I Dokument nr. 8:68 (2003-2004) fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag til endringer i vegtrafikkloven, slik at det blir forbud mot å transportere skolebarn og ungdom stående i skolebuss."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til Dokument nr. 8:68 (2003-2004) og uttalelse fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen i brev datert 13. mai 2004. Brevet er lagt ved innstillingen.
Komiteen er opptatt av sikkerheten til barn og ungdom som transporteres i buss til og fra skolen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at de svært lave ulykkestallene for barn og ungdom som bruker skoleskyss viser at dagens busstransport i all hovedsak skjer i trygge former. Flertallet er likevel kjent med at to til fem prosent av skolebarna ikke får sitteplass på bussen til eller fra skolen, og at dette kan være en risiko dersom det først oppstår en ulykkesituasjon. I tillegg er det ønskelig ut fra et arbeidsmiljøperspektiv at skolebarn som reiser langt får sitte under skoletransporten.
Flertallet vil understreke at transport av skoleelever er og skal være et fylkeskommunalt ansvar, hvor staten ikke detaljregulerer unødig, men hvor lokale folkevalgte selv kan ha frihet til å bestemme hvordan tjenestene utformes. Det er ikke ønskelig å frata de lokale myndighetene denne friheten. Flertallet ser det som ønskelig at fylkeskommunene sørger for en sikker skoletransport og nok sitteplasser også i tilfeller hvor det ikke kjøres egne skoleruter.
Flertallet foreslår at Dokument nr. 8:68 (2003-2004) avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til dokumentet og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag til endringer i vegtrafikkloven, slik at det blir forbud mot å transportere skolebarn og ungdom stående i skolebuss."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige
forslag til endringer i vegtrafikkloven, slik at det blir forbud
mot å transportere skolebarn og ungdom stående
i skolebuss.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:68 (2003-2004) - forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Henrik Rød, Øystein Hedstrøm, Arne Sortevik og Thore A. Nistad om forbud mot å transportere skolebarn og ungdom stående i skolebuss – avvises.
Jeg viser til samferdselskomiteens brev 4. mai
2004 vedrørende ovennevnte.
Skoletransporten er fylkeskommunenes ansvar
og dekkes i dag av fylkeskommunenes frie inntekter inkludert overføringer
fra staten gjennom inntektssystemet. Dette innbærer
at den enkelte fylkeskommune har stor frihet i utformingen av denne
tjenesten. Tjenesten foregår dels som egne skoleruter,
men ofte som en integrert del av det ordinære rutetilbudet.
I tilfellene med egne skoleruter har fylkeskommunene mulighet til å tilpasse
tilbudet slik at problemstillingen unngås. Der hvor skoletransport
tilbys som en integrert del av det ordinære kollektivtilbudet
vil ikke fylkeskommunene ha den samme friheten, noe som betyr at
det kan forekomme tilfeller hvor skolebarn må stå under
transporten.
Samferdselsdepartementet har lenge vært
opptatt av problematikken knyttet til skoletransport og ståplasser, og
ga derfor i 1998 SINTEF i oppdrag å fremstille en rapport
som skulle illustrere omfanget og alvorlighetsgraden av problemet.
På grunnlag av konklusjonene i undersøkelsen fra
SINTEF, ble Stortinget i forbindelse med St.prp. 1 (2000-2001) informert
om undersøkelsen og Samferdselsdepartementets vurdering
av denne:
… SINTEF anslår i rapporten at
gjennomsnittlig andel skolebarn som må stå til
eller fra skolen ligger i området 2 til 5 pst. Det anslås
videre at om lag 40 barn blir skadet årlig i forbindelse
med busstransport til eller fra skolen. Dette er i hovedsak lettere
skader. Staten fastsetter gjennom lov- og forskriftsverket kun et
minimumsnivå for standard på skoleskyss. Fylkeskommunene/kommunene
kan imidlertid etablere egne skolebarntransporter slik at barna
sikres sitteplass. Flere fylker har gjennom avtaler med transportørene etablert
ordninger som innebærer at bl.a. 6-åringene skal
ha sitteplass. I rapporten anslås det at de årlige kostnadene
ved å øke busstilbudet for å unngå bruk
av ståplasser på avganger med skolebarn i alderen
6-15 år vil være på om lag 48 mill. kr.
Det er departementets vurdering at den løpende dialogen
mellom fylker og transportører i dag er god, slik at eventuelle
problemer knyttet til ståplasser og skolebarntransport
løses raskt. På denne bakgrunn legger departementet
ikke opp til særlige tiltak i forbindelse med bruk av ståplasser
ved skolebarn i buss.
Samferdselsdepartementet kan ikke se at det
har skjedd vesentlige endringer i rammebetingelsene for, eller risikoeksponering
av, denne type transport, og oppfatter derfor de vurderingene som
ble gjort i forbindelse med Regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2001 fortsatt som gyldige. Departementet vil også minne
om at det i henhold til forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske
krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr,
skal være montert bilbelter i busser som er registrert
første gang etter 1. oktober 1999, med unntak av busser
som særlig er innrettet til bruk i byområder (klasse
1 - busser). Departementet legger til grunn at store deler av dagens
skoletransport foregår med buss av klasse 2, slik at sikkerheten
knyttet til skoletransport, og annen busstransport, på sikt
vil bedres etter hvert som flere av bussene som en følge
av denne regelendringen vil ha belter montert på samtlige
sitteplasser.
Samferdselsdepartementet vil ellers anføre
at det er en rask utvikling, nasjonalt og internasjonalt, i regelverket
knyttet til personlig verneutstyr både når det
gjelder monteringsplikt, men også bruksplikt. I den forbindelse ønsker
departementet å orientere om at Vegdirektoratet i løpet
av høsten vil sende på høring forslag
til endringer i forskrift 21. september 1979 nr. 7 om bruk av personlig
verneutstyr under kjøring med motorvogn. Høringen
er et ledd i implementeringen av direktiv 2003/20/EF
om tilnærmelse av medlemsstatenes lovgivning om obligatorisk
bruk av bilbelter under 3,5 tonn. Forslagene til endringer i bruksplikten
vil imidlertid omfatte alle kjøretøy der bilbelter
er montert. Monteringsplikt følger som nevnt av forskrift
4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy,
deler og utstyr.
Samferdselsdepartementet vil ellers påpeke
at det i dag ikke finnes særskilte lover eller bestemmelser
-knyttet til ståplasser og transport av skolebarn og ungdom.
Regler for antall stå- og sitteplasser for denne type ordinære
persontransport med buss følger av forskrift 4. oktober
1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy,
deler og utstyr. Dersom forslaget skulle etterkommes måtte
reglene for typegodkjenning av busser ment for ordinær
persontransport endres, med de følger dette får
for det ordinære kollektivtilbudet.
På bakgrunn av ovennevnte ser Samferdselsdepartementet
ikke behov for å endre minimumskravene i lov- og forskriftsverket
i dagens situasjon.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 27. mai 2004
Petter Løvik
leder |
Jan Sahl
ordfører |