Det vises til to brev om ovenfor nevnte av 25.
juni 2003. Etter avtale med komitésekretær Tore
Dag Lien besvares brevene samlet.
Forslagene i dokument 8:128 (2002-2003)
"1. Stortinget ber Regjeringen
sørge for at oljevernberedskapen i Hordaland trappes opp
i henhold til statens forurensingstilsyns anbefalinger.
2. Stortinget ber Regjeringen opprettholde
og oppruste oljeverndepotet på Fedje.
3. Stortinget ber Regjeringen bygge et
nytt oljeverndepot i Florø."
Forslag i dokument 8:135 (2002-2003)
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en utvidet analyse av behovet for oljeverneredskapen for seilingsleden
knyttet til skipstrafikken ved oljeraffineriet på Mongstad,
samt området mellom Bergen havn og Mongstad."
1.januar 2003 ble ansvaret
for den statlige oljevernberedskapen overført fra Miljøverndepartementet
til Fiskeridepartementet. Samtidig ble fagetatsansvaret overført
fra Statens forurensningstilsyn til Kystverket.
Samlingen av ansvaret for sjøsikkerhet
og oljevernberedskap i Fiskeridepartementet gjør det mulig å se sjøsikkerhetsarbeidet,
som forebygger at ulykker skjer, og oljevernberedskapen, som skal
begrense skader dersom en ulykke likevel skulle inntreffe, i sammenheng. Det
gir en bedre samordning og utnyttelse av ressursene som er til rådighet
og en styrket beredskap.
Norsk beredskap mot akutt forurensing består
av privates, kommunenes og statlig beredskapsplikt. Etter forurensingsloven
av 13. mars 1981 nr. 6 plikter den som driver virksomhet som kan
medføre akutt forurensing å ha en nødvendig
beredskap. Kommuner skal sørge for nødvendig beredskap
mot mindre tilfeller av akutt forurensing som kan inntreffe eller
medføre skadevirkninger innen kommunen, og som ikke dekkes av
privat beredskap. Staten skal på sin side sørge
for beredskap mot større tilfeller av akutt forurensing
som ikke er dekket av kommunal eller privat beredskap. Statens beredskap
er derfor primært dimensjonert for å ta hånd
om større utslipp i forbindelse med skipsulykker.
Dersom et akutt utslipp bekjempes av privat
eller kommunal beredskap vil Kystverket innta en tilsynsfunksjon.
Staten skal kunne overta en aksjon helt eller delvis dersom den
private eller kommunale beredskapen ikke strekker til. I slike tilfeller
vil den private, kommunale og statlige beredskapen sammen bekjempe utslippet
under ledelse av staten ved Kystverket.
Beslutningen om å flytte det eksisterende
oljeverndepotet fra Fedje til Florø er tatt på grunnlag
av faglige vurderinger og en høringsrunde. Utgangspunktet
for den faglige vurderingen er en analyse Statens Forurensingstilsyn
(SFT) gjennomførte i 2001 av utstyr- og personellbehovet
til den statlige oljevernberedskap langs hele norskekysten.
Bakgrunnen for analysen var at det ikke var
foretatt vesentlige endringer i depotstrukturen og utstyrsammensetningen
siden statens oljevernberedskap ble etablert på slutten
av syttitallet. Det var derfor et stort behov for en ny vurdering
av om den statlige beredskapen var tilpasset dagens risikobilde
og om alle områder langs kysten hadde en tilfredsstillende
beredskap. Det var også behov for en vurdering av ressursutnyttelsen
i den eksisterende oljevernberedskapen.
I rapporten foretas en analyse av statens behov
for utstyr for å bekjempe akutt forurensing og om utstyrets lokalisering
er tilfredsstillende ut fra den miljørisikoen som staten
skal ivareta. Følgende prinsipper og strategier ligger
til grunn for dimensjoneringen og lokaliseringen av beredskapen
i rapporten:
– Sårbare
ressurser skal ha bedre beskyttelse enn økonomiske verdier.
– Beredskapen skal dimensjoneres
ut fra kunnskap om miljørisiko og ikke på grunnlag
av "verst tenkelige tilfelle".
– Beredskapen skal være
fleksibel og robust og skal dekke et bredt spekter av situasjoner.
– Statens beredskapsnivå og
-organisering må bidra til god samordning og ressursutnyttelse
i norsk oljevern.
På bakgrunn av analysen og en omfattende
høringsrunde foreslo SFT endringer i depotstrukturen på Vestlandet.
Endringene ble foreslått for å oppnå en
mer effektiv oljevernberedskap med tilfredsstillende responstid
for hele Vestlandskysten.
