Det vises til spørsmål i brev
av 5. mai 2004 vedrørende ovennevnte.
Skipsfartsspørsmål har vært
oppe til behandling i Stortinget flere ganger de senere år,
men da hovedsakelig knyttet til støtteordninger til sjøfolk.
Det er om lag 8 år siden Stortinget sist fikk seg forelagt
en egen stortingsmelding om skipsfart, og jeg mener meldingen som
nå er til behandling i komiteen gir grunnlag for å legge
til rette for stabile rammebetingelser for norsk skipsfart og de
maritime næringer.
Nedenfor følger gjengivelse (i kursiv) av de spørsmål komiteen
stiller som er besvart forløpende.
"1. EU har en aktiv politikk
for de maritime næringer og har åpnet for at medlemsland
innfører ulike ordninger for disse næringene.
En rekke europeiske land har som følge av dette gjennomført
tiltak for å styrke sin maritime næring, i form
av nettolønnsordninger for sjøfolk samt særskilte
rederibeskatningssystemer. Hvilke erfaringer har land som Danmark,
Nederland og Storbritannia med effekten av slike ordninger? Hvilke
ringvirkninger er påvist for tilknyttet næringsvirksomhet
på land?"
Det er vanskelig å måle isolert
hvilken effekt et lands økonomiske rammebetingelser har
på utviklingen i landets flåte. Å benytte
absolutte vektbegrep eller antall skip som mål er ikke
uproblematisk ettersom det kan være en rekke forklaringsvariabler
som spiller inn på både tilbuds- og etterspørselssiden.
Dette kan for eksempel være generell konjunktur/markedsutvikling på områder
hvor et lands skipsfart har store markedsandeler, strukturendringer
i flåten, og eventuelt enkeltdata som påvirker
datamaterialet, Kinas økonomiske vekst etc.
De nevnte lands ulike ordninger er beskrevet
i meldingens kapittel 4.2 Støtteordninger i enkelte EU-land.
I forbindelse med revisjonen av EUs retningslinjer for
støtte til skipsfart utga EU-kommisjonen en meddelelse
der det blant annet sees på effekten av støtte
til skipsfarten, på flåteutvikling, sysselsetting
og økonomisk aktivitet Communication from the
Commission: Amendments to Community guidelines on State aid to maritime
transport, 2003. De medlemsland som har innført
støtte til skipsfartsvirksomhet, særlig i form
av skattemessige lettelser, har oppnådd betydelig hjemflagging
av tonnasje dersom en ser på alle EU-registre under ett.
Tallene fra Kommisjonen viser at antall fartøy registrert under
EU-flagg i gjennomsnitt har økt med 0,4 pst. per år
siden 1989 og at tonnasjen har økt med 1,5 pst. per år
og containerfartøy med 12,4 pst per år. Ved tilvekst
i den EU-kontrollerte flåten melder Kommisjonen om raskere
tilstrømning av skip under flagg utenfor EU enn under EU-flagg.
Antall sjøfolk om bord på den
EU-flaggede flåten falt fra 188.000 sjøfolk i
1996 til 180.000 sjøfolk i 2001. Av disse er om lag 120.000
EU-borgere og antallet er 40 pst. lavere enn i 1985. Antall sjøfolk
fra land utenfor EU har imidlertid økt fra 29.000 i 1983
til om lag 60.000 i dag.
Kommisjonen påpeker at betydningen
av skipsfart og det maritime næringsmiljø varierer
betydelig mellom de enkelte medlemsland. Imidlertid trekkes det frem
enkelte tall for å illustrere betydningen av maritime sektor
i europeisk økonomi. Blant annet nevnes at det er om lag
1,5 millioner sysselsatte, en omsetning på ¤160
milliarder i 1997, med en direkte verdiskaping på ¤70
milliarder, noe som utgjør om lag 1 pst. av EUs bruttonasjonalprodukt.
Verdiskapingen i Danmark i maritim sektor i 1997 er anslått
til 3 pst., mens tilsvarende tall for Nederland er 2 pst.
Tabellen under viser utvikling i tonnasje i
de tre land.
