"Av gul bok fremgår
det at Regjeringens forslag innebærer økte midler
til barnehagesektoren i 2004 med vel 2,8 milliarder i forhold til
saldert budsjett for 2003. Det tilsvarer en reell vekst i overkant
av 2,3 milliarder kroner. Økningen inkluderer effekten
av skattefritak for arbeidsgivers betaling av barnehageplasser for
ansattes barn. Virkningen av skattefritaket anslås til
250 millioner påløpt i 2004. Hvordan fordeler
den reelle veksten seg på budsjettkapitler?"
Den reelle endringen i midler til barnehagesektoren er
gjengitt i tabellen nedenfor. Som det fremgår av tabellen
er den nominelle økningen på kap. 856 (korrigert
for midler til forsøk med rammefinansiering i 20 kommuner)
på nesten 2, 2 mrd kroner. Sammen med momskompensasjon
og skattefritak for barnehageplass gir dette en økning
på i overkant av 2, 8 mrd kroner. Den reelle økningen
på i overkant av 2,3 mrd kroner fremkommer ved at prisjusteringene
av kap. 856, post 60 og prisjusteringen av kommunenes bidrag trekkes
fra.
Kap 856 Barnehager
(post 21, 50, 60, 61, 62,
63, 64 og 65)
(i mill. kroner)
Saldert budsjett 2003 | 7 802 |
Forslag 2004 | 10 479 |
Nominell økning
på barnehagekapitlet | 2 677 |
- midler til forsøk
med rammefinansiering
i 20 kommuner | 508 |
Økning på kap.
856 korrigert for
forsøksmidler | 2 169 |
| |
| |
Økte
midler til barnehagesektoren | |
Nominell økning
på kap. 856 Barnehager (korrigert for forsøksmidlene) | 2 169 |
+ momskompensasjon | 355 |
+ skattefritak
for barnehageplass (bokført) | 250 |
Økning i fht.
saldert budsjett | 2 774 |
- prisjustering av kap.
856, post 60 | 321 |
- prisjustering av kommunenes
bidrag | 145 |
Reell økning av
midler til barnehagesektoren | 2 308 |
"Regjeringens forslag til
kommuneproposisjon hadde som forutsetning en videreføring
av foreldrebetalingen i barnehager på gjennomsnittlig 2.500
kroner (i 2002-kroner) i 2004. Barnehageforliket som ble inngått
i Stortinget i juni 2003 innebærer makspris på 2.500
kroner fra 1. mai 2005. Hva er kostnadsforskjellen på den
barnehagemodellen Regjeringen bygde på i kommuneproposisjonen
og Stortingets barnehageforlik av juni 2003?"
Jeg går ut i fra at det i nest siste
setning i spørsmålet skal stå 1. mai
2004. Regjeringens forslag til finansiering av barnehagene i kommuneproposisjon
for 2004 er basert på stortingsmeldingen om finansiering
av barnehagene som ble lagt frem 11. april 2003 (St. meld. nr. 24 Barnehagetilbud til alle - økonomi,
mangfold og valgfrihet). Kostnader og ressursbruk i barnehagesektoren,
som er utførlig beskrevet i stortingsmeldingen, danner
grunnlaget for beregningene i både kommuneproposisjonen,
barnehageforliket og regjeringens forslag til budsjett for 2004.
I vedtatt budsjett for 2003, kommuneproposisjonen for
2004 og revidert nasjonalbudsjett for 2003 ble det lagt opp til
en gjennomsnittlig foreldrebetaling på 2 500 kroner for
en heldagsplass fra 1.8.2003 og ut året. Behovet for økte
statlige midler ved en gjennomsnittspris på 2 500 kroner
ble beregnet med utgangspunkt i bortfall av inntekter på grunn
av redusert foreldrebetaling. I budsjettforslag for 2004
derimot er behovet for økte midler beregnet med utgangspunkt
i at staten og kommunene skal finansiere på 80 pst av kostnadene
i sektoren fra 1. mai 2004. I følge departementets beregninger
vil 80 pst offentlig finansiering innebære at sektoren
tilføres tilstrekkelig med midler til innføring
av en maksimalpris på 2 750 kroner (2 500 kroner pris-
og kostnadsjustert) fra 1. mai, proporsjonal reduksjon av foreldrebetalingen
for deltidsplasser og videreføring av dagens moderasjonsordninger.