Forslaget omfattet nedlegging av depotet på Fedje, samtidig
med at depotet som i dag er lokalisert i Bergen, styrkes og flyttes
nordover i leden hvor det er flere lokaliteter med god tilgang på fartøyer
som raskt kan mobiliseres. God tilgang på egnede fartøy
som kan rekvireres til å bistå i en aksjon reduserer
responstiden dersom en ulykke skulle inntreffe, og er derfor et
viktig element i den statlige oljevernberedskapen.
Videre ble det foreslått å opprette
et nytt depot i Florø for å oppnå en
kortere responstid nordover mot Stadt hvor beredskapsdekningen ikke
er tilfredsstillende i henhold til analysen.
Med bakgrunn i henvendelser fra regionale og
lokale myndigheter under høringsrunden, der det ble uttrykt uro
i forbindelse med den planlagte flyttingen av oljeverndepotet, ba
Miljøverndepartementet i brev av 24. april 2002 SFT foreta
en ny særskilt vurdering av en flytting av oljeverndepotet
på Fedje til Florø. Miljøvernminister
Børge Brende gikk ikke imot planene om nedleggelse av depotet
på Fedje, men ba SFT gjennomføre en ny særskilt
vurdering av oljevernberedskapen i Ytre Fensfjorden/Nord-Hordaland.
Kystdirektoratet, som overtok SFTs ansvar for
den statlige oljevernberedskapen fra 1. januar 2003, sluttførte
den særskilte beredskapsanalysen for den ytre delen av
Fensfjorden/Nord-Hordaland. Det er konklusjonen fra denne
særskilte faganalysen i tillegg til den landsdekkede faglige
analysen og Kystverkets vurderinger som ligger til grunn for Fiskeridepartementets vedtak
om å flytte depotet fra Fedje til Florø.
Analysen viser at det er tilgjengelige offentlige
og private ressurser slik at målsettingene for oljevernberedskapen
i Nord-Hordaland nås uten å ta i bruk det statlige
beredskapsdepotet på Fedje, og for øvrig uten at
alle de øvrige beredskapsressurser i privat eller offentlig
regi fullt ut er benyttet innenfor de gitte krav til responstider.
Dette har sammenheng med at det på Sture og Mongstad er
bygget opp en betydelige privat beredskap som raskt vil bli mobilisert
ved en statlig aksjon også utenfor bedriftenes primære
geografiske ansvarsområde.
Det er riktig som representantene Langeland,
Lysbakken og Røys uttaler i Dokument nr. 8:128 (2002-2003)
at den private beredskapsplikten primært er knyttet til
egen virksomhet. Beredskapspliktig virksomhet har imidlertid også en
udiskutabel bistandsplikt ved kommunale eller statlige aksjoner,
jf. forurensingslovens § 47. Kystdirektoratet har også etablert avtaler
om dette og gjennomfører årlige øvelser
basert på samhandling mellom statlige, private og kommunale
ressurser under statlig ledelse i det aktuelle området.
Oljevernberedskapen er som nevnt ovenfor bygget opp
av kommunale, statlige og private ressurser. En best mulig oljevernberedskap
fordrer god samordning og samarbeid. Alle tilgjengelige ressurser
må tas i bruk for å unngå oljeforurensing.
Kystverket har i dag et utstrakt og fruktbart samarbeid med NOFO,
som ivaretar oljeselskapenes oljevernberedskap på norsk
sokkel. Samarbeidet skjer både gjennom øvelser,
gjennom utstyrutvikling og oljeverndepoter, og er gunstig for alle
parter. Under den norske bistanden til spanske myndigheter i forbindelse
med "Prestige"-ulykken ble samarbeidet testet ut i praksis med svært
gode resultater. Fiskeridepartementet har også nylig inngått en
intensjonsavtale med Fiskebåtredernes forbund om slepebåtassistanse.
Forbundet representerer i underkant av 100 havgående fiskefartøyer
som har slepekraft og som er bemannet med personell som har bred
erfaring fra sjøen.
Fedje har en god geografisk beliggenhet i forhold
til trafikkmønsteret i området. Etter Kystdirektoratets vurdering
er det imidlertid et problem at det er få egnede fartøy
som kan rekvireres ved en aksjon. Fartøyene som benyttes
ved aksjoner må rekvireres slik forurensingsloven åpner
for, og responstiden ved en aksjon avhenger av hvor raskt egnede
fartøy kan stilles til rådighet jf. merknader
om dette nedenfor. Det nye depotet som er foreslått på Ågotnes
til erstatning for depotet i Bergen sentrum vil ha en bedre tilgang
på egnede fartøy.
