Jeg viser til brev 27. april 2004 fra justiskomiteen, hvor
departementet blir bedt om å uttale seg om forslaget i
dok. nr. 8: 63 (2003-2004).
Det totale tidsforløpet ved behandlingen
av mange straffesaker har vært klart lengre enn ønskelig
og nødvendig. En raskere behandling av straffesakene kan både
styrke straffens preventive virkning og tilliten til rettssystemet
og redusere belastningen for den fornærmede og andre berørte.
Derfor har det vært en av Justisdepartementets mest prioriterte
oppgaver de senere år å bidra til å sikre
en hurtigere straffesaksbehandling.
Justisdepartementet oppnevnte sommeren 1999
to arbeidsgrupper, som fikk i oppdrag å se nærmere
på saksbehandlingstiden i straffesaker fra anmeldelse er mottatt
til fullbyrdelse er iverksatt. Gruppene skulle kartlegge flaskehalser
og komme med forslag til hvordan saksbehandlingstiden kunne reduseres. Arbeidsgruppene
fremmet forslag om endringer i både rutiner, instrukser
og regelverk.
Senere har departementet også nedsatt
andre arbeidsgrupper med mandat å komme med forslag til
tiltak for å øke tempoet i straffesakene, blant
annet den såkalte Oslo-gruppen, som er omtalt i punkt 3.
Departementet har dessuten arrangert flere møter og symposier
hvor sentrale aktører i straffesakskjeden har vært
representert. Også riksadvokaten, Politidirektoratet og Domstoladministrasjonen
har arbeidet aktivt for å få redusert saksbehandlingstiden
i straffesaker.
En rekke tiltak har vært satt i verk
(se punkt 2 og 3 nedenfor). Men fortsatt er det godt rom for forbedringer.
Forslagsstillerne i dok. nr. 8: 63 (2003-2004)
viser i sin begrunnelse blant annet til at kompliserte straffesaker
i Sverige er behandlet svært raskt. Også i Norge har
vi eksempler på at alvorlige straffesaker er behandlet
hurtig. Det hører også med at man i Sverige har
sett med bekymring på antallet gjenopptakelsessaker, som noen
frykter kan være et utslag av for rask saksavvikling. Utfordringen
er også i Norge å finne den rette balansegang
mellom et tilstrekkelig hurtig tempo og en betryggende saksbehandling.
Det er grunn til å tro at enkelte straffesaker
i Norge blir etterforsket grundigere enn nødvendig, ofte
med den følge at domstolsbehandlingen også blir
for omstendelig. Dette må tas alvorlig. Men riksadvokaten har
opplyst at det ikke er grunnlag for å hevde at overetterforskning
er et utbredt problem. Dette synliggjøres også gjennom
den kritikk som ikke helt sjelden kommer fra forsvarerhold om at
etterforskningen i en straffesak for tidlig har låst seg
i ett spor.
Nedenfor følger en oversikt over lovendringer
siden 1. januar 1999 som har som formål å sikre
en raskere straffesaksbehandling:
– Ved lov
3. mars 2000 nr. 13 ble straffeprosessloven § 13
endret, slik at den ikke lenger gir noe pålegg om å forene
straffesaker. Påtalemyndigheten kan nå fremme
flere saker mot en siktet som har begått flere lovbrudd.
Dermed slipper man at saker blir forsinket når lovbrytere
stadig begår nye lovbrudd som må etterforskes.
– Ved lov
2. mars 2001 nr. 7 ble straffeloven § 59 endret for å sikre
at det ved straffutmålingen legges større vekt
enn før på tilståelser. Formålet
med lovendringen er å gi den siktede et incitament til å tilstå,
slik at saken kan behandles enklere og raskere.
– Ved lov
4. mai 2001 nr. 16 ble reglene om forkynnelse av dommer i
straffesaker vesentlig endret (domstolloven ny § 159 a,
jf. straffeprosessloven § 42 og § 310 mv.). Formålet
er at forkynnelsen skal gå raskere, slik at sakene kan
bli tidligere rettskraftig og fullbyrdelsen kan starte før.
- Ved den samme lovendringen ble også adgangen til å avsi tilståelsesdom
i førerkortsaker utvidet (straffeprosessloven § 248).
Dermed kan flere slike saker behandles raskt og enkelt.
– Ved lov
28. juni 2002 nr. 55 ble det vedtatt en rekke lovendringer
for å sikre en hurtigere straffesaksbehandling:
– Etter § 275 i
straffeprosessloven skal hovedforhandling berammes så snart
som mulig. I tingretten gjaldt det også tidligere en hovedregel
om at hovedforhandlingen skal berammes innen to uker. Etter lovendringen skal
denne fristen også gjelde for lagmannsretten.
– Paragraf 275 annet ledd har
nye regler om når hovedforhandlingen skal avholdes.
