Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre,
Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil
Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff
Nilssen, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser
til vedlagte brev til forsvarskomiteen fra Forsvarsdepartementet
v/statsråden, datert 25. mars 2003.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet,deler
departementets syn om at dagens system og gjeldende retningslinjer
og rutiner ivaretar de forhold som er tatt opp i forslaget.
Flertallet viser til at statsråd
Kristin Krohn Devold i sitt brev til komiteen av 25. mars 2003,
fastslår at:
"Norske styrker er underlagt norsk lovgivning, norske
folkerettslige forpliktelser og norsk jurisdiksjon uansett hvor
i verden de opererer. Norske soldater blir heller aldri fullstendig
underlagt utenlandsk kommando. Når norske styrker overføres
NATO-kommando eller som i operasjon Enduring Freedom amerikansk
kommando, er det kun kommandomyndighet vedrørende operative
spørsmål som overføres. Disiplinærmyndighet
og administrativ kontroll beholdes alltid på norske hender.
Når
operativ kommando overføres til utenlandsk styrkesjef,
er prosedyren at det alltid tas forbehold om at norske styrker ikke
kan brukes på en måte som kan være i
strid med norsk lov eller norske folkerettslige forpliktelser. Ytterligere
vilkår og begrensninger vil også etter omstendighetene
oppstilles."
Flertallet legger
vekt på at norske styrker er underlagt norsk lovgivning,
norske folkerettslige forpliktelser og norsk jurisdiksjon uansett
hvor i verden de opererer.
Flertallet viser òg
til at når operativ kommando overføres til utenlandsk
styrkesjef, er prosedyren at det alltid tas forbehold om at norske
styrker ikke kan brukes på en måte som kan være
i strid med norsk lov eller norske folkerettslige forpliktelser.
Ytterligere vilkår og begrensninger vil også etter
omstendighetene i det enkelte tilfelle kunne fastlegges.
De enkelte regler for maktbruk mv. for den enkelte operasjon,
gjennomgåes av norske myndigheter for å sikre
at reglene er i samsvar med norsk rett og norske internasjonale
forpliktelser. Dernest utarbeides og fastsettes nasjonale regler
som sikrer at norsk policy og forpliktelser ivaretas. Disse reglene
som norske styrker er pålagt å følge
på alle nivå og til enhver tid, benevnes for engasjementsregler (Rules of Engagement, forkortet ROE).
Flertallet viser til at instrukser
og retningslinjer vil fremgå av de skriftlige dokumenter
som produseres i forbindelse med hver enkelt operasjon, herunder
norske vilkår som settes i forbindelse med meldinger om kommandooverføring,
og dokumentene relatert til de nasjonalt fastsatte ROE.
Flertallet mener at gjeldende
retningslinjer for norsk deltakelse i internasjonale militæroperasjoner, hvor
norske soldater stilles under annet lands kommando eller opptrer
i en internasjonalt sammensatt styrke, er klare og ivaretar våre
folkerettslige forpliktelser. Flertallet mener derfor
at det ikke er behov for å utarbeide nye retningslinjer.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
merket seg at forsvarsministeren mener at det i dag ikke er behov
for å styrke ivaretakelsen av Norges internasjonale forpliktelser
under deltakelse i internasjonale operasjoner. Dette medlem har
videre merket seg de rutiner og formaliteter som forsvarsministeren
viser til, men mener at en burde ha ambisjoner om enda bedre rutiner
på dette området for i enda større grad å sikre
at våre forpliktelser ivaretas, og til at Norge bidrar
til at ikke våre allierte undergraver internasjonal lov. Dette
medlem viser til at det både fra media og organisasjoner
som Røde Kors og Amnesty International har framkommet kritikk
for brudd mot krigens folkerett under Operation Enduring Freedom
i Afghanistan som Norge deltar i, særlig knyttet til behandlingen
av tilfangetatte. Dette medlem understreker betydningen
av at Norge ikke bare ivaretar våre egne forpliktelser,
men også bidrar aktivt til at alliansepartnere viser respekt
for internasjonal lov. Dette medlem mener at det
er behov for i større grad å klargjøre
på forhånd før en går inn i
en internasjonal operasjon, hvordan en vil løse eventuelle
situasjoner hvor det blir kjent at en alliansepartner bryter med
internasjonale menneskerettighetsforpliktelser og forpliktelser
i forhold til krigens folkerett. Retningslinjer og prinsipper for
dette synes i dag å være lite klargjort, og det
framkommer etter dette medlems oppfatning heller
ikke av forsvarsministerens kommentarer til Dokument nr. 8:76 (2002-2003)
at dette er tilstrekkelig ivaretatt i dagens retningslinjer. Det
synes også å være behov for å få klargjort
om det foreligger en plikt til å trekke seg ut av en operasjon
dersom samarbeidspartnere i denne bevisst og systematisk blir satt til
side. Dette medlem har merket seg at forsvarssjefens
10. soldatregel innebærer plikt til å rapportere overtredelser
av krigens lov til overordnede, men mener at det er behov for å sikre
at slik informasjon systematisk samles inn og rapporteres videre.
En måte å sikre slik rapportering på ville
være å innføre klarere retningslinjer
for debriefing av militært personell ved hjemkomst, der
det fokuseres på om mulige brudd på menneskerettigheter
og krigens folkerett er bevitnet. Dette medlem viser
til at forsvarsministeren i sitt svar til komiteen skriver:
"Jeg vil også vise til at rutiner for debriefing
av alt militært personell ved hjemkomst har eksistert i
lengre tid. Under debriefing vil det være god anledning
til også å fokusere på mulige brudd som
er bevitnet."
Dette medlem mener at dette ikke
er tilstrekkelig, og at det at det foreligger en "god anledning"
ikke i seg selv sikrer at dette blir ivaretatt.
Dette medlem viser til at det
selv om norske soldater i den aktuelle situasjonen i Afghanistan
ikke er utrustet til å ta fanger, også er behov
for å avklare når Norge påtar seg det
juridiske ansvaret som tilfangetakende makt, og at det i dag er
klart om dette gjelder i tilfeller der nordmenn gjennomfører
en arrestasjon, eller om det kun er i de tilfeller der Norge er
ansvarlig for å drive en fangeleir. Dette medlem viser
i denne sammenheng til at det er reist betydelige innvendinger internasjonalt
mot den måten krigsfanger er blitt behandlet på under
Operation Enduring Freedom hvor Norge deltar, og at det er tvilsomt
om de norske kravene om en human behandling og rettferdig rettergang for
de fangene som er tatt i Afghanistan, fullt ut ivaretas av våre
allierte i dag. Dette medlem viser i denne sammenheng
til at USA ikke har godtatt at disse fangene skal kategoriseres
som krigsfanger etter Genèvekonvensjonens bestemmelser.
Dette medlem har merket seg samarbeidsavtalen mellom
Forsvaret og Norges Røde Kors om opplæring i krigens
folkerett som ble inngått for kort tid siden, og mener
dette vil innebære en god mulighet for å styrke norsk
oppfølging av dette.