9. Barn med nedsatt funksjonsevne og deres pårørende

9.1 Sammendrag

Det gis en beskrivelse av situasjonen for familier med barn med nedsatt funksjonsevne og en oversikt over tiltak som er eller vil bli satt i verk for å lette situasjonen for disse familiene.

Målet for tjenestetilbudet til familier med barn med nedsatt funksjonsevne er at de skal få tjenester som er samordnet og tilpasset familienes behov slik at familiene blir satt i stand til å ivareta omsorgen for barnet. Videre er det et mål at familiene gjennom tiltakene skal ha mulighet til å kunne delta i arbeidslivet og ha et sosialt liv utenfor familien.

Tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne og deres familier oppsummeres slik:

  • – Utvidelse av hjemmelsgrunnlaget for individuell plan.

  • – Helsedepartementet og Undervisnings- og forsk­ningsdepartementet tar sikte på å utvikle et modellforsøk for å få bedre samordning av tilbudene fra spesialpedagogiske kompetansesentre og barne­habiliteringstjenesten.

  • – Trygdeetaten vil utvide ordningen med en fast koordinator til familier med barn med nedsatt funksjonsevne til å gjelde hele landet.

  • – Regjeringen arbeider med samordning av velferdstjenestene gjennom SATS-prosjektet.

  • – Sosialdepartementet foreslår å iverksette en 2-års satsing med bl.a. konferanser, seminarer og informasjonstiltak rettet mot pleie- og omsorgsledere og kommunale saksbehandlere spesielt knyttet til tilrettelegging av det kommunale tjenestetilbudet til barn med nedsatt funksjonsevne og deres familier.

  • – Sosial- og helsedirektoratet vil få i oppgave å utarbeide et opplæringsprogram rettet mot saksbehandlere i kommuneforvaltningen som har mye kontakt med familier med barn med nedsatt funksjonsevne.

  • – Det etableres tilbud til familier med barn med nedsatt funksjonsevne i regi av lærings- og mestringssentrene over hele landet.

  • – Det etableres et landsomfattende tilbud om samlivsveiledning for foreldre med barn med nedsatt funksjonsevne.

  • – Det vil bli foretatt en oppdatering og utvidelse av ulikt informasjons- og veiledningsmateriell rettet mot disse familiene.

  • – Helsedepartementet vil legge fram en strategiplan for barnehabiliteringstjenesten.

  • – Helsedepartementet vil sette i verk ulike tiltak for å bedre helsetjenesten til utviklingshemmede, inkludert barn med utviklingshemning.

  • – Trygdeetaten vil sette i verk en rekke tiltak for å få til en bedre og raskere formidling av barnehjelpemidler, inkludert en utvidelse av ordningen med hvilende hjemmevakt utenom ordinær arbeidstid for å bedre ordningen med akuttreparasjon.

  • – Sosialdepartementet vil ta initiativ til en kartlegging av situasjonen når det gjelder barneboliger for å se nærmere på om det skjer en økning av barn i barneboliger og hvilket tilbud som gis.

  • – Det er iverksatt endring i strafferegistreringsforskriften som gir kommunene hjemmel til å kreve politiattest i forbindelse med tilsetting av personer som skal yte tjenester til mindreårige etter lov om sosiale tjenester. Justisdepartementet arbeider med en permanent lovregulering av disse forholdene.

  • – Sosial- og helsedirektoratet har utarbeidet en veileder i saksbehandling til bruk i kommuneforvaltningen. Veilederen skal følges opp med råd og veiledning fra regional stat.

9.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at barn med nedsett funksjonsevne ofte har behov for omfattande og samansett bistand frå ulike delar av det offentlege hjelpeapparatet. Dette inneber ofte at familiar må vere i kontakt med mange instansar i hjelpeapparatet grunna manglande samordning av tenestetilbodet. Komiteen har registert at nyare forsking syner at foreldre ikkje er misnøgde med dei tenestene dei mottek, når dei fyrst har fått dei, men dei er misnøgde med dei tidkrevjande prosessane og dei mange barrierane dei møter for få den hjelpa dei treng og har krav på. Komiteen meiner at det er uhaldbart at eit fleirtal meiner at dei har fått hjelp kun som resultat av eige initiativ og eigeninnsats. Komiteen ynskjer å peike på at det er naudsynt at hjelpeapparatet har tilstrekkeleg kompetanse og kunnskap om ulike sjukdommar, tilstandar, behandlingsformer, økonomiske støtteordningar og moglegheiter for praktisk hjelp. Komiteen meiner at det er avgjerande at ein gjer alt som er mogeleg for å førebyggje slitasje på familien. Komiteen vil understreke at for å unngå slitasje på familien og deira omsorgevne er det viktig med t.d. lett tilgjengelege avlastingsordningar.