Land: | Tonnasje (dwt) | Andel av verdensflåten (%) |
| 1990 | 1997 | 2000 | 2003 | 1990 | 1997 | 2000 | 2003 |
Nederland | 5513 | 5793 | 6081 | 7201 | 0,93 | 0,85 | 0,83 | 0,94 |
Storbritannia | 25651 | 21145 | 19026 | 18093 | 4,21 | 3,11 | 2,60 | 2,36 |
Danmark | 11531 | 12553 | 16096 | 16512 | 1,94 | 1,85 | 2,20 | 2,15 |
Kilde: UNCTAD, Review of Maritime Transport
"2. 75.000 arbeidstagere
er sysselsatt innenfor den maritime næring. Hvordan fordeler
denne sysselsettingen seg på ulike bransjer og regioner?"
Ifølge tall fra Maritimt Forum er
det om lag 75.000 personer sysselsatt i den maritime næringen
i Norge. Tall fra publikasjonen "Attracting the winners – The competitiveness
of five European maritime industries" Erik w. Jakobsen
m.fl. (2003), Kolofon forlag viser at om lag 39 pst.
er sysselsatt i skipsfart, 22 pst. i utstyrsindustri, 22 pst. ved
skipsverft og 17 pst. i tjenesteytende sektor. Rapporten Det regionale
maritime Norge Handelshøyskolen BI, 2001 gir
en oversikt over sysselsettingen i maritim sektor fordelt på regioner.
"3. Hva er næringens
totale betydning for verdiskapingen i Norge?"
Det vises til omtale i meldingen kapittel 2.2
Skipsfarten som verdiskaper.
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser
at utenriks sjøfart alene bidro med 27,5 milliarder kroner
i 2003. Dette utgjorde ca. 2 pst. av bruttonasjonalproduktet (BNP).
I publikasjonen "Det regionale maritime Norge"
er den totale verdiskapingen i maritime næringer anslått til
45,8 milliarder kroner i 1998. Dette antas å utgjøre om
lag 9 pst. av verdiskapingen i norsk næringsliv, eller
om lag 4 prosent av den samlede verdiskapingen (BNP) i Norge dette året.
Merknad: I meldingens
kapittel 2.2 Skipsfarten som verdiskaper, side 28, første
spalte er det en feil. I samsvar med ovenstående skal det
stå om lag 9 prosent av verdiskapingen
i norsk næringsliv. Det er imidlertid riktig
at utenriks sjøfart alene bidro med om lag 9 pst. av BNP
mot slutten av 1960-tallet.
Verdiskapingstall bør av flere årsaker
fortolkes forsiktig. Dette skyldes blant annet vanskeligheter forbundet
med å måle næringers størrelse
og vekst. Det er et skjønnsspørsmål hvordan
grensene mellom næringer skal trekkes.
"4. Hvilke konkrete planer
har departementet for hvordan Norge kan arbeide mot internasjonal
skattedumping, parallelt med at norske sjøfolk og rederier under
norsk flagg gis konkurransevilkår tilsvarende sine europeiske
konkurrenter? Har Regjeringen tatt initiativ overfor våre
naboland for at de nordiske land i fellesskap forsøker å sette
en stopper for den interne skattekonkurransen knyttet til fergerederiene
som trafikkerer i Skagerrak? Om ikke, vil Regjeringen ta et slik
initiativ?"
I OECD og EU sitt arbeid med skattesubsidier
har det vært fokusert på skadelig skattekonkurranse.
Lav eller ingen inntektsskatt har man ikke alene kunnet definere som
skadelig, og de gjeldende systemene i medlemslandene for skattlegging
av skipsfart og sjøfolk er blitt godtatt av disse organisasjonene.
Interessen for arbeidet med å utvikle et regelverk for å regulere subsidier
på tjenesteområdet i WTO har vært svært
lav i medlemslandene. Skipsfart har foreløpig ikke blitt inkludert
i tjenesteavtalen i WTO på en fullverdig måte,
og bare et mindretall av medlemslandene har så langt tatt
på seg forpliktelser innen denne sektoren. På den
bakgrunn er det på det nåværende tidspunkt
ikke grunnlag for særskilte norske initiativ i WTO i spørsmålet
om skattesubsidier i skipsfartsnæringen.
Når det gjelder skattekonkurransen
knyttet til nordisk fergetrafikk har problemet vært diskutert
i lang tid både på politisk nivå og på embetsnivå mellom
de nordiske land. Sverige tok i 2001 initiativ til en utredning med
sikte på å undersøke mulighetene for
en omforent nordisk skipsfartspolitikk spesielt i forhold til bruk
av EUs regler for offentlig støtte til maritim transport. Nærings-
og handelsdepartementet i Norge har deltatt aktivt i dette arbeidet.
