Vedlegg 1: Brev fra Trygve Tamburstuen til kontroll- og konstitusjonskomiteen,datert 23. januar 2003

Anmodning om gransking av Samferdselsdepartementet

Som tidligere sjef for BaneTele AS anmoder jeg om at kontroll- og konstitusjonskomiteen iverksetter gransking av Samferdselsdepartemetets behandling av arbeidet med finansieringen av BaneTeleAS og av GSM-R-saken. Min påstand er at Samferdselsdepartementet har neglisjert en serie av innspill fra BaneTele AS og Jernbaneverket, ikke har behandlet forslag og forespørsler med tilbørlig oppmerksomhet og kompetanse, og har unnlatt og foreta kvalifiserte vurderinger i tide. Dette har ført til bl.a.

  • – stor kommersiell usikkerhet rundt selskapet, med tap av omsetning og inntjening som følger

  • – betydelig verdireduksjon på statens aksjer i selskapet

  • – forsinkelser mht. utbygging av mobilsamband for øket sikkerhet for norsk jernbane

  • – manglende optimering av offentlige investeringer.

Når det gjelder BaneTeleAS" statslån, ble spørsmålet om konvertering tatt opp med departementet i møte 06.12.01. Formelt ble saken reist i brev av 12.03.02. I svarbrev 12.04.02 gjør departementet det klart at spørsmålet om konvertering både må vurderes i lys av GSM-R-finansieringen og i lys av selskapets kommersielle utvikling.

Til tross for flere purringer og nye innspill, ble spørsmålet om statslånet først tatt inn til behandling i Regjeringen ultimo juni, dager før opprinnelig tidspunkt for innfrielse. Dette resulterte i en Kgl. res. av 05.05.02 hvor låneperioden ble forlenget til 30. september 2002. Regjeringen bebudet en ny vurdering i lys av en plan for GSM-R-finansieringen.

BaneTele AS og Jernbaneverket ga flere omfattende vurderinger til Samferdselsdepartementet i juli og august, både i form av et utkast til en proposisjon om utbygging og finansiering av GSM-R og i form av en gjennomgåelse av alle relevante spørsmål rundt finansiering, eierskap, organisering mv.

Samferdselsdepartementet ga ingen respons på noen av de vurderingene som ble foretatt eller forslag som ble fremmet. Derimot fremmet Regjeringen to proposisjoner i oktober, hvor ingen av vurderingene eller forslagene ble tatt til følge. Proposisjonene bygger på åpenbar mangel på faktisk kunnskap om de innspill BaneTele AS og Jernbaneverket hadde gitt. De inneholder derfor mangelfull eller feil informasjon til Stortinget.

Noen eksempler på dette:

  • – Det påstås at det er behov for avklaring av BaneTeles roller. BaneTeles roller er avklart i St.prop.80 (00-01) om omdannelse til AS. Organisering og finansiering av utbygging og drift av GSM-R bygger på identiske premisser som Stortinget vedtok for BaneTeles omdannelse til AS.

  • – Det påstås at BaneTele har lagt opp til å bruke et "sugerør til statskassen". Faktum er det stikk motsatte, slik det fremgår av serien med innspill til departementet: BaneTele har lagt opp til at utbygging og drift av GSM-R kan bli billigere for Staten gjenom å utnytte eksisterende og ny infrastruktur for flere brukere, deriblant kommersielle operatører av andre mobiltilbud.

  • – Det påstås at BaneTele AS ikke har tilstrekkelig økonomi til å stå ansvarlig for GSM-R-utbyggingen. I all kommunikasjon med Samferdselsdepartementet har BaneTele AS og Jernbaneverket fremholdt at det er snakk om en prosjektfinansiering, uavhengig av BaneTele AS" balanse. Det er presentert konkrete forslag som bygger på en kombinasjon av normale anleggsbidrag, bidrag fra kommersielle brukere av felles infrastruktur (og under klar hensyntagen til at GSM-Rs spesielle funksjonalitet og kapasitet separeres). BaneTele AS har arbeidet i over ett år med å tilrettelegge for en slik prosjektfinansiering, kjent for Stortinget som OPS, men har aldri fått nødvendig klarsignal fra Samferdselsdepartementet til å kunne forhandle ferdig en finasieringsplan. Med konvertering av statslånet har BaneTele AS en EK-andel på ca. 50 %. Dette er en sterkere balanse enn de fleste sammenlignbare teleselskap.

  • – Det påstås at BaneTele AS ikke har klart å tilbakebetale statslånet på 209 mill. kr. BaneTele AS har aldri fått beskjed om å innfri lånet etter at spørsmålet om konvertering eller subordinering var tatt opp med Samferdselsdepartementet. Samferdselsdepartementet har hele tiden vist til behovet for avklaring, bl.a. i forhold til GSM-R-finansieringen. BaneTele AS har vært forberedt på å iverksette tiltak for å innfri lånket. Men så sent som 22.05.02 ble departementet eksplisitt meddelt at en låneavtale for fullfinansiering av BaneTele AS forutsatte konverting eller subordinering. Heller ikke dette avstedkom reaksjon fra departementet. Regjeringens offentlige annonsering om en dato for innfrielse av lånet, har i seg selv påvirket verdivurderingen av BaneTele AS svært negativt, hvis Regjeringens ønske var å få private eiere inn i BaneTele AS. En separat sak er behandlingen av GSM-R-konsesjonen. Her var Samferdselsdepartementet hele tiden informert om BaneTeles søknad, de juridiske vurderingene som lå til grunn for rolleavklaringen. Post- og Teletilsynets tildeling av konsesjon og BaneTeles oppfølgende tiltak for å holde tidsfristene for ferdigstillelse av GSM-R, i forhold til Jernbanetilsynets dispensasjon. Herunder ble departementet også eksplisitt informert om BaneTeles tiltak for å rekruttere en prosjektorganisasjon, etter at et flertall i Samferdselskomiteen i juni 2002 hadde påpekt at GSM-R-utbyggingen må videreføres uten opphold.

Det er min mening at Samferdselsdepartementet i disse sakene har vist en så stor grad av neglisjering, en stor grad av mangelfull oppfølging og en så stor grad av sviktende vurdering og manglende ivaretakelse både av vitale økonomiske interesser og av viktige samfunnshensyn, at det berettiger en selvstendig gransking.

I denne sammenheng bør det også settes søkelys på Samferdselsdepartementets ivaretakelse av sin rolle som eier av statens aksjer i BaneTele AS gjennom Jernbaneverket, og på hensyn til likebehandling, kfr. Samferdselsdepartementets dobbeltroller som eier og regulator.

Det vil sette en svært uheldig standard både for statens rolle som eier av kommersielle virksomheter, og for departemental saksbehandling i forhold til større prosjekter som Samferdselsdepartementets behandling av disse sakene ikke får konsekvenser.

Jeg står med glede til tjeneste med ytterligere dokumentasjon.