"I Innst. S. nr. 250 (2002-2003)
står det: "Komiteen går inn for at søsken
skal ha moderasjon. Departementet må komme tilbake til
Stortinget med dette spørsmålet i forbindelse
med statsbudsjettet for 2004." Av St.prp. nr 1 (2003-2004) for Barne-
og familiedepartementet framgår det på side 125
at regjeringen i arbeidet med forskriften også vil vurdere
regler om søskenmoderasjon og inntektsgraderte satset og
regulering av betaling for deltidsplasser. Det står: "I
regjeringens budsjettforslag for 2004 er det lagt inn tilstrekkelig med
midler til videreføring av dagens mode-rasjonsordninger
og redusert foreldrebetaling for deltidsplasser". På hvilke
budsjettposter ligger det inne penger til søskenmoderasjon
og hvor stor prosentvis søskenmoderasjon tar bevilgningen
sikte på å dekke?"
Departementet viser til arbeidet med forskriften
om regulering av foreldrebetaling som vil bli sendt på høring
før jul i år. I forskriften vil regjeringen vurdere regler
for søskenmoderasjon, inntektsgraderte satser og regulering
av betaling for deltidsplasser. Regjeringen har i sitt budsjettforslag
lagt inn nok midler til 80 prosent offentlig finansiering av kostnadene
i barnehagesektoren fra 1. mai 2004. Midlene for å oppnå dette
er, i tillegg til det som dekkes fra kommunene, gitt over kap. 856,
postene 60 og 61. Forutsatt nominell videreføring av kommunal
finansiering på dagens nivå vil regjeringens forslag
til bruk av statlige midler være tilstrekkelig til å innføre
en maksimalpris på 2 750 kroner på en heldagsplass
fra 1. mai, proporsjonal reduksjon av deltidssatser samt videreføring
av dagens moderasjonsordninger. Det er ikke lagt inn økte midler
til moderasjoner utover de allerede eksisterende moderasjonsordninger
i kommunene og private barnehager.
"Vil bevilgningen være
tilstrekkelig til å dekke både makspris på 2.750
kroner og søskenmoderasjon uten at kommunenes andel av
barnehageutgiftene økes?"
Ut over en videreføring av dagens nivå for
moderasjonsordninger, er det ikke foreslått midler til
dette formålet. Utvidede moderasjonsordninger forutsetter følgelig økt
kommunal finansiering. Jeg viser for øvrig til svar på spørsmål
3.
"Stortinget har understreket
at gjennomføringen av barnehagereformen skal fullfinansieres
med statlige midler. Dette innebærer at ingen kostnader
skal veltes over på kommunene. Er denne forutsetningen
oppfylt i budsjettet for 2004? I så fall ber vi om dokumentasjon på dette."
I forslag til budsjett er det forutsatt en nominell videreføring
av dagens kommunale finansiering. Den er beregnet til om lag 4,48
mrd kroner (regnskapstall fra 2001, justert til 2003-priser). Kostnadene
ved den kommunale andelen på nye plasser og prisjustering
av kommunale tilskudd er i sin helhet lagt inn i post 65 Skjønnsmidler
til barnehager. Tabellen under viser de ulike elementene i skjønnsmidlene.
Kap 856 Post 65 Skjønnsmidler
til barnehagene
(i mill kroner)
Kompensasjon for helårsvirkning
av kommunal egenandel til nye plasser i 2003
(konsekvensjustering) | 150 |
Kompensasjon for kommunal
egenandel
til nye plasser i 2004 | 110 |
Kompensasjon for prisjustering
av den kommunale finansieringen i 2004 | 145 |
Økt statstilskudd
for å nå 80 pst offentlig finansiering fra 1.
mai 2004 | 80 |
| |
Forslag
i 2004 | 485 |