Arbeidet ble avsluttet høsten 2003 med rapporten "En gemensam
nordisk sjöfartspolitik". Konklusjonen var at det ikke
var mulig å bli enig om en felles nordisk skipsfartspolitikk
nå.
EUs retningslinjer for offentlig støtte
til maritim transport fra 1997 er nylig blitt revidert, og medlemslandene
må tilpasse sine støtteordninger til de nye retningslinjene
innen 1. juli 2005. Retningslinjene tillater, som tidligere, støtte
som maksimalt utgjør summen av ordinære skatter
og sosiale avgifter knyttet til arbeidskraft og kapital og ordinære
selskapsskatter. EUs retningslinjer av 2004 for offentlig støtte
til maritim transport gjelder fram til 2011.
"5. Regjeringen skriver
i St.meld nr 31 "det er også behov for en større
grad av harmonisering (av det norske rederiskattesystemet) mot EU-nivå"
betyr dette at skattesatsene skal ned på EU-nivå eller
betyr det at hele systemet for den norske tonnasjemodellen skal legges
om for å bli lik den de har i EU?"
De 25 EU-landene har ulike ordninger for beskatning av
rederier. I Stortingsmeldingen er det gitt omtale av ordningene
i enkelte sentrale EU-land i skipsfartsammenheng. Som opplyst i
meldingen går regjeringen inn for at tonnasjeavgiften harmoniseres
i forhold til et europeisk nivå og at det er behov for
en større grad av harmonisering av det norske rederiskattesystemet
med EU-nivå. Regjeringen vil komme tilbake med konkrete tiltak
i statsbudsjettet for 2005.
"6. Det
er fremkommet informasjon i media om at det i EU er et skatteamnesti
for rederier dersom penger føres ut av selskapet etter
10 år, stemmer dette? Hvis svaret er ja, legger Regjeringen
opp til å innføre tilsvarende i Norge?"
En sentral forskjell mellom den norske rederiskatteordningen
og enkelte andre europeiske tonnasjekatteordninger, er at den norske
ordningen bygger på en utsatt skatt-modell, mens de europeiske
ordningene bygger på endelig skattefrihet. Ved utdeling
av utbytte påløper i Norge ordinær selskapsskatt
på det utdelte beløp på selskapets hånd,
mens tonnasjeskatten i de andre landene fullt ut anses for å erstatte
annen skatt på overskuddet fra rederivirksomheten, uavhengig
av om overskuddet blir utdelt som utbytte eller beholdes i selskapet.
Utover tonnasjeskatten vil det også ilegges skatt på utbytte
til personlige aksjonærer i de fleste EU-land. Som følge
av at de europeiske ordningene bygger på endelig skattefrihet,
gjelder det en bindingstid på ti år. Bindingstiden
hindrer selskapene fra å velge tonnasjebeskatning i år
skipsfartsvirksomheten går med overskudd, og ordinær
beskatning i år skipsfartsvirksomheten går med
underskudd. For en nærmere redegjørelse vises
det til meldingen på sidene 86 og 87.
Som vist til under spørsmål
5 så vil Regjeringen komme med de konkrete forslag til
endringer i den norske tonnasjeskatteordningen i statsbudsjettet
for 2005.
"7. Kan rederiskatteordningen
gjøres flaggavhengig for eksempel ved at den begrenses
til å gjelde skip registrert under norsk eller europeisk
flagg? Hvilke virkninger vil dette få provenymessig og
for næringen? Vi ber om netto- og brutto-tall brutt ned
på hhv norsk flagg og europeisk flagg."
Rederiskatteordningen kan i utgangspunktet gjøres flaggavhengig.
I 1997 vedtok EU-kommisjonen retningslinjer
for statsstøtte til skipsfart ("State Aid Guidelines on
maritime transport"), som gir anledning til å fjerne overskuddsbeskatning
av rederivirksomhet. Samme år gjorde ESA tilsvarende retningslinjer
gjeldende for EFTA-landene i EØS-avtalen. ESA har i vedtak
av 1. juli 1998 godkjent vår flaggnøytrale rederiskatteordning.
ESA vedtok 31. mars i år reviderte retningslinjer som tilsvarer
de retningslinjene som ble publisert av EU-kommisjonen 17. januar
2004. Det fremgår imidlertid av retningslinjene at EU er
opptatt av å fremme skipsregistrering under EØS-flagg,
samtidig som det erkjennes at det unntaksvis kan være behov
for at skatteordninger tillater skipsregistrering utenfor EØS.
