Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge
for at lov om helseforetak endres slik at den inneholder bestemmelse
om en nasjonal helseplan. Planen skal omfatte en beskrivelse av
den overordnede strukturen på spesialisthelsetjenesten,
inkludert geografisk ressursfordeling, samordning mellom de ulike
enheter og mellom spesialisthelsetjenesten og førstelinjetjenesten.
Forslag til plan skal forelegges Stortinget til endelig godkjenning før
iverksettelse finner sted."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne
til at en innvending mot den nye lov om helseforetak har vært
at store og strukturelle endringer som berører allmennheten,
og som skaper stort engasjement i befolkningen, ble flyttet ut av
folkevalgte organer og inn i helseforetaksstyrene.
Forslagsstillerne mener det er et demokratisk
problem at det ikke finnes noe folkevalgt politisk nivå som har
anledning til å gripe direkte inn ved store strukturelle
endringer av spesialisthelsetjenesten, og det uttales at etter statlig
overtakelse av spesialisthelsetjenesten er Stortinget det eneste
folkevalgte organ som har legitimitet til å ivareta denne
oppgaven.
Etter forslagsstillernes vurdering er det behov
for å styrke den offentlige, folkevalgte styringen med
og ansvaret for helsevesenet. For å oppnå dette
mener forslagsstillerne at Stortinget må behandle og vedta
en overordnet nasjonal helseplan som skal omfatte en beskrivelse
av den overordnede strukturen på spesialisthelsetjenesten,
inkludert den geografiske fordelingen av spesialistressursene, samordning
mellom de ulike enheter og mellom spesialisthelsetjenesten og førstelinjetjenesten.
Forslagsstillerne mener at planen skal revideres i sin helhet hvert
fjerde år, mens nødvendige kortsiktige justeringer
kan foretas i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet eller
eventuelt Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng,
Asmund Kristoffersen og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer,
Bent Høie og Elisabeth Røbekk Nørve,
fra Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik,
og fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og
Liv Skaaheim, viser til at sykehusreformen med statlig eier-
og driveransvar nylig er etablert. Reformen er styrt og organisert etter
en foretaksmodell med fem regionale helseforetak som er tillagt
ansvaret for organisering og styring av sykehusene. De regionale
foretakene er tillagt ansvaret for at hele befolkningen skal få likeverdige
helsetilbud uavhengig av bosted.
Flertallet viser i denne sammenheng
til at helseministeren representerer foretaksmøtet (og
generalforsamling), og at det til enhver tid er helseministeren
som har politisk ansvar for at helsepolitiske målsetninger Stortinget
har vedtatt, som for eksempel Nasjonal helseplan, kreftplan og psykiatriplan,
blir fulgt opp. Slik flertallet ser det, vil det
enda ta noen tid før foretaksmodellen er i full virksomhet.
Først når foretaksmodellen har fått virke
noen tid, vil det etter flertallet mening være
grunnlag for en evaluering. Evalueringen bør gi svar på om
det er nødvendig å revidere de planer som er under
gjennomføring.
Flertallet viser til brev fra
helseministeren, datert 20. mai 2003, hvor han skriver følgende:
"De samme årlige planene vil så være
grunnlaget for en fyldig plan- og meldingsdel i St.prp. nr.1 hvert år framover.
Her vil Stortinget få en samlet redegjørelse for
utviklingen og planer i spesialhelsetjenesten, slik at en vurdering
av dette kan inngå i grunnlaget for Stortingets behandling
av det årlige budsjettforslaget. Med dette settet av virkemidler
mener jeg at vi har lagt til rette for en smidig og kontinuerlig
plan- og styringsprosess som ivaretar nasjonale helsemyndigheters behov
for kontroll med utviklingen av spesialhelsetjenesten i landet."
Flertallet mener derfor at intensjonen
til forslagsstillerne er ivaretatt med dagens lovverk.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:89 (2002-2003) -
forslag fra stortingsrepresentantene Olav Gunnar Ballo, Karin Andersen,
Sigbjørn Molvik, Heidi Grande Røys, Geir-Ketil Hansen,
May Hansen og Audun Bjørlo Lysbakken om innføring
av en nasjonal helseplan - vedlegges protokollen."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, er enig i at det er behov for
en overordnet nasjonal helseplanlegging der strukturen på spesialisthelsetjenestene,
inkludert geografisk fordeling av ressurser og tjenestetilbud, samordning
mellom de ulike enheter og mellom spesialisthelsetjenesten og førstelinjetjenesten
inngår.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes synspunkt
om at et folkevalgt organ må ivareta helheten i spesialisthelsetjenestene.
Disse medlemmer mener imidlertid
at det også er viktig at det totale helsetjenestetilbudet
blir vurdert og gjenomgått i en slik plan. Samspillet og
ansvarsfordelingen mellom spesialisthelsetjenesten og førstelinjetjenesten
tilsier at også ressursbehovet og tilgangen til førstelinjetjenesten
blir gjennomgått og målsatt bl.a. for å sikre
en forsvarlig økonomi og ressursfordeling også til
denne delen av helsetjenesten. Disse medlemmer ser
det som svært viktig at dette skjer ut fra den erkjennelse
at både forebyggende og rehabiliterende helsearbeid først
og fremst skjer på førstelinjenivået.
