I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Det utarbeides forslag til en registreringsordning
for dem som oppsøker Stortinget på vegne av seg
selv eller andre for å påvirke Stortinget i saker
som er til behandling."
Ifølge premissene har lobbyvirksomhet
blitt en stadig viktigere del av politiske beslutningsprosesser,
noe som har både positive og negative sider. Det politiske systemet
er under stadig økende press av sterke profesjonsinteresser,
ulike former for organiserte særinteressser og
maktkonsentrasjon i næringslivet. Utstrakt lobbyisme vil
gi størst påvirkningskraft til økonomisk sterke
og velorganiserte særinteresser på bekostning
av andre viktige interesser, noe som er uheldig sett fra et demokratisk
synspunkt og kan skape mistro til hele det politiske systemet. Større åpenhet
rundt lobbyisters virksomhet vil være et godt bidrag til å bedre
innsynet i viktige deler av den politiske beslutningsprosessen. Både
Europaparlamentet og Kongressen i USA har systemer for registrering
av lobbyister.
I Dokument nr. 8:31 (2000-2001) fra Lars Sponheim og
Gunnar Kvassheim ble det i punkt 2 fremmet forslag med lignende
ordlyd som det foreliggende forslaget. I det tidligere forslaget
het det "på vegne av en organisert interesse", mens det
i det nye forslaget heter "på vegne av seg selv eller andre".
I Innst. S. nr. 284 (2000-2001) foreslo Presidentskapet
tatt inn i Stortingets forretningsorden regler om at komitéhøringer
som hovedregel skal være åpne, og at innkalling
til alle komitémøter skal inneholde
dagsorden og kunngjøres før møtet ved
oppslag i stortingsbygningen. I brev 5. mars
2001 til komiteene ba Presidentskapet om at innkalling til komitémøter
med dagsorden gjøres offentlig kjent ved oppslag på gangen utenfor
komitérommet samt utlegging på Ekspedisjonskontoret.
Videre uttalte Presidentskapet at den offentlige møteinnkallingen
med dagsorden skal inneholder opplysninger om høringer
og om hvem som skal møte til høring. I brev 1.
februar 2002 til komiteene gjentok Presidentskapet denne
anmodningen og presiserte at den gjelder både åpne
og lukkede høringer. I tillegg ba Presidentskapet
om at åpne høringer blir kunngjort elektronisk
på Internett, med de samme opplysningene.
I Innst. S. nr. 284 (2000-2001) fant et samlet
Presidentskap ikke grunn til å foreslå innført
en ordning med registrering av lobbyister som oppsøker
Stortinget. Presidentskapet fant at kunngjøring om hvem som
møter til komitéhøringer, ivaretar
en del av intensjonene i forslaget i Dokument nr. 8:31 (2000-2001). Videre
viste Presidentskapet til at flere åpne komitéhøringer
vil bidra til å synliggjøre interesseorganisasjoners
og lobbyisters virksomhet overfor Stortinget. Ved behandlingen i
Stortinget 11. juni 2001 ble det ikke tatt opp forslag om bifall
av denne del av forslaget i Dokument nr. 8:31 (2000-2001).
Presidentskapet viser til at
opplysninger om hvem som møter til høring i komiteene,
og i hvilke saker, blir offentlig tilgjengelige gjennom kunngjøringene
av komitéhøringene. Skriftlige henvendelser
til Stortinget, herunder til komiteene, blir registrert i Stortingets
journal, og journalinnføringene med tilhørende
dokumenter er som hovedregel offentlig tilgjengelige etter reglene
om dokumentoffentlighet for Stortinget. Det som ikke er offentlig
tilgjengelig, er opplysninger om muntlige eller skriftlige henvendelser til
stortingsrepresentantene, partigruppene og ansatte i gruppene.
Presidentskapets flertall,
alle unntatt medlemmet Ågot Valle, er - i likhet med Presidentskapet
i forrige periode - av den oppfatning at en del av de gode intensjonene
om åpenhet rundt organisasjoners og særinteressers
påvirkning av beslutningsprosessen i Stortinget, blir ivaretatt
av kunngjøringene om hvem som møter til komitéhøringer,
av åpne komitéhøringer og av at de fleste
brev til komiteene er offentlige. Flertallet viser
til at den foreslåtte registreringen ikke vil kunne omfatte
skriftlige henvendelser, telefonsamtaler eller kontakter utenfor
Stortinget. Utfra en totalvurdering finner flertallet det
på denne bakgrunn tvilsomt om forslaget kan anses som et
egnet virkemiddel for å ivareta de bakenforliggende hensynene.
Videre viser flertallet til at forslaget forutsetter vanskelige
avgrensninger når det gjelder hvem som skal registreres.