I henhold til tall fra Norges Rederiforbund
seiler om lag 76 pst. av den totale norskeide utenriksflåte
under EØS-flagg. Det finnes ikke informasjon om andelen skip
eller bruttotonnasje registrert under EØS-flagg
eid av selskap innenfor rederiskatteordningen.
Begrunnelsen for å tillate skipsregistrering
utenfor EØS i rederiskatteordningene er erkjennelsen av
at rederier kan ha behov for å leie inn og disponere tonnasje under
forskjellig flagg i ulike samarbeidsarrangementer. Dersom rederiskatteordningen
gjøres flaggavhengig til EØS-flagg, vil dette
kunne føre til at noen redere velger å flytte
sin økonomiske aktivitet ut av EØS-området
og dermed ikke betale ordinær selskapsskatt til Norge.
Noen redere vil velge å omregistrere til åpne
registre i EØS-området som for eksempel Malta
og Kypros. De økonomiske effektene av en slik omlegging
er usikker, og kan trekke i flere retninger. Det er derfor tvilsomt
om nettoprovenyet av en slik omlegging vil være positiv.
"8. Vi vil videre be om
følgende tall:
Regjeringen vil komme tilbake til konkrete forslag
til endringer i rederiskatteordningen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2005. I St.meld. nr. 29 (2003-2004) Om
skattereform, foreslår Regjeringen at formuesskatten
halveres i løpet av 2006 og 2007 og at den deretter trappes
videre ned med sikte på avvikling. Halvering av formuesskatten
i løpet av 2006 og 2007 anslås å innebære
en samlet lettelse på om lag 4 mrd. kroner. Man har ikke
anslag for hvor stor del av denne lettelsen som vil tilfalle eiere
av rederier.
Det vises til svar på spørsmål
nr 5. De 25 EU-landene har ulike ordninger for beskatning av rederier.
Det er derfor vanskelig å gi provenyanslag på en
full EU-harmonisering av den norske rederiskatteordningen.
Provenyet knyttet til gjeldende ordninger er
om lag 1 020 millioner kroner.
Det foreslås at alle sjøfolk
i sertifikatpliktige stillinger og personer i pålagt utdanningsvei
til disse (aspiranter og lærlinger) som i dag er refusjonsberettiget
vil motta nettolønn. I tillegg vil resten av besetningen
om bord på offshorefartøy i NOR som i dag er dekket
av ordningen også få nettolønn.
Den foreslåtte kompetansemodellen forutsettes å være
innenfor bevilgningsrammen for eksisterende refusjons- og nettolønnsordninger,
se meldingen side 101.
I henhold til tall fra Rikstrygdeverket var
det 20.002 norske sjøfolk per 31.12.2002. Disse kan fordeles
på 14.287 sjøfolk på fartøy
i NOR, 3.696 sjøfolk på skip i NIS og 2.019 sjøfolk
på fartøy i andre registre. Provenytapet knyttet
til å gi disse sjøfolkene nettolønn utgjør
om lag 2,8 milliarder kroner.
Per 31.12.2002 var det 14.287 norske sjøfolk
på skip i NOR og 3.696 norske sjøfolk på skip
i NIS. Provenytapet ved å gi disse sjøfolkene
nettolønn utgjør om lag 2,52 milliarder kroner.
1Det er gjennomført sjablonmessige beregninger på grunnlag
av skatteregler i 2004 og utbetalingsrapporter fra Sjøfartsdirektoratet.
Dette innebærer blant annet at det ikke er tatt hensyn
til skatteyterens eventuelle særskilte fradrag eller andre
inntekter. Omleggingen som signaliseres i meldingen er foreslått å tre
i kraft i 2006. I beregningene er det ikke korrigert for anslått
lønnsvekst i perioden 2004-2006. Det er usikkerhet knyttet
til antall sjøfolk som rangerer inn under de ulike ordningene.
Antall sysselsatte sjøfolk er nært beslektet med
hvorledes flåtens struktur, volum og verdi utvikler seg.
I tillegg kan antall norske sjøfolk og deres refusjonsberettigede
lønn endres med endrede ordninger. I tillegg er det usikkerhet
knyttet til effektene av å utvide seilingsområdet
for NIS-skip i offshorevirksomhet. Det er i beregningene gjort bestemte
forutsetninger vedrørende refusjons-berettiget lønn.
