Det vises til spørsmål fra
Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen av 28. mars om St.
meld. nr. 28 (2003-2004) Om søskenmoderasjon
i foreldrebetalingen m.m.
"Forskriften om likeverdig behandling av barnehager i
forhold til offentlige tilskudd gir kommunene plikt til likebehandling
som dekker kostnader som ikke dekkes av andre offentlig tilskudd
og foreldrebetaling. Mener barne- og familieministeren at dette
er i tråd med forarbeidene til loven og barnehageforliket?"
I forskriften om likeverdig behandling av barnehager i
forhold til offentlige tilskudd er minimumskravet til kommunene
at de skal dekke kostnader som ikke dekkes av foreldrebetaling og
andre offentlige tilskudd. Dette kostnadsdekningsprinsippet er ikke strid
med forarbeidene til loven. I Ot.prp. nr 76 (2002-2003) gis det
få konkrete føringer, og det vises til at likeverdig
behandling må defineres i forskriftene: "Den kommunale
finansieringen kan innrettes på ulike måter… Det
må fremgå av forskrifter hva som menes med likeverdig
behandling."
§ 7b hjemler at Kongen kan gi forskrifter
med nærmere bestemmelser om hva som menes med likeverdig
behandling. Forskriften som er fastsatt er utformet i tråd
med føringene i barnehageforliket, hvor det sies at kommunale
tilskudd og skjønnsmidler skal utmåles ut fra
ulike kostnadssituasjoner mellom kommuner og mellom barnehager:
"Det kommunale tilskuddet skal utjevne kostnadsforskjeller
mellom barnehagene innen kommunen, samtidig som en skjønnspott
hos fylkesmennene skal utjevne forskjeller mellom kommunene. Komiteen
vil understreke betydningen av at disse midlene brukes til å sikre
barnehagenes økonomi på bakgrunn av ulike kostnadssituasjoner.
Disse midlene er sentrale for å hindre den konflikten mellom
ulike mål som beskrives i meldingen (Innst. S. nr. 250,
s. 19)."
Kostnadsanalyser som har vært gjennomført
de siste par årene, viser at det er store kostnadsvariasjoner
i sektoren (Fürst og Høverstad 2002, 2003 og 2004). Kostnadsdekningsprinsippet
legger til rette for at barnehagene i utgangspunktet vil ha samme
mulighet til å innføre maksimalprisen, til tross
for at kostnadene varierer så mye. Dersom likeverdig behandling
defineres som like tilskuddsbeløp, vil dette innenfor dagens budsjettramme
innebære en betydelig omfordeling mellom barnehager, som
ikke vil svare til behovet for offentlige midler i den enkelte barnehage.
Barnehager med høyt kostnadsnivå vil da underfinansieres,
og vil følgelig få problemer med å klare
maksimalpris. Barnehager med lavt kostnadsnivå vil derimot
overfinansieres. I snitt har offentlige barnehager et høyere kostnadsnivå enn
private barnehager, men det er også stor variasjon innenfor
hver av disse to gruppene. Kostnadsdekningsprinsippet tar hensyn
til dette, og legger til rette for en målrettet fordeling
av innenfor rammen av de samlede offentlige midlene til barnehager
i 2004.
Kommunens plikt til å sørge
for kostnadsdekning vil ut fra forskriften ikke gjelde ubegrenset. § 3
tredje ledd sier at kommunen ikke har plikt til å gi tilskudd
slik at den samlede offentlige finansieringen av barnehagen overstiger
det tilsvarende barnehage eid av kommunen i gjennomsnitt mottar
i offentlige tilskudd.
Kommunen har heller ikke plikt til å dekke
kostnadsvekst som overstiger normal pris- og kostnadsvekst
for kommunesektoren.
Forskriften om likeverdig behandling som nå trer
i kraft utgjør sammen med det differensierte statstilskuddet
et første trinn i innfasingen av likeverdig behandling.
Dette er i tråd med barnehageforliket, som ber om at "Regjeringen
kommer i statsbudsjettet for 2004 med forslag om hvordan dette innfases." Barnehageforliket
sier også "Det offentlige tilskuddet skal øke
til om lag 80 pst. og økningen skal skje fra 1. mai 2004."
Dette er fulgt opp gjennom opplegget for likeverdig behandling for
2004.
I Innst. S. nr. 250 uttaler en samlet komité også følgende:
"Komiteen konstaterer at Regjeringen understreker at
finansieringsmodell av barnehagesektoren må ses opp mot
mål om behovsdekning, redusert foreldrebetaling, kostnadskontroll,
lokaldemokrati, valgfrihet og mangfold. Komiteen deler disse målene."
Det er disse målene jeg på en
helhetlig måte har fulgt opp i vedtatt forskrift om likeverdig
behandling av barnehager i forhold til offentlige tilskudd, og som
jeg vil følge opp i forskrift om foreldrebetaling.