Fiskeridepartementet har etter en helhetsvurdering funnet
det riktig å fortsatt utnytte Fedjes sentrale plassering
i forhold til skipstrafikken i området. Fiskeridepartementet
vil derfor be Kystdirektoratet om å opprette et statlig
mellomdepot på Fedje for å styrke den totale beredskapen
i området. Oljevernutstyret som lagres i de statlige mellomdepotene
er bedre egnet for mobilisering fra Fedje enn det utstyret som er
lagret der i dag.
Samlet finnes det i dag ca. 16 000 løpemeter
med lenser og 43 opptakere innen området. Dette vil bli ytterligere
styrket ved opprettelsen av et mellomdepot på Fedje. Materiellressurser
setter således ikke begrensninger på beredskapen
i området. Det er Kystdirektoratets vurdering er at det
ikke vil være effektivt å sette inn ytterligere
ressurser i den innledende fasen av en oljevernaksjon. Ytterligere
ressurser til bruk ved en senere fase vil kunne rekvireres fra andre
oljeverndepoter. Det vil være mer kost/nytteeffektivt å sørge
for at de betydelige eksisterende ressursene som finnes i Hordaland
kan samvirke og utnyttes på en effektiv måte.
Totalt vil den private, kommunale og statlige
beredskapen i Nord-Hordaland være den klart mest slagkraftige
i forhold til beredskapen langs hele norskekysten ellers, både
med hensyn til tilgangen til beredskapsressurser og til responstid.
Beslutningen om å flytte det eksisterende
depotet på Fedje til Florø og å opprette
et nytt mellomdepot på Fedje må også ses
i sammenheng med at det eksisterende statlige oljeverndepotet i
Bergen vil bli forsterket og plassert på Ågotnes
i Fjell kommune, jf. nedenfor. Disse to tiltakene vil bli koordinert
i tid. Omleggingen av depotstrukturen i Hordaland med opprettelse
av nytt depot på Ågotnes og et mellomdepot på Fedje
representerer en styrking av de totale oljevernressursene i nærområdet.
Lokalitetene til dagens statlige oljeverndepot
i Bergen er ikke tilfredsstillende og det har derfor i lengre tid
vært planer om å flytte dette depotet uavhengig
av de gjennomførte analysene. Konkret går de foreliggende
planene ut på å flytte depotet fra Bergen til Coast
Center Base (CCB) på Ågotnes i Fjell kommune. Ågotnes
ligger sentralt i leden både for nord og sørgående
trafikk fra/til Bergen og med svært god infrastruktur
både med hensyn til kaianlegg, tilgang på egnede
fartøyer og døgnkontinuerlig tilgjengelighet.
Når det gjelder forslagstillernes betenkelighet
om svekkelse av oljevernberedskapen i forbindelse med cruisetrafikken
til Bergen, vil et depot på Ågotnes bedre kunne
ivareta denne trafikken med større geografisk dekning og
kortere responstid overfor hendelser i leden i både nord
og sørgående retning. Når det gjelder
beredskapen i selve Bergen havn er dette i utgangspunktet et kommunalt
ansvar, men også her vil det selvsagt være et
samarbeid og en bistandsplikt mellom de ulike aktørene
for oljevernberedskapen dersom en situasjon skulle oppstå.
Kystdirektoratet vil anmode Statens forurensningstilsyn (SFT) som
rette myndighet, om å vurdere om oljevernberedskapen er akseptabel
ut fra de endringer som har funnet sted med hensyn til økt
trafikk på Bergen havn.
Videre vil også seilingstiden fra Ågotnes
til en eventuell hendelse i området ved Fedje være
kort. Kystdirektoratet anser det som sannsynlig at den faktiske responstiden
inkludert innhenting av egnet fartøy, mobilisering av beredskapsressursene
fra depot og utseiling til skadested vil kunne være kortere
fra Ågotnes enn fra Fedje med det utstyret som er lagret der
i dag, til tross for Fedjes sentrale beliggenhet. Mellomdepotet
på Fedje vil supplere depotet på Ågotnes. Fiskeridepartementet
mener denne strukturen derfor totalt sett vil gi en bedre beredskapsmessig
løsning enn eksisterende depot på Fedje med hensyn
til cruisetrafikken og gi en sikker og akseptabel responstid for influensområdet
generelt.
