Lov om offentlige anskaffelser og anskaffelsesforskriften
pålegger offentlig virksomhet å anbudsutsette de
aller fleste tjenester det offentlige kjøper. Dette gjelder
også helse- og sosialtjenester.
EØS-regelverket, herunder tjenestedirektivet,
pålegger derimot ikke EØS-landene å konkurranseutsette helse-
og sosialtjenester.
Dette betyr at Norge kan velge ikke å ha
regler om gjennomføring av konkurranse ved anskaffelse
av helse- og sosialtjenester, og at kommunene dermed kan tegne kontrakter
med den en ønsker uten nærmere vilkår
eller begrunnelse for valget. Frivillige organisasjoner vil dermed
kunne bli valgt dersom kommunen ønsker slike organisasjoner
som leverandører fremfor kommersielle selskaper. Kommunens
politiske flertall bør selv bestemme hvem de vil invitere
til å utføre offentlige tjenester. Når
heller ikke EØS-avtalen og tjenestedirektivet er til hinder
for at kommunen selv avgjør de viktigste anskaffelsesprosedyrene
for helse- og sosialtjenester, bør de norske anskaffelsesreglene etter
forslagsstillernes mening endres til å være frivillige
for kommunene. Det er de ideelle organisasjonene som gjerne kommer
til kort når helse- og sosialtjenester disse organisasjonene
tidligere har drevet for det offentlige, blir konkurranseutsatt.
Dagens anbudspraksis vil derfor gradvis føre til at menigheter
og andre ideelle virksomheter forsvinner fra helse- og omsorgssektoren.
"Den tredje sektor" representerer på mange måter
en egenverdi i seg selv, og noe fundamentalt annet enn kommersielle,
private storbedrifter som presser seg inn i helse- og sosialsektoren.
"Den tredje sektor" vil i realiteten ikke være en konkurrent
til det offentlige.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen gjøre
de nødvendige endringer i lov av 16. juli 1999 nr. 69 om
offentlige anskaffelser og tilhørende forskrifter, som
gjør at reglene for anskaffelser av tjenester innen helse-
og sosialtjenester ikke er mer omfattende enn det EØS-avtalen
og tjenestedirektivet forutsetter."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal,
fra Høyre, Ivar Kristiansen, Michael Momyr og Erlend Nornes,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve
Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge
Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem,
og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til brev
fra statsråd Ansgar Gabrielsen datert 19. desember 2003
(vedlagt), hvor det vises til at problemstillingen i Dokument nr.
8:11 (2003-2004), tidligere er tatt opp i skriftlig spørsmål
nr. 755 fra stortingsrepresentant Asmund Kristoffersen.
Komiteen er enig i at det bør
tas hensyn til de frivillige organisasjoners spesielle situasjon
ved anbudsutsettelse.
Komiteen er derfor fornøyd
med at statsråden i brevet av 19. desember 2003 og i svaret
på spørsmål nr. 755, vil gjøre
midlertidig unntak fra prosedyrekravene i innkjøpsforskriften
ved kjøp av helse- og sosialtjenester fra frivillige organisasjoner.
Komiteen legger til grunn at
Stortinget på egnet måte blir orientert om erfaringene
med unntaket.
Komiteen ber om at erfaringene
fra dette unntaket blir lagt til grunn før en eventuelt
gjør endringer i lov av 16. juli 1999 nr. 69.
På denne bakgrunn foreslår komiteen at
Dokument nr. 8:11 (2003-2004) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
usikre på om det bør gjøres et varig
unntak for frivillige organisasjoner, og at det i første
omgang kun bør gjøres unntak for en fastsatt tidsavgrenset
periode. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
foreslå at unntaket kun skal gjelde for to år
og at ordningen blir evaluert etter en slik prøveperiode.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til innføring av et midlertidig unntak i regelverket
om offentlige anskaffelser, som gjør det mulig for offentlige
oppdragsgivere å inngå avtaler med ideelle organisasjoner
uten å iverksette en tradisjonell anbudskonkurranse. Ordningen
skal gjelde som en prøveordning for 2 år, som
deretter evalueres. "
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til innføring
av et midlertidig unntak i regelverket om offentlige anskaffelser,
som gjør det mulig for offentlige oppdragsgivere å inngå avtaler
med ideelle organisasjoner uten å iverksette en tradisjonell
anbudskonkurranse. Ordningen skal gjelde som en prøveordning
for 2 år, som deretter evalueres.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet
komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:11 (2003-2004) - forslag fra
stortingsrepresentantene Kristin Halvorsen, Karin Andersen, Olav
Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik om å gi kommuner
anledning til å inngå kontrakter med frivillige organisasjoner,
som Røde Kors og Frelsesarmeen, om helse- og sosialtjenester
uten anbudsutsettelse - vedlegges protokollen.
Det vises til brev fra Næringskomiteen
datert 26. november, med forespørsel om Næringsdepartementets
vurdering av følgende dokument 8 forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjøre de nødvendige endringer
i lov av 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser og tilhørende
forskrifter, som gjør at reglene for anskaffelser av tjenester
innen helse- og sosialtjenester ikke er mer omfattende enn det EØS-avtalen
og tjenestedirektivet forutsetter"
Jeg vil innledningsvis vise til spørsmål
nr. 755 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Asmund Kristoffersen,
hvor jeg skrev:
"I arbeidet med ny lov og forskrift (1999/2001),
ble det lagt betydelig vekt på at hensynet til likebehandling,
habilitet, forutberegnlighet, brukervennlighet og samfunnsøkonomiske
anskaffelsesprosesser, skal ivaretas uavhengig av type anskaffelse.