I St.prp. nr.1 (2003-2004) gjorde jeg rede for
arbeidet med forskrift om økonomisk likeverdig behandling:
"Et viktig moment i forskriften vil være å forhindre at
plikten om økonomisk likeverdig behandling får
en kostnadsdrivende effekt. I forskriften vil det derfor stilles
krav om at kostnadsvekst i barnehagen fra 2003 til 2004, som hovedregel
ikke kan gå ut over ordinær pris- og lønnsvekst.
Det er blant annet aktuelt å sikre at barnehagene ikke
tar ut økt overskudd. Forskriftene kan regulere kommunens
plikt til kostnadsdekning ved å begrense denne oppad til
et visst nivå..."
Det er disse hensynene jeg har fulgt opp i vedtatt
forskrift om økonomisk likeverdig behandling. Komiteen hadde
ikke merknader til disse hensynene i Budsjett-innst. S nr 2 (2003-2004).
Flertallet i komiteen sluttet seg også til budsjettforslaget
for 2004.
Samtidig har Regjeringen i St. meld. nr. 28
sagt at begrensningen i forhold til kostnadsvekst må sees
i sammenheng med at det opplegget for 2004 er et første trinn
i innfasingen av likeverdig behandling, og at Regjeringen vil komme
tilbake til spørsmålet om videre innfasing i budsjettet
for 2005. Regjeringen har i meldingen understreket behovet for å evaluere
konsekvensene av forskriften for kommunene og de private barnehagene,
i det videre arbeidet med innfasing av likeverdig behandling.
"I forskriften om likeverdig behandling av barnehager
i forhold til offentlige tilskudd § 3, annet ledd, annet
punktum begrenses kommunens plikt til å dekke bortfall
av foreldrebetaling i de ikke-kommunale barnehagene. Hvilke konsekvenser
får dette for de private barnehagenes mulighet til å følge
maksimalprisen, og til eventuelt å sette foreldrebetalingen
lavere enn i kommunens egne barnehager, for eksempel dersom det utføres
stor dugnadsinnsats fra foreldre?"
I høringsnotatet til forskriften om
likeverdig behandling står det klart at dersom foreldrebetalingen
i kommunens egne barnehager overstiger maksimalprisen, må de
likevel gi tilskudd til ikke-kommunale barnehager slik at disse
kan overholde maksimalprisen. Denne presiseringen vil tas inn i
merknadene til forskriften.
Dersom kommunens barnehager har maksimalpris eller
lavere, og foreldrebetalingen i en ikke-kommunal barnehage settes
lavere enn i kommunens barnehager har kommunen ikke plikt til å dekke
merutgiften.
Dette innebærer at dersom kommunen
selv har en foreldrebetaling på 3500 kroner i måneden
for en heltidsplass, må de likevel gi tilskudd til de ikke-kommunale
barnehagene i kommunen som gjør disse i stand til å ha
en foreldrebetaling på maksimalt 2750 kroner. Dersom kommunen
har en foreldrebetaling på f.eks.1500 kroner for en heltidsplass,
kan foreldrebetalingen settes like lavt i de private barnehagene
i kommunen, og kommunen vil ha plikt til å finansiere dette.
Den private barnehagen kan sette foreldrebetalingen ytterligere
ned utover det kommunen har plikt til å finansiere, dersom
barnehagen kan finansiere dette på annen måte,
for eksempel gjennom tilskudd fra ulike private aktører,
som bedrifter, eierorganisasjoner m.m. Forskriften om likeverdig
behandling gjelder kun i forhold til offentlige tilskudd, og private
barnehager, herunder bedriftsbarnehager, kan derfor motta direkte eller
indirekte støtte fra private aktører uten at dette fører
til at det kommunale tilskuddet avkortes. Ikke-kommunale barnehager
mottar slik støtte i langt større grad enn kommunale
barnehager. Tilskudd fra private aktører vil derfor kunne
utgjøre en ekstra inntekt for ikke-kommunale barnehager.
Når det gjelder vanlig dugnadsinnsats
fra foreldre, vil dette i prinsippet kunne redusere barnehagens
kostnader til en viss grad, og dermed også det tilskuddet kommunen
må utmåle for å dekke barnehagens kostnader.
Med vanlig dugnadsarbeid menes for eksempel vårrengjøring
i barnehagen. En større kostnadsanalyse har imidlertid
vist at verdien av dugnadsarbeid er marginal (Fürst og
Høverstad, 2002: Kostnader i private og
kommunale barnehager). Den samme kostnadsanalysen har også vist
at dugnadsinnsatsen er svært variabel, og bare delvis avhengig
av behovet for slik innsats. Videre har kostnadsanalysene ikke bekreftet
at omfanget/verdien av dugnadsarbeid er større
i private barnehager enn i offentlige. Dugnadsarbeid utføres både
i private og offentlige barnehager. Vanlig dugnadsarbeid synliggjøres
ikke i regnskapene i private og offentlige barnehager.
Dersom foreldre derimot gjør en større
innsats gjennom mer regelmessig dugnadsarbeid i barnehagen, vil dette
imidlertid kunne føres som ikke-økonomisk støtte fra
private aktører. Kommunen vil da ikke kunne avkorte sitt
tilskudd i forhold til kostnaden ved dette arbeidet. Barnehageeier
vil da kunne sette foreldrebetalingen lavere enn i kommunens
barnehager.