Når det gjelder styrkingen av "Bergens-depotet" består
dette i tilførsel av et nytt havgående, mekanisk oppsamlingssystem
bestående av 200 m tung lense med tilhørende opptaker,
samt ytterligere 3 oljevernopptakere for å kunne ha rask
respons på flere komplette oljevernsystemer. I samsvar
med beredskapsanalysen skal også utstyr til rydding i strandsonen
og dispergeringsberedskapen styrkes ved depotet. Dette vil være
en betydelig styrking av materiellet, en bedre depotstruktur i forhold
til responstid for området, og en mulighet for fortsatt
samarbeid med Bergen havn om oljevernberedskapen.
Foreliggende miljørisiko og beredskapsanalyse
ble gjennomført i 2000. Tilleggsanalysen med simulering av
oljeutslipp fra tankfartøy nord for Fedje under innseiling
til Mongstad, ble ferdigstilt så sent som i mars inneværende år.
Analysen er gjennomført med basis i en ”dimensjonerende
hendelse” og følger samme metodikk som tidligere
analyser gjennomført av SFT. Det ble simulert et monumentalutslipp
på 15 000 m3 råolje.
Analysen viste at det er tilgjengelige ressurser
slik at aksjonsmålene oppnås uten å ta
i bruk det statlige beredskapsdepotet på Fedje og for øvrig
uten at alle de øvrige beredskapsressursene i privat eller
offentlig regi fullt ut er benyttet. Det har blitt reist kritikk
for at utslippsvolumet har vært for lite i det analyserte
scenariet og at beredskapen derfor ikke er representativt for risikonivået
i regionen. Videre utrykkes det også at analysen ikke fanger
opp risikoen knyttet til den økende cruisetrafikken. Til
dette vil Fiskeridepartementet bemerke at den statistiske sannsynligheten
for totalhavari av tankfartøy med utslipp av all oljelast
er lav. Videre viser erfaringstall at selv ved totalhavarier av
tankfartøy vil heller ikke all oljelasten slippe ut på en
gang, men over tid. Det er i den innledende fasen at responstiden
med rask tilgang på bekjempningsutstyr vil være
mest kritisk.
Det analyserte scenariet viser at beredskapen
i den aktuelle regionen er i stand til å takle et momentanutslipp
på 15 000 m3 på en tilfredsstillende
måte. Ved fare for ytterligere utslipp mener Kystdirektoratet
at det vil være tid til å innhente flere ressurser
både nasjonalt og internasjonalt. Scenariet ivaretar også klart
beredskapsbehovet ved uhell med oljeutslipp fra cruisetrafikken i
området. Kystdirektoratet er i denne forbindelse oppdatert
om utviklingen av cruisetrafikken i området. Fiskeridepartementet
mener derfor at de analysene som er gjennomført på en
faglig sett forsvarlig måte ivaretar den akutte forurensningsrisikoen
som staten har et primæransvar for, og vi ser derfor ikke
behov for å gjennomføre nye analyser nå.
Ved endringer i risikobildet vil analysene bli fortløpende
oppdatert.
Som nevnt ovenfor vil Fiskeridepartementet be
Kystdirektoratet opprette et nytt statlig mellomdepot på Fedje.
Et mellomdepot vil være lettere å mobilisere fra Fedje
enn dagens depot.
Arbeidet med å opprette et nytt depot
i Florø er startet. Det er blant annet innhentet anbud
på egnede lokaliteter. Opprettelse av depotet i Florø kan
ikke skje før oljevernressursene ved det eksisterende Fedje-depotet
er tilgjengelig og flyttet til Florø.
Avslutningsvis finner jeg grunn til å understreke
at Fiskeridepartementet har det overordede ansvaret for at vi har
en tilfredsstillende statlig oljevernberedskap som ikke bare beskytter
enkelte spesielle risikoområder, men som skal dekke hele
vår langstrakte og sårbare kyst. Konsekvensene
av et stort akutt oljeutslipp vil kunne bli omfattende uansett hvor
hendelsen skjer langs kysten. Beredskapen må derfor være
på et akseptabelt nivå langs hele kysten.
Sett på bakgrunn av de betydelige sikkerhetstiltakene som
er etablert for innseilingene til Sture og Mongstad, samt den betydelige
private og offentlige beredskapen som også er bygd opp
i området, finner jeg det ut fra en helhetsvurdering riktig
at det eksisterende oljeverndepotet på Fedje flyttes til
Florø hvor oljevernberedskapen i dag ikke er god nok. Samtidig
vil det bli opprettet et nytt mellomdepot på Fedje. Dette
må også ses i sammenheng med flytting av Bergensdepotet
til Ågotnes. Sistnevnte vil gi en bedre beredskapsmessig
dekning av farledene i området, cruisetrafikken inkludert.
Den samlede beredskapen i området vil
gjennom disse tiltakene bli betydelig styrket.