Statsbudsjettet for 2004 ble vedtatt med et
strukturelt, oljekorrigert budsjettunderskudd på 50,7 mrd. kroner.
En ny gjennomgang av budsjettet og den økonomiske utviklingen
viser at det er behov for å foreta enkelte justeringer
av statsbudsjettets inntekter og utgifter.
Det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet
for 2003 anslås nå til 48,1 mrd. kroner. Det er
knappe 8 mrd. kroner høyere enn anslått i Nasjonalbudsjettet 2004.
Om lag halvparten av denne budsjettsvekkelsen i 2003 har sammenheng
med lavere skatte- og avgiftsinngang. I tillegg er det økte
utgifter, blant annet under folketrygden.
Regnskapsinformasjonen for 2003 trekker i retning av
at også skatte- og avgiftsanslagene for 2004 justeres ned.
Sammenliknet med saldert budsjett bidrar nye anslag for skatter,
avgifter, dagpenger og renter til å øke statsbudsjettets
strukturelle, oljekorrigerte underskudd med 41/2 mrd. kroner.
Dette må ses i sammenheng med at lav prisvekst i inneværende år
bl.a. bidrar til å bremse veksten i momsinnbetalingene.
Lavere lønnsvekst enn tidligere anslått trekker
også i retning av at skatteinngangen blir noe lavere enn
tidligere forutsatt.
Regjeringens forslag til bevilgningsendringer
for 2004 innebærer at anslagsendringer knyttet til skatteinntekter,
dagpenger og renter ikke dekkes inn ved budsjettiltak. Andre anslagsendringer
og forslag til økte utgifter og reduserte inntekter er
derimot dekket inn. Forslagene innebærer dermed et strukturelt,
oljekorrigert underskudd på 55,2 mrd. kroner, som er en økning
på rundt 5,75 mrd. 2004-kroner fra 2003. Målt
som andel av trend-BNP for Fastlands-Norge utgjør underskuddet
4,2 pst. Samlet sett virker den foreslåtte budsjettpolitikken
for 2004 om lag nøytralt på den økonomiske
aktiviteten, og støtter opp under en balansert utvikling
i norsk økonomi framover.
I forbindelse med denne proposisjonen fremmer Regjeringen
forslag om netto økte utgifter på 1,4 mrd. kroner,
mens forslagene på inntektssiden innebærer om lag
tilsvarende økte inntekter. Bevilgningsendringer på poster
som korrigeres ved beregningen av det strukturelle, oljekorrigerte
budsjettunderskuddet er da holdt utenom.
Forslagene i denne proposisjonen innebærer
en reell, underliggende vekst i statsbudsjettets utgifter på 2,25 pst.
sammenliknet med regnskap for 2003. I (St.prp. nr. 1 (2003-2004))
Gul bok for 2004-budsjettet ble den reelle, underliggende utgiftsveksten
anslått til 2 pst.
I dette kapitlet gjøres det rede for
hovedinnholdet i proposisjonen. Kapittel 2 gir en omtale av Regjeringens
forslag til endrede skatte- og avgiftsregler, mens det i kapittel
3 gjøres rede for forslagene til bevilgningsendringer under
de enkelte departementene.
Det er i pkt. 1.2 i proposisjonen redegjort
for endringer på statsbudsjettet siden budsjettet ble saldert høsten
2003.
Videre er det under pkt. 1.3 redegjort for statsbudsjettets
stilling etter fremleggelsen av proposisjonen.
Det er under pkt. 1.4 i proposisjonen redegjort
for fordeling av innsparingsfullmakt gitt av Stortinget i forbindelse
med salderingen av budsjettet for 2004. Departementene har fordelt
innsparingen på kapittel og post, og kap. 2309 er oppjustert
med 75 mill. kroner. Innsparingen i statsforvaltningen fordelt på kapittel
og post, fremgår av vedlegg 1. Endringen som følge
av fullmakten er allerede innarbeidet i "fra-beløpet" som inngår
i forslag til vedtak som fremmes i denne proposisjonen. På denne
bakgrunn vil forslag til vedtak også gjenspeile disponibel
bevilgning på posten hvis forslaget blir vedtatt.
Komiteen tar dette
til etterretning.