Verken parlamentene i de andre nordiske landene eller det britiske
Underhuset registrerer lobbyister. Europaparlamentet og Kongressen
i USA har registreringsordninger, men forholdene der er på flere måter
svært forskjellige fra Stortinget, bl.a. ved antallet lobbyister.
Under henvisning til dette går flertallet inn
for at forslaget ikke blir bifalt.
Presidentskapets medlem Ågot
Valle viser til at hensikten bak forslaget er å øke åpenheten rundt
hvem som er premissleverandører for de beslutningene som
stortingspolitikerne tar. Mens Regjeringas forslag vanligvis fremmes
etter åpne, brede høringsprosesseer, er det ikke
den samme åpenheten rundt Stortingets arbeid fram til vedtak.
Dette medlem vil peke på at
en må skille mellom de formelle påvirkningsformene
til beslutningsprosessen i Stortinget og de uformelle påvirkningsformene
til beslutningsprosessen i Stortinget, når en skal diskutere behovet
for en registreringsordning av lobbyister. De formelle påvirkningsformene
for organisasjoner og særinteresser til beslutningsprosessen
i Stortinget er i hovedsak lagt til komiteene og deres arbeid med behandlingen
av saker. Dette medlem mener åpenhet rundt
disse prosessene er godt ivaretatt som flertallet viser til. Dette
medlem vil imidlertid peke på at det i dag ikke
finnes noen åpenhet rundt de uformelle påvirkningsformene
til beslutningsprosessen i Stortinget. Dette er når særinteresser
eller organisasjoner tar direkte kontakt med beslutningstakerne
enten forut for eller under en behandling av en sak eller spørsmål
i Stortinget. Med direkte kontakt, eller direkte påvirkning,
menes at særinteresser eller organisasjoner tar direkte
kontakt med beslutningstakerne - per brev, telefon eller gjennom
møter. Dette medlem vil her vise til at
omsetningen av profesjonelle lobbytjenester økte gjennom
hele 1990-tallet og at nivået på omsetningen var
mellom 200 og 400 mill. kroner ved århundreskiftet. Dette
medlemvil også vise
til en undersøkelse gjennomført av Makt- og demokratiutredningen
(rapport nr. 70, juni 2003) som viser at norske stortingsrepresentanter
oppfatter profesjonelle lobbyisters innflytelse som relativt stor
i de sakene hvor profesjonelle lobbyister har vært engasjert. Dette
medlem vil også vise til at i samme undersøkelse
mener over fire femtedeler av stortingsrepresentantene at profesjonell
lobbyisme bør synliggjøres. Dette medlem vil
hevde at disse forholdene aktualiserer behovet for en registreringsordning
av lobbyister, og viser for øvrig til forslagsstillernes
bakgrunn for saken.
Dette medlem er enig at en registreringsordning ikke
kan omfatte telefonsamtaler eller møter utenfor Stortinget,
men dette medlem mener dette ikke kan benyttes som
argument mot mindre åpenhet rundt slike påvirkingsformer. Dette
medlem mener målet bør være full åpenhet
om hvem som påvirker beslutningstakerne i den grad en kan
finne hensiktsmessige ordninger. Dette medlem vil
her vise til at det eksisterer slike ordninger i Europaparlamentet
og Kongressen i USA. Dette medlem vil også påpeke at
i dag må alle som besøker Stortinget registreres
med eget navn og navn på den som besøkes. En utvidelse
av denne registreringsordningen til også å gjelde
organisasjon/firma, formål med besøket
og eventuelt hvem personen representerer, vil være et supplement
til dagens registrering, som ved offentlighet bidrar til mer åpenhet
rundt behandlingen av saker i Stortinget. Dette medlem mener
at all form for besøk til representanter hvor hensikten
er påvirking av en sak, skal registreres i dette registret.
Dette betyr i praksis at ordførere, representanter fra
organisasjoner, representanter fra informasjonsbyråer eller
andre som ønsker å oppnå en ikke-institusjonalisert
direktekontakt med politikere med den hensikt å påvirke
offentlige beslutninger, må registreres.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"Det utarbeides forslag til en registreringsordning
for dem som oppsøker Stortinget på vegne av seg
selv eller andre for å påvirke Stortinget i saker
som er til behandling."
Forslag fra Presidentskapets medlem Ågot
Valle:
Det utarbeides forslag til en registreringsordning
for dem som oppsøker Stortinget på vegne av seg
selv eller andre for å påvirke Stortinget i saker
som er til behandling.
Presidentskapet har
ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:5 (2003-2004) - forslag fra stortingsrepresentantene Ågot
Valle og Trine Skei Grande om registreringsordning for lobbyvirksomhet
i Stortinget - bifalles ikke.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 12. februar 2004
Jørgen Kosmo |
Inge Lønning |
Lodve Solholm |
Ågot Valle |
Odd Holten |
Berit Brørby |