Hovedregelen er nå at også hovedforhandlingen
skal avholdes snarest mulig. Dessuten angir loven i annet punktum
en frist for når hovedforhandlingen normalt skal ha startet
i saker hvor den siktede enten var under 18 år da forbrytelsen ble
begått eller sitter varetektsfengslet når saken
berammes. Hovedforhandling bør avholdes særlig
raskt i disse sakene. Om ikke særlige forhold er til hinder,
skal hovedforhandling være påbegynt innen seks
uker etter at saken kom inn for tingretten og åtte uker
etter at anke til lagmannsretten er henvist til ankeforhandling.
– Det frie forsvarervalget er
snevret inn for å redusere mulighetene for at straffesaker
forsinkes fordi den siktede ønsker seg en forsvarer som
er svært opptatt. Fritt forsvarervalg vil også etter
denne endringen være hovedregelen i norsk straffeprosess.
Men retten til fritt forsvarervalg vil i større grad enn
før være en rett til å velge mellom de
forsvarere som kan ta saken innen rimelig tid.
– Adgangen til å avskjære
bevis er utvidet. Hovedformålet er å hindre at
bevisførselen i straffesaker blir for vidløftig.
– Den siktede og vitner har fått
møteplikt for politiet for å avklare om de ønsker å forklare
seg eller ikke. Forklaringsplikt er derimot ikke innført.
– Det er føyd til et
nytt tredje ledd i straffeprosessloven § 115 om at retten
kan treffe beslutning om at vitner skal avhentes hvis det er grunn
til å frykte at vitnet vil utebli uten gyldig forfall fra
en hovedforhandling som vedkommende er lovlig innkalt til, og uteblivelsen
vil føre til en ikke uvesentlig forsinkelse av saken. Formålet
er å sikre at straffesaker ikke må utsettes fordi
et vitne ikke møter.
– Reglene i straffeprosessloven § 310
om beregningen av ankefristen ved anke fra påtalemyndigheten
er endret. Endringen medfører at ankefristen i en del saker
utløper tidligere enn etter gjeldende lovbestemmelse .
– Adgangen til å heve
en ankesak er utvidet, se straffeprosessloven § 336.
– Ved lov
21. mars 2003 nr. 18 ble det lovfestet en frist på 6
uker for å fatte påtalevedtak i saker mot ungdom
under 18 år.
– Ved lov
19. desember 2003 nr. 125 ble politiets påtalekompetanse
utvidet slik at færre straffesaker må påtaleavgjøres
i to ledd.
Av lovtiltak under arbeid vil jeg særlig
nevne:
– Ved Ot.prp.
nr. 59 (2003-2004) har departementet foreslått at ansatte
i finansinstitusjoner skal ha forklaringsplikt for politiet. Etter
gjeldende rett må politiet pga taushetsplikten til de ansatte
i finansinstitusjonene gå rettens vei for å få forklaring.
– Sanksjonsutvalgets utredning
NOU 2003: 15 Fra bot til bedring har vært på høring.
Utvalget foreslår bl.a økt bruk av forenklede
forelegg og økt bruk av administrative sanksjoner i stedet
for straff.
– Justisdepartementet har til
vurdering en rekke spørsmål om lovendringer for å effektivisere straffesaksavviklingen,
blant annet om endringer i reglene om jury, om siling av ankesaker,
om forkynnelse av dommer og om pådømmelse av foreleggssaker
uten bruk av meddommere.
– Justisdepartementet har innhentet
enn rapport fra Domstoladministrasjonen om effekten av den såkalte
tilståelsesrabatten, jf. over. På bakgrunn av rapporten
vurderes det nå om det er behov for ytterligere lovendringer
i reglene om tilståelser.
I tillegg til de generelle tiltak omtalt i punkt
1 og lovendringer omtalt i punkt 2 vil jeg nevne ytterligere noen
områder som Justisdepartementet har særlig fokus
på for å oppnå en hurtigere straffesaksavvikling:
23. april 2004 avholdt jeg et møte
med riksadvokaten, lederen og generalsekretæren i Den Norske Advokatforening,
direktøren i Domstoladministrasjonen og en representant
for ledelsen i Politidirektoratet hvor temaet var effektivisering
av straffesaksavviklingen. På møtet var det enighet
om at det fortsatt er rom for forbedringer med sikte på å øke
tempoet i alle ledd i straffesakskjeden. Samtidig var man enig om
at behovet for lovendringer nå er begrenset. Fokus bør
i stedet i større grad rettes mot de kulturer og holdninger som
påvirker tempoet i straffesakene. Jeg vil fremheve at ansvaret
for hurtigere behandling av straffesakene påhviler alle
aktørene – politi, påtalemyndighet, forsvarer
og dommere. At sakene i mange tilfeller ikke går hurtig
nok kan betegnes som et kulturelt problem, et problem som alle aktørene
er ansvarlige for å løse. Mulige tiltak er for
eksempel å få bedre frem for de siktede fordelene
ved tilståelsesdom (jf. neste punkt) og at dommerne i større
grad styrer tidsbruken i straffesakene, herunder avholder forberedende
rettsmøter for å avdekke mulige behov for bevisavskjæring
før hovedforhandling starter.
Som nevnt over, er straffeloven § 59
endret for å sikre at man legger større vekt på tilståelse
fra den siktede. Det er konstatert store forskjeller mellom distriktene
når det gjelder antallet tilståelsesdommer. Jeg ønsker å sette
ytterligere fokus på bestemmelsen og dens anvendelsesområde.