Selvangivelsesstatistikken for 2002 viser at
om lag 20 000 skatteytere mottok sjømannsfradrag dette året. Provenytapet
knyttet til å gi disse sjøfolkene nettolønn utgjør
om lag 2,8 milliarder kroner.
Det er i dag om lag 8.540 sjøfolk om
bord på fartøy i NOR som i dag er omfattet av
en refusjonsordning. Provenytapet knyttet til å gi disse
sjøfolkene nettolønn utgjør om lag 1,2
milliarder kroner.
"9. Skipsfarten er en viktig
arbeidsgiver i distrikts-Norge. Hvordan er bosettingen av sjøfolk
fordelt mellom kommuner av ulik sentralitetsgrad?"
Vedlagt følger maritim bemanningsstatistikk
utarbeidet av Rikstrygdeverket med fylkesvis og kommunal fordeling.
"10. Hvor stor andel av
transportarbeidet på norskekysten utføres i dag
av utenlandsk tonnasje?"
I følge statistikk fra Statistisk Sentralbyrå fraktet utenlandsk
registrerte skip i 1. halvår 2003 28 pst. av godsvolumet
innenriks.
"11. Hvilken virkning mener
departementet en utvidelse av NIS’ fartsområde
vil ha for inn- og utflagging, og hvilken effekt vil dette ha på sysselsettingen
av norske sjøfolk? Hvor mange norske sjøfolk med
dagens nettolønn og sjøfolk under dagens refusjonsordning antar
Regjeringen heretter vil komme inn under NIS og ikke NOR?"
Som omtalt i meldingen på side 99 er
hensikten med endringen i fartsområde for NIS offshoreskip å få til
en økt internasjonalisering og fleksibilitet for norsk
maritim offshorenæring. Regjeringens forslag til endring
i fartsområde for NIS-skip i petroleumsvirksomheten vil kombinert
med omlegging av norske støtteordninger, sikre denne del
av næringen nødvendig konkurranseevne og fleksibilitet
i forhold til utenlandske konkurrenter. Virksomheten kan derved
videreutvikles i Norge og i utlandet og gi grunnlag for økt
verdiskaping i denne delen av norsk næringsliv. Dette
er særlig viktig i en situasjon når veksten i
aktivitet kommer ved oppdrag utenfor norsk sokkel. Dette vil også skape grunnlag
for fortsatt sysselsetting av norske sjøfolk i denne virksomheten.
Økt støtteomfang for NIS-skip
kombinert med endring i fartsområdebegrensningen vil kunne
gi omregistrering fra utenlandsk register til NIS. Den norskeide
offshoreflåten under utenlandsk flagg omfatter 124 skip.
De foreslåtte endringene i støtteordninger og fartsområde
berører ikke konkurranseforholdet mellom utenlandsk register
og NOR. Endringene utløser således neppe en overgang
fra utenlandsk register til NOR. Økt anvendelighet og
attraktivitet for NIS-skip kan medføre redusert bruk av
NOR-registeret.
Flere offshoreskip i NIS ved overgang fra utenlandsk flagg
og fra NOR-register kan medføre at det samlet blir flere
skip og flere sjøfolk på offshoreskipene i NIS. Tilgang
til nettolønnsordning for de sertifikatpliktige stillinger
i NIS-flåten dersom kravet om norsk refusjonsbemanning
er oppfylt, kan medføre at det også blir en høyere
andel norske sjøfolk om bord i denne kategorien NIS-skip
enn tidligere. I følge tall fra Rikstrygdeverket er 47
pst. av mannskapet på NIS offshoreskip nordmenn. En omregistrering
av offshoreskip fra NOR til NIS vil kunne føre til færre
norske sjøfolk om bord i de aktuelle skipene.
Det vil være opp til det enkelte rederi å avveie
om det er hensiktsmessig å fortsette i NOR registeret med
full nettolønn for hele mannskapet, eller å velge
NIS-registeret med eller uten nettolønn for norsk mannskap
i de sertifikatpliktige stillingene kombinert med utenlandsk arbeidskraft
på hjemlandets vilkår i underordnede stillinger.
Den samlede effekten av dette er usikker. Departementet mener at
helheten i de foreslåtte endringene vil bedre konkurranseevnen
til den norskeide offshoreflåten.