Komiteentrur at utveksling av erfaringar med andre i same situasjon kan opplevast som verdifullt, og meiner det er viktig at det vert lagt til rette for møteplassar for familiar med funksjonshemma barn.

Komiteen understrekar at det er viktig at skulane stiller opp og samarbeider med dei som koordinerer dei individuelle planane etter helse- og sosiallovgjevinga, slik at heilskapstenkinga rundt barnet og familien sine behov er ivaretatt.

Komiteen meiner at målet for tenestilbodet til familiar med barn med nedsett funksjonsevne er at dei skal få tenester som er koordinert og tilpassa familien sine behov slik at familien vert sett i stand til å ivareta omsorg for barnet. Komiteen er positiv til at det gjennom tiltak vert betre koordinering av tenestene, meir fleksible tenester, betre informasjon og kompetanse og betre hjelpemiddelformidling. Komiteen meiner at dette kan gje ein betre kvardag for familiar med barn med funksjonshemming. Komiteen ser fram til at Regjeringa sitt arbeid med samordning av velferdstenestene. For å lette samordninga for familiar med barn med nedsett funksjonsevne er ein fast koordinator i trygdesaker til familiane viktig. Komiteen støttar difor at denne ordninga vert utvida til no å gjelde heile landet. Komiteen vil òg legge vekt på at det bør vere ein fast koordinator på kommunalt nivå for familiar med funksjonshemma barn som har ansvar for å koordinere arbeidet rundt familien,

Komiteen meiner at det er viktig for foreldre som får barn med nedsett funksjonsevne, at dei får tilstrekkeleg informasjon og rettleiing. Komiteen støttar difor at det vert etablert eit tilbod til familiar med barn med nedsett funksjonsevne i regi av lærings- og mestringssentra over heile landet.

Komiteen meinar at kompetanse frå tenesteytarane er av heilt avgjerande betydning i denne samanhengen, og er difor nøgd med Regjeringa si to­årige satsing på m.a. konferansar, seminar og informasjonstiltak retta mot pleie- og omsorgsleiarar og kommunale saksbehandlarar innan det kommunale tenestetilbodet til barn med nedsett funksjonsevne, herunder utarbeiding av eit opplæringsprogram retta mot saksbehandlarane i kommuneforvaltinga som har mykje konktakt med familiar med barn med nedsett funksjonsevne.

Komiteen er uroleg over at det å få eit barn med nedsett funksjonsevne kan vere ei belastning for samlivet. Komiteen støttar difor etableringa av eit landsomfattande tilbod om samlivsrettleiing for foreldre med barn med nedsett funksjonsevne. Komiteen trur at desse tiltaka vil vere med på å nå målet som skissert over.

Komiteen er også oppteken av at barn som opplever at foreldra vert funksjonshemma, kjem i ein vanskeleg situasjon. Nokre funksjonshemmingar kan føre til at foreldre endrar personlegdom, og at dei utviklar nye sider som barna ikkje kjenner att. Komiteen ynskjer i denne samanheng å peike på at det er viktig at barn som kjem i ein slik situasjon, får naudsynt rettleiing og informasjon til å forstå kva som skjer med foreldra.

Komiteen meiner at foreldre som har nedsett funksjonsevne, og som har barn, må få hjelp til å vere foreldre. Barn må ikkje bli tvinga til å ta omsorg og ansvar for ein forelder som har funksjonshemming, men må få lov til å vere barn.

Komiteen vil peike på at Regjeringa nyleg har lagt fram ein strategiplan som tar opp organisering og utvikling av helsetenestetilbodet til barn med nedsett funksjonsevne og kronisk sjuke barn og deira foreldre. Komiteen viser til at strategiplanen tar opp som ei hovudutfordring at kommunehelsetenesta ikkje i tilstrekkeleg grad blir kopla inn i kontakten mellom barnet, familien og habiliteringstenesta for barn og unge i spesialisthelsetenesta. M.a. vert det trekt fram at samarbeidet mellom barnehabiliteringstenesta og kommunane skal styrkast.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil påpeke at barn med nedsatt funksjonsevne og deres pårørende står overfor store utfordringer i hverdagen, samtidig som hjelpeapparatet er svært fragmentert og lite koordinert.

