanskomiteen si handsaming av forslaget. I dokument
8-forslaget heiter det mellom anna:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer
i lov 24. mai 1985 nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet slik at
loven gir banken et mål om prisstabilitet, banken får
full frihet i bruk av pengepolitiske virkemidler, referansen til
"de økonomisk-politiske retningslinjer fastlagt av statsmyndighetene"
tas bort, banken pålegges en årlig eller halvårlig
rapporteringsplikt til Stortinget, Regjeringen fratas retten til å treffe vedtak
om bankens virksomhet, referanser til kronens internasjonale verdi,
kursordning og kursleie tas bort og foreleggelsesplikten tas bort.
Det tas inn i loven at medlemmer av hovedstyret må ha bred
og god innsikt i samfunnsøkonomiske spørsmål
og være uavhengige i forhold til partipolitiske og næringsøkonomiske
særinteresser."
I Innst. S. nr. 117 (2001-2002) går
det fram at fleirtalet i komiteen, alle bortsett frå medlemene
frå Framstegspartiet, ikkje samtykkjer i dei endringsforslaga som
er framsette i Dokument nr. 8:52 (2001-2002). Fleirtalet i komiteen,
alle bortsett frå medlemene frå Framstegspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, syner i innstillinga til
at finansministeren "vil vurdere enkeltheter i det aktuelle regelverket
nærmere, og at han tar sikte på å komme
tilbake til Stortinget med en slik vurdering i løpet av
2002", jf. brev av 25. februar 2002 frå finansministeren
til finanskomiteen som følgjer som vedlegg til innstillinga.
Det same fleirtalet uttaler vidare at det konstaterer at det i Innst.
S. nr. 229 (2000-2001) om retningsliner for den økonomiske politikken
ikkje var fleirtal for å be Regjeringa ta initiativ til å gå gjennom
loven om Noregs Bank, mellom anna for å vurdere om det
er naudsynt med endring i sentralbanken si stilling.
Av Innst. S. nr. 117 (2001-2002) følgjer
det at departementet her mellom anna vil vurdere nærare
enkelte sider ved regelverket om Noregs Banks stilling, oppnemningspraksis
av bankens hovudstyre, samt gi ei meir generell utgreiing av relevant
regelverk og praksis i andre land det er naturleg å samanlikne
seg med. Departementet ser det som ein fordel at forslag og vurderingar
blir oversendt Stortinget samla i ein lovproposisjon om endringar
i sentralbanklova mv. Eit slikt samla lovforslag må sendast
på høyring før endeleg handsaming i departementet.
Lovproposisjonen vil difor ikkje kunne fremjast før årsskiftet.
Departementet tar sikte på å leggje fram ei samla
drøfting av forslag som blir tatt opp i Dokument nr. 8:52
(2001-2002) og Innst. S. nr. 117 (2001-2002) til våren,
slik at Stortinget kan handsame saka i vårsesjonen.
Komiteen tek det som
står i meldinga om regelverksutvekling og forvaltningssaker
på finansmarknadsområdet til orientering.