Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til vedlagte brev til forsvarskomiteen fra Forsvarsdepartementet v/statsråden, datert 25. mars 2003.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,deler departementets syn om at dagens system og gjeldende retningslinjer og rutiner ivaretar de forhold som er tatt opp i forslaget.

Flertallet viser til at statsråd Kristin Krohn Devold i sitt brev til komiteen av 25. mars 2003, fastslår at:

"Norske styrker er underlagt norsk lovgivning, norske folkerettslige forpliktelser og norsk jurisdiksjon uansett hvor i verden de opererer. Norske soldater blir heller aldri fullstendig underlagt utenlandsk kommando. Når norske styrker overføres NATO-kommando eller som i operasjon Enduring Freedom amerikansk kommando, er det kun kommandomyndighet vedrørende operative spørsmål som overføres. Disiplinærmyndighet og administrativ kontroll beholdes alltid på norske hender.

Når operativ kommando overføres til utenlandsk styrkesjef, er prosedyren at det alltid tas forbehold om at norske styrker ikke kan brukes på en måte som kan være i strid med norsk lov eller norske folkerettslige forpliktelser. Ytterligere vilkår og begrensninger vil også etter omstendighetene oppstilles."

Flertallet legger vekt på at norske styrker er underlagt norsk lovgivning, norske folkerettslige forpliktelser og norsk jurisdiksjon uansett hvor i verden de opererer.

Flertallet viser òg til at når operativ kommando overføres til utenlandsk styrkesjef, er prosedyren at det alltid tas forbehold om at norske styrker ikke kan brukes på en måte som kan være i strid med norsk lov eller norske folkerettslige forpliktelser. Ytterligere vilkår og begrensninger vil også etter omstendighetene i det enkelte tilfelle kunne fastlegges.

De enkelte regler for maktbruk mv. for den enkelte operasjon, gjennomgåes av norske myndigheter for å sikre at reglene er i samsvar med norsk rett og norske internasjonale forpliktelser. Dernest utarbeides og fastsettes nasjonale regler som sikrer at norsk policy og forpliktelser ivaretas. Disse reglene som norske styrker er pålagt å følge på alle nivå og til enhver tid, benevnes for engasjementsregler (Rules of Engagement, forkortet ROE).

Flertallet viser til at instrukser og retningslinjer vil fremgå av de skriftlige dokumenter som produseres i forbindelse med hver enkelt operasjon, herunder norske vilkår som settes i forbindelse med meldinger om kommandooverføring, og dokumentene relatert til de nasjonalt fastsatte ROE.

Flertallet mener at gjeldende retningslinjer for norsk deltakelse i internasjonale militæroperasjoner, hvor norske soldater stilles under annet lands kommando eller opptrer i en internasjonalt sammensatt styrke, er klare og ivaretar våre folkerettslige forpliktelser. Flertallet mener derfor at det ikke er behov for å utarbeide nye retningslinjer.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har merket seg at forsvarsministeren mener at det i dag ikke er behov for å styrke ivaretakelsen av Norges internasjonale forpliktelser under deltakelse i internasjonale operasjoner. Dette medlem har videre merket seg de rutiner og formaliteter som forsvarsministeren viser til, men mener at en burde ha ambisjoner om enda bedre rutiner på dette området for i enda større grad å sikre at våre forpliktelser ivaretas, og til at Norge bidrar til at ikke våre allierte undergraver internasjonal lov. Dette medlem viser til at det både fra media og organisasjoner som Røde Kors og Amnesty International har framkommet kritikk for brudd mot krigens folkerett under Operation Enduring Freedom i Afghanistan som Norge deltar i, særlig knyttet til behandlingen av tilfangetatte. Dette medlem understreker betydningen av at Norge ikke bare ivaretar våre egne forpliktelser, men også bidrar aktivt til at alliansepartnere viser respekt for internasjonal lov. Dette medlem mener at det er behov for i større grad å klargjøre på forhånd før en går inn i en internasjonal operasjon, hvordan en vil løse eventuelle situasjoner hvor det blir kjent at en alliansepartner bryter med internasjonale menneskerettighetsforpliktelser og forpliktelser i forhold til krigens folkerett. Retningslinjer og prinsipper for dette synes i dag å være lite klargjort, og det framkommer etter dette medlems oppfatning heller ikke av forsvarsministerens kommentarer til Dokument nr. 8:76 (2002-2003) at dette er tilstrekkelig ivaretatt i dagens retningslinjer. Det synes også å være behov for å få klargjort om det foreligger en plikt til å trekke seg ut av en operasjon dersom samarbeidspartnere i denne bevisst og systematisk blir satt til side. Dette medlem har merket seg at forsvarssjefens 10. soldatregel innebærer plikt til å rapportere overtredelser av krigens lov til overordnede, men mener at det er behov for å sikre at slik informasjon systematisk samles inn og rapporteres videre. En måte å sikre slik rapportering på ville være å innføre klarere retningslinjer for debriefing av militært personell ved hjemkomst, der det fokuseres på om mulige brudd på menneskerettigheter og krigens folkerett er bevitnet. Dette medlem viser til at forsvarsministeren i sitt svar til komiteen skriver:

"Jeg vil også vise til at rutiner for debriefing av alt militært personell ved hjemkomst har eksistert i lengre tid. Under debriefing vil det være god anledning til også å fokusere på mulige brudd som er bevitnet."

Dette medlem mener at dette ikke er tilstrekkelig, og at det at det foreligger en "god anledning" ikke i seg selv sikrer at dette blir ivaretatt.

Dette medlem viser til at det selv om norske soldater i den aktuelle situasjonen i Afghanistan ikke er utrustet til å ta fanger, også er behov for å avklare når Norge påtar seg det juridiske ansvaret som tilfangetakende makt, og at det i dag er klart om dette gjelder i tilfeller der nordmenn gjennomfører en arrestasjon, eller om det kun er i de tilfeller der Norge er ansvarlig for å drive en fangeleir. Dette medlem viser i denne sammenheng til at det er reist betydelige innvendinger internasjonalt mot den måten krigsfanger er blitt behandlet på under Operation Enduring Freedom hvor Norge deltar, og at det er tvilsomt om de norske kravene om en human behandling og rettferdig rettergang for de fangene som er tatt i Afghanistan, fullt ut ivaretas av våre allierte i dag. Dette medlem viser i denne sammenheng til at USA ikke har godtatt at disse fangene skal kategoriseres som krigsfanger etter Genèvekonvensjonens bestemmelser.

Dette medlem har merket seg samarbeidsavtalen mellom Forsvaret og Norges Røde Kors om opplæring i krigens folkerett som ble inngått for kort tid siden, og mener dette vil innebære en god mulighet for å styrke norsk oppfølging av dette.