Finansdepartementet oppretta 23. november 2001
ei arbeidsgruppe under leiing av Erling Selvig for å greie ut
om eigaravgrensing og eigarkontroll i finansinstitusjonar. Arbeidsgruppa
foreslår i si utgreiing å endre føresegnene
i finansieringsverksemdslova § 2-2 om eigaravgrensingar
i finansinstitusjonar, der det heiter at ingen som hovudregel kan
eige meir enn 10 pst. av ein finansinstitusjon. Utgreiinga er publisert
som NOU 2002: 3 "Eierbegrensning og eierkontroll i finansinstitusjoner".
Arbeidsgruppa foreslår nye lovreglar for eigarkontroll
i finansinstitusjonar som i større grad enn gjeldande reglar
tek utgangspunkt i ein meir skjønnsbasert modell, som også EØS-direktiva
legg opp til.
Finansdepartementet sende utgreiinga på høyring
19. februar 2002 med høyringsfrist 21. mai 2002. Saka er for
tida til behandling i Finansdepartementet.
Komiteen tek dette
til orientering.
Finansdepartementet fremma i Ot.prp. nr. 59
(2001-2002) lovforslag som opnar for omdanning av sparebankar til
aksje- eller allmennaksjeselskap. Fleirtalet i finanskomiteen slutta
seg med ei mindre endring til forslaget, jf. Innst. O. nr. 57 (2001-2002).
Lovforslaget blei vedteke 11. juni 2002. Lovendringa blei sanksjonert
21. juni 2002 og sett i kraft same dag. Det er i meldinga gjort
nærare greie for lovendringa.
I Innst. S. nr. 87 (2001-2002) uttalar finanskomiteen m.a.:
Under høyringane om saka den 18. januar
2002 kom det, særleg frå Sparebankforeningen,
fleire konkrete forslag om tiltak for å styrkja grunnfondsbevisa
si stilling. Fleirtalet ser det som svært viktig at grunnfondsbevisa
si stilling får ei reell styrking. Fleirtalet vil vidare
understreka at det er viktig at arbeidet med dette går
parallelt med omdanningssaka, slik at desse sakene kan sjåast
i samanheng.
På denne bakgrunn er fleirtalet
samd i departementet sin konklusjon om å leggja fram for
Stortinget eit lovforslag om endring av finanslovgivinga som opnar
for omdanning av sparebankar til aksjeselskap.
Lovendringa gjennomfører fleire av
desse forslaga. Det er vedteke at utbytteskatten skal fjernast frå og med
inntektsåret 2002. Formuesskattereglane i skattelova § 4-12
sjette ledd blei endra slik at grunnfondsbevis blir verdsette til
65 pst. av kursverdien 1. januar i likningsåret, eller
65 pst. av pårekna salsverdi 1. januar i likningsåret
dersom kursen ikkje er notert eller kjend. Dette gir skattemessig
likestilling med aksjar i norske selskap som ikkje er noterte på hovudlista
ved Oslo Børs. Vidare blir det opna for at grunnfondsbeviseigarane
kan velje inntil 40 pst. av medlemene i forstandarskapet til sparebanken.
Spørsmålet om endring av grunnfondsbevisforskrifta
er til vurdering i departementet.
Komiteen tek det som
står i meldinga om omdanning av sparebankar til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til sine merknader i
Innst. S. nr. 87 (2001-2002), der disse medlemmer gikk imot omdanningsadgang.
Gjensidige NOR søkte i brev 3. juni
2002 om å få endre konsernstruktur. Kredittilsynet
gav si tilråding i saka ved brev 20. juni 2002. Ved vedtak
16. juli 2002 gav Finansdepartementet konsesjon til omstruktureringa
på nærare vilkår.
Gjensidige NOR var før omdanninga organisert
som konserngruppe etter "lov om finansieringsvirksomhet" § 2a-17
(tidlegare § 2a-16), sett saman av Gjensidige NOR Forsikring,
Gjensidige NOR Spareforsikring og Gjensidige NOR Sparebank. Gjensidige
NOR opplyser i søknaden:
"For å styrke konsernets konkurransekraft ønsker
vi å videreutvikle konsernet som aksjekonsern. Bakgrunnen
for dette er de erfaringer som er gjort med gjeldende konsernmodell
ut fra muligheten til å skaffe nødvendig egenkapital."