"Hva slags konsekvenser vil det ha dersom forskriften
om likeverdig behandling endres, ved at § 3 annet ledd
andre punktum oppheves, slik at § 3 annet ledd lyder:
"Kommunen skal dekke tilskudd til ordinær
drift i barnehagene som ikke dekkes av andre offentlige tilskudd
og foreldrebetaling"?"
Departementet forutsetter at det her menes at
kommunen skal dekke kostnader til ordinær drift som ikke dekkes
av andre offentlige tilskudd og foreldrebetaling.
I forskriften om likeverdig behandling av barnehager i
forhold til offentlige tilskudd er minimumskravet til kommunene
at de skal dekke kostnader som ikke dekkes av foreldrebetaling og
andre offentlige tilskudd. Størrelsen på det kommunale
tilskuddet vil da avhenge av hvilket kostnadsnivå og hvor
lav foreldrebetaling barnehagen har. Jo lavere foreldrebetalingen
barnehagen har, desto større blir nettokostnaden som
kommunen må dekke. I forskriften begrenses kommunens plikt
til å dekke bortfall av foreldrebetaling - dersom foreldrebetalingen
settes lavere enn i kommunens egne barnehager har kommunen ikke
plikt til å dekke merutgiften, jf. også svar
på spørsmål 2.
Dersom denne begrensningen oppheves, vil private barnehager
kunne sette foreldrebetalingen svært lavt, og skyve kostnaden
over på kommunen. En del private barnehager vil i teorien
kunne sette foreldrebetalingen til kroner 0, og ha krav på å få dekket
bortfallet av foreldrebetaling gjennom kommunalt tilskudd. Resultatet vil
være langt lavere foreldrebetaling private enn i offentlige
barnehager. Kostnaden knyttet til dette forslaget ligger også langt
utenfor budsjettrammen for 2004.
Som det framgår av St. meld. nr. 28
(2003-2004), er forskriften som nå trer i kraft og budsjettopplegget
for 2004 kun et første trinn i innfasingen av likeverdig behandling.
I omtalen av den videre innfasingen av likverdig behandling sies
det at når innfasingen er fullført vil dette bl.a.
legge til rette for reell priskonkurranse mellom private og offentlige
barnehager. Private som driver mer effektivt vil da ha mulighet
til å sette foreldrebetalingen lavere enn i kommunale barnehager,
basert på det de mottar i offentlig tilskudd.
I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004) har komiteen bedt
om en orientering om likeverdig behandling samtidig med saken om
søskenmoderasjon. Komiteen har videre bedt Regjeringen
komme tilbake i RNB med en vurdering av om Regjeringens opplegg
har ført til likeverdig behandling. Komiteen signaliserte
med dette at den under behandlingen av denne saken ikke ville fatte
vedtak som berørte utforming av forskriften om likeverdig
behandling som nå trer i kraft.
Departementets arbeid med forskriften om likeverdig behandling
har basert seg på barnehageforliket, budsjettvedtaket for
2004 og de signaler som komiteen ga i budsjettinnstillingen. Det
har også vært gjennomført en omfattende
høringsrunde, som i stor grad har gitt støtte
til utkastet til forskrift. Departementet har arbeidet ut fra målsettingen
om at alle elementer skal foreligge og gjøres kjent i sektoren
så tidlig som mulig, og har i den forbindelse utarbeidet
et omfattende informasjonsopplegg. Sentralt i dette arbeidet står
utarbeiding av en veileder om praktisering av likeverdig behandling
og 6 regionkonferanser hvor likeverdig behandling og innholdet i
veilederen er hovedtema. Den siste av disse konferansene holdes
1. april. Departementet har gjennomført konferansene i
samarbeid med Kommunens Sentralforbund. Dette informasjonsopplegget
har blitt svært godt mottatt i kommunene, som har ventet
på avklaringer i forhold til endringene fra 1. mai. Allerede
27. februar sendte jeg også et brev til alle landets ordførere,
hvor jeg ba kommunene umiddelbart starte arbeidet med å legge
til rette for gjennomføringen av denne, herunder de praktiske
grep knyttet til likeverdig behandling. Samtidig understreket jeg
at gjennomføringen av reformen tilsier et tett
samarbeid mellom den lokale barnehagemyndighet og den enkelte barnehageeier.
Dersom Stortinget nå pålegger
departementet å endre forskriften om likeverdig behandling,
vil dette innebære betydelige endringer i forhold til de
rammebetingelsene som kommunene og sektoren for øvrig nå har
fått informasjon om, og som kommunene er i ferd med å utarbeide
rutiner for. Konsekvensen av dette er at kommunene vil få problemer
med å følge opp forskriften om likeverdig behandling
fra 1. mai. I tillegg kommer at forskriften om foreldrebetaling
ikke kan fastsettes før etter at Stortinget har behandlet
St. meld. nr. 28. Dersom Stortinget nå krever at forskriften
om likeverdig behandling endres, vil det åpenbart få konsekvenser
for gjennomføringen av reformen.