Jeg ser likevel en risiko for at hovedprinsippet om konkurranse
ikke i tilstrekkelig grad tar hensyn til det ønskede samfunnsmessige
engasjement fra frivillige organisasjoner."
Som det fremgår av dette svaret, er
jeg opptatt av å finne løsninger som ivaretar
både behovet for god bruk av samfunnets ressurser gjennom
konkurranse ved stat og kommuners kjøp av varer og tjenester,
og samtidig sikrer at frivillige organisasjoner gis rammer som støtter
opp under det brede samfunnsengasjement slike organisasjoner representerer.
Forslaget til unntak vil innebære at
alle kjøp av helse- og sosialtjenester, også fra
rent kommersielle aktører, ikke lenger skal underlegges
samme regler som øvrige anskaffelser.
Offentlig sektor kjøper varer og tjenester
for over 200 milliarder kroner årlig. Av dette representerer
tjenesteanskaffelser knyttet til helse- og sosialsektoren et betydelig
beløp, og omfanget forventes å øke i årene
fremover.
Typiske tjenester som anskaffes innen helse-
og sosialsektoren er: Sykehustjenester, lege, fysioterapi, sosial
omsorg i institusjon samt pleie og omsorg for eldre og funksjonshemmede.
Dette er et marked med stor interesse for næringsdrivende
og ideelle virksomheter, og stadig flere ønsker å tilby
sine tjenester i takt med at markedet vokser.
I Norge har offentlige oppdragsgivere varierende
og til dels begrenset erfaring med å arrangere konkurranse om
helse- og omsorgstjenester, og noen av disse er spesielt utfordrende å kravspesifisere.
Med økende erfaring på området vil oppdragsgivere
over tid blir bedre på å bestille slike tjenester
og dermed sikre at brukernes individuelle behov blir tilstrekkelig
ivaretatt. Jeg ser likevel at det kan være behov for særskilte kompetansetiltak
knyttet til bestilling og definering av slike tjenester.
Jeg mener det er viktig ut fra ønsket
om å ha en best mulig ressursutnyttelse, og ut fra hensynet
til åpenhet, rettferdighet og gjennomsiktlighet - at prinsippet
om konkurranse gjennomføres på viktige områder
hvor det offentlige har bestemt seg for å ikke gjøre
arbeid i egen regi. Tilbakemeldinger på det nye regelverket
så langt er at tilbydere i større grad enn tidligere
behandles likt og opplever økt forutberegnlighet. Samtidig
høster det offentlige fordeler av at konkurranseformen
både stimulerer til mer innovative og gode løsninger
enn det som vanligvis oppnås ved direktekjøp.
Konkurranse om oppdraget, vil i de fleste tilfeller, medføre
at både det offentlige definerer tjenesten bedre og at
leverandører yter sitt beste. Det er derfor min oppfatning
at det vil være uheldig hvis helse- og sosialtjenestesektoren unntas
i sin helhet fra reglene om konkurranse.
I det forelagte dokument 8 forslaget, blir det
pekt på de utfordringer som ideelle organisasjoner står
ovenfor i konkurransen med private leverandører av helse-
og omsorgstjenester.
Jeg ser at det er særskilte forhold
knyttet til frivillige organisasjoner rolle som tjenesteleverandører
som gjør at deres rolle bør vurderes nærmere.
Slike organisasjoner tar et viktig samfunnsansvar for å dekke
omsorgsbehov på måter verken stat eller kommuner
fullt ut ivaretar. I norsk sammenheng bør det derfor vurderes hvordan
ideelle organisasjoners viktige rolle i samfunnet kan ivaretas ved å unngå negative
følger av konkurranse med rent kommersielle virksomheter.
Det forhold at flere avtaler med frivillige organisasjoner blant
annet inne rusomsorgen, utløper på nyåret,
aktualiserer spørsmålet om hvordan prosedyrereglene
i innkjøpsregelverket skal håndteres. For å unngå risikoen
for utilsiktede effekter av innkjøpsreglene, vil jeg snarlig foreslå for
Regjeringen å fremme en kgl.res. der man gjør
et midlertidig unntak fra prosedyrekravene i innkjøpsforskriften
ved kjøp av helse- og sosialtjenester fra frivillige organisasjoner.
Jeg vil følge opp med en mer omfattende vurdering av hvordan
et mulig varig unntak ved kjøp av helse- og sosialtjenester
fra slike organisasjoner kan se ut, samt vurdere nærmere
de økonomiske og administrative konsekvensene av et slikt
unntak.
Til sist ønsker jeg å understreke
at det er mulig å støtte opp om den økonomiske
"ryggraden" til frivillige organisasjoner på andre måter
enn ved anskaffelser uten konkurranse. Gave eller vedtak som ikke innebærer
vederlag for utførelse av konkrete gjenytelser, faller
utenfor regelverket for offentlige anskaffelser. Dette vil for eksempel
gjelde økonomiske bidrag til organisasjoner som driver
forskjellige typer veldedighetsarbeid. Tilsvarende gjelder støtte
til en privat organisasjon som driver sykehjem.
Oslo, i næringskomiteen, den 5. februar 2004
Olav Akselsen
leder |
Aud Gaundal
ordfører |