Ved å se dette i en helhet kan man etter disse medlemmers mening
styrke det forebyggende arbeidet som vil virke besparende, ikke
minst på lang sikt, og også sikre det rehabiliterende
arbeidet bedre slik at nødvendig helsebehandling innen
spesialisthelsetjenesten kan få et fullstendig og godt
resultat.
Disse medlemmer mener derfor
at arbeidet med en nasjonal helseplan må involvere førstelinjetjenesten nærmere
ved at kommunene gjennom fylkeslegene redegjør for sine
ressurser, muligheter og behov. Fylkeslegenes samlede oversikter
og vurderinger må så utgjøre et vesentlig
grunnlag for en samlet nasjonal helseplanlegging.
Disse medlemmer viser til det
store antall av meldinger, planer og reformer som er behandlet og vedtatt
de senere årene, og som involverer både spesialisthelsetjenesten
og førstelinjetjenesten. Dette forholdet poengteres bl.a.
sterkt i St.meld. nr. 16 (2002-2003) Folkehelsepolitikken, og bør
føre til at framtidig helseplanlegging i størst
mulig grad samordner og tilrettelegger for en helhetlig og overordnet
helsepolitikk der alle nivåer gjennomgåes når
det gjelder muligheter, ansvar og behov.
Etter at staten har tatt over ansvaret for spesialisthelsetjenestene,
og ut fra den realitet at staten gjennom sine budsjetter har den
største innvirkningen på det øvrige helsetjenestetilbudet
i landet, mener disse medlemmer at Stortinget som
det øverste folkevalgte organ både må ha
legitimitet og ansvar for en overordnet nasjonal helseplanlegging.
Disse medlemmer mener derfor
det er behov for å styrke den offentlige folkevalgte styringen
med, og ansvaret for, helsevesenet gjennom en overordnet nasjonal
helseplan.
En slik plan må etter disse
medlemmers mening inneholde en beskrivelse av den overordnede
strukturen på spesialisthelsetjenestene og det samlede
ressursbehovet for en god funksjonsfordeling og samordning mellom
spesialisthelsetjenesten og førstelinjetjenesten.
Disse medlemmer mener også at
en slik helhetlig plan må inkludere den rehabiliteringen
som utføres ved rehabiliterings-/opptreningsinstitusjonene innenfor
somatikk, psykiatri og rusområdet. Videre mener disse
medlemmer at planen må romme en oversikt over ressursbehovet
også når det gjelder fagpersonell på alle
nivå. En slik samlet oversikt vil bidra til større
innsikt og mulighet for målrettede tiltak som er nødvendig
når det gjelder behov for rekruttering, utdanning, personellfordeling
og økonomi når det gjelder både behandlings-,
pleie- og omsorgspersonell innen helsesektoren.
Disse medlemmer slutter seg til
at selve planen revideres i sin helhet hvert fjerde år,
mens nødvendige kortsiktige justeringer kan foretas i forbindelse
med statsbudsjettet og eventuelt ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett. Disse
medlemmer er også enig i at ansvaret for at den
nasjonale helseplanen følges opp, ligger hos Regjeringen
og helseministeren.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en nasjonal helseplan som i sin helhet blir revidert hvert fjerde år. Dette
betinger bl.a. at lov om helseforetak endres slik at den inneholder
bestemmelse om en nasjonal helseplan.
Planen skal omfatte en beskrivelse av den overordnede
strukturen på spesialisthelsetjenesten, inkludert geografisk
ressursfordeling, samordning mellom de ulike enheter og mellom spesialisthelsetjenesten
og førstelinjetjenesten. Planen skal også innbefatte
rehabiliteringstilbudet på alle nivå og en oversikt
over og målsetting for primærhelsetjenestens behandlingstilbud,
ressurser og behov, samt en samlet oversikt og plan for personellressursene
innen helsevesenet. Forslaget til plan skal forelegges Stortinget
til endelig godkjenning før iverksettelsen finner sted."
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en nasjonal helseplan
som i sin helhet blir revidert hvert fjerde år. Dette betinger
bl.a. at lov om helseforetak endres slik at den inneholder bestemmelse
om en nasjonal helseplan.
Planen skal omfatte en beskrivelse av den overordnede
strukturen på spesialisthelsetjenesten, inkludert geografisk
ressursfordeling, samordning mellom de ulike enheter og mellom spesialisthelsetjenesten
og førstelinjetjenesten. Planen skal også innbefatte
rehabiliteringstilbudet på alle nivå og en oversikt
over og målsetting for primærhelsetjenestens behandlingstilbud,
ressurser og behov, samt en samlet oversikt og plan for personellressursene
innen helsevesenet. Forslaget til plan skal forelegges Stortinget
til endelig godkjenning før iverksettelsen finner sted.
Komiteens tilråding blir fremmet av
Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:89 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Olav Gunnar Ballo, Karin Andersen, Sigbjørn
Molvik, Heidi Grande Røys, Geir-Ketil Hansen, May Hansen
og Audun Bjørlo Lysbakken om innføring av en nasjonal
helseplan - vedlegges protokollen.
Oslo, i sosialkomiteen, den 27. mai 2003
John I. Alvheim
leder |
Ola D. Gløtvold
ordfører |