Gjensidige NOR søkjer mellom anna om
grunnlegging av Gjensidige NOR ASA som morselskap i finanskonsern,
jf. "lov om finansieringsvirksomhet" § 2a-3 første
ledd. Vidare søkjer Gjensidige NOR om omdanning av Gjensidige
NOR Spareforsikring til allmennaksjeselskap etter kundemodellen,
jf. "lov om finansieringsvirksomhet" § 2-19 tredje ledd
a) og omdanning av Gjensidige NOR Sparebank etter stiftelsesmodellen,
jf. "lov om finansieringsvirksomhet" § 2-19 tredje ledd
b). Det blir søkt om at Gjensidige NOR ASA skal eige 100
pst. av aksjane i Gjensidige NOR Spareforsikring ASA og Gjensidige
NOR Sparebank ASA. Aksjane i Gjensidige NOR ASA blir fordelte mellom
livselskapet sine kundar og det gjensidige skadeforsikringsselskapet
Gjensidige NOR Forsikring (som grunnfondsbeviseigarar i livselskapet),
grunnfondsbeviseigarar i sparebanken og ein nyoppretta sparebankstiftelse,
Stiftelsen Gjensidige NOR Sparebank, og dessutan visse andre som
kjøper aksjar som blir selde ved kontantutløysing
av visse mindre grupper. Fordelinga vil skje på bakgrunn
av verdiforholdet mellom kundane og grunnfondsbeviseigarane i livselskapet,
grunnfondsbeviseigarane og grunnfondskapitalen i sparebanken, og
vidare på bakgrunn av verdiforholdet mellom livselskapet
og sparebanken. Det blir søkt om å opprette ein
strategisk samarbeidsavtale mellom morselskapet Gjensidige NOR ASA
og det gjensidige skadeforsikringsselskapet Gjensidige NOR Forsikring,
jf. "lov om finansieringsvirksomhet" § 2-2 andre ledd nr. 10.
I brev 16. juli 2002 gav Finansdepartementet
nødvendige løyve til omstruktureringa som er nemnd ovanfor.
Det blei sett visse vilkår for konsesjonen. Løyvet
krev mellom anna at Kredittilsynet godkjenner vedtektene til banken
og organiseringa i finanskonsernet.
Komiteen tek dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til sine merknader i
Innst. S. nr. 87 (2001-2002), der disse medlemmer gikk imot omdanningsadgang.
Det norske kvitvaskingsregelverket som gjeld
for finansinstitusjonar o.a., følgjer av "lov 10. juni
1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner" § 2-17
med tilhøyrande forskrifter. Regelverket er ei implementering
av EØS-reglane som svarar til rådsdirektiv 91/308/EØF
("det første hvitvaskingsdirektivet"). Finansieringsverksemdslova § 2-17
fastset plikter for finansinstitusjonane og deira tenestemenn som skal
førebyggje at finansinstitusjonane blir misbrukte til kvitvasking
av pengar og til finansiering av terrorisme.
I løpet av 2001 er det vedteke fleire
endringar i dei internasjonale reglane for tiltak mot kvitvasking
av pengar og terrorfinansiering. I meldinga er det omtale av dei
viktigaste endringane som er relevante for finansmarknaden.
Komiteen tek det som
står i meldinga om kvitvasking og terrorfinansiering til
orientering.
Departementet har i løpet av 2001 behandla
tre søknader om etablering av marknadsplassar for omsetjing av
varederivat. 5. mars 2002 gav Finansdepartementet Nord Pool ASA
løyve til å drive børsverksemd, jf. børslova § 2-2
første ledd og § 1-3 andre ledd. Løyvet blei
avgrensa til børsverksemd for varederivat med elektrisk
kraft som underliggjande vare. Same dato gav Finansdepartementet
International Maritime Exchange ASA løyve til å drive
autorisert marknadsplass, jf. børslova § 2-2 første
ledd og § 1-3 første ledd. Dette løyvet
blei avgrensa til verksemd som autorisert marknadsplass
for varederivat med maritime fraktkontraktar som underliggjande
vare. Vidare gav Finansdepartementet 31. mai 2002 M-Tre Kraft AS
løyve til å drive verksemd som autorisert marknadsplass,
jf. børslova § 2-2 første ledd og § 1-3
første ledd. Løyvet gjeld verksemd som autorisert
marknadsplass for varederivat med elektrisk kraft som underliggjande
vare. Det blei sett særlege vilkår for alle løyva.
Komiteen tek dette
til orientering.