Disse medlemmer vil også peke på at det er svært store forskjeller i tjenesteyting avhengig av hvor i landet en bor. Dette har i stor grad sammenheng med at mange kommuner har en anstrengt økonomi.

Disse medlemmer vil i den sammenheng påpeke at FNs barnekomité allerede i 2000 kritiserte Norge for dette. FNs barnekomité uttalte:

"Komiteen er betenkt over at bredden og kvaliteten i lokale myndigheters velferdstjenester overfor barn fra lavinntektsfamilier, og dermed barnas levestandard, varierer fra kommune til kommune, dels som en følge av betydelige økonomiske forskjeller kommunene imellom, prioriteringsforskjeller og varierende system for behovsprøving og støttetildeling. Disse skjevhetene fører til at støtten til barn, særlig barn med funksjonshemninger, gis etter ulike kriterier eller i ulikt omfang alt etter hvor i landet barnet bor. Komiteen ber parten innstendig om å vurdere hvordan alle barn kan sikres likeverdig tjenestetilbud, uansett hvor de bor, for eksempel ved at det i forbindelse med velferdstjenester fastsettes landsdekkende retningslinjer for og bevilges midler til gjennomføring av konvensjonens bestemmelser."

Disse medlemmer oppfatter dette som en relativt hard og tydelig kritikk mot Norge for tilgjengeligheten til velferdstjenester - spesielt tjenester retta mot barn med funksjonshemninger. Det er etter disse medlemmers oppfatning helt nødvendig at Regjeringa tar denne kritikken alvorlig, og disse medlemmer vil derfor be Regjeringa treffe de tiltak som er nødvendig for å følge opp denne kritikken.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringa utarbeide konkrete og målretta tiltak og avsette tilstrekkelig med budsjettmidler for å følge opp kritikken fra FNs barnekomité når det gjelder tjenester til barn med nedsatt funksjonsevne."

I det vidare arbeidet ber komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, Regjeringa være merksam på problemstillingar knytt til dei utfordringane som familien opplever, både som partner og barn, når mor eller far har eller får sterkt nedsett funksjonsevne. Fleirtalet er uroleg over at mange med nedsett funksjonsevne opplever forventing om at partner skal gå delvis inn som pleiar i heimen, noko som for mange får som fylgje at samlivet raknar.

Fleirtalet viser til det igangsette prosjektet "Hva med oss?" i regi av Modum Bads samlivssenter. Dette prosjektet har som mål å etablere eit landsdekkande tilbod, ankra ved utvalde familievernkontor, og skal bidra til kompetansestyrking og nettverksarbeid innan ulike fagtenester.

Fleirtalet meiner at det offentlege meir aktivt, bl.a. med informasjon, må tilby tenester overfor familiar med born med funksjonshemming. Behandling, opptrening, opplæring og omsorg må framstå som ei heilskapleg rekkje, der barnet og familien er i sentrum.

Komiteen sine medlemer frå Høgre og Kristeleg Folkeparti viser til avtalen mellom staten og kommunesektoren, representert ved Regjeringa og Kommunenes Sentralforbund, der partane i fellesskap skal syte for å betre kvaliteten og etablere enklare ordningar i den kommunale pleie- og omsorgstenesta. Avtalen inneber at kommunane skal gjevast handlingsrom, og sleppe statleg detaljstyring og statlege normer som hindrar gode løysingar lokalt. Samtidig vert kommunane ansvarleggjort i forhold til å levere tenester av god kvalitet. Det er eit mål i avtalen at alle kommunar i løpet av neste år skal ha etablert kvalitetssystem for pleie- og omsorgstenestene. Kommunane skal målast på kvalitet, og resultata skal offentleggjerast. Brukarar og pårørande har krav på å få vite kor gode tenester i kommunen er.

Desse medlemene meiner at desentralisering av oppgåver og delegering av avgjerdsmakt legg til rette for lokalt sjølvstyre og lokal tilpassing. Nærleiken til brukaren legg til rette for større grad av brukarorientering.

Komiteens medlem fra Senterpartiet mener det er særdeles viktig å støtte opp om det arbeidet som gjøres av familie og pårørende overfor de som er hjelpe- og pleietrengende i deres respektive hjem. Dette medlem vil derfor minne om at Senterpartiet har tatt opp forslag om at omsorgslønnsordningen må utvides og forbedres gjennom statlig medfinansiering og gode avlastningsordninger. Dette medlem vil fortsatt arbeide for at denne ordningen kan styrkes, og forventer at Regjeringen i statsbudsjettet for 2005 kommer tilbake med forslag som vil bidra til dette.