Særlig viktig er det å formidle fordelene ved
tilståelsesdom til den siktede. Dersom flere saker pådømmes
som tilståelsessak, vil dette bidra til å redusere
saksbehandlingstiden i domstolen. Jeg er også positiv til
at påtalemyndigheten i forkant kan gi antydninger til hva
straffrabatten blir ved tilståelse. Tiltak for å oppnå ytterligere
effekt av ordningen med tilståelsesrabatt ble diskutert
under det nevnte møtet 23. april 2004, og vil bli fulgt
opp av Advokatforeningen og riksadvokaten. Man vil vurdere og utarbeide
et forslag til standardorientering til den siktede om ulike prosessuelle
og strafferettslige rettigheter, herunder krav på strafferabatt,
ved tilståelse og fordelene ved å få saken
pådømt som tilståelsessak. Se også punkt
2 foran om lovtiltak.
Domstoladministrasjonen har ansvaret for administrasjonen
av de alminnelige domstolene, og i den forbindelse for flere delprosjekter,
bl.a. med sikte på økt kompetanseutvikling og
fokus på viktigheten av god og effektiv prosessledelse
blant dommerne. Justisdepartementet er i dialog med Domstoladministrasjonen
om oppfølging av prosjektene.
I desember 2003 fikk jeg overlevert en rapport
fra en arbeidsgruppe som har sett på straffesaksavviklingen
i Oslo. Gruppen foreslår en rekke endringer, både
av lovgivningsmessig og praktisk art. Lovendringsforslagene behandles
i Justisdepartementet på vanlig måte. Det er besluttet
at arbeidsgruppen skal fortsette sitt arbeid i ett år til,
bl.a. for å koordinere og følge opp forslagene
som ikke krever lovendring.
Flere arbeidsgrupper, herunder "Oslogruppen",
har sett på ulike sider av straffesaksavviklingen relatert
til IKT-sektoren. Det er et betydelig effektiviseringspotensiale
i samordning av systemer og tiltak, og en styringsgruppe i Justisdepartementet
har ansvaret for koordinering av alt arbeid med effektivisering
av straffesakskjeden innenfor IKT-området. Arbeidet er tids-
og kostnadskrevende.
Straffeprosessloven har i dag regler som setter
frister for å ta ut tiltale i saker der den mistenkte er
under 18 år. I slike saker gjelder det også en
frist for å avholde hovedforhandling etter at tiltale er
tatt ut. En tilsvarende frist er fastsatt i varetektssakene.
Det var et bevisst valg at det ikke ble lovfestet
frister for å ta ut tiltale og for å avholde hovedforhandling
i alle saker. Formålet var å prioritere de aktuelle
sakstypene, fordi det er særlig viktig med hurtig saksbehandling
der. Behovet for prioritering gjør seg fortsatt gjeldende.
Fristreglene har foreløpig vært
i kraft i halvannet år. Etter mitt syn er det for tidlig å innføre
nye frister nå. Reglene bør ha virket i lengre
tid før grunnlaget er godt nok til å vurdere om
lovendringene har virket etter sin hensikt og om det vil være
formålstjenlig å innføre frister på flere
områder.
Jeg legger også vekt på at
det de senere år har skjedd et betydelig antall lovendringer
på straffeprosessens område, både for å sikre
en hurtigere straffesaksbehandling, jf. punkt 2 foran, og med andre
siktemål. For mange lovendringer innefor et gitt tidsrom
kan virke kontraproduktivt. Dersom aktørene får
inntrykk av at de knapt får tid til å sette seg
inn i og innrette seg etter én lovendring før
den neste trer i kraft, kan det virke demotiverende. Og omlegging
av rutiner kan i seg selv være ressurskrevende.
En lovfestet maksimumsfrist for å ta
ut tiltale som skulle gjelde i alle saker, har klare ulemper. Variasjonen
mellom sakene er stor. Fristen måtte være ganske lang
for å fange opp de unntakstilfeller hvor det er behov for
etterforskning over tid, for eksempel saker som gjelder grenseoverskridende
kriminalitet og hvor etterforsking må foretas i utlandet.
Dette ville føre til at fristen i de ordinære
sakene ville være uten praktisk betydning - den ville bli
overholdt med god margin. I verste fall kunne fristene virke som
"en sovepute" i slike saker. Riktignok kan man tenke seg frister
med ulik lengde for ulike sakstyper (for eksempel gradert etter
sakens art og strafferamme). Men det er problematisk gjennom lov å fastsette
frister som gir den riktige balanse mellom på den ene side
hensynet til å sikre at etterforskingen skjer effektivt
og målrettet og på den annen side hensynet til å unngå urimelig
korte frister.
Tilsvarende mothensyn kan gjøre seg
gjeldende i forhold til generelle frister for å avholde
hovedforhandling, men mothensynene gjør seg neppe like
sterkt gjeldende her.
Min konklusjon er derfor at det ikke bør
innføres nye frister for å ta ut tiltale eller
avholde hovedforhandling nå.